Server.sk Auto Fit Kino Music Tech Zľava Môj Bazár Job Reality Fórum Súťaž Foto Počasie PR správy

Dnes je 27. mája 2019, meniny má a zajtra
Aktuálny čas:

Ako sa naladiť na spánok

Zdroj: © Server.sk, redaktor: psycho, pridané: 06.02.2013

Spánok má vplyv na aktivitu, kognitívne funkcie ako pozornosť alebo myslenie, ale aj na náladu a emocionálne prežívanie. Preto je dôležitá jeho kvalita.
Ako sa naladiť na spánok
Zdroj obrázku: StockFreeImages
 

Spánok, ako vieme, je dôležitý z viacerých príčin. Má vplyv na aktivitu, kognitívne funkcie ako pozornosť alebo myslenie, ale aj na náladu a emocionálne prežívanie. Preto je dôležitá jeho kvalita.

Zásluhou stresu, zhonu a aj z iných príčin narastá percento ľudí, ktorí majú so spánkom problémy. Či už spia plytko, prebúdzajú sa viackrát počas noci, zobúdzajú sa nadránom alebo nemôžu zaspať a prevaľujú sa na posteli až do rána. Preto treba venovať pozornosť kvalite spánku. Z tých „osvedčených“ ľudových spôsobov sa používa pohárik niečoho silnejšieho alebo vína, čo však pomôže len krátkodobo a z dlhodobejšieho hľadiska môže niesť riziko závislosti rovnako ako lieky na spanie na predpis. Po nejakej dobe sa bez nich človek nezaobíde a siaha po nich stále častejšie. Namiesto týchto prostriedkov môže pomôcť zlepšiť kvalitu spánku pár jednoduchých trikov.

Cvičenie

Prvým z nich je cvičenie. Štúdie dokázali, že cvičenie počas dňa zrýchľuje dobu zaspávania a pozitívne pôsobí aj na kvalitu spánku. Dôležité okrem samotného cvičenia je aj jeho načasovanie, kým niekto nemá problém hodinu po tréningu zaspať ako drevo, iného táto aktivita len viac nabudí a spánok sa oddiali. Pravidelné cvičenie dopoludnia alebo popoludní by mohlo byť optimálne.

8 hodín spánku

Práca, rodina, voľný čas, médiá. To všetko na úkor spánku. Bežný človek namiesto odporúčaných ôsmych hodín spí často len 5-6 hodín. A to nehovoríme o študentoch, ktorí spia ešte menej. Správna doba spánku je síce pre každého jedinca čiastočne individuálna, ale podľa výskumov by mala predsa len trvať 7 až 9 hodín. Nedostatok, ale aj prebytok sa odráža na celkovej výkonnosti, ale aj na prežívaní človeka.

Prostredie

Rovnako dôležité je aj prostredie spánku. I keď je zaspávanie pri pustenej televízii, rádiu či s telefónom bežné, nie je správne. Podľa vedcov skúmajúcich kvalitu spánku, by sa malo zaspávať v pokojnom, tichom a tmavom prostredí s chladnejšou klímou. Na dosiahnutie týchto podmienok sa používajú aj masky na oči, či štuple do uší.

Pitný režim

Treba si dávať pozor aj na to, čo cez deň robíme. Pri pracovnom tempe to nie je niekedy jednoduché, ale na kvalitu spánku má vplyv aj uspokojovanie bežných fyziologických potrieb. Napríklad adekvátny príjem tekutín počas dňa. Veď ten, kto nepije celý deň a snaží sa to dohnať večer, sa nemôže diviť, že nemôže spať.Rovnako je to tak aj s kofeínom, pozorujte sami na sebe, kedy si môžete dať poslednú kávu. Niekto znesie aj o deviatej večer, napriek tomu o desiatej spí ako dieťa, iní si nemôžu dať kávu po piatej, inak majú problém zaspať.

Strava

Pozitívne vplýva aj strava. Hoci veľké jedlá sa zvyčajne neodporúčajú pred spaním, niektoré ľahké občerstvenia podporujú spánok. Napr. teplé mlieko a jogurt, pretože mnoho mliečnych výrobkov obsahuje vápnik a tryptofán, ktoré napomáhajú spánku. Večer sa neodporúča ani čokoláda, pretože môže obsahovať kofeín. Povzbudzujúce účinky má aj čaj, preto si treba správne vybrať. Odporúča sa harmančekový alebo levanduľový.

Meditácia

Pomôcť môže aj meditácia, či relaxácia. Nemáte chuť spať? Ste príliš nabudení? Práve krátka, napr. 15-20 minútová meditácia vás môže upokojiť a správne naladiť.

Spôsobov a babských rád je mnoho, rovnako ako aj liekov na predpis pri nespavosti, ale pri sebapozorovaní sami prídete na to, čo vám najlepšie prospieva a najmenej škodí.




Server.sk v iOS Server.sk v Androide
 
 

Diskusia k článku

Tvoje meno:

Komentár:


 


Ďalší obsah siete Server.sk


Vyberáme z archívu ...

pred 7 rokmi
Diváci sa môžu tešiť na seriály Panelák a Pod povrchom, novinku Recept na bohatstvo, Česko Slovensko má talent 3, Farmár hľadá ženu 3 či The X Factor.
pred 6 rokmi
Podľa Národného programu reforiem SR 2013 v tomto a budúcom roku by malo byť dokončených okolo 50 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest
pred 8 rokmi
Audi UK uvádza na trh kupé R8 V8 Limited Edition ako reakciu na 10. víťazstvo značky v pretekoch 24-hodín Le Mans.
pred 7 rokmi
Katarína Koščová po spolupráci s textárom Michalom Horáčkom opať našla hudobné spojenie v susednom Česku.
pred 7 rokmi
Katka Koščová pripravila novú letnú pesničku v spolupráci s Michalom Horáčkom.
pred 8 rokmi
Porota zložená zo 76 motoristických novinárov z celého sveta ocenila motor Audi 2.5 TFSI titulom „International Engine of the Year“ 2011.
pred 6 rokmi
Za predsedu Ústrednej volebnej komisie pre jesenné voľby do orgánov samosprávnych krajov bol vyžrebovaný Štefan Škrabák za Komunistickú stranu Slovenska.
pred 10 rokmi
Cascada je nemecká, treba tiež dodať, že tanečná formácia.

 
 
 

NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Debutový štúdiový album nahrala Emma Drobná v spolupráci s produkčným tímom Creative Music House.
NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
Desmod prichádza s absolútnou novinkou!
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT
štvrtým štúdiovým albumom, ktorý vydá v októbri.
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT