Server.sk Auto Fit Kino Music Tech Zľava Môj Bazár Job Reality Fórum Súťaž Foto Počasie PR správy

Dnes je 19. júna 2019, meniny má a zajtra
Aktuálny čas:

Dopĺňajte straty solí pri pohybovej činnosti!

Zdroj: TS Server.sk, redaktor: neuvedený, pridané: 08.02.2007

Pre priemerného človeka to obvykle nieje životne dôležité, pokiaľ záťaž netrvá dlhšie ako 4 hodiny.
Dopĺňajte straty solí pri pohybovej činnosti!
Zdroj obrázku: TS Server.sk
 

Pre priemerného človeka to obvykle nieje životne dôležité, pokiaľ záťaž netrvá dlhšie ako 4 hodiny. Aj keď môžete mať dojem, že strácate pomerne veľké množstvo soli (presnejšie povedané sodík, ktorý je súčasťou soli), spravidla nehrozí vyčerpanie zásob sodíka v organizme.

V štúdiách, pri ktorých športovci stratili okolo 6% telesnej hmotnosti (asi 4,5 kg u človeka vážiaceho 75 kg), sa potom vyplavilo len 5-7% telesných zásob sodíka, čo predstavuje 3000-4800 mg alebo 1-2 čajové lyžičky sodíka (jedna lyžička soli obsahuje 2300 mg sodíka). Koncentrácia sodíka v krvi v skutočnosti v priebehu výkonu stúpa, pretože potením sa stráca proporčne viac vody než sodíka. Športovci, ktorí konzumujú menej soli, strácajú obvykle menej soli potom. Čím menej soli jete, tím menej ich potením vylúčite. Obličky a potné žľazy majú snahu zadržovať sodík, pokiaľ je ho v tele nedostatok. Množstvo sodíka vylúčeného potením závisí na stupni aklimatizácie na vysokej okolitej teplote. Na začiatku leta je pot oveľa slanší ako na jeseň. Telo si postupne zvyká na vyššie teploty a preto odchádza z tela menej soli. Vlastný tréning tiež ovplyvňuje funkciu potných žliaz, výsledkom je menej slaný pot. Príroda tím chráni organizmus pred nadmernými stratami.

Straty sodíka môžu byť ľahko doplnené normálnou stravou. Priemerný človek skonzumuje 3-12 krát viac sodíka ako je potrebné. Sodík sa prirodzene vyskytuje v mnohých potravinách, takže príjem bude dostatočný, aj keby ste jedlo neprisoľovali. Ovocie a džúsy všeobecne obsahujú málo sodíka, ale jogurty, praclíky a omáčky na špagety ho poskytujú značné množstvo.

Športovci intenzívne trénujúci v extrémne teplom prostredí dlhšie než 4 hodiny sa dostávajú do nebezpečia zdravotných komplikácií z dôvodu nadmernej straty soli. Ultramaratónci, futbalisti a tenisti pri turnaji, cyklisti a ďalší športovci, ktorí pijú veľké dávky čistej vody, sa môžu dostať do stavu metabolickej nerovnováhy. Títo ľudia môže predísť hyponatrémií (nedostatku sodíka) konzumáciou slaných potravín alebo športových nápojov počas tréningu a pretekov v množstve 250-500 mg za hodinu.

Pri tréningu je vhodné si najskôr vyskúšať pitie veľkých objemov tekutín, aby si na to organizmus zvykol, čo vám pomôže predísť pohybom plného žalúdka. Pokiaľ uskutočňujete náročný tréning v teplom počasí počas dlhej doby, ako napríklad 200 km na bicykli, celodenný horolezecký výkon s ťažkým batohom alebo niekoľko dní maratónskeho tréningu, môžete pociťovať silnú chuť na slané potraviny. Táto potreba zjesť niečo slané je spôsob, ako sa vám telo snaží povedať, že potrebuje soľ. Veľký hlad, ktorý obvykle sprevádza tieto chute, spôsobí, že určite skonzumujete solí viac, než je potrebné.




Server.sk v iOS Server.sk v Androide
 
 

Diskusia k článku

Tvoje meno:

Komentár:


 


Ďalší obsah siete Server.sk


Vyberáme z archívu ...

pred 7 rokmi
Po takmer 10 rokoch individuálnych kariér, ktoré sa intenzívne pretínali na koncertných pódiách, sa speváci Bystrík a Robo Papp rozhodli vydať na spoločnú hudobnú cestu.
pred 7 rokmi
Ak ste fanúšikmi prvoplánovej romantiky, tak ste na správnom mieste a film Jeden deň je pre vás to pravé orechové.
pred 8 rokmi
Skupina Gladiator oslávi svoje 20. narodeniny sériou koncertov po celom Slovensku.
pred 7 rokmi
Z tímu snov Vettel - Alonso, tak nič nebude.
pred 6 rokmi
V rámci série koncertov sa predstaví aj česko-slovenský elektropopový projekt Monikino Kino.
pred 3 rokmi
Jana Kirschner a skupina Fallgrapp predstavili remix skladby Duch mesta.
pred 7 rokmi
Epizóda so slávnym britským astrofyzikom bude mať v USA premiéru 5. apríla.
pred 12 rokmi
Kto je Kristina?

 
 
 

NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Debutový štúdiový album nahrala Emma Drobná v spolupráci s produkčným tímom Creative Music House.
NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
Desmod prichádza s absolútnou novinkou!
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT
štvrtým štúdiovým albumom, ktorý vydá v októbri.
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT