Server.sk Auto Fit Kino Music Tech Zľava Môj Bazár Job Reality Fórum Súťaž Foto Počasie PR správy

Dnes je 20. apríla 2019, meniny má a zajtra
Aktuálny čas:

Efekt zlatovlásky

Zdroj: © Server.sk, redaktor: psycho, pridané: 27.06.2012

Výskum ukazuje, že deti vyhľadávajú situácie so správnym množstvom prekvapení a zložitosti.
Efekt zlatovlásky
Zdroj obrázku: SXC/free
 

Princíp Zlatovlásky vychádza z príbehu pre deti Zlatovláska a tri medvede, v ktorom dievčatko našlo dom vlastnený tromi medveďmi. Každý medveď mal vlastné veci, ako napr. postieľku, misku a stoličku, atď. Po testovaní všetkých troch dievčatko zistilo, že jedna postieľka bola príliš veľká, druhá príliš malá, kaša v jednej miske píliš horúca a v druhej príliš studená. Ale jedna postieľka bola tak akurát a kaša z jednej misky sa práve dala jesť. U detí tento princíp funguje dávno predtým než dokážu príbehu o Zlatovláske porozumieť. Efekt Zlatovlásky hovorí o rozhodovacom procese detí. Deti ignorujú informácie, ktoré sú príliš jednoduché, alebo príliš zložité, zaostrujú namiesto toho na situácie, ktoré sú "tak akurát", hovorí nová štúdia.

Poznatky tohto výskumu by mohli mať široké využitie na ľudské učenie v každom veku a mohli by viesť k nástrojom pre skoršie diagnostikovanie takých porúch pozornosti ako je napr. ADHD alebo autizmus, tvrdí Celeste Kidd, hlavná autorka tejto štúdie.

Na základe hypotéz prebehol experiment zameriavajúci sa na rozhodovací proces detí prostredníctvom očného kontaktu. Mnoho rokov vedci skúmali, aké typy udalostí najefektívnejšie upútajú pozornosť dojčiat. V niektorých situáciách dávajú deti prednosť spoľahlivo známym veciam, ako je obľúbená hračka, v iných situáciách rýchlejšie upúta ich pozornosť nový objekt. Nová štúdia rieši tieto rozpory. Výskum ukazuje, že deti vyhľadávajú situácie so správnym množstvom prekvapení a zložitosti.

Pre meranie zložitosti situácií vyvinuli test založený na pravdepodobnosti prekvapivých udalostí vo videách. V štúdii vedci merali pozornosť vzorky 72 sedem a osemmesačných dojčiat v dvoch samostatných experimentov. Deti sledovali vo videách animácie zábavných predmetov, ako je napr. cumlík alebo lopta, ktoré sa odhalili a zase skryli za sady farebných polí. Udalosti vo videu pokračovali tak dlho, pokiaľ ich deti pozorovali. Akonáhle sa pozreli stranou, experiment skončil. Deti rýchlo pochopili, že boli pod kontrolou. Ak chceli pokračovať v sledovaní, jednoducho bolo potrebné udržať oči na obrazovke. Pomocou špeciálnej štatistickej metódy boli výskumníci schopní vypočítať a predvídať, kedy by mohli deti stratiť záujem na základe zložitosti každej udalosti zobrazenej vo videu. Zložitosť bola definovaná ako prekvapivá situácia vo svetle predchádzajúcich udalostí pozorovaných na videu.

V oboch experimentov deti spoľahlivo stratili záujem, keď sa video stalo príliš predvídateľné - ak pravdepodobnosť následnej akcie bola veľmi vysoká. A to spočiatku predpokladali, že čím zložitejšia situácia bude, tým viac bude pre deti príťažlivá, ale v tomto predpoklade sa mýlili. Podľa výsledkov štúdie sa deti odlúčili od obrazovky, aj keď sa sled udalostí stal príliš prekvapivým, keď boli situácie príliš náhodné a nepredvídateľné. Štúdia ukazuje, že deti priťahuje nielen to, čo sa na obrazovke deje, ale aj to, že sú schopné predpovedať, čo bude ďalej na základe toho, čo už bolo uvedené. Nie sú pasívnymi hubami, ale sú schopné aktívnej interakcie s okolím.

Využitie

Hoci pokusy boli obmedzené na dojčatá, výsledky poskytujú náhľad na spôsob, akým mozog pracuje vo všeobecnosti. Napr. študenti by pri učení mali zamerať pozornosť na materiály, ktoré obsahujú správne množstvo náročnosti, pretože tá optimálna miera zložitosti spúšťa primerané množstvo stimulácie v študujúcich. Ak je pre nich materiál príliš ľahký, nevenujú mu dostatočnú pozornosť, rovnako ako, keď je príliš zložitý. Pomocou informácií z iných prameňov je študent schopný si učebnú látku sám zjednodušiť alebo obohatiť o ďalšie zložitejšie údaje.

Pre rodičov malých detí to samozrejme neznamená, aby sa učili koľko stimulov majú malým deťom poskytovať a koľko nie. Deti sa učia stále a tak ako potrebujú. Zameriavajú sa na to, čo môžu zvládnuť a odfiltrujú zvyšok. Pre rodičov je podstatná informácia, že deti sa najlepšie učia zo sociálnej interakcie. Štúdia ukazuje aj možnú príčinu toho, prečo deti žiadajú o vypočutie rovnakého príbehu znovu a znovu. Pre dospelého môže byť opakovanie nudné a myseľ otupujúce, ale dieťa pravdepodobne nájde v príbehu zakaždým niečo nové. Deti sa nepriamo usilujú o zachovanie strednej miery absorpciou adekvátneho množstva informácií a vyhnutím sa plytvaniu prostriedkami na poznávanie príliš jednoduchých alebo príliš zložitých vecí.

Zdroj: Kidd C, Piantadosi ST, Aslin RN (2012) Vplyv Zlatovlásky. PLoS ONE 7




Server.sk v iOS Server.sk v Androide
 
 

Diskusia k článku

Tvoje meno:

Komentár:


 


Ďalší obsah siete Server.sk


Vyberáme z archívu ...

pred 7 rokmi
Legendárna skupina BEACH BOYS vydáva nový album. Platňa That’s Why God Made The Radio vychádza 4.6.2012.
pred 6 rokmi
Tento film zmení doterajšie filmové vnímanie každého z nás, bude jedinečný svojou formou, tak, ako jeho literárna predloha so šiestimi navzájom prepojenými príbehmi, postavami a témou.
pred 4 rokmi
Tanečný festival BeeFree, ktorý má v našich končinách už kultový status, sa bude konať aj v roku 2015. Okrem tejto najpodstatnejšej informácie prinášajú jeho organizátori aj ďalšiu, BeeFree sa 25. júla 2015 uskutoční na novom mieste.
pred 7 rokmi
Film sa zameria predovšetkým na vzťah Hitchcocka (Anthony Hopkins) a jeho manželky (Helen Mirren).
pred 8 rokmi
Kultový film Pink Floyd: The Wall je jedným z mála filmových diel, experimentujúci s rýdzo hudobné látkou.
pred 7 rokmi
Unikátna, pritom však pre MINI typická koncepcia vozidla otvára cesty nových cieľových skupín svojím nenapodobniteľným štýlom.
pred 7 rokmi
Na summite o využívaní sociálnych médií v New Yorku zvíťazilo AVG nad stovkou konkurentov.
pred 7 rokmi
Legendárnu džezovú speváčku mala stvárniť Mary J. Blige, no tá si to nakoniec rozmyslela.

 
 
 

NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Debutový štúdiový album nahrala Emma Drobná v spolupráci s produkčným tímom Creative Music House.
NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
Desmod prichádza s absolútnou novinkou!
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT
štvrtým štúdiovým albumom, ktorý vydá v októbri.
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT