Server.sk Auto Fit Kino Music Tech Zľava Môj Bazár Job Reality Fórum Súťaž Foto Počasie PR správy

Dnes je 31. mája 2020, meniny má a zajtra
Aktuálny čas:

Jedlo má byť liekom, nie jedom..

Zdroj: TS Server.sk, redaktor: neuvedený, pridané: 11.02.2010

Nejedzme, ak sa nám nechce, ak nemáme chuť.
Jedlo má byť liekom, nie jedom..
Zdroj obrázku: SXC/free
 

Nejedzme, ak sa nám nechce, ak nemáme chuť. A nejedzte tiež to, čo sa vám nechce, na čo nemáte chuť. Nevnucujte jedlo sebe ani iným. Pri jedení je sloboda vôle posvätná. Ak sa nám chce jesť, ak máme na jedlo chuť, najprv sa sami seba spýtajme: nebude lepšie zdržať sa jedla? Neškriepme sa s vlastnými chuťami, škriepne sa len so zvykmi.

Nejedzme do úplného nasýtenia. Radšej nedojesť, ako sa prejesť. Pocit sýtosti tak ako pocit hladu býva povrchový a hĺbkový. Za ideálnych okolností by mali tvoriť harmonický pár, zaručujúci spoľahlivosť a presnosť dodržania miery. Naša podstata však nie je ideálna. Je praktická a prispôsobivá a sami na to doplácame. Hĺbkový, vnútorný hlad a nasýtenosť sa riadia presnými pravidlami, no vonkajší hlad a pocit nasýtenia sú prístupné pochybovačným úvahám typu: "pre každý prípad", "a čo ak", "no možno"

Ak nemáme deficit jedla, ale naopak, jeho nadbytok, naša chuť do jedla sa zväčšuje. Nehladujeme - prejedáme sa. Podstata tkvie v tom, že vnútorné nasýtenie prichádza neskôr - zjedená potrava musí stráviť, vstrebať sa, prejsť do krvi, absorbovať sa . Až vtedy prichádza konečný signál, pocit, že sme sa nasýtili. Ako si nájsť svoju normu? Skúsme 2 -3 týždne skončiť jedenie pred citeľným nasýtením, zjedzme napríklad pol porcie namiesto celej.

Zaoberajme sa potom niečím iným, odpútajme sa od jedla. Za ten čas sa určite dostaví aj vnútorné nasýtenie. Zistíte, že ste úplne pokojní a sýti. Odmenou vám bude vynikajúca vitalita a chuť do práce. Čoskoro sa presvedčíte, že aj vonkajšie nasýtenie prichádza skôr, jasne precítite: "Stačí, dosť, som sýty." A ak máte pocit, že na vás to nefunguje, potom jedzte čo najpomalšie, dlho žujte. Pri pomalom a dlhom jedení sa pocit sýtosti dostaví.

Radšej jesť často a málo, ako zriedka a veľa. Berme však do úvahy individuálne zvláštnosti Sú sezónne druhy potravy, ktoré zvádzajú k hodovaniu, k prejedaniu. Organizmus si z času na čas niečo žiada v maximálnych množstvách, do zásoby. Dnes sú lesné plody, záhradné jahody, broskyne, melóny a zajtra už nebudú. Nie je hriechom najesť sa ich do prasknutia, ale nepresýťme sa.

Každé jedlo nech zaplatia svaly. Každá potrava, najmä živočíšna, by sa mala v prírode získavať značnou fyzickou námahou. Civilizácia nás zbavila tejto základnej nevyhnutnosti a narušila prirodzenú spravodlivosť potravinovej odmeny: dnes si jedlo ideme kúpiť, hotové zjeme - a to je všetko. Dnes sa za jedlo neplatí svalmi ale nervami. A my za nadbytok platíme nadváhou, ochoreniami. Je nanajvýš opodstatnené raňajkovať, až keď si prvé jedlo odpracujeme. A ak sa nám nepodarí pohybovať pred jedlom, odpracujme si to potom, spáľme prebytok.

Čerstvý vzduch je to najlepšie korenie. Trávenie je proces spaľovania a dostatok kyslíka ho robí účinnejším a efektívnejším. Oddychujme teda po každom jedle v pohybe.

Radšej teplé ako studené, radšej studené ako horúce. Naše vnútorné orgány majú presné a veľmi citlivé tepelné receptory, ktoré sú bezbranné voči tepelnému násiliu. Pery, jazyk, podnebie a hltan sú vonkajší strážcovia, ale sú otupení jedením horúcich jedál a pitím horúcich nápojov. Zvieratá aj malé deti nezjedia horúce jedlo, ale počkajú, kým vychladne.

V prírode nikdy nebola, nie je a nebude horúca strava, len chladná a teplá, nie však teplejšia ako vtáčia krv. Približne pri teplote 39,5 °C sa začínajú rozpadávať enzýmy a pri teplote nad 40 °C aj samotné bunky. Ak sa zriekneme horúceho, pridáme si nemálo zdravia a mnoho rokov života. Úplne studené potrava je menej nebezpečná.

Potravinová rozmanitosť je stratégia, jednotvárnosť zase taktika. Prírodná strava našich predkov bola mimoriadne rozmanitá. Rozmanitosť sa stala potrebou - zdrojom potravy bol zemský povrch s jeho rastlinami, a zvieratami, oceán. Rozmanitosť však nikdy nebola jednorazová, chvíľková. Najčastejšie platilo pravidlo: jedna hostina - jedno jedlo. V prírode sa nestávalo, aby banány rástli na jednom strome s cestovinami, alebo aby vedľa zabitého zvieraťa ležali koláče.

Dnes kombinujeme navzájom potraviny, ktoré sa počas trávenia nechovajú v žalúdku priateľsky, zaťažujú tráviace orgány. Takže stratégiou stravovania je úsilie čo najviac spestriť si stravu rozmanitosťou jedál, takticky sa usilujeme pridržiavať pravidla: na jeden krát do žalúdka - jeden druh potravín, alebo potraviny vhodne skombinované.

Takže čo s čím konkrétne:
• ovocie patrí do prázdneho žalúdka a nepriatelí sa takmer s ničím, jeme ho zásadne pred jedlom, nanajvýš ho môžeme kombinovať s obilnými kašami, pripravenými s vodou; najlepšie je kombinovať kyslé ovocie s kyslým a sladké so sladkým

• zelenina najlepšie vo forme šalátov, ochutených citrónovou šťavou, rastlinným olejom, bylinkami, prípadne jogurtovou alebo smotanovou zálievkou; zeleninu môžeme kombinovať s jedlami zo živočíšnych bielkovín - mäso, mliečne výrobky, vajcia, alebo s jedlami zo sacharidov - cestoviny, ryža, pohánka, pšeno, kukurica , zemiaky; výnimkou sú dyne, ktoré nie je vhodné kombinovať s ničím

• strukoviny - hrach, fazuľa, šošovica, bôb, cícer sú vynikajúcim zdrojom životnej energie a hodnotných rastlinných bielkovín; okrem zeleniny a byliniek s olejom a citrónom nekombinujme ich kvôli plynatosti s ničím

• orechy možno kombinovať so sladkým ovocím, zeleninou, medom; nevhodné k živočíšnym potravinám

• mäso možno kombinovať so zeleninou, zvyčajné prílohy ako cestoviny, ryža, knedľa, zemiaky sú v kombinácii s mäsom takmer nestráviteľnou kombináciou

• vajíčka jedzme len varené namäkko, so zeleninou a bylinkami; zle trávia so zemiakmi, strukovinami aj obilovinami; je zbytočné ich kombinovať s inými živočíšnymi potravinami ako mäso, syry, maslo - zaťažujúce pre pečeň, žlčník, cievy

• čerstvé mlieko sa najlepšie znáša samé so sebou, výnimočne s obilnými kašami; ťažko trávi v spojení s mäsom a vajciami

• kyslé mlieko a kefír najlepšie nekombinovať, mliekom potravu nezapíjame - zhoršujeme a predlžujeme trávenie

• maslo čerstvé v malých množstvách možno kombinovať s obilnými kašami, chlebom a pečivom; je to jediný ľahkostráviteľný obložený chlebík; nekombinovať s mäsom, vajciami a sladkými jedlami, nie je vhodné miešať v jednom jedle rastlinné a živočíšne tuky

• syry sa najlepšie znášajú so zeleninou a bylinkami

• med možno kombinovať s ovocím, orechmi, nekysnutými cestovinami

• obiloviny - pšenica, raž, obilné vločky, pohánka, proso, kukurica spolu s ovocím a zeleninou tvoria základ našej stravy

• polievky nie sú nevyhnutné, ak sa nám žiadajú, potom nech sú jediným jedlom; mäsové vývary kvôli prekysleniu organizmu vynechajme

• biely cukor je asi náš najväčší rafinovaný nepriateľ, v kombinácii s akýmkoľvek jedlom zhoršuje trávenie, pretože brzdí produkciu tráviacich enzýmov

• soľ - čím menej, tým lepšie; v prípade, že sa nám vyslovene žiada slané, treba vyhovieť, zrejme ju náš organizmus potrebuje

• tekutiny pijeme pred jedlo alebo hodinu až dve po jedle, najlepšie vodu, bylinkový čaj, čerstvé šťavy

Rituál zdravia
Stravovací rituál nie je kultom jedla, ale radostným a kultúrnym stolovaním; doprajme si dostatok času na jedlo, venujme sa iba jedlu, dobre prežujme každé sústo - naučíme sa opäť neprejedať, nájsť si svoju mieru a tým umožníme nášmu telu cestu k zdraviu a optimálnej hmotnosti




Server.sk v iOS Server.sk v Androide
 
 

Diskusia k článku

Tvoje meno:

Komentár:


 

Dnes.Server.sk
Dnešné horúce témy »


Ušetrite na vytváraní stránky, keď si ju môžte ...
Sústružením z dreva vyrábame bytové dekorácie. ...





67 000.00 €
Na predaj rodinný dom, rozloha 3 526 m2
1 000.00 € /mesiac
Na prenájom rodinný dom, rozloha 130 m2
590.00 € /mesiac
Na prenájom byt, 2 izby, rozloha 70 m2, novostavba





Ďalší obsah siete Server.sk


Vyberáme z archívu ...

pred 6 rokmi
Na zistenie fakturačných podvodov pritom podľa Moravčíka úplne stačilo, aby firmy posielali súhrnné údaje za jednotlivých obchodných partnerov.
pred 9 rokmi
Bývalý prezident a dramatik Václav Havel debutuje ako režisér filmovou verziou svojej celosvetovo úspešnej hry Odchádzanie.
pred 7 rokmi
Drevená muchoťapka rozpráva príbeh Oggyho - Magnona a jeho výpravu za ohňom.
pred 6 rokmi
Spoločnosť Volkswagen (VW) chce emisiou preferenčných akcií získať sumu až do výšky dvoch miliárd eur.
pred 7 rokmi
Ako relaxujete cez víkend? Ak pri ľahkej, ale vydarenej komédii, ste na správnej adrese.
pred 5 rokmi
Moderný western, ktorý vypovedá o rasizme, rovnoprávnosti, moci a slobode.
pred 6 rokmi
Pôvodne sa objavila u pravekého psa príbuzného dnešnému sibírskemu huskymu a prenášala sa rozmnožovaním.
pred 5 rokmi
Turecký televízny kazateľ, ktorý nedávno vyhlásil, že islam nezakazuje orálny sex, vydal ďalšiu senzačnú fatwu povoľujúcu zabíjanie príslušníkov extrémistickej organizácie Islamský štát (IS).

 
 
 

NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Debutový štúdiový album nahrala Emma Drobná v spolupráci s produkčným tímom Creative Music House.
NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
Desmod prichádza s absolútnou novinkou!
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT
štvrtým štúdiovým albumom, ktorý vydá v októbri.
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT