Server.sk Auto Fit Kino Music Tech Zľava Môj Bazár Job Reality Fórum Súťaž Foto Počasie PR správy

Dnes je 27. januára 2020, meniny má a zajtra
Aktuálny čas:

Ako si užiť rána

Zdroj: © Server.sk, redaktor: ľub, pridané: 23.07.2013

Hovorí, že ráno je chvíľa, kedy ste ešte nedotknutý dennými starosťami a je to čas na nabratie radosti, sily a odolnosti voči každodenným problémom a činnostiam.
Ako si užiť rána
Zdroj obrázku: Goodfon
 

Zrejme nie je veľa ľudí, ktorí by holdovali so zanietením skorému rannému vstávaniu. Skôr s tým má väčšina z nás problémy. Najmä ak „musíme“ vstať – do práce, do školy alebo za inými povinnosťami. Ak máme deň voľna, ako na potvoru sa zobudíme v obvyklom skorom čase, ani budík netreba. Ale čo stým nechceným ranným vstávaním?

Zapamätajte si: nikdy nebudete mať príjemné ráno, pokiaľ nebudete mať pokojnú noc a dobrý spánok.

Táto nechuť zrejme pramení aj z toho, že vieme, že po prebudení začína denný kolotoč plný povinností. Pritom ráno má neuveriteľný potenciál na načerpanie energie. Treba zmeniť uhol pohľadu a pozerať sa na ráno ako na nový začiatok nielen dňa, ale celého života. Jedným zo spôsobov dobrého vstupu do dňa je joga. Hovorí, že ráno je chvíľa, kedy ste ešte nedotknutý dennými starosťami a je to čas na nabratie radosti, sily a odolnosti voči každodenným problémom a činnostiam. Človek by nemal hneď začať všetko riešiť a pritom ešte ani nebyť celkom prebudený. Je to šok a človek cíti prirodzený odpor organizmu proti takémuto násiliu. Ranná joga pomáha pripraviť sa na denný chaos, či už žijete sám, s deťmi či so psom. Tento čas vám pomôže stimulovať vaše zmysly a zrelaxuje vaše telo vytrhnuté zo spánku. Začnete deň pokojnejšie, nabitý energiou a lepšie pripravený na všetko, čo vám deň pripraví.

Reset prirodzeného budíka

budík
Ideálne je, ak sa vám podarí dostať do takého stavu, že večer zaspíte hneď ako sa uložíte a ráno sa zobudíte sami aj bez budíka v rovnaký čas.

Zapamätajte si: nikdy nebudete mať príjemné ráno, pokiaľ nebudete mať pokojnú noc a dobrý spánok. Niektorí ľudia potrebujú až deväť hodín ničím neprerušovaného hlbokého spánku, iným stačí sedem hodín. Podľa expertov na zdravý spánok je osem hodín priemer, ktorý samozrejme neplatí pre každého. Potreba spánku je individuálna a človek si ju musí vypozorovať sám. Lebo aj priveľa spánku môže mať paradoxne za následok vyčerpanosť a únavu. Dôležité je ísť spať v správny čas, nie prineskoro. A je dobré dodržiavať aj rovnaký čas zaspávania. Nič nie je lepšie pre organizmus ako pravidelnosť, aj keď si možno poviete, že je to nuda. Pritom to vôbec nie je jednoduché, len sa zamyslite, ako často dodržiavate pravidelný spánok. A vstávať by ste mali v rovnaký čas aj počas víkendu, inak vám bude pondelok pripadať strašnejší ako je. Ideálne je, ak sa vám podarí dostať do takého stavu, že večer zaspíte hneď ako sa uložíte a ráno sa zobudíte sami aj bez budíka v rovnaký čas. Nebudete potrebovať na budenie žiadnu elektroniku, ktorá v spálni ani nemá čo hľadať, pretože rôzne blikátka či elektrické impulzy spánok rušia.

Cvičenie a meditácia

joga
Ranné cvičenie je veľmi vhodné.

To, ako ráno vstanete a v akej nálade, dosť závisí od toho, ako si večer ľahnete. Mali by ste ísť spať s ľahkou hlavou. Pokiaľ zaspávate s hlavou plnou starostí a problémov, spánok je nepokojný a ráno je ťažké. Ak sa vám to predsa nepodarí, skúste začať ráno rannou meditáciou. Ranná meditácia je veľmi efektívna najmä kvôli rannému slniečku, ktoré samo osebe navodí príjemnú náladu a atmosféru (pokiaľ nie je zima a tma). Po rannej hygiene zažnite sviečku a skúste pol hodinku meditovať. Naberiete pokojnú energiu. Samozrejme, jogu ani meditácie nemusíte prevádzať pravidelne každé ráno. A nemusí to trvať pol hodiny, niekedy stačí päť minút. Nejde o kvantitu, ale o kvalitu, aby ste sa skutočne dokázali sústrediť.

A aj ranné cvičenie je veľmi vhodné. Môžete začať hneď ráno v posteli rôznymi naťahovacími cvikmi, pretiahnite si chrbticu, krčné svaly a končatiny stuhnuté po spánku. Ideálne je krátke cvičenie pri otvorenom okne. Nemali by to byť žiadne aerobiky a rýchle či namáhavé cvičenia, ide skôr o príjemné a pomalé prebudenie tela a svalov a rozprúdenie krvi.

Raňajky

cerealie ovocie raňajky
Raňajky by mali byť ľahké, ale výdatné.
zdroj: SXC/free

Ako posledný krok na spríjemnenie rána by mali slúžiť raňajky. Sú dôležité nielen kvôli bráneniu k obezite, ale najmä na nabratie energie. Raňajky by mali byť ľahké, ale výdatné. Nie slanina či údený bôčik, to sa vám bude chcieť opäť spať, ale napríklad čerstvé ovocie či ovocná šťava, čerstvé pečivo, najlepšie celozrnné, chutná nátierka, môže byť aj domáca výroba, alebo cereálie, mlieko a podobne. Raňajky by mali chutiť vám, nie redaktorovi časopisu, ktorý ich odporúča.

No a keď budete mať prebudenú myseľ, telo aj žalúdok, určite sa budete dívať na svet ružovejšími okuliarmi.



Ďalšie súvisiace a podobné články

Server.sk v iOS Server.sk v Androide
 
 

Diskusia k článku

Tvoje meno:

Komentár:


 


Ďalší obsah siete Server.sk


Vyberáme z archívu ...

pred 7 rokmi
Štúdia Kia Cross GT má naplánovanú výstavnú premiéru na tohtoročnom autosalóne v Chicagu.
pred 8 rokmi
Monitor pre hranie 3D hier s podporou unikátnej technológie SimulView za výhodnú cenu prichádza na európsky trh
pred 5 rokmi
Dopoludnia by mali poslanci hlasovať aj o balíku zákonov predložených ministerstvom spravodlivosti, medzi ktorými je aj rekodifikácia civilného práva.
pred 5 rokmi
Najmenej 100 robotníkov uviazlo v troskách zrútenej továrne na cement v bangladéšskom prístave Mongla, asi 330 kilometrov juhozápadne od Dháky. Úrady zatiaľ potvrdili smrť štyroch ľudí a zo sutín sa už podarilo vytiahnuť asi 40 živých osôb.
pred 6 rokmi
Snímka Agáva na námety druhej kapitoly románu Agáty slovenského spisovateľa Ladislava Balleka bude Šulajovým celovečerným režisérskym debutom.
pred 7 rokmi
Box Platinum Collection formácie Genesis prináša na troch CD výber toho najzásadnejšieho, čo táto kapela vyprodukovala.
pred 7 rokmi
Česká speváčka vystupovala posediačky a po tom, ako odspievala svoju skladbu, sa rozplakala.
pred 6 rokmi
Snem Smeru má byť 28. júna. Na sneme chcú prioritne riešiť, ako v nasledujúcom období vláda odpovie na konsolidáciu verejných financií, z ktorej rezort financií už urobil najpodstatnejšie kroky - ako by z nej mali profitovať ľudia.

 
 
 

NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Debutový štúdiový album nahrala Emma Drobná v spolupráci s produkčným tímom Creative Music House.
NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
Desmod prichádza s absolútnou novinkou!
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT
štvrtým štúdiovým albumom, ktorý vydá v októbri.
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT