Server.sk Auto Fit Kino Music Tech Zľava Môj Bazár Job Reality Fórum Súťaž Foto Počasie PR správy

Dnes je 16. augusta 2018, meniny má a zajtra
Aktuálny čas:

Relaxácia - doprajte si siestu

Zdroj: © Server.sk, redaktor: ľub, pridané: 06.08.2012

Relaxácia je cvičenie, ktoré je jednoduché a pritom veľmi účinné na prekonávanie stresu. Jeden z prostriedkov relaxácie je zdriemnutie, v iných krajinách známe ako siesta.
Relaxácia - doprajte si siestu
Zdroj obrázku: Goodfon
 

Relaxácia je cvičenie, ktoré je jednoduché a pritom veľmi účinné na prekonávanie stresu. Jeden z prostriedkov relaxácie je zdriemnutie. Zdriemnutie alebo siesta sa praktizuje najmä v krajinách, kde sú na poludnie veľké horúčavy.

Siesta by mala:

Trvať krátko

Podľa hispánskej tradície človek leží na pohovke a drží medzi palcom a ukazovákom kľúč. Keď dosiahne istú úroveň spánku, kľúč spadne na zem a človek sa zobudí.

Byť v uvoľnenej polohe

Nikdy si však neľahnite tak, ako pri nočnom spánku.

Nasledovať pred jedením alebo po ľahkom jedle

Siesta po riadnom alebo ťažkom jedle predlžuje trávenie a ani inak nie je prospešná. Ideálne je zdriemnuť si pred obedom.

Po sieste by mala nasledovať aktivita

Siesta oddeľuje predpoludňajšiu a odpoludňajšiu prácu. Po prebudení je vhodné pokračovať v normálnej činnosti.

Zodpovedať potrebám jednotlivca

Niektorým ľuďom zdriemnutie neprospieva. Zobudia sa so zlou náladou a cítia sa horšie ako predtým. V takých prípadoch je lepšie túto techniku relaxácie nepoužívať.

Relaxačné cvičenia

Okrem spánku, pretože nie vždy máme možnosť si zdriemnuť, existuje ešte iná relaxácia. Sú to relaxačné cvičenia. Stres totiž spôsobuje aj svalové napätie. Ak toto napätie pretrváva viac hodín, svaly majú tendenciu si naň „zvyknúť“ a tento stav sa pre ne stáva prirodzeným a normálnym. Výsledkom sú časté bolesti chrbta, hlavy, krku a ramien. Ľudia si často ani neuvedomujú, že sú do dôsledky stresu. Práve relaxačné cvičenia im pomáhajú uvedomiť si to a vedome pracovať na uvoľňovaní svalstva. Okrem okamžitej úľavy dodáva relaxácia človeku pocit lepšej výkonnosti a sebaovládania. Dôležité je, aby sme relaxačné cvičenia vykonávali pravidelne a sústredene.
Môžete vyskúšať aj tieto relaxačné cvičenia, ktoré sú súčasťou cvičenia jogy.

Umenie relaxácie sa dá spravidla zvládnuť v priebehu dvoch mesiacov. To je čas potrebný na to, aby človek na svojom tele spoznal svalové skupiny a vedel rozoznať, kedy sú svaly napnuté a kedy uvoľnené. Pravidelná relaxácia sa osvedčuje ako dobrý liečebný prostriedok pri takých problémoch, ako sú bolesti hlavy alebo brucha, migrény či zúžené cievy. Odporúča sa tiež pri poruchách spánku, stavoch úzkosti a pri vysokom krvnom tlaku.

Rýchla relaxácia

Ak potrebujete zrelaxovať a nemáte na to podmienky, napríklad ste v aute, v práci a pod., odporúčame rýchlu formu relaxácie, ktorá sa nazýva sebariadenie (self-instruction).

1. Zhlboka sa nadýchnite, zadržte dych na niekoľko sekúnd (aspoň 3-4 sekundy) a potom pomaly vydychujte. Opakujte 2-3 krát.
2. Povedzte si potichu alebo, ak je to možné, nahlas :“Som spokojný, je mi dobre“. Zopakujte to 2-3 krát.
3. Znovu sa niekoľkokrát zhlboka nadýchnite, zadržte dych a vydýchnite. Potom sa vráťte ku kroku 1. Po striedavom opakovaní týchto dvoch krkov počas 2-3 minút by ste sa už mali cítiť lepšie a byť pokojnejší.

Keď na nás útočí silný stres, dych sa zrýchľuje. Táto reakcia je výsledkom myslenia a spúšťa ju automaticky stresový činiteľ. Na vyvolanie tohto efektu nie je nevyhnutná fyzická aktivita. Len čo stresová situácia pominie, dýchanie sa navracia do normálu. Ak však stres trvá pridlho, môžu sa vytvoriť nesprávne dychové návyky. Pri relaxácii je dôležité napraviť zlé a vypestovať si správne dychové návyky. Dychové cvičenie by ste mali robiť denne – vonku alebo v dobre vyvetranej miestnosti, cca séria 20 hlbokých nádychov a výdychov. Tým dodáte kyslík svojím mozgovým bunkám a budete dýchavať pokojne, hlboko a pravidelne




Server.sk v iOS Server.sk v Androide
 
 

Diskusia k článku

Tvoje meno:

Komentár:


 


Ďalší obsah siete Server.sk


Vyberáme z archívu ...

pred 6 rokmi
Robotická sonda Curiosity, ktorej úlohou je hľadať podmienky pre mikrobiologický život na Marse, pristála dnes o 7:31 SELČ v kráteri Gale.
pred 4 rokmi
Chlapčenská skupina One Direction prichádza so svojim štvrtým album nazvaným „nápadito“ Four.
pred 7 rokmi
Príchod železníc navždy zmenil svet. Od 18. storočia prešlo veľa času. Človek vymenil parou poháňané vozne za najmodernejšie vlaky, ktoré dosahujú neuveriteľné rýchlosti.
pred 3 rokmi
Lenovo VIBE S1 posúva selfie zábery o úroveň vyššie
pred 7 rokmi
Jeden z najvýraznejších zjavov poslednej série Česko Slovenskej SuperStar sa vrátil na scénu.
pred 6 rokmi
Nové osobné počítače a pracovné stanice rozširujú rad jedného milióna počítačov s logom HP, ktoré už letectvo využíva.
pred 6 rokmi
Príbeh osudovej a zakázanej lásky Fliegauf zasadil do veľmi blízkej budúcnosti, čo mu umožnilo rafinovane využiť aj prvky science fiction.
pred 5 rokmi
Rely Francúzska bude v nedeľu finišovať v Haguenau, rodnom mestečku francúzskej megahviezdy motoršportu.

 
 
 

NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Debutový štúdiový album nahrala Emma Drobná v spolupráci s produkčným tímom Creative Music House.
NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
Desmod prichádza s absolútnou novinkou!
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT
štvrtým štúdiovým albumom, ktorý vydá v októbri.
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT