Server.sk Auto Fit Kino Music Tech Zľava Môj Bazár Job Reality Fórum Súťaž Foto Počasie PR správy

Dnes je 26. júna 2019, meniny má a zajtra
Aktuálny čas:

Efekt zlatovlásky

Zdroj: © Server.sk, redaktor: psycho, pridané: 27.06.2012

Výskum ukazuje, že deti vyhľadávajú situácie so správnym množstvom prekvapení a zložitosti.
Efekt zlatovlásky
Zdroj obrázku: SXC/free
 

Princíp Zlatovlásky vychádza z príbehu pre deti Zlatovláska a tri medvede, v ktorom dievčatko našlo dom vlastnený tromi medveďmi. Každý medveď mal vlastné veci, ako napr. postieľku, misku a stoličku, atď. Po testovaní všetkých troch dievčatko zistilo, že jedna postieľka bola príliš veľká, druhá príliš malá, kaša v jednej miske píliš horúca a v druhej príliš studená. Ale jedna postieľka bola tak akurát a kaša z jednej misky sa práve dala jesť. U detí tento princíp funguje dávno predtým než dokážu príbehu o Zlatovláske porozumieť. Efekt Zlatovlásky hovorí o rozhodovacom procese detí. Deti ignorujú informácie, ktoré sú príliš jednoduché, alebo príliš zložité, zaostrujú namiesto toho na situácie, ktoré sú "tak akurát", hovorí nová štúdia.

Poznatky tohto výskumu by mohli mať široké využitie na ľudské učenie v každom veku a mohli by viesť k nástrojom pre skoršie diagnostikovanie takých porúch pozornosti ako je napr. ADHD alebo autizmus, tvrdí Celeste Kidd, hlavná autorka tejto štúdie.

Na základe hypotéz prebehol experiment zameriavajúci sa na rozhodovací proces detí prostredníctvom očného kontaktu. Mnoho rokov vedci skúmali, aké typy udalostí najefektívnejšie upútajú pozornosť dojčiat. V niektorých situáciách dávajú deti prednosť spoľahlivo známym veciam, ako je obľúbená hračka, v iných situáciách rýchlejšie upúta ich pozornosť nový objekt. Nová štúdia rieši tieto rozpory. Výskum ukazuje, že deti vyhľadávajú situácie so správnym množstvom prekvapení a zložitosti.

Pre meranie zložitosti situácií vyvinuli test založený na pravdepodobnosti prekvapivých udalostí vo videách. V štúdii vedci merali pozornosť vzorky 72 sedem a osemmesačných dojčiat v dvoch samostatných experimentov. Deti sledovali vo videách animácie zábavných predmetov, ako je napr. cumlík alebo lopta, ktoré sa odhalili a zase skryli za sady farebných polí. Udalosti vo videu pokračovali tak dlho, pokiaľ ich deti pozorovali. Akonáhle sa pozreli stranou, experiment skončil. Deti rýchlo pochopili, že boli pod kontrolou. Ak chceli pokračovať v sledovaní, jednoducho bolo potrebné udržať oči na obrazovke. Pomocou špeciálnej štatistickej metódy boli výskumníci schopní vypočítať a predvídať, kedy by mohli deti stratiť záujem na základe zložitosti každej udalosti zobrazenej vo videu. Zložitosť bola definovaná ako prekvapivá situácia vo svetle predchádzajúcich udalostí pozorovaných na videu.

V oboch experimentov deti spoľahlivo stratili záujem, keď sa video stalo príliš predvídateľné - ak pravdepodobnosť následnej akcie bola veľmi vysoká. A to spočiatku predpokladali, že čím zložitejšia situácia bude, tým viac bude pre deti príťažlivá, ale v tomto predpoklade sa mýlili. Podľa výsledkov štúdie sa deti odlúčili od obrazovky, aj keď sa sled udalostí stal príliš prekvapivým, keď boli situácie príliš náhodné a nepredvídateľné. Štúdia ukazuje, že deti priťahuje nielen to, čo sa na obrazovke deje, ale aj to, že sú schopné predpovedať, čo bude ďalej na základe toho, čo už bolo uvedené. Nie sú pasívnymi hubami, ale sú schopné aktívnej interakcie s okolím.

Využitie

Hoci pokusy boli obmedzené na dojčatá, výsledky poskytujú náhľad na spôsob, akým mozog pracuje vo všeobecnosti. Napr. študenti by pri učení mali zamerať pozornosť na materiály, ktoré obsahujú správne množstvo náročnosti, pretože tá optimálna miera zložitosti spúšťa primerané množstvo stimulácie v študujúcich. Ak je pre nich materiál príliš ľahký, nevenujú mu dostatočnú pozornosť, rovnako ako, keď je príliš zložitý. Pomocou informácií z iných prameňov je študent schopný si učebnú látku sám zjednodušiť alebo obohatiť o ďalšie zložitejšie údaje.

Pre rodičov malých detí to samozrejme neznamená, aby sa učili koľko stimulov majú malým deťom poskytovať a koľko nie. Deti sa učia stále a tak ako potrebujú. Zameriavajú sa na to, čo môžu zvládnuť a odfiltrujú zvyšok. Pre rodičov je podstatná informácia, že deti sa najlepšie učia zo sociálnej interakcie. Štúdia ukazuje aj možnú príčinu toho, prečo deti žiadajú o vypočutie rovnakého príbehu znovu a znovu. Pre dospelého môže byť opakovanie nudné a myseľ otupujúce, ale dieťa pravdepodobne nájde v príbehu zakaždým niečo nové. Deti sa nepriamo usilujú o zachovanie strednej miery absorpciou adekvátneho množstva informácií a vyhnutím sa plytvaniu prostriedkami na poznávanie príliš jednoduchých alebo príliš zložitých vecí.

Zdroj: Kidd C, Piantadosi ST, Aslin RN (2012) Vplyv Zlatovlásky. PLoS ONE 7




Server.sk v iOS Server.sk v Androide
 
 

Diskusia k článku

Tvoje meno:

Komentár:


 


Ďalší obsah siete Server.sk


Vyberáme z archívu ...

pred 6 rokmi
Hip hoper, ktorý ukázal, že sa to dá robiť aj tak, že človeku ostane visieť sánka. Spomínam si tiež na to, ako ma sklamali nasledujúce dva albumy, pri ktorých som mal pocit, že West trochu poľavil a nedokázal dosiahnuť sa sebou samým postavenú latku.
pred 8 rokmi
Pripravované „áčko“ bude oveľa emotívnejšie ako jeho predchodcovia...
pred 6 rokmi
"Republikáni nemôžu požadovať výkupné výmenou za to, aby si robili svoju prácu," vyhlásil šéf Bieleho domu.
pred 3 rokmi
Tanečné predstavenie Red Bull Flying Bach sa vracia späť do Bratislavy.
pred 8 rokmi
J.A.R. sa s novým materiálom vracajú po piatich rokoch, počas ktorých ani jeden z členov ansáblu nezaháľal a robil si na vlastných projektoch.
pred 5 rokmi
Skupina Clean Bandit má najpredávanejší singel v Anglicku. Štvoricu z Cambridge na vrchol hitparády katapultovala skladba Rather Be.
pred 5 rokmi
Veveričiak Surly a jeho krysí kamarát Buddy majú niečo za lubom. Zima sa blíži a oni premýšľajú, kde v meste nazhromaždia zásoby. Zúfalá doba si žiada zúfalé činy a preto sa spoločne so svojimi priateľmi pokúsia vykradnúť obchod s orieškami.
pred 8 rokmi
Hot Mess vyšiel takmer na deň pred dvoma rokmi a bol nasledovníkom výborného albumu Viva La Cobra!

 
 
 

NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Debutový štúdiový album nahrala Emma Drobná v spolupráci s produkčným tímom Creative Music House.
NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
Desmod prichádza s absolútnou novinkou!
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT
štvrtým štúdiovým albumom, ktorý vydá v októbri.
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT