Server.sk Auto Fit Kino Music Tech Zľava Môj Bazár Job Reality Fórum Súťaž Foto Počasie PR správy

Dnes je 20. apríla 2019, meniny má a zajtra
Aktuálny čas:

Redukcia stresu

Zdroj: © Server.sk, redaktor: ľub, pridané: 25.10.2012

Stres môže byť dobrý aj zlý. Ten dobrý spôsobuje, že odovzdáme prácu načas, nemeškáme do práce a podobne. Zlým sa stáva až vtedy, keď ho nezvládame a nedokážeme „vypnúť“.
Redukcia stresu
Zdroj obrázku: Dreamstime.com/databanka
 

Stres je odpoveď tela na preťaženie okolitým svetom. Stres máme vyvinutý od nepamäti, pôvodne slúžil na vybičovanie nervov pri napadnutí alebo ohrození predátormi. Je to záchranná reakcia na princípe BOJ-ÚTEK, podľa uváženia. Pri ohrození sa vyplaví do tela adrenalín, ktorý je čerpadlom srdca a poháňa náš nervový systém. V dnešnej dobe je to však skôr na škodu ako na úžitok. Náš nervový systém je takmer permanentne pod tlakom a tým sme akoby stále „zapnutí“ v tom adrenalínovom stave ohrozenia, pretože tu už nejde o útok dravca, ktorý keď skončí, náš systém vypne. No a dlhodobé nervové vypätie nám v konečnom dôsledku škodí. Pretože stres môže byť dobrý aj zlý. Ten dobrý spôsobuje, že odovzdáme prácu načas, nemeškáme do práce a podobne. Zlým sa stáva až vtedy, keď ho nezvládame a nedokážeme „vypnúť“.

Keď si lekári uvedomili škodlivosť stresu na naše zdravie, začali skúmať, ako to zmierniť. Prišli na to, že účinky cvičenia, dýchania a meditácie majú schopnosť vypnúť stresové hormóny. Najmä uvoľnené hlboké dýchanie je kľúčom k vystúpeniu z kolotoča stresu. Znie to jednoducho, ale potrebujete sa to naučiť a získať prax. Meditácia a dýchanie rozvíjajú myseľ a upokojujú telo. Meditačné cvičenia slúžia aj na zmiernenie bolesti. Sústredíte sa na konkrétny sval alebo časť tela, ktorá bolí. Asi najobľúbenejším cvičením založeným na filozofii myseľ-telo, je joga. Ale aj tú treba vykonávať s rozumom, pretože ak to preháňate, môžete sa dokonca zraniť.

A tu je niekoľko bodov, ako sa uvoľniť a odbúrať či zmierniť náš stres.

Redukcia stresu

Cvičenie dýchania (5-10 minút denne)

Skúste toto cvičenie vykonávať týždeň a uvidíte, či pocítite rozdiel. Nájdite si pokojné miesto a zaujmite pohodlnú polohu buď v sede (s vyrovnanou chrbticou a uvoľnenými ramenami) alebo si ľahnite. Zatvorte oči, ak je to pre vás pohodlné a nezaspíte. Zamerajte všetku pozornosť na dych. Vnímajte nádych a výdych. Rytmus by mal byť pravidelný a uvoľnený. Uvoľnite brucho. Mali by ste cítiť dvíhanie a klesanie brucha s každým nádychom a výdychom. Dýchanie z hrudníka je povrchnejšie, takže dýchajte bruchom. Ak sa prichytíte pri tom, že vám myseľ lieta kade –tade, opäť sa cielene vráťte k dýchaniu, bez rozmýšľania a frustrácie. Cvičenie „body sken“. (5-20 minút denne alebo tak často, ako uznáte za vhodné).

Ľahnite si na chrbát na posteľ alebo na penovú podložku. Zatvorte oči a sústreďte sa na svoj dych, na stúpanie a klesanie brucha. Potom, ako sa váš dych ustáli, sústreďte sa na celé telo, od hlavy až k pätám. Koncentrujte sa ma oblasti, ktoré sa dotýkajú podložky. Potom preneste pozornosť na prsty na nohách alebo iba na ľavú nohu. Vnímajte všetky svoje pocity a potom presuňte pozornosť na päty. Týmto spôsobom prejdite všetky časti tela. Ak povolíte v sústredenosti, jednoducho sa k nej vráťte späť. Možno budete potrebovať pri tomto cvičení vizuálnu predstavivosť. Predstavte si, ako dych prúdi nosom a šíri sa do celého tela a potom opäť z neho vychádza.

Meditačné cvičenia (5-30 minút denne)

Zaujmite pohodlnú polohu v sede alebo si kľaknite na vankúše či sadnite na stoličku. Majte vyrovnaný chrbát a uvoľnené ramená. Ak udržíte bdelosť, zatvorte oči. Sústreďte sa na dýchanie, na nádych, výdych, vnímajte prúdenie vzduchu cez nosné dierky, stúpanie a klesanie brucha. Ak cítite nejakú bolesť alebo nepohodlie, sústreďte sa chvíľu na ne. „Dotknite“ sa bolesti a vráťte sa opäť k dýchaniu.

Tieto cvičenia na odbúranie stresu vám nezaberú veľa času a berte ich ako pomocníkov pri predchádzaní chorobám a zdravotným komplikáciám, ktoré so sebou dlhodobý stres prináša. Nikomu z nás neuškodí zastaviť sa počas dňa a vypnúť.




Server.sk v iOS Server.sk v Androide
 
 

Diskusia k článku

Tvoje meno:

Komentár:


 


Ďalší obsah siete Server.sk


Vyberáme z archívu ...

pred 7 rokmi
Britská vysielacia spoločnosť (BBC) zverejnila zoznam 15 interpretov nominovaných na titul Sound of 2012, ktorý predurčuje najväčšie hudobné hviezdy nasledujúceho roka.
pred 6 rokmi
Premiér však zároveň na stretnutí s honorárnymi konzulmi SR pripomenul, že u nás žijú ľudia s dôchodkami 280 eur a platmi 450 eur.
pred 7 rokmi
Britsko-írsky boyband The Wanted oslavoval v domovských končinách veľké úspechy už od vydania prvého singlu.
pred 4 rokmi
užná Kórea dnes oznámila, že sa jej de facto podarilo zbaviť nákazy blízkovýchodného respiračného syndrómu (MERS),
pred 6 rokmi
Ide o prvý singel z rapperovho aktuálneho albumu Yeezus (2013).
pred 5 rokmi
Prvá láska je nezabudnuteľná. Pripomína jazdu na horskej dráhe, keď človeka ovládajú sily, proti ktorým je bezmocný.
pred 5 rokmi
Spoločnosť Kia tieto správy zatiaľ nekomentovala.
pred 4 rokmi
ALCATEL ONETOUCH uvádza na slovenský trh chytré hodinky WATCH, ktoré ponúknu atraktívny dizajn a priaznivú cenu.

 
 
 

NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Debutový štúdiový album nahrala Emma Drobná v spolupráci s produkčným tímom Creative Music House.
NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
Desmod prichádza s absolútnou novinkou!
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT
štvrtým štúdiovým albumom, ktorý vydá v októbri.
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT