Server.sk Auto Fit Kino Music Tech Zľava Môj Bazár Job Reality Fórum Súťaž Foto Počasie PR správy

Dnes je 19. júna 2019, meniny má a zajtra
Aktuálny čas:

Relaxácia - doprajte si siestu

Zdroj: © Server.sk, redaktor: ľub, pridané: 06.08.2012

Relaxácia je cvičenie, ktoré je jednoduché a pritom veľmi účinné na prekonávanie stresu. Jeden z prostriedkov relaxácie je zdriemnutie, v iných krajinách známe ako siesta.
Relaxácia - doprajte si siestu
Zdroj obrázku: Goodfon
 

Relaxácia je cvičenie, ktoré je jednoduché a pritom veľmi účinné na prekonávanie stresu. Jeden z prostriedkov relaxácie je zdriemnutie. Zdriemnutie alebo siesta sa praktizuje najmä v krajinách, kde sú na poludnie veľké horúčavy.

Siesta by mala:

Trvať krátko

Podľa hispánskej tradície človek leží na pohovke a drží medzi palcom a ukazovákom kľúč. Keď dosiahne istú úroveň spánku, kľúč spadne na zem a človek sa zobudí.

Byť v uvoľnenej polohe

Nikdy si však neľahnite tak, ako pri nočnom spánku.

Nasledovať pred jedením alebo po ľahkom jedle

Siesta po riadnom alebo ťažkom jedle predlžuje trávenie a ani inak nie je prospešná. Ideálne je zdriemnuť si pred obedom.

Po sieste by mala nasledovať aktivita

Siesta oddeľuje predpoludňajšiu a odpoludňajšiu prácu. Po prebudení je vhodné pokračovať v normálnej činnosti.

Zodpovedať potrebám jednotlivca

Niektorým ľuďom zdriemnutie neprospieva. Zobudia sa so zlou náladou a cítia sa horšie ako predtým. V takých prípadoch je lepšie túto techniku relaxácie nepoužívať.

Relaxačné cvičenia

Okrem spánku, pretože nie vždy máme možnosť si zdriemnuť, existuje ešte iná relaxácia. Sú to relaxačné cvičenia. Stres totiž spôsobuje aj svalové napätie. Ak toto napätie pretrváva viac hodín, svaly majú tendenciu si naň „zvyknúť“ a tento stav sa pre ne stáva prirodzeným a normálnym. Výsledkom sú časté bolesti chrbta, hlavy, krku a ramien. Ľudia si často ani neuvedomujú, že sú do dôsledky stresu. Práve relaxačné cvičenia im pomáhajú uvedomiť si to a vedome pracovať na uvoľňovaní svalstva. Okrem okamžitej úľavy dodáva relaxácia človeku pocit lepšej výkonnosti a sebaovládania. Dôležité je, aby sme relaxačné cvičenia vykonávali pravidelne a sústredene.
Môžete vyskúšať aj tieto relaxačné cvičenia, ktoré sú súčasťou cvičenia jogy.

Umenie relaxácie sa dá spravidla zvládnuť v priebehu dvoch mesiacov. To je čas potrebný na to, aby človek na svojom tele spoznal svalové skupiny a vedel rozoznať, kedy sú svaly napnuté a kedy uvoľnené. Pravidelná relaxácia sa osvedčuje ako dobrý liečebný prostriedok pri takých problémoch, ako sú bolesti hlavy alebo brucha, migrény či zúžené cievy. Odporúča sa tiež pri poruchách spánku, stavoch úzkosti a pri vysokom krvnom tlaku.

Rýchla relaxácia

Ak potrebujete zrelaxovať a nemáte na to podmienky, napríklad ste v aute, v práci a pod., odporúčame rýchlu formu relaxácie, ktorá sa nazýva sebariadenie (self-instruction).

1. Zhlboka sa nadýchnite, zadržte dych na niekoľko sekúnd (aspoň 3-4 sekundy) a potom pomaly vydychujte. Opakujte 2-3 krát.
2. Povedzte si potichu alebo, ak je to možné, nahlas :“Som spokojný, je mi dobre“. Zopakujte to 2-3 krát.
3. Znovu sa niekoľkokrát zhlboka nadýchnite, zadržte dych a vydýchnite. Potom sa vráťte ku kroku 1. Po striedavom opakovaní týchto dvoch krkov počas 2-3 minút by ste sa už mali cítiť lepšie a byť pokojnejší.

Keď na nás útočí silný stres, dych sa zrýchľuje. Táto reakcia je výsledkom myslenia a spúšťa ju automaticky stresový činiteľ. Na vyvolanie tohto efektu nie je nevyhnutná fyzická aktivita. Len čo stresová situácia pominie, dýchanie sa navracia do normálu. Ak však stres trvá pridlho, môžu sa vytvoriť nesprávne dychové návyky. Pri relaxácii je dôležité napraviť zlé a vypestovať si správne dychové návyky. Dychové cvičenie by ste mali robiť denne – vonku alebo v dobre vyvetranej miestnosti, cca séria 20 hlbokých nádychov a výdychov. Tým dodáte kyslík svojím mozgovým bunkám a budete dýchavať pokojne, hlboko a pravidelne




Server.sk v iOS Server.sk v Androide
 
 

Diskusia k článku

Tvoje meno:

Komentár:


 


Ďalší obsah siete Server.sk


Vyberáme z archívu ...

pred 7 rokmi
Obamovi jeho menej výrazné vystúpenie neuškodilo a obhájil svoju rolu favorita.
pred 7 rokmi
Ben Affleck sa narodil 15. augusta 1972 v Kalifornii. Manžel herečky Jennifer Garner v stredu oslavuje 40. narodeniny.
pred 6 rokmi
Vedcom sa podarilo vyriešiť záhadu, prečo veľryba spermia (Physeter macrocephalus) dokáže zadržať dych na 90 minút.
pred 16 rokmi
>Nový sedan strednej triedy sa už na prvý pohľad jasne líši od svojho predchodcu športovo strihnutým dizajnom...
pred 6 rokmi
Vstupenky na koncert sa už predávajú v sieti Ticketportal po 35 až 55 eur.
pred 8 rokmi
Českého režiséra a scenáristu Jana Svěráka už unavuje nakrúcať filmy v ťažkých domácich podmienkach, kde musí napriek mnohým úspechom doslova žobrať o peniaze.
pred 8 rokmi
V prípade progresívneho vývoja automobilu, prekonáva Mercedes-Benz so svojim typom C63 AMG konkurenciu BMW či Audi o poriadnu kus.
pred 7 rokmi
Z nežnej revolúcie by sa podľa OĽaNO nemal robiť politický gýč.

 
 
 

NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Debutový štúdiový album nahrala Emma Drobná v spolupráci s produkčným tímom Creative Music House.
NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
Desmod prichádza s absolútnou novinkou!
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT
štvrtým štúdiovým albumom, ktorý vydá v októbri.
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT