Server.sk Auto Fit Kino Music Tech Zľava Môj Bazár Job Reality Fórum Súťaž Foto Počasie PR správy

Dnes je 15. októbra 2018, meniny má a zajtra
Aktuálny čas:

Veľkonočné sviatky - zabijak zdravej výživy? - 1. časť

Zdroj: © Server.sk, redaktor: neuvedený, pridané: 22.04.2011

Keďže sme len ľudia, spravidla sa na tieto obdobia obžerstva tešíme.
Veľkonočné sviatky - zabijak zdravej výživy? - 1. časť
Zdroj obrázku: neuvedený
 

Vianočné a Veľkonočné sviatky pre mnohých z nás znamenajú okrem stresu z upratovania aj bohatý výber chutných a ťažkých jedál. Keďže sme len ľudia, spravidla sa na tieto obdobia obžerstva tešíme. Často sa podávajú jedlá, ktoré obvykle nemávame počas roka často na stole alebo nie toľko chutných kombinácií. Žiaľ, často svoj žalúdok preceníme a namiesto pohody máme ťažobu z prejedenia, zažívacie problémy, v horšom prípade až žlčníkové koliky. Tu vám ponúkame niekoľko rád, ako to v zdraví a v pohode prežiť, nech si veľkonočné sviatky vychutnáte doma a nie v nemocnici.

Ráno si dajte bielkovinové raňajky. Zasýtia na dlhší čas a nesiahnete hneď ráno po koláčoch a údeninách. Môže to byť mlieko, jogurt, tvaroh, prípadne vajíčka, i keď tých budete mať dostatok v jedlách a koláčoch.

Na sviatočný stôl nachystajte dostatok ovocia – nakrájané jablká, ošúpané pomaranče či mandarínky. Prečo ošúpané ? Aby ste sa nemohli vyhovárať, že nemáte čas alebo chuť šúpať. Ovocie vás zasýti, zamaškrtíte si, dokonca zdravo, a dodáte si aj tekutiny.

Dodržiavajte pitný režim ako obvykle. Voda vás taktiež zasýti a nedovolí vám zjesť toľko iných jedál.

Pri obede si skúste jedlá skombinovať so zdravými formami potravín, napríklad údeninu si dajte so zeleninovým šalátom namiesto majonézového a majonézový si skúste dať neskôr samostatne alebo tiež s nejakou zeleninou, napríklad reďkovkou a pod.

Čipsy a slané oriešky nahraďte na stole semiačkami a sušeným ovocím.

Obmedzte konzumáciu tvrdého alkoholu, je veľmi kalorický a pite radšej ľahké víno. Komu nerobí problém nepi vôbec, vyhráva, pretože akýkoľvek alkohol zvyšuje chuť do jedla. Alkohol tiež bráni spaľovaniu tukov. Alkohol prevýši látky v potravinách, ktoré obsahujú najvyšší obsah kalórií, takže spaľovanie tuku z potravín sa stane druhoradé. Takže čím viac alkoholu vypijete, tým viac kalórií prijímate a tie sa premieňajú na tuk.

Ideálna kompenzácia vyššieho príjmu kalórií je ich zvýšený výdaj. Preto si aj na sviatky naplánujte prechádzky alebo nejaký iný druh športu, najlepšie na čerstvom vzduchu, ktorý sám osebe napomáha tráveniu. Zároveň v tomto čase nebudete môcť vyjedať chladničku, takže zabijete dve muchy jednou ranou.

Jedzte každé 3-4 hodiny. Veľké prestávky medzi jedlami sú obrovskou chybou, ktorej sa žiaľ mnoho ľudí dopúšťa. Pri jedení 1 – 2 krát za deň určite priberiete. Ideálne je rozložiť jedlo do piatich chodov denne. Nebudete pociťovať hlad, telo sa nebude báť hladovania a pekne všetko prijaté jedlo premení na energiu, nie na tuk.

Až 60% denného príjmu by ste mali zvládnuť do obeda. Vynechať obed alebo nebodaj raňajky a vynahradiť si to večerou je veľká chyba, ktorá sa vám vypomstí na pribudnutých kilách. Najmä raňajky sú dôležité. Ani auto nebeží na prázdnu nádrž a ani vy nečakajte, že s prázdnym žalúdkom podáte nejaké mimoriadne výkony. Akurát čo vynechávanie jedál dezorientuje váš organizmus, ktorý má rád zabehnutý systém.

A prečo je vlastne veľkonočné hodovanie také nebezpečné?

Nuž, pozrime sa na to bližšie. Veľkej noci predchádza štyridsaťdňový pôst. Dnes sa už síce tak striktne nedodržiava, ale predsa sa mu väčšina z nás aspoň trochu prispôsobí. Pôstu taktiež predchádza také obžerské obdobie – zabíjačky, fašiangy...Takže potom sa človeku akosi prirodzene žiada stravu trochu obmedziť, zjednodušiť. Navyše je to aj obdobie pokoja. Samotnej Veľkej noci predchádzajú pôstne dni, ktoré môžete využiť aj na očistu tela. Zelený štvrtok - tradične by ste mali jesť niečo zelené a čo je zelené, je aj zdravé (nemyslíme tým pleseň, pozor !). Napríklad špenát alebo varený šalát. To sú veľmi chutné a zdravé jedlá. V piatok je pôst a trvá až do soboty večera. Tiež to môžete využiť na konzumáciu rýb, zeleniny, strukovín a podobne. Tí zdatnejší to môžu vyskúšať s očistnými kúrami – ovocnými a zeleninovými šťavami.




Server.sk v iOS Server.sk v Androide
 
 

Diskusia k článku

Tvoje meno:

Komentár:


 


Ďalší obsah siete Server.sk


Vyberáme z archívu ...

pred 4 rokmi
Americká technologická firma sa môže vyhnúť procesu, v ktorom jej hrozila pokuta vyše 800 mil. USD.
pred 5 rokmi
Získajte odlišný pohľad pomocou fotoaparátu Nikon COOLPIX S6600, ktorý je vybavený novým nastaviteľným displejom
pred 6 rokmi
Policajný prezident Tibor Gašpar zdôraznil, že na pozemkoch v obci sa nachádzajú obydlia a nie komunálny odpad.
pred rokmi
Dobrou správou pre 580 zamestnancov akciovej spoločnosti Kúpele (Lázně) Luhačovice je plošné zvýšenie miezd od apríla tohto roku a to o 10 percent. Zároveň pracovná doba zostane kratšia, v priemerne je 37,5 hodiny týždenne.
pred 6 rokmi
Odhliadnuc od politických odkazov, ktoré z Diktátora ani náhodou nerobia politický film, idete ale do kina na hodinu a pol bezhraničnej zábavy.
pred 10 rokmi
Príbeh bratov Bielskich je jedným z najzaujímavejších príbehov 2. svetovej vojny.
pred 5 rokmi
Jamie Cullum nikdy nebol autorom interpretom, ktorý by to mal namierené do hitparád komerčnou cestou. Bol však dostatočne presvedčivou ukážkou toho, že aj vážny žáner môže vzbudiť mimoriadny záujem.
pred 7 rokmi
Zvýšený výkon a športový zvuk

 
 
 

NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Debutový štúdiový album nahrala Emma Drobná v spolupráci s produkčným tímom Creative Music House.
NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
Desmod prichádza s absolútnou novinkou!
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT
štvrtým štúdiovým albumom, ktorý vydá v októbri.
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT