Server.sk Auto Fit Kino Music Tech Zľava Môj Bazár Job Reality Fórum Súťaž Foto Počasie PR správy

Dnes je 15. decembra 2018, meniny má a zajtra
Aktuálny čas:

Mýty a pravdy

Zdroj: © Server.sk, redaktor: ľub, pridané: 09.02.2015

Určite ste sa už stretli s názormi odborníkov, že vajcia sú škodlivé, soľ treba obmedziť na minimum, maslo je horšie ako margaríny....Dnes sa mnohé z týchto názorov začínajú zasa obracať a meniť. Čomu máme vlastne veriť ?
Mýty a pravdy
Zdroj obrázku: SXC/free
 

Určite ste sa už stretli s názormi odborníkov, že vajcia sú škodlivé, soľ treba obmedziť na minimum, maslo je horšie ako margaríny....Dnes sa mnohé z týchto názorov začínajú zasa obracať a meniť. Čomu máme vlastne veriť ?
Najlepšie je asi držať sa zdravého rozumu, pretože všetko, čo je s mierou, nie je tak škodlivé ako aj tá najzdravšia potravina, ak sa ňou prejedáme.

VAJCE

Začnime vajíčkom. Teraz sa nebudeme zaoberať tým, čo bolo skôr, vajce či sliepka ? I keď aj toto je zaujímavá otázka, no žiaľ, ešte ju nikto nevyriešil. Skôr je zaujímavé, koľko vajec vlastne môžeme zjesť ? Názory sa rôznia, ešte nedávno to bolo vajce týždenne, inokedy vajce denne, potom zasa iba bielky atď. atď. Určite si pamätáte, ako sa surové vajíčka odporúčali na pekný hlas, potom sa zasa zatracovali kvôli salmonelóze.
Pozrime sa bližšie, z čoho sa vajíčko skladá. Obsahuje vitamíny A, B1, B2, PP a D, v bielku sa nachádzajú bielkoviny a železo, v žĺtku zasa jód a selén. Bielok tvorí 58%, žĺtok 30% a škrupina iba 12%, ale zato s úžasným podielom vápnika dobrým pre kosti a zuby. Ešte nedávno bolo vajce zatracované kvôli cholesterolu a lekári pacientov zásobili receptami, v ktorých boli rôzne náhražky vajec.

Namiesto chutnej praženice na raňajky odporúčali müsli, ktoré však v súčasnosti podľa výskumov má vysoký glykemický index. No a podľa najnovších výskumov vajcia vôbec nie sú tak veľmi škodlivé pre naše srdce, ale takmer naopak. Aj z dietetického hľadiska ľudia, ktorí si vajíčka dávajú, chudnú rýchlejšie ako tí druhí. Vajíčka majú totiž silnú a dlhodobú zasycovaciu schopnosť. Takže uvidíme, dokedy tento sa trend udrží.

SPÁNOK

Keď si spomeniete na príhody našich starých rodičov a možno aj našich rodičov, určite si všimnete, že mali málo spánku. Dokonca pohŕdali ľuďmi, ktorí dlho spali. Odtiaľ pochádzajú aj príslovia typu „Ranné vtáča ďalej doskáče“ a podobne. Boli až chorobne pyšní na to, že keď pomaly slnko ešte len vychádzalo, už mali kopu práce vykonanej. Je síce pravda, že chodieva spávať čosi skôr ako my, ale v podstate vstávali uprostred noci. Tak ako prípad s vajíčkami, aj čo sa týka spánku existuje dnes mnoho teórií. Podľa nich potrebujeme viac ako osem hodín spánku, niektorí odvážlivci zasa tvrdia, že úplne stačí päť.

Okrem počtu hodín sme zasypaní mnohými pomôckami na spanie, od matracov a vankúšov po rôzne lampy, vonné soli a podobne. Tabletky radšej nespomíname, tie určite nie sú vhodné pre zdravý spánok, ak, tak iba krátkodobo, v určitých zlých životných situáciach. Nuž, kto sa v tom má vyznať ? Momentálne sa vedci viac-menej zhodli na tom, že optimálna dĺžka spánku je okolo 7 hodín, ale je to v podstate individuálne. Na druhej strane, 4-5 hodinový spánok je určite málo.

Čo sa týka popoludňajšieho spánku, aj tu sa názory rôznia. Siesta sa obvykle praktizuje v krajinách letných horúčav, ale v tom čase sa drieme všetkým ľuďom. Telo v tom čase leží na dne svojej aktivity. No a jedni tvrdia, že popoludňajší spánok spôsobuje slabšie trávenie, iní, že práve preto telo lepšie trávi potravu. Takže na popoludňajší spánok si zrejme budete musieť urobiť názor sami. Isté je, že ak trvá niekoľko hodín, asi budete mať zlé svedomie.

SOĽ

Soľ bola považovaná v minulosti za liek, potom za jed a dnes sa opäť začína vynárať zo zatratenia. Isté je, že bez soli má človek celkom určite zdravotné problémy, pretože v tom prípade trpí nedostatkom sodíka. No a podľa najnovšieho výskumu, kedy boli ľudia rozdelení do troch skupín, kde jedna solila málo, druhá veľa a prostredná priemerne. Všetci títo ľudia mali približne rovnaký zdravotný stav : žiadne problémy so srdcom ani vysoký krvný tlak. Výskum trval osem rokov a na konci sa preukázalo, že zdravotné problémy najviac postihli skupinu, ktorá solila najmenej a najmenej postihli skupinu, ktorá solila najviac. Takže znižovanie príjmu sodíka môže mať v skutočnosti škodlivé následky. Nenavádzame vás týmto na presáľanie, ale určite nemusíte počítať zrnká soli na gramy, aby ste ostali zdraví. Stačí sa držať príslovia: VŠETKO S MIEROU.




Server.sk v iOS Server.sk v Androide
 
 

Diskusia k článku

Tvoje meno:

Komentár:


 


Ďalší obsah siete Server.sk


Vyberáme z archívu ...

pred 6 rokmi
Mimoriadne precízna produkcia, odvaha riskovať, nezameniteľný hlas a prekvapivé spojenia v celkovom zvuku robia z albumu The Origin Of Love jedno z najväčších prekvapení tohtoročnej hudobnej jesene.
pred 9 rokmi
Snažil som v archívoch vypátrať tri dostupné videoklipy, ktoré by dokumentovali 20 rokov slobody, ktoré dnes oslavujeme.
pred 3 rokmi
Na policajnej stanici v západnom kúte Škótska stojí už dlho na okennej parapete zabudnutá fľaša.
pred 5 rokmi
Strana rómskej únie plánuje počas jesenných volieb sledovať, či nedochádza k podozrivému správaniu.
pred 8 rokmi
V modelovom ročníku Nissan 370 Z doško k rade modifikácií.
pred 5 rokmi
Poslanci potom v druhom čítaní prerokujú návrh zákona o nadobúdaní poľnohospodárskeho pozemku, ktorým sa parlament zaoberá v skrátenom legislatívnom konaní.
pred 8 rokmi
Pri dopravných nehodách zomrelo tento rok 98 ľudí, čo je o troch menej ako pred rokom
pred 5 rokmi
Skladba bude súčasťou jeho pripravovanej štvrtej štúdiovky, ktorá zatiaľ nemá názov.

 
 
 

NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Debutový štúdiový album nahrala Emma Drobná v spolupráci s produkčným tímom Creative Music House.
NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
Desmod prichádza s absolútnou novinkou!
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT
štvrtým štúdiovým albumom, ktorý vydá v októbri.
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT