Server.sk Auto Fit Kino Music Tech Zľava Môj Bazár Job Reality Fórum Súťaž Foto Počasie PR správy

Dnes je 18. septembra 2018, meniny má a zajtra
Aktuálny čas:

Základné princípy pri cvičení (1.časť)

Zdroj: TS Server.sk, redaktor: neuvedený, pridané: 21.08.2006

Princípy tvoria základné činnosti, ktoré sa vykonávajú pred, počas alebo po tréningu.
Základné princípy pri cvičení (1.časť)
Zdroj obrázku: TS Server.sk
 

Princípy tvoria základné činnosti, ktoré sa vykonávajú pred, počas alebo po tréningu. Ide o zásady, ktoré pri uplatnení v tréningovom procese sú zárukou zvyšovania tréningového efektu a v neposlednej rade aj výsledkov tréningového snaženia. V tejto skupine sú zaradené také princípy (zásady), ktoré sa musia aplikovať v každej tréningovej metóde.

Princíp rozcvičenia
Na začiatku svalovej práce je činnosť vnútorných orgánov a celá látková výmena neprispôsobená zvýšeným nárokom pracujúcich svalov. Svaly majú v tomto stave väčšiu viskozitu (odpor k zmene tvaru) a akákoľvek ťažká tréningová práca spôsobuje napätie v svaloch, ktoré môže spôsobiť zranenie. Preto je potrebné ľahkou činnosťou podporiť postupne metabolický proces a tak zvýšiť teplotu svalov. Zahriate svaly majú menšiu viskozitu a sú pripravené na tréningové zaťaženie. Dĺžka rozcvičenia závisí od intenzity svalovej činnosti a od stavu trénovanosti organizmu. Dobre trénovaní športovci a pokiaľ sa venujeme silovému tréningu tak predovšetkým kulturisti sa rozcvičia rýchlejšie.

Tento princíp teda hovorí, že na začiatku každého tréningu je potrebné venovať 5-10 minút intenzívnemu cvičeniu pozostávajúceho z ľahkých švihových cvikov, ako je vystieranie, ohýbanie, krúženie atď. Toto je všeobecná časť rozcvičenia a jej úlohou je priviesť do činnosti všetky fyziologické procesy pred nástupom do cvičenia so závažiami. Špeciálna časť rozcvičenia znamená pripraviť svaly na prvý cvik v tréningu, čo sú vlastne jedna až dve série cviku s úplne ľahkou váhou, ktorá sa v nasledujúcich sériách zvyšuje. Až vo štvrtej sérii je možné vynaložiť maximálne úsilie. Rozcvičenie je dôležité pre každého, bez ohľadu na šport alebo športovú disciplínu, ktorú daný jedinec vykonáva.

Princíp uvoľnenia
Rovnako dôležité ako rozcvičenie pred začiatkom tréningu je uvolnenie na konci. Pri ukončený tréningovej práce sú mnohé fyziologické pochody stimulované a pokračujú v činnosti, zatiaľ čo iné sú obmedzené. Krv je nahromadená v svaloch, ktoré boli precvičené na záver, pretože chýba činnosť, ktorá by túto krv odviedla. Tak isto sú tiež nahromadené odpadové látky a svalové bunky trpia nedostatkom kyslíka. Všetkému tomuto sa dá zväčša predísť zavedením ľahkých uvoľňovacích cvičení, podobných rozcvičke. Osobitnú skupinu tvoria strečingové cvičenia, ktoré sú hlavným regeneračným prostriedkom na konci a počas tréningovej jednotky. Je to veľmi dôležitý krok pred nasledujúcim odpočinkom, pretože pomáha urýchľovať zotavenie svalov a regeneráciu organizmu. Tento princíp by mal byť prísne dodržiavaný v tréningovej činnosti.

Princíp sérií a opakovaní
Pri uvádzaní tohto princípu je treba siahnuť do histórie kulturistiky, aby sa dal ľahšie vysvetliť. Je zaujímavé ako sa tento princíp vyvíjal. Keď bol váhový tréning na začiatku svojho vývoja používal sa pre opakovanie jedného alebo nekonečných opakovaní. To znamená, že pre vzpieranie aj kulturistiku sa používalo jedno opakovanie, alebo sa uplatňovali nekonečné opakovania s ľahkou váhou v jednej sérii a množstvo cvikov. Typy postáv, ktoré sa dosiahli takýmto cvičením odpovedali úmernosti odvedenej práci. Buď rástli do neforemných tvarov z ťažkých jednotlivých opakovaní, pretože svaly neboli dostatočne prepracované a to podmieňovalo ukladanie tuku. Alebo boli nevýrazného vzhľadu spôsobeného nekonečným opakovaním v jednej sérii, čím sa svaly unavovali z nadbytku odpadových látok a nedostatku kyslíka a na druhej strane sa dostatočne neprekrvovali pre trvalý rast.

V oboch prípadoch sa ale nedal zaznamenať výrazný rozvoj svalov. V prvom prípade išlo väčšinou o ukladanie tuku s nedostatočným prekrvovaním, v druhom doslova o ničenie svalstva. Z toho vyplýva, že záťaž musí byť volená tak, aby dovolila vykonať viac opakovaní pohybu, aby sa otvorili a rozšírili kapiláry v svaloch prúdom krvi. Ale neustále zmršťovania svalov blokuje odchádzajúci prúd krvi, čo vyčerpáva sval a ten sa unaví. Avšak, ak je tu malý odpočinok, ktorý dovolí odplaviť únavné látky a otvorí cestu čerstvému prúdu krvi dostatočne okysličenému a zásobenému energiou, sval sa zotaví a je pripravený na ďalšiu prácu.

Svalová práca, vykonáva prostredníctvom určitého pohybu daného cviku, tj. opakovaním alebo viacerými opakovaniami a prerušená odpočinkom je séria. Niekoľko takýchto striedavých sérii a odpočinkov dáva svalom dostatočné prekrvenie a prácu, čo spôsobuje rast svalov. V skutočnosti sval rastie v regenerácii medzi tréningmi, kedy sa pri správnej výžive regenerujú unavené svalové bunky a organizmus ešte vytvorí niečo naviac. Toto je pozitívny výsledok princípu sérií a opakovaní a pomáha udržať prekrvené svaly, zvládnuť veľkosť záťaže, ktorá sa používa v sérii aj počas celého tréningu a napredovať v svalovom rozvoji. Princíp sérii a opakovaní je v metodike tréningu základnou požiadavkou.




Server.sk v iOS Server.sk v Androide
 
 

Diskusia k článku

Tvoje meno:

Komentár:


 


Ďalší obsah siete Server.sk


Vyberáme z archívu ...

pred 6 rokmi
Princíp virtuálnej adopcie je založený na pravidelnom mesačnom príspevku v minimálnej výške päť eur, určenom pre konkrétneho psa.
pred 5 rokmi
Robbie Williams vie stále prilákať davy. A celkom zámerne som dnes siahol po Blu ray disku s jeho swingovým koncertom.
pred 7 rokmi
Ruský líder Vladimir Putin je jasným víťazom nedeľňajších prezidentských volieb, v ktorých získal 63,97 percenta hlasov.
pred 5 rokmi
Jeden z najvýraznejších talentov českej hudobnej scény posledných rokov a objav roku – dvadsaťročná speváčka Lenny sa širšiemu publiku predstavila tento rok so svojim debutovým EP „All My Love“.
pred 4 rokmi
Americký prezident vyjadril presvedčenie, že Slovensko pod Kiskovým vedením bude pokračovať v podpore mieru a ekonomického rastu v regióne a vo svete.
pred 4 rokmi
Nezadaní je film na babský večer plný sladkého vína a čerstvého popcornu, pri ktorom baby budú nadávať a riešiť svoje vzťahy.
pred 6 rokmi
V seriáli Doma na porádku sa miešajú fiktívne postavy s reálnou hudobnou skupinou, ktorá vznikla špeciálne pre účely seriálu.
pred 6 rokmi
Dvojnásobný držiteľ Oscara stvárni novinára Mikea McAlaryho v divadelnej hre Nory Ephron.

 
 
 

NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Debutový štúdiový album nahrala Emma Drobná v spolupráci s produkčným tímom Creative Music House.
NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
Desmod prichádza s absolútnou novinkou!
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT
štvrtým štúdiovým albumom, ktorý vydá v októbri.
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT