Server.sk Auto Fit Kino Music Tech Zľava Môj Bazár Job Reality Fórum Súťaž Foto Počasie PR správy

Dnes je 20. apríla 2019, meniny má a zajtra
Aktuálny čas:

Držanie tela - chrbtica

Zdroj: © Server.sk, redaktor: ľub, pridané: 02.09.2014

Hlavu hore, nehrb sa ! Toto je veta, ktorú si určite ako dieťa často počúvali. A možno aj teraz. Tieto slová majú svoje opodstatnenie. Rovný chrbát vplýva na nás nielen fyzicky, ale aj psychicky.
Držanie tela - chrbtica
Zdroj obrázku: SXC/free
 

Hlavu hore, nehrb sa ! Toto je veta, ktorú si určite ako dieťa často počúvali. A možno aj teraz. Tieto slová majú svoje opodstatnenie. Rovný chrbát vplýva na nás nielen fyzicky, ale aj psychicky. Ak máte zlú náladu, skúste sa vyrovnať, vystrite chrbát, narovnajte plecia a pocítite úľavu a zlepšenie nálady. Svet hneď vyzerá inak, ak naň pozeráte vzpriamene a pevným priamym pohľadom, nie očami zapichnutými do zeme.

Ale samozrejme, naša chrbtica nás zaujíma najmä kvôli fyzickému zdraviu. Mnohé chyby v držaní tela vznikajú ešte v mladosti a spočiatku ostávajú bez následkov, pretože telo v raste je veľmi pružné. Typickými deformáciami tohto veku sú guľatý chrbát, prehnuté kríže a plochý chrbát. V prvom prípade sú hrudné stavce príliš vychýlené dozadu, v druhom sú krížové stavce príliš vpredu a v treťom prípade nemá chrbtica charakteristický esovitý tvar. Často sa vyskytuje aj zlá poloha panvy alebo pliec.

Tvar chrbtice sa síce v dospelosti nedá zmeniť, ale správne držanie chrbta môže nedokonalosti vykompenzovať. Pozorne sa sledujte v zrkadle, ako stojíte alebo podľa fotografií a zistíte, kde robíte chybu. Správne držanie tela si môžete nacvičiť. Existuje celý rad cvičení, ktoré predovšetkým posilnia chrbtové svaly a okrem toho majte stále na mysli tieto rady:

• Hlavu hore, brucho vtiahnuť, vypnúť hruď. V stoji platničkám nehrozí nadmerná záťaž – za predpokladu, že stojíte správne.

• Panva by mala byť mierne vytlačená dopredu, hrudná chrbtica napriamená a krk natiahnutý. Pozor, neprehýbajte sa v krížoch.

• V stoji sa zľahka rozkročte, asi na šírku bokov. Špičky sú od seba, kolená mierne pokrčte. Tak sa telesná hmotnosť rovnomerne rozdelí na obe nohy. Dôležité je aj to, aby ste nezostávali dlho v rovnakej pozícií, preto prenášajte ťažisko každú chvíľu na inú nohu. Alebo občas urobte pár krokov. Kráčajte vždy tak, aby ste sa príliš nepredkláňali alebo nezakláňali. Našľapujte najprv na pätu a potom prenášajte ťažisko cez chodidlo dopredu k prstom.

• Sebakontrola. Skontrolujte občas v zrkadle, či je vaše držanie tela v poriadku.

Chrbtica nemôže udržať vaše telo vzpriamene, ak nemá svalovú podporu. Existuje celý rad cvikov, ktoré by ste mali za týmto účelom cvičiť. Sú to cviky nielen priamo na chrbát, ale aj na krk, ramená, prsia, kríže a brucho. Áno, všetky tieto partie pomáhajú chrbtici držať naše telo vzpriamene.

Ďalší problém je obuv. Najmä ženy chcú byť pekné, preto nosia topánky na vysokom opätku, Je to nielen moderné, ale to aj opticky predlžuje a zoštíhľuje postavu. Lenže : nevhodné topánky spôsobujú zlé držanie tela, či už privysoké, priúzke alebo primalé. Zlé topánky obmedzujú životne dôležité funkcie, ako dych alebo prekrvovanie vnútorných orgánov.

Topánky by nemali byť primalé a úzke, ale ani priveľké. Vyvarujte sa opätkov vyšších ako 5 cm, najmä ihličkových. Nielenže deformujú prsty, ale pri každom kroku trápia chrbticu, posúvajú telesné ťažisko a nadmerne zaťažujú platničky. Nakoniec podrážky – správne podrážky sú mäkké a pružné, tlmia každý krok a uľahčujú správnu chôdzu.

No a nakoniec strava. Vyvážená strava taktiež pomáha pri výstavbe kostí a svalov, potrebných pre držanie tela. Telo potrebuje horčík (magnézium). Nachádza sa v celozrnnom pečive, orechoch, strukovinách a čerstvej listovej zelenine. Cenné bielkoviny sú zasa v rybách, hydine, mliečnych produktoch a sóji. Strava by mala byť tiež bohatá na vitamín C, pretože podporuje tvorbu kolagénu, tak prepotrebného pre pružnosť a pevnosť našich šliach a väzív.

Vitamín D je taktiež prepotrebný pre naše kosti. Nájdete ho v rybách, dá sa zadovážiť aj vo forme rybacieho oleja, ale najpríjemnejší spôsob jeho čerpania je zo slnka. Každý deň už 20-25 minút pobytu na slnečných lúčoch pokryje denné minimum.

Takže: hlavu hore, vystrite chrbát, plecia dozadu a priamy pohľad na svet!



Ďalšie súvisiace a podobné články

Server.sk v iOS Server.sk v Androide
 
 

Diskusia k článku

Tvoje meno:

Komentár:


 


Ďalší obsah siete Server.sk


Vyberáme z archívu ...

pred 8 rokmi
Vznikla unikátna spoločnosť PRAGA Cars s.r.o., ktorá má ambíciu pokrývať celé spektrum racingových aktivít, od výchovy mladých pilotov až po prenájom racingových vozidiel.
pred 8 rokmi
Dokonalosť v čiernom...
pred 6 rokmi
Mesto Viedeň v spolupráci s Európskou cyklistickou federáciou (ECF) usporiada v dňoch 11. až 14. júna medzinárodnú cyklistickú konferenciu Velo-city 2013.
pred 2 rokmi
Miesto kde sa stretáva ponuka s dopytom nie je vždy ideálne pre všetky typy pováh a osobností. Len dobrý manažér vie, ako sa má v tomto konkurenčnom prostredí správať a čeliť neželaným faktorom.
pred 7 rokmi
V Štúdiu L+S si v stredu 30. novembra zaspomínali na herca, humoristu, spisovateľa i karikaturistu Júliusa Satinského.
pred 6 rokmi
Strana SaS chce, aby sa Robert Fico zasadil za vypísanie nového tendra s reálnou špecifikáciou plynovej masky.
pred 7 rokmi
Predlohou 30teho celovečerného filmu Walt Disney Pictures sa stala klasická romantická rozprávka, ktorá už celé roky priťahuje rozprávkarov i filmárov na celom svete.
pred 7 rokmi
V pakistanskom meste Kvéta našli mŕtveho britského lekára.

 
 
 

NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Debutový štúdiový album nahrala Emma Drobná v spolupráci s produkčným tímom Creative Music House.
NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
Desmod prichádza s absolútnou novinkou!
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT
štvrtým štúdiovým albumom, ktorý vydá v októbri.
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT