Server.sk Auto Fit Kino Music Tech Zľava Môj Bazár Job Reality Fórum Súťaž Foto Počasie PR správy

Dnes je 20. apríla 2019, meniny má a zajtra
Aktuálny čas:

Stres a strava

Zdroj: © Server.sk, redaktor: ľub, pridané: 15.08.2012

I keď stres je výsledkom nášho uponáhľaného životného štýlu a určitých životných situácií, kedy sme pod tlakom, jeho vedľajším následkom je aj naša strava.
Stres a strava
Zdroj obrázku: Dreamstime.com/databanka
 

Možno sa vám zdá, že sa už opakujeme, keď stále tvrdíme, že so stravou súvisí takmer prakticky všetko, čo sa týka nášho zdravia. Lenže jednoducho je to tak. Napríklad stres zdanlivo nemá so stravou nič spoločné. A predsa.

Ľudia, ktorí prežívajú stres, majú sklony jesť buď príliš veľa, alebo naopak, príliš málo, navyše v zhone, narýchlo a nepravidelne.

Organizmus, ktorý trpí stresom, spotrebuje viac energie a minie ju rýchlejšie, čím je nadmerne zaťažovaný kardiovaskulárny systém. Aká strava je teda ideálna pre človeka, ktorý prežíva stres ? A buďte k sebe úprimní, pretože človek v strese, to je niečo podobné ako napríklad športovec alebo chorý človek, jednoducho sa musí držať istých stravovacích princípov, aby bol fit.

Hoci si to bude spočiatku vyžadovať veľké úsilie, jedzte pomaly a v pravidelnom čase. Každé sústo dôkladne rozžujte. Medzi jedlami nič nejedzte.

Obmedzte príjem tukov. Dospelý človek by mal skonzumovať za deň 33 až 67 gramov tukov, keď vychádzame zo stravy s energetickou hodnotou 2000 kalórií, pričom konkrétne množstvo závisí od telesnej hmotnosti a vynaloženej námahy. Z tohto celkového množstva by väčšinu mali tvoriť nenasýtené rastlinné tuky. Tuky by nemali predstavovať viac ako 30% denného energetického príjmu. Mali by sme sa preto vyhýbať konzumácii tučných syrov, masla a mäsa. Zvoľte radšej syry na báze tvarohu.

Jedzte dostatok ovocia, zeleniny a celozrnných obilnín. Tieto potraviny obsahujú potrebné množstvo vitamínov, minerálov a vlákniny.

Znížte príjem cukru, soli a korenín. Tieto prísady by sa mali používať v malom množstve – naše chuťové bunky si po určitom čase zvyknú. Hovorí sa síce, že cukor obaľuje nervy, ale vytvára aj tukové vankúšiky. Naviac spôsobuje kolísanie krvného tlaku.

Dôležité sú vitamíny skupiny B. Pomáhajú udržať nervovú sústavu v rovnováhe a zlepšujú činnosť mozgu. Najdôležitejšie sú vitamíny B1 (tiamín) a B6 (pyridoxín). Oba sa nachádzajú vo veľkom množstve v celozrnných obilninách, v ovocí a zelenine, pyridoxín aj v mlieku, vajciach a mäse. Pri zvýšenej potrebe vitamínu B môžete pridávať do stravy pšeničné klíčky a droždie.

Vitamín C tiež prospieva k zvládaniu stresu. Je to dôležitý vitamín a jeho dobrým zdrojom sú určité druhy ovocia a zeleniny. Treba ich však konzumovať pravidelne, pretože vitamín C sa nedokáže v tele ukladať do zásoby. Preto to netreba ani preháňať a jesť priveľa ovocia a zeleniny nasilu. Zbytočne sa nám sprotiví a pritom nadbytočný vitamín C sa z tela vylúči. Tento vitamín obsahuje čerstvé ovocie, najmä citrusové plody, jahody a kiwi. Vhodným prírodným zdrojom sú aj niektoré druhy zeleniny, najmä paprika, špenát, reďkovka, čerstvý hrášok a rajčiny.

Pre toho, kto prežíva stres, je zvlášť nebezpečná vysoká hladina cholesterolu v krvi. Vtedy obmedzte príjem živočíšnych tukov.

Snažte sa jesť čo najmenej mimo domova. Vyhýbajte sa stravovaniu v reštauráciach alebo bufetom, kde ide najmä o chuť, nie o zdravie. Chuť sa dá dosiahnuť rôznymi nie veľmi zdravými dochucovadlami.

Sledujte si telesnú hmotnosť. Niektorí ľudia majú väčší sklon priberať ako iní. Snažte sa udržať si ideálnu váhu. Dozviete sa ju dnes kdekoľvek, v rôznych tabuľkách, od lekára alebo si ju môžete vypočítať na niektorých zo stránok o zdraví.

Takže ako vidieť, aj strava má vplyv na stres. Myslite na to, že pri jedle by ste mali mať pokoj, sústrediť sa naň a na nič iné. Pokiaľ možno, pripravujte si jedlo doma zo surovín zo spoľahlivých zdrojov. Vyvarujte sa jedávaniu vo fastfoodoch, je to najčastejší spôsob stravovania uponáhľaných ľudí, ale zároveň aj najškodlivejší.




Server.sk v iOS Server.sk v Androide
 
 

Diskusia k článku

Tvoje meno:

Komentár:


 


Ďalší obsah siete Server.sk


Vyberáme z archívu ...

pred 5 rokmi
Napriek tomu analytici konštatujú, že inteligentné hodinky skrývajú veľký potenciál.
pred 7 rokmi
Skutočné meno aj dátum narodenia legendárneho herca Charlieho Chaplina zostáva záhadou. Nepodarilo sa to zistiť ani britskej tajnej službe MI5, ktorá po pôvode hviezdy nemých filmov pátrala od roku 1952.
pred 4 rokmi
Do konca marca 2015 môžu záujemcovia využiť zimné zľavy vo výške až 25 %, ktoré ponúkajú Slovenské liečebné kúpele (SLK) Rajecké Teplice, a.s.
pred 7 rokmi
Marieke žije so svojou matkou, která pred ňou dôsledne tají okolnosti otcovej dávnej smrti.
pred 8 rokmi
Druhý diel tohtoročnej očakávanej trilógie švédskej speváčky Robyn vyšiel takmer tri mesiace po vydaní jej staršieho brata (ak by sa cyklus naplnil a kruh sa uzavrel, tretej časti by sme sa mohli dočkať v decembri.
pred 7 rokmi
Nite Jewel sa so svojím novým albumom prídu pochváliť aj do Prahy, kedy 5. augusta vystúpia od 19:30 na strahovskej Sedmičke.
pred 7 rokmi
Odborári zo Slovenska vyhlásili jednodňový výstražný štrajk na 13. septembra, podporu im vyjadrilo aj Odborové združenie sestier a pôrodných asistentiek či Nové školské odbory.
pred 5 rokmi
V jedno zimné ráno sa však všetko zmení – a Mia príde o milovaných rodičov aj brata. Zrazu vidí samu seba, ako leží na nemocničnej posteli napojená na prístroje a pred očami sa jej odvíja celý život.

 
 
 

NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Debutový štúdiový album nahrala Emma Drobná v spolupráci s produkčným tímom Creative Music House.
NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
Desmod prichádza s absolútnou novinkou!
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT
štvrtým štúdiovým albumom, ktorý vydá v októbri.
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT