Server.sk Auto Fit Kino Music Tech Zľava Môj Bazár Job Reality Fórum Súťaž Foto Počasie PR správy

Dnes je 20. septembra 2018, meniny má a zajtra
Aktuálny čas:

Sám sebe lekárom

Zdroj: © Server.sk, redaktor: ľub, pridané: 04.10.2013

Ak chcete každý deň urobiť niečo pre svoje zdravie, zamerajte sa na štyri hlavné oblasti: dbajte na to, koľko denne zjete ovocia a zeleniny, či dosť chodíte a aktívne sa pohybujete...
Sám sebe lekárom
Zdroj obrázku: SXC/free
 

1. Každý deň žite zdravo

Ak chcete každý deň urobiť niečo pre svoje zdravie, zamerajte sa na štyri hlavné oblasti : dbajte na to, koľko denne zjete ovocia a zeleniny, či dosť chodíte a aktívne sa pohybujete, či máte každý deň aspoň 15 minút pre seba, ktoré venujete smiechu či zábave, či sa vo vašom jedálničku vyskytuje dostatok obilnín, strukovín a ďalších potravín s vysokým obsahom vlákniny.

2. Každé 2-3 mesiace si preskúmajte pokožku

Hľadajte pehy, ktoré sa zmenili, alebo preskúmajte nové, podozrivé vyrážky či pupienka. Skontrolujte aj pokožku na hlave, medzi prstami na nohách a na spodnej strane ramien. Ak nájdete čokoľvek znepokojujúce, choďte k lekárovi. Za taký signál sa považuje asymetria, teda každá polovica pehy je iná, nepravidelné okraje, viacfarebnosť (čierne, hnedé a ružové odtiene) a prílišná veľkosť – peha je väčšia ako 6mm.

3. Sledujte spánkový rytmus

Existujú tri spoľahlivé spôsoby, ako zistiť, že spíte príliš málo. Po prvé : nezobudíte sa ráno inak ako s budíkom ? Za druhé : padá na vás popoludní taká únava, že to ovplyvní všetku vašu činnosť ? za tretie : musíte si po obede zdriemnuť ? Ak ste aspoň na jednu z otázok odpovedali kladne, potrebujete viac spánku. Priemerne by ste mali spať 8 hodín denne, ale je to individuálne.

4. Po päťdesiatke sa každý rok zmerajte

Tento bod je dôležitý najmä pre ženy – kvôli hodnoteniu držania tela, panvy a stavu kostí. Pokles telesnej výšky totiž môže byť totiž pri sledovaní celkového stavu kostry rovnako dôležitý ako test hustoty kostí.

5. Sledujte farbu moču

Moč by mal mať svetlú farbu, asi ako slama. Ak je tmavý, prípadne ak páchne, pravdepodobne prijímate málo tekutín. Ak ostane tmavý aj potom, či prijímate viac tekutín, choďte k lekárovi. Ak je naopak príliš svetlý, môže byť na príčine nadmerné množstvo vitamínu B, obvykle z multivitamínových tabliet.

6. Po telesnej námahe zmerajte pulz

Ak budete vykonávať nejakú namáhavú činnosť, napríklad cvičenie, beh, dlhší výstup po schodoch, počítajte po dobu 15 sekúnd údery srdca, číslo vynásobte štyrmi a dostanete svoj pulz. Sadnite si, najmenej minútu odpočívajte a skúste to znovu. Potom odpočítajte druhé číslo od prvého. Ak bude výsledok menší ako 12, radšej to preberte s lekárom. Podľa toho, ako rýchlo sa vám po námahe dokáže upokojiť tepová frekvencia sa totiž dá spoznať, v akej forme ste. Ak sa nedokážete upokojiť aspoň o 12 tepov za minútu, môžete byť kandidát na infarkt.

7. Meranie tlaku každých 6 mesiacov

Merajte si tlak každých 6 mesiacov buď doma, kvalitným domácim tlakomerom, alebo v ordinácii lekára. Pokiaľ vyššie číslo je vyššie ako 140 a nižšie je vyššie ako 90, skontrolujte tlak ďalšie dni. Ak sa hodnoty nemenia, choďte k lekárovi.

8. Kontrolujte si hrebeň

Pokiaľ vám padá veľa vlasov, požiadajte svojho praktického lekára, aby vám skontroloval hladinu ferritinu v krvi. Z výsledku získa informáciu o tom, koľko železa si vaše telo z potravy ukladá. Niektoré štúdie poukazujú na to, že práve toto môže byť príčina padania vlasov. Ďalšou príčinou môže byť aj nedostatočná funkcia štítnej žľazy.

9. Objednajte sa ku kardiológovi

Po štyridsiatke si nechajte urobiť kompletné vyšetrenie zamerané na riziko srdcového infarktu a mozgovej mŕtvice. Nestačí zmerať iba cholesterol, ale treba prešetriť aj ostatné faktory, ako hladina cukru v krvi, EKG a krvný tlak.

10. Kontrola nôh pri cukrovke

Pri cukrovke sú nohy extrémne citlivé na poranenia. Podľa stavu nôh vidíte, či si pozorne sledujete hladinu cukru v krvi.



Ďalšie súvisiace a podobné články

Server.sk v iOS Server.sk v Androide
 
 

Diskusia k článku

Tvoje meno:

Komentár:


 


Ďalší obsah siete Server.sk


Vyberáme z archívu ...

pred 15 rokmi
Tradícia populárnej hudby na pomedzí jazzu a klasiky má svoje korene hlboko v síce plytkej, zato však veľmi úrodnej pôde americkej popkultúry. Svojím spôsobom sa vždy jednalo o výkladnú skriňu toho najlepšieho čo bolo v tej ktorej dobe k dispozícii.
pred 4 rokmi
Snímka režisérskej dvojice Chris Buck a Jennifer Lee už dosiahla celosvetové tržby 1,0724 miliardy dolárov, čím prekonala Toy Story 3: Príbeh hračiek (2010).
pred 7 rokmi
Sučka Yoda vážiaca 0,8 kilogramu mala ťažký život, kým ju pohodenú za domom nenašla Terry Schumacher.
pred 6 rokmi
Pred večerným koncertom bude český básnik, prozaik, žurnalista a hudobník Jáchym Topol čítať z vybraných textov Ivana Martina "Magora" Jirousa a Václava Havla.
pred 6 rokmi
Hlavné postavy v snímke by opäť mohli stvárniť Jackie Chan a Chris Tucker.
pred 6 rokmi
Animovaná komédia Piráti! Spolok babrákov sleduje vzrušujúce dobrodružstvá veselej ale smoliarskej bandy pirátov, ktorí sa plavia po mori.
pred 4 rokmi
Príjmy spoločnosti sa v tomto období dostali na 15,96 mld. USD. Prevádzkový zisk tejto firmy v druhom kvartáli tohto roku dosiahol 4,26 mld. USD.
pred 3 rokmi
Nohavičky či pančuchy nie sú až také staré, ako by ste predpokladali.

 
 
 

NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Debutový štúdiový album nahrala Emma Drobná v spolupráci s produkčným tímom Creative Music House.
NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
Desmod prichádza s absolútnou novinkou!
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT
štvrtým štúdiovým albumom, ktorý vydá v októbri.
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT