Server.sk Auto Fit Kino Music Tech Zľava Môj Bazár Job Reality Fórum Súťaž Foto Počasie PR správy

Dnes je 15. augusta 2020, meniny má a zajtra
Aktuálny čas:

Poruchy spánku

Zdroj: TS Server.sk, redaktor: neuvedený, pridané: 21.10.2010

Spánok je pre zdravie človeka nesmierne dôležitý.
Poruchy spánku
Zdroj obrázku: TS Server.sk
 

Spánok je pre zdravie človeka nesmierne dôležitý. Ľudia, ktorí dobre spia, si to ani neuvedomujú, hádam len vtedy, ak sa z nejakého dôvodu raz za čas nevyspia a potom cítia ten deficit.

Považujem za šialencov ľudí, ktorí lámu rekordy v tom, ako dlho vydržia bez spánku. Napríklad v r. 1959 sa o to pokúsil Peter Tripp. Rozhodol sa ostať hore osem dní a osem nocí. Experiment sa konal pod dozorom lekárov. Tí očakávali, že dôjde najmä k zmenám v organizme, ale na ich prekvapenie sa najviac zmenila Petrova psychika. Tento človek bol za normálnych okolností veľmi príjemný a priateľský človek.

Na tretí deň pokusu však začal byť nevraživý a podráždený. Piaty deň prišli na rad halucinácie. Mal strach z vlastných topánok, pretože v nich videl pavúkov, lekára považoval za votrelca, ktorý ho chce upáliť a s krikom pred ním utekal. Po skončení pokusu Tripp prespal celých dvadsaťštyri hodín. Keď sa prebudil, cítil sa zdravý, ale vysvitlo, že jeho psychika bola narušená a postupne prišiel o celý svoj vtedajší život – prišiel o prácu aj o ženu.

Toto svedčí o tom, ako veľmi je spánok dôležitý a aký nebezpečný je jeho deficit. Samozrejme, tento prípad je extrémny, pretože aj nedostatok spánku bol extrémny.

Spánok je nenahraditeľný zdroj energie, fyzickej aj psychickej. V spánku náš mozog prechádza deväťdesiatminútovými cyklami a každý je rozdelený na päť fází. Zaspávame ľahkým spánkom, skôr driememe. V druhej fáze upadáme do stredne hlbokého spánku, tretia a štvrtá fáza sú chvíle najhlbšieho spánku. Vtedy si najviac odpočinieme najmä po fyzickej stránke. Posledná fáza spánkového cyklu sa nazýva REM fáza (rapid eye movement – rýchle pohyby očí). Naše telo je v tejto fáze paralyzované, ale pod zatvorenými viečkami rýchlo pohybujeme očami a náš mozog sníva.

Podľa lekárov najdôležitejšie pre nás a obnovu našich fyzických síl sú najdôležitejšie prvé 3-4 hodiny spánku. Pre zachovanie psychickej energie je zasa nevyhnutná dostatočne dlhá REM fáza. Kvalitný spánok je taký, po ktorom sa na druhý deň cítite plný síl a svieži.

Čo sa týka potrebnej dĺžky spánku, je to individuálne. Každý človek sa rodí s rozdielnou potrebou spánku podľa genetického vybavenia. Niekomu stačia na úplné dobytie síl štyri hodiny, iný zasa potrebuje viac. Väčšina ľudí, asi 95%, potrebuje dĺžku spánku 6 – 8 hodín. Preto sa toto množstvo uvádza ako potrebná ideálna doba spánku.

Doba spánku však ešte nie je všetko. Takmer tretina z nás spí zle a je to potom dosť veľký problém. Poruchy spánku oslabujú imunitný systém a človek sa stáva náchylnejší k chorobám. Nepokojný spánok taktiež ovplyvňuje našu výkonnosť a schopnosť koncentrácie. Je trendom odstraňovať poruchy spánku liekmi na spanie. Nie je to však riešenie problému, je to riešenie prejavu problému. Poruchy spánku majú svoju príčinu a liekmi ich iba odsúvame. Okrem toho, lieky časom prestanú zaberať a človek je tam kde predtým, akurát že už mu ani tabletky nepomôžu. Lieky ničia našu schopnosť pamätať si spánok. Keď sa človek dobre zdravo vyspí, ráno po prebudení to vie, cíti to. Ale po spánku vyvolanom liekmi necíti nič, nie je správne odpočinutý.

Lieky môžu vyvolať naopak chronickú nespavosť, ktorú nie je jednoduché liečiť. Lieky by sa mali využívať len vo výnimočných prípadoch, vo chvíľach nadmerného stresu, smútku v rodine a podobne a iba na nevyhnutné obdobie. Potom treba radšej vydržať pár bezsenných nocí ako sa stať závislým na liekoch.

Takže čo robiť pre dobrý spánok bez liekov?
Zariaďte si spálňu s príjemnou a útulnou atmosférou. Odstráňte z nej všetko, čo pripomína prácu, aj televízor. V posteli sa nemá ani čítať alebo jesť. Choďte spať každý deň približne v rovnakú dobu, aj ak máte na druhý deň voľno a zvádza vás to ostať dlhšie hore. Takisto je dobré zvyknúť si ráno rovnako vstávať. Cyklus zaspávania a prebúdzania sa ovplyvňuje hormón melatonín, ktorý citlivo reaguje na svetlo a tmu. Takže zaspávanie nad ránom nie je také účinné ako zaspávanie večer.

Taktiež sa vyhýbajte jedeniu ťažkých jedál pred spaním, pitiu alkoholu a kofeínu. Na zaspanie je dobré vypiť pohár mlieka s medom alebo zjesť banán.




Server.sk v iOS Server.sk v Androide
 
 

Diskusia k článku

Tvoje meno:

Komentár:


 


Ďalší obsah siete Server.sk


Vyberáme z archívu ...

pred 6 rokmi
Pravdepodobne jednu z najneobyčajnejších vzhľadovo a technických interpretácií špičkového modelu typového radu BMW 1er - M135i predstavila tuningová spoločnosť Manhart Performance.
pred 5 rokmi
Americký gitarista a multiinštrumentalista Joe Satriani, ktorý koncertoval s Mickom Jaggerom aj so skupinou Deep Purple, mieri na Slovensko.
pred 8 rokmi
So Samsung GALAXY S DUOS môžete v jednej chvíli používať dve telefónne čísla a kedykoľvek prepínať medzi SIM kartami a využívať tak výhodnejšie tarify.
pred 9 rokmi
Najobľúbenejšou vianočnou pesničkou čitateľov amerického magazínu Rolling Stone je skladba Happy Xmas (War Is Over) od Johna Lennona.
pred 6 rokmi
V pondelok sa začínajú školákom jarné prázdniny v Banskobystrickom, Žilinskom a Trenčianskom kraji.
pred 10 rokmi
Legenda avantgardnej hudby, spevák Bryan Ferry vydáva nový album. Olympia je nepochybne jednou z udalostí roka na alternatívnej hudobnej scéne.
pred 7 rokmi
Pre občanov si pripravia svoj program poslanecké kluby, návštevníci sa budú môcť zároveň stretnúť s poslancami
pred 8 rokmi
Nehoda vládneho lietadla pri Smolensku pred presne dvoma rokmi si vyžiadala životy vysokých poľských predstaviteľov vrátane prezidenta Lecha Kaczynského

 
 
 

NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Debutový štúdiový album nahrala Emma Drobná v spolupráci s produkčným tímom Creative Music House.
NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
Desmod prichádza s absolútnou novinkou!
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT
štvrtým štúdiovým albumom, ktorý vydá v októbri.
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT