Server.sk Auto Fit Kino Music Tech Zľava Môj Bazár Job Reality Fórum Súťaž Foto Počasie PR správy

Dnes je 28. januára 2020, meniny má a zajtra
Aktuálny čas:

Výživa športovcov

Zdroj: TS Server.sk, redaktor: neuvedený, pridané: 23.10.2008

Energetickú potrebu športovcov určujú hlavne kalórie spotrebované pri športe, čo závisí od druhu vykonávaného športu, športovej disciplíny,...
Výživa športovcov
Zdroj obrázku: SXC/free
 

Energetickú potrebu športovcov určujú hlavne kalórie spotrebované pri športe, čo závisí od druhu vykonávaného športu, športovej disciplíny, od častosti tréningových podnetov, od rozsahu tréningu, od intenzity tréningu, od vonkajších a vnútorných tréningových podmienok.

Športovec môže trvale vydávať v tréningu a v pretekoch len toľko energie, koľko jej vo výžive príjme. Pri porovnaní potreby v rozličných druhoch športu sa zisťuje, že jednotlivé druhy športu sa dnes už od seba podstatne v tomto smere nerozlišujú. V dôsledku všestrannosti tréningu, ktorý sa zameriava na optimálny rozvoj všetkých funkcií, ako aj snahy vo všetkých druhoch športu trénovať často s vysokým zaťažením, takmer u všetkých športovcov vzniká vysoká energetická potreba. Rozdiely medzi jednotlivými druhmi športu sa preto prejavujú menej v potrebe kalórií, ale oveľa viac v špecifickej potrebe určitých živín. Pri delení športovcov sme preto nezobrali za základ obvyklú energetickú potrebu, ale charakteristickú potrebu základných živín vyvolanú podobným zaťažením.

Tréning v rozličných obdobiach a časových úsekoch kladie na výživu ešte ďalšie špecifické požiadavky. Pritom treba rozlišovať základnú výživu, výživu pred športovou súťažou, počas súťaže a zotavovania.

Pod základnou výživou rozumieme takú výživu, ktorá prichádza do úvahy pre daný druh športu ako základná celoročná zásada. Takáto forma výživy zodpovedá požiadavkám, ktoré kladie na športovca celoročný tréning.

Pritom bezpochyby stojí v popredí vypracovanie základov pre vysokú špeciálnu výkonnosť. To si vyžaduje nielen dobre premyslený poriadok dennej výživy, ale aj základné vedomosti o metodike tréningu. Následkom rozdelenia ročného tréningu na určité obdobia a úseky, v ktorých sa trénuje prevažne na dosiahnutie rozličných špecifických pohybových vlastností a zručností určujúcich výkon, treba základnú výživu zodpovedajúco prispôsobiť rozličným tréningovým požiadavkám.

Výživa pred pretekmi sa naproti tomu zameriava na pomery športovej súťaže. V mnohých prípadoch je pred pretekmi potrebná zvlášť vysokokalorická výživa, ktorá vytvorí pre preteky zodpovedajúce energetické rezervy. Nadmerná ponuka kalórií má zlepšiť predpoklady pre vysokú špeciálnu výkonnosť. Pri dlhšie trvajúcich pretekoch požiadavky na energiu nemožno uspokojiť prívodom ako napríklad pri diaľkových cyklistických pretekoch. Pri takýto požiadavkách musí organizmu siahnuť na svoje rezervy. Preto nemôže byť ľahostajné, v akom pomere sú zastúpené živiny vo výžive pred pretekmi. Obdobie, keď treba regulovať stravu pred súťažou, je rozličné podľa jednotlivých športov. Podľa nášho názoru v niektorých druhoch športu sa vzťahuje až na celý týždeň pred samotnou súťažou. Do toho spadá aj výživa v deň súťaže. Tu sa zasa vyskytujú problémy.

Výživa počas pretekov sa vzťahuje na potravu, ktorú športovec prijíma v priebehu vlastnej súťaže. V mnohých druhoch športu sa musia dodávať potraviny počas pretekov alebo cez prestávky medzi jednotlivými súťažami. Význam prijímania potravín potrebných na získanie energie počas pretekov v extrémne vytrvalostných disciplínách sa často preceňuje. Podstatne väčší vplyv na výkon má potrava prijatá v posledných dňoch pred súťažou.

Kvôli veľmi rozdielnym požiadavkám jednotlivých druhoch športu výživa počas súťaže musí mať tiež špecificky charakter. Výživa po pretekoch má za cieľ skrátiť obdobie zotavovania, t.j. obdobie do návratu plnej výkonnosti.

Vidíme teda, že cieľavedomá úprava výživy smeruje k optimalizácii tréningového procesu. Výživa podporujúca tréningový proces môže podstatne prispieť k zvýšeniu stupňa účinnosti tréningu, t.j. ovplyvniť pomer medzi tréningovou námahou a výsledkom tréningu v prospech výsledku. V športovom tréningu ide vždy o to, čo najmenšou námahou dosiahnuť čo najväčší účinok. K tomu môže prispieť účelne upravená výživa tak isto ako naopak neúčelná výživa môže účinok tréningu výrazne zmenšiť.




Server.sk v iOS Server.sk v Androide
 
 

Diskusia k článku

Tvoje meno:

Komentár:


 


Ďalší obsah siete Server.sk


Vyberáme z archívu ...

pred 6 rokmi
Stretnutie povedie kardinál Péter Erdő, ktorý je zároveň predsedom Konferencie biskupov Maďarska.
pred 7 rokmi
Tma a teploty v zime hlboko pod nulou vytvárajú z polárnych oblastí tie najkrutejšie miesta na Zemi. Aj napriek nehostinným podmienkam tu žije množstvo rastlín a živočíchov.
pred 8 rokmi
Film Zlo je o ľuďoch, ktorí sa stretli v zlom čase, na zlom mieste, o ľuďoch ktorým zlomok sekundy zmenil ich život.
pred 7 rokmi
Príbeh ľudí, ktorí boli v bezprostrednej blízkosti jedného z najväčších incidentov 20. storočia.
pred 7 rokmi
"Som rád, že si ma ľudia z britského tímu vybrali, aby som za McLaren jazdil po boku Jensona Buttona," vyhlásil Sergio Pérez
pred 4 rokmi
Štyridsaťšesťročný režisér si vzal za manželku Jacqui Ainsley, s ktorou má syna a dve dcéry.
pred 3 rokmi
Mladý spevák predstavuje svoj titulný singel On The Menu k pripravovanému albumu.
pred 4 rokmi
Na Slovensku sú pracovné podmienky čoraz horšie. Potrebujete vyšší plat a lepšiu prácu? Skúste si pozrieť prácu aj v zahraničí. Možno sa vám pošťastí nájsť si ideálnu pracovnú ponuku, ktorú nebudete môcť odmietnuť.

 
 
 

NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Debutový štúdiový album nahrala Emma Drobná v spolupráci s produkčným tímom Creative Music House.
NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
Desmod prichádza s absolútnou novinkou!
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT
štvrtým štúdiovým albumom, ktorý vydá v októbri.
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT