Server.sk Auto Fit Kino Music Tech Zľava Môj Bazár Job Reality Fórum Súťaž Foto Počasie PR správy

Dnes je 18. októbra 2019, meniny má a zajtra
Aktuálny čas:

Zásady pri plánovaný tréningov a tréningového zaťaženia u začínajúcich cvičencov (1.časť)

Zdroj: TS Server.sk, redaktor: neuvedený, pridané: 18.09.2006

Pojmy ako plánovanie tréningu a tréningového zaťaženia by sa mali v poradí prehodiť, ale to nemusí byť podstatné.
Zásady pri plánovaný tréningov a tréningového zaťaženia u začínajúcich cvičencov (1.časť)
Zdroj obrázku: SXC/free
 

Pojmy ako plánovanie tréningu a tréningového zaťaženia by sa mali v poradí prehodiť, ale to nemusí byť podstatné. Dnes je úplne samozrejmé, že u mladých začínajúcich cvičencov od začiatku musíme postupovať plánovite. Na základe racionálneho prístupu nemôžeme mladý organizmus zaťažiť častejšie ako 2-3 tréningmi týždenne. U výkonnejších športovcov môžeme trénovať 3-4 krát týždenne, výnimočne pred súťažami až 5 krát týždenne. Prípadne môžeme použiť formu 2+1 alebo 3+1, kedy jednotka znamená deň odpočinku a druhé číslo udáva počet tréningových dní, ktoré nasledujú po sebe. Mimoriadne veľké tréningové zaťaženie nieje vhodné praktizovať v období dlhšom ako jeden mesiac.

Tréning a jeho kvalitatívne zloženie, plánujeme na obdobie 2-3 mesiacov pri starostlivom sledovaní a kontrole mladého športovca. Od prvého momentu je potrebné vyžadovať tréningový záznam, kde si treba zaznamenávať presne údaje tréningového plánu, dátumy kedy začal s tréningom a kedy ho ukončil, respektíve začína nový plán. Mali by tam byť uvedené údaje o váhe, o výške, o pocitoch, prípadne ťažkostiach a pod. U mladších cvičencov nemožno doporučiť dlhodobé tréningové zaťaženie formou 5 až 6 tréningov v týždni. Dôvodom je enormné preťaženie mladého, ešte sa vyvíjajúceho organizmu, silovým tréningom statického charakteru, pričom zvýši veľmi málo času na oddych a pre mladých začínajúcich cvičencov veľmi potrebnú kompenzáciu.

Rovnako nedoporučujeme aplikáciu formy dvojfázového tréningového zaťaženia, ktorá je určené ako vrcholná forma prípravy u dospelých športovcov.

Výber cvikov a dôraz na ich správnu techniku
Veľmi starostlivo musíme voliť a prehodnocovať cviky určené pre rozvoj tej ktorej svalovej skupiny. Repertoár je bohatý a tak je z čoho vyberať. Potrebné je však vedieť, ktoré cviky a prečo sú pre mladých nevhodné, prípadne aplikovateľné s nižšou záťažou až po dlhšej príprave.

A. rozvoj brušného lisu a drieku
- predovšetkým v prvých mesiacoch prípravy vylúčiť opakovaný ľah a sed na rovnej alebo šikmej lavici. Taktiež nepoužívať jeho varianty so záťažou prípadne s vytáčaním. Kĺbové plôšky medzi stavcami u mladého netrénovaného organizmu môžu byť pravidelným dlhodobým zaťažením vážne poškodené. Doporučujeme však aplikovať celú škálu cvičení na brušné svaly vo zvise na hrazde alebo vo vzpore na bradlách. Ďalej švihové cvičenie končatinami v stoji alebo v sede.

B. pre rozvoj stehenného svalstva
- nedoporučujeme drepy s činkou za hlavou na pleciach v žiadnej variante, teda ani do sedu. Dôvod je ten istý ako sme spomenuli vyššie, pričom možnosť poškodenia chrbtice je ešte väčšia. Doporučujeme množstvo drepových cvikov bez záťaže, ďalej výskoky z drepu, odrazy bez činky. Z prístrojov možno použiť hacken prístroj, leg-press, prístroj na predkopávanie a zakopávanie. S dobrými výsledkami možno použiť aj drepy z rozloženou váhou (s malými činkami v ruke).

C. rozvoj chrbtového svalstva
- vyhnúť sa v maximálnej možnej miere cvikom s činkou v predklone, tj. príťahy v predklone s úzkym a širokým úchopom.

Pri tomto cviku dochádza k príliš veľkému a nežiadúcemu zaťaženiu krížovo-bedrovej oblasti. Doporučujeme však využiť všetky možnosti, ktoré poskytuje modifikovaná hrazda a kladkové stroje.




Server.sk v iOS Server.sk v Androide
 
 

Diskusia k článku

Tvoje meno:

Komentár:


 


Ďalší obsah siete Server.sk


Vyberáme z archívu ...

pred 8 rokmi
Nemecká folkmetalová kapela IN EXTREMO sa v rámci svojho európskeho turné predstaví 7.12.2011 v Bratislave, v klube MAJESTIC.
pred 5 rokmi
Nové, veľkorysé a ambiciózne pokračovanie úspešného projektu, ktorý už od jeho vzniku v roku 2008 videlo viac ako 25 tisíc nadšených divákov, konečne zavíta na Slovensko.
pred 12 rokmi
Doba návratu nastala aj pre speváka Seala.
pred 7 rokmi
Magazín Literary Review cenu každoročne udeľuje knihe, v ktorej sú "hrubé, zle napísané, často povrchné alebo zbytočné pasáže so sexuálnymi opismi".
pred 4 rokmi
Necelé dva mesiace po fenomenálnom bratislavskom koncerte Imagine Dragons sa aj slovenskí fanúšikovia kapely dočkajú ich koncertu z len pred pár dňami ukončeného turné Smoke and Mirrors.
pred 7 rokmi
O pokračovanie filmu majú veľký záujem filmové štúdiá Universal Pictures.
pred 7 rokmi
Novela kompetenčného zákona je nehoráznosť povedal dnes na úvod šiesteho dňa tretej schôdze národnej rady Július Brocka (KDH).
pred 6 rokmi
Legendárny československý pesničkár a záznam koncertu, ktorý sa odohral vzápätí po jeho návrate do vlasti po mnohoročnej emigrácii.

 
 
 

NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Debutový štúdiový album nahrala Emma Drobná v spolupráci s produkčným tímom Creative Music House.
NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
Desmod prichádza s absolútnou novinkou!
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT
štvrtým štúdiovým albumom, ktorý vydá v októbri.
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT