Server.sk Auto Fit Kino Music Tech Zľava Môj Bazár Job Reality Fórum Súťaž Foto Počasie PR správy

Dnes je 26. mája 2020, meniny má a zajtra
Aktuálny čas:

Päť porcií ovocia a zeleniny

Zdroj: TS Server.sk, redaktor: neuvedený, pridané: 23.07.2007

Podľa lekárov a vedcov už 500-600 gramov ovocia a zeleniny denne nás chráni pred nádorovými a kardiovaskulárnymi ochoreniami.
Päť porcií ovocia a zeleniny
Zdroj obrázku: Dreamstime.com/free
 

Podľa lekárov a vedcov už 500-600 gramov ovocia a zeleniny denne nás chráni pred nádorovými a kardiovaskulárnymi ochoreniami. Tento príjem je možné dosiahnuť 3 porciami zeleniny a 2 porciami ovocia denne.

Ideálne by bolo jesť ovocie a zeleninu v surovom stave.

Surová strava je nabitá enzýmami a pôsobí v našom organizme ako metla, ktorá čistí naše cievy a vlastne celé telo. Ideálne by bolo, keby ovocie a zelenina tvorili až 75% našej stravy a iba 25% by tvorilo tepelne spracované jedlo. Napríklad pred obedom je dobré zjesť menšie množstvo orechov, vypiť pohár slabého čaju alebo zeleninovej šťavy. Vzápätí by mal nasledovať zeleninový šalát a až po polhodine by sme mali zjesť varené jedlo.

Dávky

Vyzerá to nemožné zjesť tak veľa zeleniny a ovocia. Ale poradíme vám zopár trikov, ako na to. Toto množstvo je možné rozdeliť napríklad na 1 porciu varenej zeleniny, 1 porciu surovej zeleniny (100-200g), 1 porcia zeleninového šalátu (100g) a 2 porcie čerstvého ovocia (125-150g). Čerstvé ovocie môžete zameniť za 25g sušeného ovocia. Jednu porciu ovocia a zeleniny možno nahradiť pohárom (cca 200ml) čerstvo vytlačenej zeleninovej alebo ovocnej šťavy, príp. hotovej kvalitnej šťavy.

5 porcií

Na prvý pohľad to možno vyzerá ťažké, konzumovať denne 5 porcií ovocia a zeleniny. Je to však ľahšie, ako sa zdá. Predstavte si na raňajky müsli s jablkom, potom pohár zeleninovej šťavy, na obed porciu zeleniny, ako dezert či olovrant ďalšie ovocie a na večeru zeleninový tanier alebo šalát. Aj deti by mohli mať na raňajky müsli s ovocím, cez prestávku niekoľko mrkvičiek na chrumkanie, na obed cestoviny so zeleninovou prílohou, na olovrant puding s višňami a večer celozrnný chlieb s reďkovkami, paradajkou alebo uhorkou.
ovocie banán pomaranč
Čím pestrejšie, tým lepšie. Kombinujte rôzne druhy ovocia a zeleniny pri každej príležitosti.

Tipy

• Jedzte denne najmenej 5 porcií rôznych druhov ovocia a zeleniny (spolu 500-600g).
• Jedzte viac zeleniny ako ovocia: 3 porcie zeleniny a 2 porcie ovocia denne.
• 5 porcií = 5 dlaní plných ovocia alebo zeleniny. Ako meradlo na určenie veľkosti jednej porcie možno použiť dlaň. Jedna porcia väčšiny ovocia a zeleniny sa zmestí do dlane. Veľké ruky veľké porcie a opačne. Keďže sú detské ruky menšie, deti podľa tejto zásady aj dostávajú menšie porcie. Presne toľko, koľko je pre ne primerané.
• Z ovocia predstavuje jednu porciu jedno jablko, hruška, pomaranč, broskyňa veľkosti dlane.
• Z čerstvej zeleniny predstavuje jednu porciu zelenina tiež veľkosti dlane. Z nakrájanej či inak mechanicky spracovanej i zmrazenej zeleniny tvoria jednu porciu 2 plné dlane.
• Všeobecne je jedna porcia ovocia a zeleniny ľahko merateľná aj tak, že zodpovedá jednému plnému poháru (cca 200ml).
• Jednu z 5 porcií je možné zameniť za pohár (0,2 l) zeleninovej alebo ovocnej 100%-nej šťavy či koncentrátu.
• Na spestrenie používajte čerstvé, ako aj spracované ovocie a zeleninu (zmrazenú, konzervovanú či sušenú) a samozrejme, aj šťavy.
• Uprednostňujte sezónne ovocie a zeleninu.

Nadúvanie zo surovej zeleniny

• vypite pohár z rumančeka kamilkového
• uvarený aníz vo víne alebo vode vypiť alebo priložiť obklad na boľavé miesto
• na zastavené vetry rozotretý cesnak zmiešaný s mliekom
• uvarené biele víno so zázvorom a rascou



Ďalšie súvisiace a podobné články

Server.sk v iOS Server.sk v Androide
 
 

Diskusia k článku

Tvoje meno:

Komentár:


 


Ďalší obsah siete Server.sk


Vyberáme z archívu ...

pred 6 rokmi
Tieto informácie priniesol vo štvrtok nemecký mesačník Manager Magazin, odvolal sa pritom na nemenované zdroje z prostredia spoločnosti.
pred 8 rokmi
Lídri gréckej vládnej koalície budú v pondelok pokračovať v rokovaniach o úsporných opatreniach, ktoré požadujú medzinárodní veritelia výmenou za poskytnutú finančnú pomoc.
pred 8 rokmi
Ďalšou tuningovou spoločnosťou, ktorej “padlo do oka“ kupé Mercedes-Benz SLS AMG je Inden Design.
pred 6 rokmi
Skladba bude súčasťou jeho pripravovanej štvrtej štúdiovky, ktorá zatiaľ nemá názov.
pred 7 rokmi
Agentúra SITA prináša prehľad nominovaných v 11 kategóriách 85. ročníka udeľovania cien americkej Akadémie filmových umení a vied.
pred 5 rokmi
Prvá detská knižka Bertík a čmuchadlo oceňovanej autorky Petry Soukupovej vychádza nedlho po klasickom vydaní aj ako audiokniha.
pred 8 rokmi
Hranica rizika chudoby bola podľa posledných údajov zisťovania 3 784 eur na rok, čo v prípade jednočlennej domácnosti predstavuje približne 315 eur na mesiac.
pred 6 rokmi
Príchod jari už hlásia aj prvé bociany, ktoré prilietavajú na Slovensko. "Prvého bociana bieleho videli už v posledné februárové dni. Prvého marca sme zaznamenali prvého bociana na hniezde pri Devínskej Novej Vsi."

 
 
 

NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Debutový štúdiový album nahrala Emma Drobná v spolupráci s produkčným tímom Creative Music House.
NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
Desmod prichádza s absolútnou novinkou!
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT
štvrtým štúdiovým albumom, ktorý vydá v októbri.
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT