Server.sk Auto Fit Kino Music Tech Zľava Môj Bazár Job Reality Fórum Súťaž Foto Počasie PR správy

Dnes je 19. októbra 2018, meniny má a zajtra
Aktuálny čas:

Deťom nadbytok škodí

Zdroj: © Server.sk, redaktor: ľub, pridané: 29.04.2013

Často na dieťa vyvíjame nátlak, aby zjedlo viac, ale dieťa často samo vie, kedy má dosť. Radšej dbajme na to, aby malo dostatok tých správnych potravín, nie množstvo čohokoľvek.
Deťom nadbytok škodí
Zdroj obrázku: SXC/free
 

Pre svoje deti chceme to najlepšie a tak ich doslova prekrmujeme, doprajeme im čo najviac mäska, hamburgerov, čokoládiek, napolitánky, presladené nápoje. Na druhej strane deti jedia málo zeleniny a ovocia, ako aj celozrnných potravín a mliečnych výrobkov. Takouto stravou sa do detského organizmu dostáva priveľa živočíšnych bielkovín, tukov a cukrov. A hoci sú tieto bielkoviny pre vyvíjajúci sa organizmus životne dôležité, ich nadmerné množstvo mu môže uškodiť. Na ich premenu musí totiž vynaložiť príliš veľa energie. Pritom už jeden cheeseburger pokryje vyše 40% denne potreby bielkovín. Okrem toho fastfoodové jedlá obsahujú aj vysokú hladinu nezdravých tukov, cholesterolu a purínu.

Často na dieťa vyvíjame nátlak, aby zjedlo viac, za mamičku, za otecka, ale dieťa často samo vie, kedy má dosť. Radšej dbajme na to, aby malo dostatok tých správnych potravín, nie množstvo čohokoľvek. Predstavte si zjednodušene všetky potraviny ako okrúhly koláč. Jeho najdôležitejšiu štvrtinu tvoria zložené sacharidy, ktoré sa nachádzajú najmä v celozrnných obilninách, zemiakoch a ryži. Ďalšia štvrtina bude zelenina a strukoviny. Obsahujú veľa vitamínov, minerálov a vlákniny. Časť zeleniny by mala byť dokonca v surovom stave. Strukoviny by malo dieťa jesť minimálne raz týždenne. O tretiu štvrtinu sa rovnakým dielom delia mliečne produkty a mlieko s mäsom, rybami a vajcami. Napokon poslednú štvrtinu tvorí ovocie, nápoje a menšiu časť z poslednej štvrtiny zaberajú tuky.
fazuľky
Strukoviny by malo dieťa jesť minimálne raz týždenne.
zdroj: SXC/free

Nechutenstvo

Ako sme spomínali, nemali by sme dieťa nútiť zjesť viac, ako chce. Treba si však pozorne všímať, koľko zje, pretože deti často stravu odmietajú. Je pomerne dosť detí, ktoré od malička trpia nechutenstvom. Končí to potom nekonečným doprosovaním sa a naháňaním sa za dieťaťom, aby zjedlo aspoň pár lyžičiek. Č s tým ? Za odmietaním jedla je vždy dôvod. Krátkodobé odmietanie obvykle spôsobuje nejaké ochorenie. Taktiež prerezávajúce sa zúbky ho môžu spôsobiť. Ak to trvá dlhší čas, môže to signalizovať aj vážnejšie ochorenie, býva často sprevádzané aj bolesťami bruška a hlienovitou stolicou. Treba navštíviť lekára, ktorý zistí príčinu.

Nechutenstvo je sprievodným znakom aj anémie – nedostatku železa. Dieťa je vtedy aj bledé a apatické. Nechutenstvo nie je vždy znakom choroby, často za to môžu jednoducho gény. Niektoré deti jednoducho jedia viac, iné menej. Nenariekajte, ak vaše dieťa zje malé porcie, hlavné je, aby malo dostatok všetkých živín.

Nesprávna výchova

Nechutenstvo má veľmi často na svedomí nesprávna výchova. Nikdy nenúťte dieťa jesť. Každé nútenie vyvolá opačnú reakciu – ešte väčšiu nechuť, dokonca si dieťa môže vypestovať odpor voči niektorým jedlám, do ktorých je permanentne nútené. Ak mu niektorá potravina nechutí, tak mu ju nedávajte. Aj dieťa je jedinečná osobnosť a podobne ako dospelí môže mať k určitému jedlu averziu. Niekedy si však musí iba zvyknúť na novú potravinu. Postupujte pritom veľmi pomaly a obozretne, kým dieťa nepríde novému jedlu na chuť. Ak má však viditeľný a silný odpor k niektorým jedlám, tak mu ich nedávajte. Spomeňte, určite aj vy poznáte jedlá, ktoré neobľubujete a jednoducho ich nejete. Každá potravina sa dá nahradiť inou, ak nechce brokolicu, dajte mu inú zeleninu, prípadne jej pridajte do polievky iba minimálne množstvo.

Ďalší problém je doba jedenia. Deti často nad jedlom vysedávajú. Môže ísť o obyčajnú nesústredenosť, všetko okolo ho zaujíma tak silno, že zabúda jesť. Preto mu vytvorte nerušené a pokojné prostredie, nič mu za zjedenie nesľubujte, ale ani sa nevyhrážajte trestom, ak nezje. Pokiaľ možno, malo by dieťa jedávať s celou rodinou. Ak vidí, že ostatní jedia s chuťou, vezme si príklad.

No a v neposlednom rade je dôležitá pravidelnosť jedenia. Všetky jedlá by mali byť podávané približne v rovnakom čase.




Server.sk v iOS Server.sk v Androide
 
 

Diskusia k článku

Tvoje meno:

Komentár:


 


Ďalší obsah siete Server.sk


Vyberáme z archívu ...

pred 6 rokmi
Od dnešného dňa sa začnú dni predlžovať a noci skracovať.
pred 5 rokmi
Táto dvojica si nemala kedy upevniť pozíciu na trhu natoľko, aby ich revolučná vlna nezmietla so sebou na toľko, že zrejme obaja usúdili, že doba sa zmenila a mali by sa venovať niečomu inému, ako spevu.
pred 6 rokmi
Taliansky organizovaný zločin má ročný príjem okolo 10,5 miliárd eur, čo je len zlomok predchádzajúcich odhadov. Vyplýva to zo správy sponzorovanej vládou, ktorú zverejnili v stredu.
pred 5 rokmi
V Hasičskom a záchrannom zbore je dnes okolo 4 400 hasičov, z toho zasahuje 3 200, dobrovoľná požiarna ochrana SR má asi 100-tisíc členov vrátane dorastu a dôchodcov.
pred 4 rokmi
Will Smith stvárňuje Nickyho, ostrieľaného podvodníka, ktorý sa zapletie so svojou “žiačkou” Jess (Margot Robbie).
pred 7 rokmi
Najnašlapnutejšia česká tanečná kapela Skyline sa vrátila zo svojej prvej koncertnej cesty do USA, kde odohrali tri úspešné koncerty.
pred 3 rokmi
Nový album, veľký koncert, benefícia...

 
 
 

NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Debutový štúdiový album nahrala Emma Drobná v spolupráci s produkčným tímom Creative Music House.
NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
Desmod prichádza s absolútnou novinkou!
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT
štvrtým štúdiovým albumom, ktorý vydá v októbri.
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT