Server.sk Auto Fit Kino Music Tech Zľava Môj Bazár Job Reality Fórum Súťaž Foto Počasie PR správy

Dnes je 25. mája 2018, meniny má a zajtra
Aktuálny čas:

Raňajky

Zdroj: © Server.sk, redaktor: ľub, pridané: 08.09.2011

Mnoho ľudí v dnešnej dobe sa ráno nemôže na jedlo ani pozrieť. Ich jediný zdroj rannej energie je rýchlo vypitá šálka kávy. A netýka sa to iba dospelých ľudí.
Raňajky
Zdroj obrázku: Dreamstime.com/free
 

Mnoho ľudí v dnešnej dobe sa ráno nemôže na jedlo ani pozrieť. Ich jediný zdroj rannej energie je rýchlo vypitá šálka kávy. A netýka sa to iba dospelých ľudí. Vysoké percento detí ráno neraňajkuje. Argumentujú tým, že si radšej dlhšie pospia.

Roky sa raňajkám neprikladala dôležitosť. Ale keď sa pozrieme do histórie, naši rodičia i prarodičia raňajky nikdy nevynechali (ak teda mali čo jesť). A už sa veľakrát osvedčilo, že stravovanie podľa predkov má svoje pozitíva. A ako je to s raňajkami? Sú teda dôležité alebo nie?

Niekoľko rokov sa vedci venovali štúdiu vplyvu raňajok na zdravie ľudí všetkých vekových kategórií a výsledkom sú zistenia, že výdatné raňajky môžu pomôcť deťom i dospelým k väčšej duševnej vyrovnanosti, optimálnej výkonnosti a k primeranej rozhodnosti. Ďalej sa dokázalo, že ľudia, ktorí pravidelne raňajkujú, menej trpia chronickými ochoreniami, žijú dlhšie a sú oveľa zdravší.
 

Čo to znamenájú „výdatné raňajky“?

Myslíme tým také, ktoré nám poskytnú minimálne jednu tretinu nášho denného príjmu energie. Deň začnite jedlom z celozrnných obilnín, celozrnného chleba a niekoľkých kúskov ovocia. Ráno treba prijímať najmä sacharidy a vlákninu. Existuje množstvo sladkých pečív, ktoré krásne voňajú, ale tieto sladké jedlá a nápoje sa bleskovo vstrebávajú do krvného obehu, čím nastáva rýchly vzostup a následný pokles koncentrácie glukózy v krvi. To vysvetľuje fakt, prečo môžete v priebehu dopoludnia zaznamenať zníženú výkonnosť, ak máte nedostatok vlákniny. Tá sa vstrebáva pomaly a postupne.

Nedostatok hladu

Najčastejším argumentom pre vynechanie raňajok je nedostatočný pocit hladu. Ten vzniká neskôr zrejme preto, že pravdepodobne večeriate príliš neskoro a veľmi výdatne a asi pri televízii aj maškrtíte. Keď sa potom uložíte spať, váš žalúdok je zamestnaný spracovávaním potravy a potom si tiež potrebuje oddýchnuť. No a ráno taký vyčerpaný žalúdok nemá chuť vám signalizovať prázdny, že je prázdny, je rád, že nič nemusí robiť. Preto zjedzte iba ľahkú večeru najneskôr štyri hodiny pred spaním, prípadne ju vynechajte, ak nepociťujete hlad v tom čase. Pred spaním sa iba napite vody a ak ste veľmi hladný, pomôže si kúskom ovocia alebo pohárom mlieka.

Raňajky a chudnutie

V mnohých diétach sa jedlo začína objavovať až okolo obeda, teda raňajky sú úplne vynechané. Lenže výskum dokázal, že vynechanie raňajok nemá na chudnutia absolútne žiaden vplyv. Ľudia, ktorí neraňajkujú, pociťujú v priebehu dňa väčší hlad, preto častejšie maškrtia rôzne keksíky a iné pochutiny, aby vydržali do obeda. Takže v konečnom dôsledku zjedia oveľa viac. Bez raňajok je aj ich dopoludňajší výkon slabší.

Nedostatok času

Mnohí ľudia ponocujú dlho do noci, či už pre zábavu alebo sú v práci, a potom sa im ráno nechce vstávať. Tak vstávajú, až keď je to nevyhnutné. Napriek tomu by ste sa mali prinútiť dať si budík trochu skôr, aby ste raňajky stihli. Pretože jesť treba v pokoji, nie počas cesty na pracovisko alebo do školy.

Začnite deň tak, že vypijete dva poháre vody, najlepšie čistej. Tým opláchnete aj občerstvíte žalúdok. Oblečte sa a pripravte si raňajky. V pokoji sa naraňajkujte, bez stresu. Výdatné raňajky vám doprajú viac energie, zlepšia schopnosť koncentrácie a prispejú k celkovej pohode. Prázdny žalúdok vrčí a potom zrejme vrčíte aj vy na všetko okolo vás, ale sýty žalúdok vám privodí príjemnú náladu a pocit spokojnosti.

Optimálne raňajky

Jablko, banán, celozrnný chlieb (4 krajce), margarín, lahôdkové tofu, nízkotučný syr, bylinný čaj. Spolu 3802 kJ, 46 g tuku, 26 mg cholesterolu.




Server.sk v iOS Server.sk v Androide
 
 

Diskusia k článku

Tvoje meno:

Komentár:


 


Ďalší obsah siete Server.sk


Vyberáme z archívu ...

pred 5 rokmi
Aplikácia SideSync bude predinštalovaná vo všetkých modeloch Samsung ATIV (Book/TAB/ONE/Q).
pred 5 rokmi
Priekopníci slovenského SKA, skupina Polemic, oslávi v roku 2013 už 25. výročie svojej existencie. 10členná kopa dobrej nálady a smiechu prezradila, že oslavovať bude niekoľko mesiacov.
pred 5 rokmi
Minister práce, sociálnych vecí a rodiny po prerokovaní materiálu o nezamestnanosti vystúpi v pléne so správou o stave rodovej rovnosti na Slovensku za uplynulý rok
pred 4 rokmi
Dlhodobá dohoda je podľa oboch spoločností efektívnou možnosťou, ktorá pomôže zabrániť nevyhnutným súdnym sporom.
pred 4 rokmi
Holanďan Afrojack bol koncom minulého roku v prestížnej ankete DJ Mag Top 100 zvolený 9-tym najlepším DJom sveta.
pred 6 rokmi
Hudobník, ktorý na budúci rok oslávi 50. narodeniny, vystúpi vo štvrtok 29. novembra po 20:00 v Incheba Expo Aréne.
pred 5 rokmi
Na podujatie sa už pripravil aj Úrad pre ochranu ústavných činiteľov a diplomatických misií, prijíma primerané bezpečnostné opatrenia .
pred 7 rokmi
Na tomto albume sympatická Švédka prináša celkom 15 piesní v čele s aktuálnymi hitmi Me & My Microphone a Resuscitate Me.

 
 
 

NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Debutový štúdiový album nahrala Emma Drobná v spolupráci s produkčným tímom Creative Music House.
NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
Desmod prichádza s absolútnou novinkou!
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT
štvrtým štúdiovým albumom, ktorý vydá v októbri.
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT