Server.sk Auto Fit Kino Music Tech Zľava Môj Bazár Job Reality Fórum Súťaž Foto Počasie PR správy

Dnes je 19. júna 2019, meniny má a zajtra
Aktuálny čas:

Všetko čo ste ešte nevedeli o spánku (2.časť)

Zdroj: TS Server.sk, redaktor: neuvedený, pridané: 28.01.2009

2. Paradoxný spánok, označovaný aj ako rhombencefalický spánok.
Všetko čo ste ešte nevedeli o spánku (2.časť)
Zdroj obrázku: TS Server.sk
 

2. Paradoxný spánok, označovaný aj ako rhombencefalický spánok. V jeho priebehu dochádza k poklesu tonusu šijového svalstva (na konci tohto štádia sa opäť obnovuje), výrazná je mióza, v úvode sa prudšie znižuje krvný tlak, srdcová činnosť je nepravidelná (niekedy spomalenie, niekedy zrýchlenie), mení sa dychový rytmus (v úvode je hyperventilácia, ku koncu až apnoické pauzy). V tejto fáze dochádza aj k doteraz nevysvetlenej erekcii. Na EEG je charakteristická desynchronizácia (niekedy sa podobá A a B fáze synchronizovaného spánku) a typické sú pílovité vlny. Najtypickejšie sú však na elektrookulograme registrované rýchle pohyby očí, tvoriace skupiny sálv v trvaní až 1 minúty a dávajúce názov tejto fáze ako REM spánok (repid eye movement), líšiaci sa od fázy non REM spánku. V tejto fáze REM spánku mizne v EMG tonická aktivita, preto poklesne hlava (pre atóniu šijového svalstva) a poklesne aj brada a otvoria sa ústa, objavujú sa len intermitentné fázické kontrakcie. Toto štádium je i fázou snov.

Pre nočný spánok je teda typické striedanie oboch uvedených fáz. Začína synchrónnym spánkom, najskôr povrchnými štádiami A a B, ktoré postupujú cez C až do D a E. Po 80 až 100 minútach tohto non REM spánku nastupuje prvé obdobie paradoxného spánku, trvajúceho 5 až 20 minút. Po ňom nastupuje asi na 90 minút opäť obdobie synchrónneho spánku a znovu kratšia fáza paradoxného spánku. Jedno obdobie synchrónneho a paradoxného spánku tvorí jeden spánkový cyklus. Tieto sa striedajú celú noc (asi 4 až 5 cyklov). Štádia D a E, teda najhlbšie fázy synchrónneho spánku, sú len v I. a II: cykle, potom spánok dosahuje iba úroveň C štádia. Paradoxný spánok sa postupne predlžuje až na 40 minút, preto sú i sny bohatšie v ranných hodinách. Prečo sa zaoberáme pomerne podrobne neurofyziologickými aspektmi spánkových mechanizmov? Vieme, že trvanie spánku, jeho kvalita i podmienky do značnej miery ovplyvňujú výkon športovca. Aby sme mohli zabezpečiť optimálne regenerovanie funkčného stavu neurónov, polarizáciu povrchových membrán, metabolizmus vo vnútri nervových buniek a pod. vo forme spánku, teda aby sme dosiahli optimálny vnútorný útlm, musíme poznať možnosti, ako sa dá ovplyvniť práve táto sféra regenerácie funkcií centrálneho nervového systému.

Hranice normy potreby spánku sú veľmi široké. Ovplyvňuje ich vek, životospráva, zvyky, klíma, zamestnanie, pohybová aktivita. Niekto potrebuje spať 6 hodín, iný aj 9. Niekto zaspí za 2 či 3 minúty, niekomu treba na zaspanie 20 až 30 minút. Únava, prepracovanie, dlhé bdenie, nezvyklé prostredie, rozrušenie vedú k poruchám, ktoré sa však rýchle upravujú, ak sa odstráni príčina. Našou snahou je zabezpečiť športovcovi či už v domácom alebo cudzom prostredí optimálny čas na spánok, pričom treba vychádzať z informácií o neurofyziológií spánku. Na dĺžku spánku nie je možné napísať recept a nie je možné ani určiť závislosť jednotlivých typov športovej činnosti od spánku.

Všetky charakteristiky sú podmienené individualitou športovca. Nevyhnutným však zostáva, aby sme športovcovi umožnili plnú regeneráciu buniek nervového systému tak, aby po zobudení sa stratil pocit všetkej psychickej a fyzickej únavy, pričom dĺžka spánku má byť optimálna. Nie je dobré predlžovať trvanie spánkových fáz. Často potom dochádza k paradoxným únavovým reakciám. V experimente sa robila deprivácia spánku – pokusným osobám sa bránilo spať jednak globálne, keď nespali vôbec, jednak selektívne – osoby budili v jednotlivých fázach spánku. Pri globálnej deprivácii si organizmus nahradzoval najskôr synchrónnu fázu, neskôr paradoxnú. Pri selektívnej deprivácii len chýbajúcu fázu spánku, pričom sa ukázalo, že hoci sa nenahradí celá kvalita „ušlého“ spánku, je tento náhradný spánok hlbší a intenzívnejší.




Server.sk v iOS Server.sk v Androide
 
 

Diskusia k článku

Tvoje meno:

Komentár:


 


Ďalší obsah siete Server.sk


Vyberáme z archívu ...

pred 6 rokmi
Absolútne nadčasová nahrávka, ktorej dosah siaha od neuveriteľného konca osemdesiatych rokov až po súčasnosť.
pred 6 rokmi
V budúcoročných prezidentských voľbách sa o kreslo hlavy štátu chce uchádzať aj 56-ročný Jozef Behýl, ktorý sa venuje najmä tretiemu sektoru.
pred 7 rokmi
Vyvolávacia cena maľby Las Bodegas de Borja je 300 eur. Do 14:00 v stredu sa našlo 30 záujemcov, posledný z nich ponúkol 620 eur.
pred 7 rokmi
V beznádejnej chvíli sa v meste, priamo uprostred križovatky objaví modrý tiger...
pred 8 rokmi
Petr Kotvald pred pár týždňami vydal nový album Právě tady ... právě teď, na ktorom opäť dokazuje, že sleduje to, čo sa deje v hudbe a prispôsobuje sa novým trendom.
pred 6 rokmi
V prvom polroku tohto roka firma utŕžila 253,6 mil. USD pri strate 69,3 mil. USD. S akciami internetovej sociálnej siete by sa podľa agentúry Reuters mohlo začať obchodovať v novembri.
pred 7 rokmi
Verejnosť sa pravdepodobne čoskoro dozvie, koľko času strávi každý jeden poslanec na svojej stoličke v parlamente.

 
 
 

NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Debutový štúdiový album nahrala Emma Drobná v spolupráci s produkčným tímom Creative Music House.
NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
Desmod prichádza s absolútnou novinkou!
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT
štvrtým štúdiovým albumom, ktorý vydá v októbri.
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT