Server.sk Auto Fit Kino Music Tech Zľava Môj Bazár Job Reality Fórum Súťaž Foto Počasie PR správy

Dnes je 18. februára 2019, meniny má a zajtra
Aktuálny čas:

Strava budúcich mamičiek

Zdroj: © Server.sk, redaktor: len, pridané: 05.02.2013

I keď lekár väčšinou budúcej mamičke odporučí vitamíny vo forme piluliek, najideálnejšie je zásobiť telo vitamínmi prirodzeným spôsobom – zo stravy.
Strava budúcich mamičiek
Zdroj obrázku: StockFreeImages
 

Azda každá žena, ktorá sa dozvie, že pod srdcom nosí dieťatko je šťastím bez seba. Postupne sa začne zaujímať o všetko, čo sa týka malého drobca v brušku – ako rastie a vyvíja sa, či je zdravé a podobne. K zdraviu a správnemu vývinu dieťatka môže prispieť aj matka, a to zdravou výživou, primeraným pohybom i dostatočným oddychom. V tomto článku sa zameriame na stravu budúcich mamičiek.

Denne by ste si mali dopriať aspoň päť porcií ovocia a zeleniny.

Keď sa žena dozvie o svojom tehotenstve, zvyčajne hneď prehodnotí svoje stravovacie návyky a začne rozmýšľať, ktoré potraviny sú pre ňu najlepšie a ktorým sa radšej vyhnúť. V prvom rade treba povedať, že strava tehotných žien by mala byť pestrá a vyvážená, mala by obsahovať dostatok živín pre telo matky, ale i pre dieťa – vitamíny, minerálne látky a stopové prvky. I keď lekár väčšinou budúcej mamičke odporučí vitamíny vo forme piluliek, najideálnejšie je zásobiť telo vitamínmi prirodzeným spôsobom – zo stravy. Počas letných mesiacov zvyčajne nie je núdza o ovocie a zeleninu, ktorá je aj cenovo dostupnejšia, prípadne si ju vypestujete vo vlastnej záhradke. Problém nastáva v zime, keď sa na predajné pulty dostane menej zdravej stravy a za oveľa vyššie ceny. V tomto prípade však nie je na mieste šetriť. Vyberajte si kvalitu, a sledujte nielen cenu a veľkosť, ale aj krajinu pôvodu, celkový výzor, zaujímajte sa aj o chemické ošetrovanie.
paradajka © Lostbear | Stock Free Images & Dreamstime Stock Photos
Najväčšia paradajka či banán gigantických rozmerov nemusí byť najlepším a už vôbec nie najzdravším riešením. V každom prípade, denne by ste si mali dopriať aspoň päť porcií ovocia a zeleniny.

Foto: © Lostbear | Stock Free Images & Dreamstime Stock Photos

Čo je pre vás najlepšie?

Hlavne v 1. trimestri si doprajte dostatok zelenej zeleniny, ktorá je bohatým zdrojom kyseliny listovej, nevyhnutnej pre správny vývoj životne dôležitých orgánov a funkcií bábätka. Nájdete ju v listovom šaláte, špenáte a brokolici. Okrem kyseliny listovej je v nich obsiahnutý aj dôležitý vitamín B a chlorofyl. Kyselinu listovú nájdete okrem listovej zeleniny i v obilných klíčkoch a strukovinách, najmä v hrachu. Tehotné ženy by si mali dopriať aj ostatné strukoviny – fazuľu a veľmi zdravý a stále nedocenený cícer. Z ovocia sú najlepšie tie druhy, ktoré sa pestujú u nás – jablká, slivky, hrušky, bobuľové ovocie, ktoré je bohaté na vitamíny a antioxidanty. Jablká sú bohatým zdrojom vlákniny a ich konzumáciou predídete zápche, ktorá trápi väčšinu tehotných žien. Pozor na citrusové ovocie, ktoré môže spôsobiť alergie.
hrušky © Victorburnside | Stock Free Images & Dreamstime Stock Photos
Hruška je zdrojom kyseliny listovej, ktorá obsahuje vitamínu B, ktorý je potrebný na tvorbu hormónov šťastia v ľudskom organizme.

Foto: © Victorburnside | Stock Free Images & Dreamstime Stock Photos

Mnohé ženy bývajú počas tehotenstva anemické, čo znamená, že majú nedostatok železa. Ak sa tomu chcete vyhnúť, konzumujte pravidelne potraviny s vysokým obsahom železa – červené mäso (napr. hovädzie), šošovicu, červenú fazuľu, špenát, červenú papriku, petržlen, kel, kaleráb a mak. Ak chcete uľahčiť vstrebávanie železa, doprajte si vitamín C a vyhnite sa sladkostiam, káve a čokoláde.
kurací steak © Trexec | Stock Free Images & Dreamstime Stock Photos
V jedálničku tehotnej ženy by nemali chýbať bielkoviny, nájdete ich v chudom mäse ale aj strukovinách.

Foto: © Trexec | Stock Free Images & Dreamstime Stock Photos

Jedálniček tehotnej ženy by mal obsahovať aj dostatok bielkovín. Odporúčanými zdrojmi živočíšnych bielkovín sú chudé mäso, nízkotučné výrobky, morské ryby a vajcia. Rastlinné bielkoviny nájdete najmä v semenách, strukovinách a orechoch.

Čomu sa radšej vyhnúť?

Istotne sú potraviny, ktoré obľubujete a zvyknete ich pravidelne konzumovať. V tehotenstve však musíte myslieť najmä na človiečika, ktorý sa vo vás vyvíja. Ak ste si predtým dopriali niekoľko šálok kávy, dajte si len jednu, v ideálnom prípade bezkofeínovú. Vyhnite sa aj kolovým nápojom, sladeným vodám, sladkostiam a surovému mlieku a mäsu. Nemusíte sa obávať, že by ste mali nedostatok cukru – ten si váš organizmus získa prostredníctvom obilnín, ryže, ovocia či zemiakov. Vyhnite sa aj mastným a príliš slaným a koreneným jedlám – môžu totiž negatívne ovplyvniť nervový systém vášho dieťatka. Samozrejmosťou je vyhýbanie sa alkoholu a cigaretám a v neposlednom rade stresu. Narobia zbytočnú šarapatu a vyvolať môžu dokonca predčasný pôrod. Opatrne aj s bylinkami, niektoré sú v tehotenstve úplne zakázané, iné vám zasa môžu pomôcť. Určite sa vyhnite oreganu, bazalke, šalvii, paline či púpave. Pri nevoľnosti vám pomôže zázvor, mäta, pri únave mädovka a pri bolestiach v podbrušku a kŕčoch alchemilka. Aj tu však platí- všetko s mierou.

A ešte jedna rada na záver – nepočúvajte dobre mienené rady babičiek, že jesť treba za dvoch. Vyhnete sa tak obezite. Jedzte menšie porcie viac krát za deň a doprajte si kvalitné potraviny. Ochránite seba aj malého drobca vo vašom brušku.




Server.sk v iOS Server.sk v Androide
 
 

Diskusia k článku

Tvoje meno:

Komentár:


 


Ďalší obsah siete Server.sk


Vyberáme z archívu ...

pred 6 rokmi
Kauza Gorila má podľa nezaradeného poslanca Daniela Lipšica na Slovensku pokračovať vďaka novele zákona o podpore obnoviteľných zdrojov energií.
pred 6 rokmi
Strana SaS chce, aby sa Robert Fico zasadil za vypísanie nového tendra s reálnou špecifikáciou plynovej masky.
pred 7 rokmi
Slováci majú možnosť prispieť do pokladničky ľubovoľnou čiastkou počas celého týždňa, poslať SMS na číslo 844 od 1. mája do 20. júna, alebo poskytnúť ľubovoľnú sumu na účet zbierky 20219886/6500, variabilný symbol 0312.
pred 3 rokmi
Obsiahnuť 7 festivalových dní plných skvelej hudby, zábavy, umenia a výbornej atmosféry so 441 tisícmi Szigeťanmi na Ostrove slobody nie je ľahká úloha.
pred 7 rokmi
Nechajte sa odniesť na obláčiku dymu z Trávičky zelenej, neuveriteľne zábavného filmového hitu od Judda Apatowa
pred 6 rokmi
Carl Michael Hausswolf, napísal v roku 2012, že pri maľovaní svojho obrazu použil popol, ktorý vzal z kremačnej pece počas návštevy koncentračného tábora.
pred 6 rokmi
GRMN Vitz Turbo Concept sa predstavil na januárovom autosalóne v Tokiu.
pred 7 rokmi
Delegácia z Moldavska je na Slovensku do 4. júla.

 
 
 

NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Debutový štúdiový album nahrala Emma Drobná v spolupráci s produkčným tímom Creative Music House.
NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
Desmod prichádza s absolútnou novinkou!
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT
štvrtým štúdiovým albumom, ktorý vydá v októbri.
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT