Server.sk Auto Fit Kino Music Tech Zľava Môj Bazár Job Reality Fórum Súťaž Foto Počasie PR správy

Dnes je 25. septembra 2018, meniny má a zajtra
Aktuálny čas:

Redukcia stresu

Zdroj: © Server.sk, redaktor: ľub, pridané: 25.10.2012

Stres môže byť dobrý aj zlý. Ten dobrý spôsobuje, že odovzdáme prácu načas, nemeškáme do práce a podobne. Zlým sa stáva až vtedy, keď ho nezvládame a nedokážeme „vypnúť“.
Redukcia stresu
Zdroj obrázku: Dreamstime.com/databanka
 

Stres je odpoveď tela na preťaženie okolitým svetom. Stres máme vyvinutý od nepamäti, pôvodne slúžil na vybičovanie nervov pri napadnutí alebo ohrození predátormi. Je to záchranná reakcia na princípe BOJ-ÚTEK, podľa uváženia. Pri ohrození sa vyplaví do tela adrenalín, ktorý je čerpadlom srdca a poháňa náš nervový systém. V dnešnej dobe je to však skôr na škodu ako na úžitok. Náš nervový systém je takmer permanentne pod tlakom a tým sme akoby stále „zapnutí“ v tom adrenalínovom stave ohrozenia, pretože tu už nejde o útok dravca, ktorý keď skončí, náš systém vypne. No a dlhodobé nervové vypätie nám v konečnom dôsledku škodí. Pretože stres môže byť dobrý aj zlý. Ten dobrý spôsobuje, že odovzdáme prácu načas, nemeškáme do práce a podobne. Zlým sa stáva až vtedy, keď ho nezvládame a nedokážeme „vypnúť“.

Keď si lekári uvedomili škodlivosť stresu na naše zdravie, začali skúmať, ako to zmierniť. Prišli na to, že účinky cvičenia, dýchania a meditácie majú schopnosť vypnúť stresové hormóny. Najmä uvoľnené hlboké dýchanie je kľúčom k vystúpeniu z kolotoča stresu. Znie to jednoducho, ale potrebujete sa to naučiť a získať prax. Meditácia a dýchanie rozvíjajú myseľ a upokojujú telo. Meditačné cvičenia slúžia aj na zmiernenie bolesti. Sústredíte sa na konkrétny sval alebo časť tela, ktorá bolí. Asi najobľúbenejším cvičením založeným na filozofii myseľ-telo, je joga. Ale aj tú treba vykonávať s rozumom, pretože ak to preháňate, môžete sa dokonca zraniť.

A tu je niekoľko bodov, ako sa uvoľniť a odbúrať či zmierniť náš stres.

Redukcia stresu

Cvičenie dýchania (5-10 minút denne)

Skúste toto cvičenie vykonávať týždeň a uvidíte, či pocítite rozdiel. Nájdite si pokojné miesto a zaujmite pohodlnú polohu buď v sede (s vyrovnanou chrbticou a uvoľnenými ramenami) alebo si ľahnite. Zatvorte oči, ak je to pre vás pohodlné a nezaspíte. Zamerajte všetku pozornosť na dych. Vnímajte nádych a výdych. Rytmus by mal byť pravidelný a uvoľnený. Uvoľnite brucho. Mali by ste cítiť dvíhanie a klesanie brucha s každým nádychom a výdychom. Dýchanie z hrudníka je povrchnejšie, takže dýchajte bruchom. Ak sa prichytíte pri tom, že vám myseľ lieta kade –tade, opäť sa cielene vráťte k dýchaniu, bez rozmýšľania a frustrácie. Cvičenie „body sken“. (5-20 minút denne alebo tak často, ako uznáte za vhodné).

Ľahnite si na chrbát na posteľ alebo na penovú podložku. Zatvorte oči a sústreďte sa na svoj dych, na stúpanie a klesanie brucha. Potom, ako sa váš dych ustáli, sústreďte sa na celé telo, od hlavy až k pätám. Koncentrujte sa ma oblasti, ktoré sa dotýkajú podložky. Potom preneste pozornosť na prsty na nohách alebo iba na ľavú nohu. Vnímajte všetky svoje pocity a potom presuňte pozornosť na päty. Týmto spôsobom prejdite všetky časti tela. Ak povolíte v sústredenosti, jednoducho sa k nej vráťte späť. Možno budete potrebovať pri tomto cvičení vizuálnu predstavivosť. Predstavte si, ako dych prúdi nosom a šíri sa do celého tela a potom opäť z neho vychádza.

Meditačné cvičenia (5-30 minút denne)

Zaujmite pohodlnú polohu v sede alebo si kľaknite na vankúše či sadnite na stoličku. Majte vyrovnaný chrbát a uvoľnené ramená. Ak udržíte bdelosť, zatvorte oči. Sústreďte sa na dýchanie, na nádych, výdych, vnímajte prúdenie vzduchu cez nosné dierky, stúpanie a klesanie brucha. Ak cítite nejakú bolesť alebo nepohodlie, sústreďte sa chvíľu na ne. „Dotknite“ sa bolesti a vráťte sa opäť k dýchaniu.

Tieto cvičenia na odbúranie stresu vám nezaberú veľa času a berte ich ako pomocníkov pri predchádzaní chorobám a zdravotným komplikáciám, ktoré so sebou dlhodobý stres prináša. Nikomu z nás neuškodí zastaviť sa počas dňa a vypnúť.




Server.sk v iOS Server.sk v Androide
 
 

Diskusia k článku

Tvoje meno:

Komentár:


 


Ďalší obsah siete Server.sk


Vyberáme z archívu ...

pred 4 rokmi
Projekt Major Lazer pripravuje nový album. Platňa by mala vyjsť ešte pred prázdninami. Zatiaľ je k dispozícii prvý singel Lean On.
pred 4 rokmi
Tohtoročný september bude v znamení najočakávanejšieho albumu tohto roku! Pôjde o dlho avizovaný album legendárneho jazzmana Tonyho Bennetta a popovej hviezdy Lady Gaga.
pred 7 rokmi
Na webovej stránke sitkomu Zita na krku dnes spustili dobročinnú dražbu jedného zo seriálových kostýmov hlavnej hrdinky.
pred 7 rokmi
V aukčnom dome Christie's v New Yorku budú v októbri dražiť kolekciu gitár amerického herca Richarda Gerea.
pred 7 rokmi
Pri dopravných nehodách zomrelo tento rok 98 ľudí, čo je o troch menej ako pred rokom
pred 5 rokmi
V súťaži o divácku cenu Ružový balónik zvíťazil kanadský film Margarita (2012).
pred 6 rokmi
Prohibícia bude zrušená pre alkohol vyrobený pred rokom 2012
pred 6 rokmi
Album Tisíckrát je nadčasová nahrávka. Jandová na ňom v dosť nalinkovanej hudobnej dobe dokázala, že domáca produkcia nemusí mať ani v osemdesiatych rokoch iba punc umelej hmoty, ale že sa dá urobiť a mimoriadne pestrofarebná nahrávka

 
 
 

NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Debutový štúdiový album nahrala Emma Drobná v spolupráci s produkčným tímom Creative Music House.
NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
Desmod prichádza s absolútnou novinkou!
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT
štvrtým štúdiovým albumom, ktorý vydá v októbri.
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT