Server.sk Auto Fit Kino Music Tech Zľava Môj Bazár Job Reality Fórum Súťaž Foto Počasie PR správy

Dnes je 17. decembra 2018, meniny má a zajtra
Aktuálny čas:

Deťom nadbytok škodí

Zdroj: © Server.sk, redaktor: ľub, pridané: 29.04.2013

Často na dieťa vyvíjame nátlak, aby zjedlo viac, ale dieťa často samo vie, kedy má dosť. Radšej dbajme na to, aby malo dostatok tých správnych potravín, nie množstvo čohokoľvek.
Deťom nadbytok škodí
Zdroj obrázku: SXC/free
 

Pre svoje deti chceme to najlepšie a tak ich doslova prekrmujeme, doprajeme im čo najviac mäska, hamburgerov, čokoládiek, napolitánky, presladené nápoje. Na druhej strane deti jedia málo zeleniny a ovocia, ako aj celozrnných potravín a mliečnych výrobkov. Takouto stravou sa do detského organizmu dostáva priveľa živočíšnych bielkovín, tukov a cukrov. A hoci sú tieto bielkoviny pre vyvíjajúci sa organizmus životne dôležité, ich nadmerné množstvo mu môže uškodiť. Na ich premenu musí totiž vynaložiť príliš veľa energie. Pritom už jeden cheeseburger pokryje vyše 40% denne potreby bielkovín. Okrem toho fastfoodové jedlá obsahujú aj vysokú hladinu nezdravých tukov, cholesterolu a purínu.

Často na dieťa vyvíjame nátlak, aby zjedlo viac, za mamičku, za otecka, ale dieťa často samo vie, kedy má dosť. Radšej dbajme na to, aby malo dostatok tých správnych potravín, nie množstvo čohokoľvek. Predstavte si zjednodušene všetky potraviny ako okrúhly koláč. Jeho najdôležitejšiu štvrtinu tvoria zložené sacharidy, ktoré sa nachádzajú najmä v celozrnných obilninách, zemiakoch a ryži. Ďalšia štvrtina bude zelenina a strukoviny. Obsahujú veľa vitamínov, minerálov a vlákniny. Časť zeleniny by mala byť dokonca v surovom stave. Strukoviny by malo dieťa jesť minimálne raz týždenne. O tretiu štvrtinu sa rovnakým dielom delia mliečne produkty a mlieko s mäsom, rybami a vajcami. Napokon poslednú štvrtinu tvorí ovocie, nápoje a menšiu časť z poslednej štvrtiny zaberajú tuky.
fazuľky
Strukoviny by malo dieťa jesť minimálne raz týždenne.
zdroj: SXC/free

Nechutenstvo

Ako sme spomínali, nemali by sme dieťa nútiť zjesť viac, ako chce. Treba si však pozorne všímať, koľko zje, pretože deti často stravu odmietajú. Je pomerne dosť detí, ktoré od malička trpia nechutenstvom. Končí to potom nekonečným doprosovaním sa a naháňaním sa za dieťaťom, aby zjedlo aspoň pár lyžičiek. Č s tým ? Za odmietaním jedla je vždy dôvod. Krátkodobé odmietanie obvykle spôsobuje nejaké ochorenie. Taktiež prerezávajúce sa zúbky ho môžu spôsobiť. Ak to trvá dlhší čas, môže to signalizovať aj vážnejšie ochorenie, býva často sprevádzané aj bolesťami bruška a hlienovitou stolicou. Treba navštíviť lekára, ktorý zistí príčinu.

Nechutenstvo je sprievodným znakom aj anémie – nedostatku železa. Dieťa je vtedy aj bledé a apatické. Nechutenstvo nie je vždy znakom choroby, často za to môžu jednoducho gény. Niektoré deti jednoducho jedia viac, iné menej. Nenariekajte, ak vaše dieťa zje malé porcie, hlavné je, aby malo dostatok všetkých živín.

Nesprávna výchova

Nechutenstvo má veľmi často na svedomí nesprávna výchova. Nikdy nenúťte dieťa jesť. Každé nútenie vyvolá opačnú reakciu – ešte väčšiu nechuť, dokonca si dieťa môže vypestovať odpor voči niektorým jedlám, do ktorých je permanentne nútené. Ak mu niektorá potravina nechutí, tak mu ju nedávajte. Aj dieťa je jedinečná osobnosť a podobne ako dospelí môže mať k určitému jedlu averziu. Niekedy si však musí iba zvyknúť na novú potravinu. Postupujte pritom veľmi pomaly a obozretne, kým dieťa nepríde novému jedlu na chuť. Ak má však viditeľný a silný odpor k niektorým jedlám, tak mu ich nedávajte. Spomeňte, určite aj vy poznáte jedlá, ktoré neobľubujete a jednoducho ich nejete. Každá potravina sa dá nahradiť inou, ak nechce brokolicu, dajte mu inú zeleninu, prípadne jej pridajte do polievky iba minimálne množstvo.

Ďalší problém je doba jedenia. Deti často nad jedlom vysedávajú. Môže ísť o obyčajnú nesústredenosť, všetko okolo ho zaujíma tak silno, že zabúda jesť. Preto mu vytvorte nerušené a pokojné prostredie, nič mu za zjedenie nesľubujte, ale ani sa nevyhrážajte trestom, ak nezje. Pokiaľ možno, malo by dieťa jedávať s celou rodinou. Ak vidí, že ostatní jedia s chuťou, vezme si príklad.

No a v neposlednom rade je dôležitá pravidelnosť jedenia. Všetky jedlá by mali byť podávané približne v rovnakom čase.




Server.sk v iOS Server.sk v Androide
 
 

Diskusia k článku

Tvoje meno:

Komentár:


 


Ďalší obsah siete Server.sk


Vyberáme z archívu ...

pred 5 rokmi
Úspech inšpiruje, prebúdza kreativitu a jej ducha.
pred 3 rokmi
Tri roky po poslednom radovom albume Glassheart a dva roky po špeciálnom vianočnom projekte sa Leona Lewis vracia s novinkou I Am.
pred 5 rokmi
Justin Bieber na filmovom plátne je konečne tu! Tento film vám prinesie intímny pohľad na Justinovo vypredané celosvetové turné s názvom „Believe“.
pred 7 rokmi
Po dlhých 15 rokoch prichádza populárna bratská dvojica s novými nahrávkami.
pred 5 rokmi
Z balkóna nad rokovacou sálou sa vo štvrtok 36-ročná žena pokúsila zhodiť čalúnenú stoličku.
pred 3 rokmi
Japonská vláda podľa premiéra Šinza Abeho akceptuje vysvetlenie BOJ, že dosiahnutie cenového cieľa sa stalo náročným.
pred 6 rokmi
Podpredseda parlamentného branno-bezpečnostného výboru Alojz Hlina (OĽaNO) navrhuje, aby časť peňazí na strážne psy išla do útulkov.
pred 6 rokmi
Parlament následne prerokuje novelu zákona o spotrebiteľských úveroch a novelu zákona o pomoci v hmotnej núdzi

 
 
 

NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Debutový štúdiový album nahrala Emma Drobná v spolupráci s produkčným tímom Creative Music House.
NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
Desmod prichádza s absolútnou novinkou!
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT
štvrtým štúdiovým albumom, ktorý vydá v októbri.
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT