Server.sk Auto Fit Kino Music Tech Zľava Môj Bazár Job Reality Fórum Súťaž Foto Počasie PR správy

Dnes je 17. novembra 2018, meniny má a zajtra
Aktuálny čas:

Výživa a regenerácia

Zdroj: TS Server.sk, redaktor: Sandy, pridané: 26.07.2015

Výživa športovca je jednou z podmienok správne vedenej športovej prípravy.
Výživa a regenerácia
Zdroj obrázku: TS Server.sk
 

Výživa športovca je jednou z podmienok správne vedenej športovej prípravy. Výživa a jej uplatňovanie v rámci športovej prípravy je podmienkou pripravenosti organizmu športovca, jeho stavu počas zaťaženia a po jeho skončení. Význam racionálnej výživy stúpa s uplatňovaním pravidiel – zásad správnej výživy, ktoré môžeme rozdeliť na množstvo prijímanej stravy, vzájomný pomer zložiek stravy a reguláciu stravy podľa druhu zaťaženia. Množstvo stravy je podmienené druhom, dĺžkou pohybovej činnosti, telesnou hmotnosťou, vekom i pohlavím. Denný príjem stravy sa pohybuje približne od 10 569 kJ (2525 kcal) po 23 000 kJ a viac.

Vzájomný pomer živín v stravovaní je všeobecne platný v pomere bielkoviny : tuku : sacharidov 1:1:4. Tuky a sacharidy majú úlohu energetického zabezpečovania a bielkoviny predstavujú stavebnú látku, a tak sa v určitej miere podieľajú na energetickom krytí. Z tohto hľadiska (energetického krytia) je pomer 15-20% bielkoviny, tuky 25-30%, sacharidy 50-60%. V stravovaní športovcov by podiel tukov na energetickom krytí nemal presahovať 30%.

Množstvo bielkovín v skladbe stravy závisí od druhu zaťaženia. Pre športovcov, ktorí majú svalový rozvoj a s ním spojený aj rozvoj sily dominantný, je podiel bielkovín na kilogram hmotnosti vyšší ako u bežnej populácie, resp. maratóncov. Norma 1,4-2g / kg hmotnosti sa zvyšuje na 3 až 4g / kg hmotnosti. Tento stav príjmu nie je po celý čas športovej prípravy rovnaký. Mení sa podľa charakteru obdobia prípravy. Odporúča sa 1,5 g bielkovín v hlavnom a 2,5 g v prípravnom období na kilogram hmotnosti športovca.

Tuky sa podieľajú na energetickom výdaji najmä pri aeróbnych vytrvalostných zaťaženiach. Vzhľadom na ich stráviteľnosť a mechanizmus čerpania energie je potrebný ich príjem skôr ako 6 hodín pred zaťažením. Pred dlhodobým zaťažením môžeme vytvoriť glycidovú rezervu zvýšeným príjmom niekoľko dní vopred. Podobná je situácia s príjmom sacharidov, ktoré predstavujú podiel na syntéze glykogénu. Glykogén ako energetická látka má obmedzenú schopnosť čerpania počas zaťaženia, keď sa absorbuje 48-50 g za hodinu. Preto je vhodné 2 až 3 dni pred dôležitým pretekom vytvoriť zaťažením glykogenickú rezervu. Pred zaťažením sacharidy prijímame 2-3 hodiny vo forme stravy. Med alebo glukopur možno prijímať najneskôr 45 minút pred zaťažením.

Výživový režim športovca v deň zápasu, stretnutia má svoje zásady. Príjem stravy je rozdelený na 4-6 jedál, t.j. menšie množstvo, ale častejšie. Bezprostredné zotavovanie stravou po zaťažení je obmedzené. Odporúča sa po hodine a pol. Tento čas závisí od okolností po zaťažení. Stav vyčerpania, teplota, trvanie a i. Vo fáze zotavovania sa osvedčili zeleninové polievky, ovocie, zelenina. Zelenina nespôsobuje zaťažovanie tráviaceho traktu, a tým aj zaťažovanie organizmu, poskytuje možnosť úhrady minerálov a vitamínov. Zloženie zeleniny umožňuje dokonalé a pravidelné vyprázdňovanie čriev.

Po skončení tréningu sa v silovom rozvoji odporúča konzumácia ovocného cukru do 5 minút po zaťažení. Zabraňuje sa tak odbúravaniu svalovej hmoty, ktorá je dôležitá pri premene na pečeňový glykogén.

Príjem potravy podľa druhu zaťaženia, druhu športu uvádzame nasledovne:
1. Športy vytrvalostného charakteru (behy na stredné trate, chôdza, beh na lyžiach, plávanie...) vyžadujú dennú energetickú spotrebu 23 023 kJ (5500 kcal), t.j. asi 313,9 kJ (75 kcal) na 1 kg hmotnosti. Sacharidy majú tvoriť 60%, tuky 25% a bielkoviny 15% denného príjmu, čo je 3,1 g bielkovín na kilogram hmotnosti športovca (vitamín C 500mg denne).

2. Vytrvalostno-silové športy (veslovanie, vodný slalom, cyklistika, horolezectvo...) vyžadujú asi 309,7 kJ (74 kcal) na 1 kg hmotnosti, čo je 24 278 kJ (5800 kcal) denne. Klesá podiel sacharidov na 56% a zvyšuje sa podiel bielkovín na 17% (3,3 na kilogram hmotnosti tela) a tukov na 27% (vitamín C 300-400 mg).

3. Úpolové športy (box, zápasenie, džudo...) vyžadujú dennú energetickú spotrebu 293 kJ (70 kcal) na jeden kilogram hmotnosti športovca. Bielkoviny sa zvyšujú na 20% (t.j. 3,7 g na kilogram hmotnosti) a tuky na 30%, sacharidy klesajú na 50% (vitamín C 200-300 mg).

4. Športové hry (basketbal, volejbal, futbal, hokej, vodné pólo...) vyžadujú dennú energetickú spotrebu 293 kJ (70 kcal) na jeden kilogram hmotnosti. Sacharidy tvoria 54%, tuky 28% a bielkoviny 18% (3,3 g na kilogram hmotnosti) – vitamín C má tvoriť 300mg.

5. Rýchlostno-silové športy (šprinty, dráhová cyklistika, gymnastika, skoky na lyžiach...) vyžadujú dennú energetickú spotrebu 259,5-293 (62-70 kcal) na kilogram hmotnosti tela, čo predstavuje 17581-25953 kJ (4200-6200 kcal) za deň. Podiel sacharidov predstavuje 52%, tukov 30% a bielkovín 18% energetického príjmu. Ženám sa pri rovnakom zaťažení odporúča o 5-10% nižšia dávka. Mládeži zasa zvýšený príjem bielkovín, vitamínov, vápnika, železa a pod. Aplikovanie u vrcholových športovcov by nemalo byť problémom, keďže títo športovci sú pod neustálym dohľadom lekárov, ktorí presne dávkujú jednotlivé komponenty potravy a takto nielenže ovplyvňujú dostatočný prísun energie ale aj prispievajú k lepšej regenerácii pomocou stravy. Väčší problém vidíme pri stravovaní sa rekreačne športujúcej verejnosti, ktorá len na základe vlastných skúseností a neodborných vedomostí zostavuje vlastné nevhodné jedálničky.




Server.sk v iOS Server.sk v Androide
 
 

Diskusia k článku

Tvoje meno:

Komentár:


 


Ďalší obsah siete Server.sk


Vyberáme z archívu ...

pred 5 rokmi
"Prispel k odhaleniu extrémnej úrovne sledovania zo strany národov proti iným národom a občanom," zdôvodnil nomináciu bývalý nórsky minister školstva a životného prostredia.
pred 6 rokmi
Chevrolet Aveo 1.3 SDE láka priaznivými cenami a bohatou výbavou už od základu, turbodiesel sľubuje aj nevídane nízku spotrebu.
pred 5 rokmi
Nahrávka bude obsahovať skladby ako V síti, Superstar, Trip alebo 5. song.
pred 3 rokmi
„Chytil ma za bradu a prinútil ma pozrieť sa mu do očí. Stále druhou rukou držal moju na svojej hrudi. Rozptyľovalo ma to. Ako som sa mala sústrediť, keď som pod prstami cítila tlkot jeho srdca... dokelu, vzchop sa, prikázala som si.“
pred 4 rokmi
Spevák James Blunt cestuje po svete so svojim Moon Landing Tour 2014. V októbri sa predstaví aj nášmu publiku na Slovensku, presne 28.10 2014 v Bratislave.
pred 6 rokmi
Parlament bude následne pokračovať v rozprave k novele zákona o dani z príjmov, ktorá zvyšuje sadzbu dane z príjmov pre právnické osoby na 23 percent.
pred 5 rokmi
Od štvrtku 8. mája až do polovice septembra bude v Tatranskej Lomnici otvorená Expozícia tatranskej prírody – botanická záhrada Štátnych lesov Tatranského národného parku.
pred 5 rokmi
Návrh, aby internetové firmy nemohli kombinovať cenové zľavy s bezplatnými dodávkami, má chrániť malých predajcov na francúzskom knižnom trhu.

 
 
 

NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Debutový štúdiový album nahrala Emma Drobná v spolupráci s produkčným tímom Creative Music House.
NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
Desmod prichádza s absolútnou novinkou!
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT
štvrtým štúdiovým albumom, ktorý vydá v októbri.
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT