Server.sk Auto Fit Kino Music Tech Zľava Môj Bazár Job Reality Fórum Súťaž Foto Počasie PR správy

Dnes je 28. októbra 2020, meniny má a zajtra
Aktuálny čas:

Vitamín B

Zdroj: TS Server.sk, redaktor: neuvedený, pridané: 13.08.2008

Komplex vitamínov B sa vyskytuje v potravinách spravidla spoločne. Pre človeka má z tejto skupiny vitamínov význam vitamín B1, B2, B3, B6, B9, B12.
Vitamín B
Zdroj obrázku: TS Server.sk
 

Vitamín B

Komplex vitamínov B sa vyskytuje v potravinách spravidla spoločne. Pre človeka má z tejto skupiny vitamínov význam vitamín B1, B2, B3, B6, B9, B12. Takmer všetky uvedené vitamíny majú vzťah k látkovej premene v svaloch. Ovplyvňujú metabolizmus lipidov, glycidov a bielkovín. Pri jeho nedostatku sa vyskytuje choroba beri-beri. Tieto látky sa nachádzajú v enzymatických systémoch každej bunky.

Vitamín B1 (tiamín) – má podstatný význam pri metabolizme glycidov. Pôsobí ako koenzým pri metabolizme sacharidov, tukov, aminokyselín a alkoholu. Jeho spotreba závisí od výdaja energie a zloženia potravy. Zvýšený príjem tohto vitamínu sa vyžaduje v gravidite a vo vyššom veku. Zaujímavé je aj zistenie, že z čreva sa vitamín B vstrebáva len v obmedzenom množstve a preto podávanie vysokých dávok ústnou formou (tabletky) je neúčinné. Vyššie dávky možno aplikovať len injekčne. Nedostatok vitamínu B1 vyvoláva poruchy nervového tkaniva, srdca a tráviacich ústrojov. Častými príznakmi nedostatku tohto vitamínu sú závraty, únava, poruchy srdcového rytmu a podráždenosť. Medzi hlavné zdroje patrí bravčové mäso, pečeň, hrach, vajcia, arašidy, ovsená kaša, cestoviny. Odporúčaná denná dávka je 12-1,5 mg pre zdravého dospelého človeka.

Vitamín B2 (riboflavín) – tento vitamín sa nachádza v mlieku , zelenine, pečeni, srdci, a obličkách. Zasahuje do systému bunkového dýchania a metabolizmu tukov, cukrov a aminokyselín. Jeho nedostatok sa prejavuje sčervenaným jazykom, boľavými ústnymi kútikmi a poruchami ústnej sliznice. Denná dávka tohto vitamínu nesmie klesnúť pod 1,2-1,5 mg.

Vitamín B3 (riboflavín) – má rovnaké účinky ako vitamín B1. Medzi hlavné príznaky pri jeho nedostatku patrí dermatitída a psychické zmeny. Tento vitamín je známy aj svojím vedľajšími účinkami nadbytku. Patria sem sčervenanie kože, krku, rúk a poruchy pečene. Odporúčané denné množstvo je 13-20 niacínových jednotiek.

Vitamín B6 (pyridoxín) – je súčasťou enzýmov zasahujúcich do metabolizmu aminokyselín. Je nevyhnutný pre normálnu činnosť nervového tkaniva a kože. Pri jeho nedostatku sa zvyšuje nervovosvalová dráždivosť, môžu vznikať kŕče a spomaľuje sa proces hojenia.. Nedostatok vitamínu B6 spôsobujú niektoré liečivá, najmä dlhodobé podávanie liečiv proti tuberkulóze. Liečebne sa vitamín B6 podáva pri rozličných nervových chorobách, parkinsonizme, svalových kŕčoch a zápaloch kože. Je vhodný na prevenciu pooperačného vracania a na liečenie toxických reakcií po röntgenovom alebo rádioaktívnom ožarovaní. Vitamín B6 podporuje účinky vitamínov B1 a B2. Hlavným zdrojom tohto vitamínu je mlieko, droždie a mäso. Odporúčaná denná dávka je 2 mg.

Vitamín B9 (folacín) - medzi hlavné zdroje tohto vitamínu patrí listová zelenina, brokolica, zelená fazuľa, celé zrná, orechy, pomarančový džús, tvaroh, arašidy. Hlavnou funkciou folacínu je dozrievanie erytrocytov a pôsobí ako koenzým v metabolizme niektorých aminokyselín a DNA a RNA. Medzi hlavné príznaky jeho nedostatku patrí megaloblastická anémia (nedozrievanie červených krviniek) a tráviace poruchy.

Vitamín B12 (kyanokobalmín) – nachádza sa predovšetkým v živočíšnej potrave, najmä v pečeni, obličkách a mlieku. Jeho úplný nedostatok v potrave je výnimočný. Môže sa vyskytnúť len u úplných vegetariánov. Vitamín B12 je nevyhnutný na udržanie normálnej krvotvorby. Na jeho funkciu v organizme nestačí iba dostatočný prísun potravou, ale aj dostatočná resorpcia v ileu, pri ktorej je nevyhnutná prítomnosť tzv. vnútorného faktora – bielkoviny, ktorá vzniká v sliznici žalúdka. Až spojením vnútorného faktora s vitamínom B12 z potravy vzniká účinný komplex. Časť vitamínu B12 sa môže tvoriť aj v črevnej sliznici. Z nedostatku vitamínu B12 vzniká vážne ochorenie – anémia a môže sa vyskytnúť poškodenie nervového systému. Medzi hlavné zdroje tejto látky patria živočíšne produkty.




Server.sk v iOS Server.sk v Androide
 
 

Diskusia k článku

Tvoje meno:

Komentár:


 


Ďalší obsah siete Server.sk


Vyberáme z archívu ...

pred 9 rokmi
Vstúpte do tajomného sveta záhradných trpaslíkov. Žili – boli vedľa seba dva na smrť znepriatelené rody červených a modrých...
pred 7 rokmi
V podaní žiada, aby ÚS vyhlásil voľby prezidenta SR v prvom a druhom kole za neplatné na celom území Slovenska a nariadil opakovať voľby.
pred 3 rokmi
Dbajte na referencie a certifikáty, kvalitný dom niečo stojí
pred 4 rokmi
Olympijská víťazka v džude, prvá dáma zmiešaných bojových umení a hollywoodska hviezda. Obdivuhodná žena, ktorá motivuje milióny ľudí na celom svete.
pred 5 rokmi
Strešné detaily sú pre kvalitnú strechu rovnako dôležité ako krytina
pred 8 rokmi
Kontrarozviedka, teda Vojenské obranné spravodajstvo (VOS), a rozviedka - Vojenská spravodajská služba (VSS), sa podľa návrhu zlúčia do jednej špeciálnej služby s názvom Vojenské spravodajstvo.
pred 8 rokmi
Poslanci prerokujú aj novelu zákona o úhrade za služby verejnosti poskytované RTVS, ktorou chce vláda Smeru-SD zachovať koncesionárske poplatky.
pred 7 rokmi
Chorvátska prokuratúra cez víkend potvrdila obvinenie 300 lekárov a farmaceutov v rámci protikorupčnej akcie proti prijímaniu a ponúkaniu úplatkov za predpisovanie konkrétnych liekov.

 
 
 

NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Debutový štúdiový album nahrala Emma Drobná v spolupráci s produkčným tímom Creative Music House.
NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
Desmod prichádza s absolútnou novinkou!
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT
štvrtým štúdiovým albumom, ktorý vydá v októbri.
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT