Server.sk Auto Fit Kino Music Tech Zľava Môj Bazár Job Reality Fórum Súťaž Foto Počasie PR správy

Dnes je 17. júla 2018, meniny má a zajtra
Aktuálny čas:

Voda a telesná aktivita

Zdroj: TS Server.sk, redaktor: neuvedený, pridané: 17.11.2009

To, že je voda základnou zložkou nevyhnutnou pre život, je všeobecne známe.
Voda a telesná aktivita
Zdroj obrázku: SXC/free
 

To, že je voda základnou zložkou nevyhnutnou pre život, je všeobecne známe. Ale málo sa hovorí, píše o tom, aký má jej dostatok resp. nedostatok vplyv na rast svalovej hmoty. Priemerný človek za jeden deň príjme a vydá asi 2 až 2,5 litra tekutín. Pri potení z tela odchádza asi 0,6 litra.

U športovcov je toto číslo vyššie. Najväčšia strata tekutín je pri vytrvalostných športových aktivitách. Napríklad v priebehu maratónu dochádza ku strate až 4 litrov tekutín. Spolu s vodou opúšťajú pri potení telo aj minerály, ktoré sú pre správne fungovanie organizmu dôležité (sodík, draslík, vápnik, horčík). Hlavne sodík je pri udržovaní tekutín v tele veľmi dôležitý.

Napriek tomu, že voda nie je nositeľom ani jednej zo základných živín, teda tukov, cukrov a bielkovín, jej prítomnosť je podmienkou procesov energetickej premeny, teda metabolizmu. Voda je prostredím, v ktorom sa dejú všetky chemické procesy v tele. Je prítomná v každej živej bunke a pomáha pri tvorbe glykogénu a proteínov.

Nedostatok vody vorganizme sa skôr či neskôr prejaví na tréningovom výkone. Svaly sú totiž dôsledkom tohto nedostatku zbavené elektrolytov. Práca svalov je riadená prostredníctvom nervovej sústavy. Stimulácie nervovej sústavy tak ako aj kontrakcie svalov sú výsledkom výmeny elektrolytických minerálov rozpustených vo vode. Jednoducho povedané, nedostatok vody zapríčiňuje nedostatok elektrolytov v svaloch, čo zapríčiňuje ich znížený výkon.

Voda je taktiež nevyhnutná pre správne fungovanie kĺbového aparátu. Je základom lubrikačnej tekutiny nachádzajúcej sa v kĺbovom púzdre.

Pred tréningom:
Vypite približne 2 poháre vody (3dcl) cca 2 až 3 hodiny pred tréningom a 1 pohár tesne pred cvičením. Pokiaľ je v miestnosti príliš horúco alebo naopak príliš chladno, vypite tesne pred cvičením až dva poháre vody.

Počas tréningu:
Vypite pohár vody (1,5dcl) každých 15 minút počas tréningu. V prípade extrémnych teplôt aj dvojnásobok. Rozvrhnite si tréningové pauzy tak, aby ste si zabezpečili pravidelný pitný režim.

Po tréningu:
Vypite 2 až 3 poháre vody v priebehu dvoch hodín po cvičení. Pokračuje v tomto množstve aj ďalšie dve hodiny, kedy môžete pridať ešte o 50% vody viac.

Vo všeobecnosti sa odporúča vypiť denne 8 až 12 pohárov vody, a to v závislosti od telesnej váhy a záťaže. V dňoch, v ktorých trénujete, tento príjem zvýšte. Dôležité pre udržanie optimálnej hladiny vody v tele je rozvrhnutie tekutín rovnomerne na celý deň. Nárazové pitie množstva tekutín môže spôsobiť problémy s trávením a celkový nepríjemný telesný pocit.

Je vhodné stratené tekutiny doplniť hneď po výkone. Prvých 15 minút po ukončení aktivity je organizmus najcitlivejší na dopĺňanie zásob (energie, tekutín). Jeho citlivosť neskôr klesá a ak sa dopĺňanie v tomto senzitívnom období zanedbá, bude čas potrebný na regeneráciu dlhší.

Piť vodu, alebo športové nápoje? Pre rekreačného športovca asi bude stačiť dopĺňanie tekutín z vody. Pri náročnejších telesných aktivitách je vhodnejšie pre lepší výkon siahnuť po športovom nápoji.




Server.sk v iOS Server.sk v Androide
 
 

Diskusia k článku

Tvoje meno:

Komentár:


 


Ďalší obsah siete Server.sk


Vyberáme z archívu ...

pred 6 rokmi
Vektorové super ľahké a veľmi výkonné slúchadlá sú prelomovým produktom, ktorý vznikol vďaka spolupráci medzi Diesel a značkou Monster.
pred 3 rokmi
Ministri v stredu schválili návrh zákona o úprave niektorých vzťahov v oblasti štátnej pomoci a minimálnej pomoci. Ten reaguje najmä na rozsiahlu reformu pravidiel pre štátnu pomoc v rámci Európskej únie.
pred 3 rokmi
Spolok slovenských spisovateľov sa vo výzve na záchranu Klubu slovenských spisovateľov obracia na ministra kultúry s návrhom na zaradenie klubu do zoznamu kultúrnych pamiatok, ministerstvo odporúča osloviť pamiatkarov
pred 3 rokmi
Pútavo vyrozprávaný príbeh o živote Harryho Cliftona sa začína v roku 1920 slovami: „Povedali mi, že otec zomrel vo vojne.“
pred 6 rokmi
Uprising Reggae Festival - najočakávanejšia hudobná slávnosť leta pohltí Bratislavu už o necelé 2 mesiace.
pred 4 rokmi
Po krátkej vianočnej prestávke pokračuje ďalšia fáza Hard Believer Tour – aktuálnej koncertnej šnúry miláčika (nielen) britského publika Fin Greenalla alias FINKa.
pred 7 rokmi
Zdá sa, že producent filmov o Harrym Potterovi David Heyma vie kedy je na čase ukončiť úspešný projekt. Podľa neho by bola škoda, keby sa Potterov príbeh predlžoval.
pred 8 rokmi
George Michael vydáva prvýkrát vo svojej kariére záznam zo svojho vystúpenia. Ide o jedinečný koncert, ktorý si v júni 2008 mohli vychutnať aj fanúšikovia speváka v Bratislave a práve im odporúčam tento nosič.

 
 
 

NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Debutový štúdiový album nahrala Emma Drobná v spolupráci s produkčným tímom Creative Music House.
NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
Desmod prichádza s absolútnou novinkou!
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT
štvrtým štúdiovým albumom, ktorý vydá v októbri.
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT