Server.sk Auto Fit Kino Music Tech Zľava Môj Bazár Job Reality Fórum Súťaž Foto Počasie PR správy

Dnes je 29. marca 2020, meniny má a zajtra
Aktuálny čas:

Zdravé stravovanie

Zdroj: © Server.sk, redaktor: ľub, pridané: 10.01.2014

Je ťažké správne sa stravovať, keď človek stále nemá čas. Podstata zdravého stravovania spočíva v jednoduchosti.
Zdravé stravovanie
Zdroj obrázku: SXC/free
 

Strava, ktorú konzumujete, by mala byť organická, čerstvá, sezónna a podľa možnosti zo surovín pestovaných v najbližšom okolí. Jedlá, ktoré nie sú organické, obvykle obsahujú produkty striekané pesticídmi alebo umelo spracovávané pomocou konzervačných látok tak, aby lepšie vyzerali a dlhšie vydržali. Ak sa takémuto ovociu či zelenine nemôžete vyhnúť, ošúpte si ho. I keď sú naše obchody preplnené rôznymi druhmi exotického ovocia a zeleniny, pamätajte, že z čím väčšej vzdialenosti k nám prichádza, tým viac musí byť zrejme chemicky ošetrené, aby vydržalo, alebo (napríklad banány) sa pravdepodobne oberá ešte zelené, nedozreté, aby dozrelo počas prepravy. To už však nie je ono a obsah živín v týchto potravinách je oveľa nižší ako by mal byť.

Vaša strava by mala obsahovať tri dôležité zložky:

1. čo najviac ovocia a zeleniny, aspoň päť porcií na každý deň. Porciou rozumieme množstvo cca jednej hrste, teda napríklad 1 porcia – jedno jablko atď..
2. komplexné sacharidy – tmavá ryža, proso, ovos, zemiaky, celozrnná múka a chlieb.
3. bielkoviny – strukoviny, orechy, chudé mäso, ryby, sója. Orechy by ste mali konzumovať pokiaľ možno každý deň, pretože obsahujú množstvo prospešných látok.

Okrem týchto troch zložiek nezabudnite na pitný režim. Denne by ste mali vypiť aspoň 2 litre tekutín, a to v podobe obyčajnej pitnej vody, minerálnej vody, nesladených čajov či ovocných a zeleninových štiav. To už je na vašom vlastnom výbere. Avšak pokiaľ máte zdravú pitnú vodu, uprednostnite najviac ju. Jedlo si dochucujte čerstvými bylinkami ak koreninami. Nahrádzajte nimi aspoň čiastočne soľ. Byliny si môžete dopestovať aj v kvetináči na okne, ak nemáte záhradku alebo v zime.

Na druhej strane sa treba vyvarovať veľkého množstva tmavého mäsa, plnotučných mliečnych výrobkov a smažených jedál. Čo sa týka soli, je pre nás dôležitá, ale vo veľkom množstve škodí. Okrem toho je obsiahnutá v mnohých potravinách, ako syr alebo chlieb, preto miesto prisáľania používajte spomínané bylinky a korenia. Vyvarujte sa údenín, konzervovaných jedál, hotových a balíčkovaných jedál. Obsahujú množstvo konzervantov a solí. Aj priveľa kofeínu nie je zdravé. Nahraďte jeho množstvo bylinkovým čajom.

Raňajky

Dobré raňajky sú základným zdrojom dlhotrvajúcej energie. Ak si starostlivo zvolíte svoje prvé jedlo, ráno zvládnete bez problémov. Najväčšia chyba je vynechávanie raňajok, či už pre to, že nemáte čas alebo chudnete. Raňajky majú byť, veď vaše telo je už veľa hodín bez paliva – celá noc + nejaká tá hodinka pred spaním. Ale aj výber raňajok je dôležitý, určite to nie sú napolitánky a podobne.
arašidové maslo
Na raňajky si môžete dať chutný toast s arašidovým maslom.
zdroj: SXC/free

Asi najznámejšie sú anglické raňajky, po tých by sme však mnohí z nás asi šli radšej späť do postele ako do práce, i keď priznajme si, majú svoje okúzľujúce čaro a nemôže byť nič krajšie, ako si posedieť pri vajíčkach a voňavej slaninke. Ale na takéto raňajky predovšetkým väčšina z nás nemá dostatok času, možno cez víkend. Takže ako vhodné raňajky, plné energie, nám môže poslúžiť ovsená kaša s mliekom lebo sójovým mliekom. Pridajte do nej nasekané mandle a hrozienka. Alebo si urobte avokádový koktail so sójovým mliekom a čerstvým ovocím – jedno veľké avokádo, 2 čajové lyžičky sójového mlieka a jedna šálka ľadu. Ešte rýchlejšie si pripravíte raňajky z celozrnného toastu natretého arašidovým maslom alebo nejakou bryndzovou či syrovou nátierkou. Nátierky si môžete doma predpripraviť napríklad aj zo zemiakov, zo strukovín – fazuľová, šošovicová alebo inej zeleniny. Zapite to teplým čajom alebo ovocnou šťavou.




Server.sk v iOS Server.sk v Androide
 
 

Diskusia k článku

Tvoje meno:

Komentár:


 

Dnes.Server.sk
Dnešné horúce témy »


Moderné aj klasické svietidlá. Výroba kusových ...
Prenájom nových automobilov značiek Škoda a Sea...





250.00 € /mesiac
Na prenájom kancelársky priestor, rozloha 10 m2
238.00 € /mesiac
Na prenájom kancelársky priestor, rozloha 28 m2
600.00 € /mesiac
Na prenájom byt, 3 izby, rozloha 75 m2





Ďalší obsah siete Server.sk


Vyberáme z archívu ...

pred 8 rokmi
Japonsko je okúzľujúca krajina sama o sebe, okrem svojej histórie ponúka turistom možnosť nahliadnuť do jej prírodných krás. Za zastávku určite stojí oblasť Arashiyama a jej bambusový les.
pred 7 rokmi
V Slovenskej filharmónii zaznie záverečný koncert 26. ročníka festivalu Nová slovenská hudba, uvedie štyri premiéry slovenských skladateľov.
pred 8 rokmi
Líder skupiny Matt Bellamy prezradil, že oficiálna skladba londýnskej olympiády vznikla na objednávku slávneho anglického hudobníka.
pred 6 rokmi
Dolná komora parlamentu sa bude návrhom amnestie zaoberať do konca roka.
pred 8 rokmi
Svet sa prostredníctvom Google a služby Street View zoznámi aj so Slovenskom. Od apríla flotila dvadsiatich áut brázdi ulice zatiaľ 19-tich miest a zabezpečuje ich panoramatické fotografie.
pred 7 rokmi
Premiér vyzdvihuje, že schválený rozpočet na budúci rok je podľa neho postavený na základnom princípe solidarity.
pred 4 rokmi
Hudba v českých krajinách v dobe Karla IV.
pred 5 rokmi
Spoločnosť TP-LINK, popredný svetový dodávateľ sieťových produktov pre domácnosti a malé firmy, uvádza na slovenský trh dvojpásmový repeater Wi-Fi signálu RE450, ktorý podporuje najnovší štandard 802.11ac.

 
 
 

NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Debutový štúdiový album nahrala Emma Drobná v spolupráci s produkčným tímom Creative Music House.
NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
Desmod prichádza s absolútnou novinkou!
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT
štvrtým štúdiovým albumom, ktorý vydá v októbri.
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT