Server.sk Auto Fit Kino Music Tech Zľava Môj Bazár Job Reality Fórum Súťaž Foto Počasie PR správy

Dnes je 20. mája 2019, meniny má a zajtra
Aktuálny čas:

Sám sebe lekárom

Zdroj: © Server.sk, redaktor: ľub, pridané: 04.10.2013

Ak chcete každý deň urobiť niečo pre svoje zdravie, zamerajte sa na štyri hlavné oblasti: dbajte na to, koľko denne zjete ovocia a zeleniny, či dosť chodíte a aktívne sa pohybujete...
Sám sebe lekárom
Zdroj obrázku: SXC/free
 

1. Každý deň žite zdravo

Ak chcete každý deň urobiť niečo pre svoje zdravie, zamerajte sa na štyri hlavné oblasti : dbajte na to, koľko denne zjete ovocia a zeleniny, či dosť chodíte a aktívne sa pohybujete, či máte každý deň aspoň 15 minút pre seba, ktoré venujete smiechu či zábave, či sa vo vašom jedálničku vyskytuje dostatok obilnín, strukovín a ďalších potravín s vysokým obsahom vlákniny.

2. Každé 2-3 mesiace si preskúmajte pokožku

Hľadajte pehy, ktoré sa zmenili, alebo preskúmajte nové, podozrivé vyrážky či pupienka. Skontrolujte aj pokožku na hlave, medzi prstami na nohách a na spodnej strane ramien. Ak nájdete čokoľvek znepokojujúce, choďte k lekárovi. Za taký signál sa považuje asymetria, teda každá polovica pehy je iná, nepravidelné okraje, viacfarebnosť (čierne, hnedé a ružové odtiene) a prílišná veľkosť – peha je väčšia ako 6mm.

3. Sledujte spánkový rytmus

Existujú tri spoľahlivé spôsoby, ako zistiť, že spíte príliš málo. Po prvé : nezobudíte sa ráno inak ako s budíkom ? Za druhé : padá na vás popoludní taká únava, že to ovplyvní všetku vašu činnosť ? za tretie : musíte si po obede zdriemnuť ? Ak ste aspoň na jednu z otázok odpovedali kladne, potrebujete viac spánku. Priemerne by ste mali spať 8 hodín denne, ale je to individuálne.

4. Po päťdesiatke sa každý rok zmerajte

Tento bod je dôležitý najmä pre ženy – kvôli hodnoteniu držania tela, panvy a stavu kostí. Pokles telesnej výšky totiž môže byť totiž pri sledovaní celkového stavu kostry rovnako dôležitý ako test hustoty kostí.

5. Sledujte farbu moču

Moč by mal mať svetlú farbu, asi ako slama. Ak je tmavý, prípadne ak páchne, pravdepodobne prijímate málo tekutín. Ak ostane tmavý aj potom, či prijímate viac tekutín, choďte k lekárovi. Ak je naopak príliš svetlý, môže byť na príčine nadmerné množstvo vitamínu B, obvykle z multivitamínových tabliet.

6. Po telesnej námahe zmerajte pulz

Ak budete vykonávať nejakú namáhavú činnosť, napríklad cvičenie, beh, dlhší výstup po schodoch, počítajte po dobu 15 sekúnd údery srdca, číslo vynásobte štyrmi a dostanete svoj pulz. Sadnite si, najmenej minútu odpočívajte a skúste to znovu. Potom odpočítajte druhé číslo od prvého. Ak bude výsledok menší ako 12, radšej to preberte s lekárom. Podľa toho, ako rýchlo sa vám po námahe dokáže upokojiť tepová frekvencia sa totiž dá spoznať, v akej forme ste. Ak sa nedokážete upokojiť aspoň o 12 tepov za minútu, môžete byť kandidát na infarkt.

7. Meranie tlaku každých 6 mesiacov

Merajte si tlak každých 6 mesiacov buď doma, kvalitným domácim tlakomerom, alebo v ordinácii lekára. Pokiaľ vyššie číslo je vyššie ako 140 a nižšie je vyššie ako 90, skontrolujte tlak ďalšie dni. Ak sa hodnoty nemenia, choďte k lekárovi.

8. Kontrolujte si hrebeň

Pokiaľ vám padá veľa vlasov, požiadajte svojho praktického lekára, aby vám skontroloval hladinu ferritinu v krvi. Z výsledku získa informáciu o tom, koľko železa si vaše telo z potravy ukladá. Niektoré štúdie poukazujú na to, že práve toto môže byť príčina padania vlasov. Ďalšou príčinou môže byť aj nedostatočná funkcia štítnej žľazy.

9. Objednajte sa ku kardiológovi

Po štyridsiatke si nechajte urobiť kompletné vyšetrenie zamerané na riziko srdcového infarktu a mozgovej mŕtvice. Nestačí zmerať iba cholesterol, ale treba prešetriť aj ostatné faktory, ako hladina cukru v krvi, EKG a krvný tlak.

10. Kontrola nôh pri cukrovke

Pri cukrovke sú nohy extrémne citlivé na poranenia. Podľa stavu nôh vidíte, či si pozorne sledujete hladinu cukru v krvi.



Ďalšie súvisiace a podobné články

Server.sk v iOS Server.sk v Androide
 
 

Diskusia k článku

Tvoje meno:

Komentár:


 


Ďalší obsah siete Server.sk


Vyberáme z archívu ...

pred 2 rokmi
Štyridsaťdva pesničiek z tridsaťpäť rokov trvajúcej kariéry - to je nová dvojdisková kompilácia speváčky Heidi Janků.
pred 5 rokmi
O tom, že by súkromné školy mohli prísť o časť normatívu, uvažoval exminister školstva Dušan Čaplovič.
pred 7 rokmi
Prešovská trojica housových dídžejov Back2Love prináša už vyše roka každý mesiac housové párty, na ktorých vystupujú poprední housoví DJ´s nielen zo Slovenska.
pred 8 rokmi
V 125. roku existencie automobilu predstavuje automobilka Maybach na IAA 2011 vo Frankfurte nezvyčajný unikát – limuzínu 57 S Edition 125!
pred 3 rokmi
Americký spevák a skladateľ Paul Simon prichádza s novým štúdiovým albumom nazvaným Stranger To Stranger.
pred 3 rokmi
... a život ide ďalej.
pred 5 rokmi
Na jeseň sa podľa ministra vnútra Roberta Kaliňáka začali tri nové trestné stíhanie vo veci a o informácie Slovensko požiadalo Cyprus, Anglicko a Rakúsko.
pred 5 rokmi
Rebríček TOP 10 najpredávanejších e-kníh za uplynulý mesiac zverejnila platforma Wooky, ktorá má najväčšiu ponuku na našom trhu (vyše 8000 e-kníh a viac ako 120 titulov e-periodík).

 
 
 

NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Debutový štúdiový album nahrala Emma Drobná v spolupráci s produkčným tímom Creative Music House.
NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
Desmod prichádza s absolútnou novinkou!
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT
štvrtým štúdiovým albumom, ktorý vydá v októbri.
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT