Server.sk Auto Fit Kino Music Tech Zľava Môj Bazár Job Reality Fórum Súťaž Foto Počasie PR správy

Dnes je 24. júla 2019, meniny má a zajtra
Aktuálny čas:

Tréning cez vyčerpanie (1.časť)

Zdroj: TS Server.sk, redaktor: neuvedený, pridané: 06.09.2007

Pokiaľ zaťažíme sval istou hmotnosťou, sme schopní pri striktnom, poctivom vykonávaní vykonať istý počet opakovaní, než sa sval vyčerpá, čo sa prejaví...
Tréning cez vyčerpanie (1.časť)
Zdroj obrázku: SXC/free
 

Pokiaľ zaťažíme sval istou hmotnosťou, sme schopní pri striktnom, poctivom vykonávaní vykonať istý počet opakovaní, než sa sval vyčerpá, čo sa prejaví ako neschopnosť ďalšieho opakovania. Neznamená to však, že je úplne vyčerpaná schopnosť svalu k práci. Väčšinou môžeme pri použití istých postupov prinútiť sval k ďalšej práci, teda trénovať cez vyčerpanie. K základným postupom tréningu cez vyčerpanie patrí:

1. Cheating
V tréningu začiatočníkov zdôrazňujeme neustále požiadavku vykonávať jednotlivé cviky striktne, t.j. presne, plynulo a s minimálnou dopomocou ostatných svalov. Pri striktnom postupe odkladáme záťaž, kedy nie sme schopní ďalšieho celého opakovania, čo limituje hmotnosť použitej záťaže. Cheating umožňuje pokročilým kulturistom pracovať s vyššími hmotnosťami s tým, že v momente, kedy cielený sval nieje schopný striktne ďalšieho opakovania požadovaného cviku, dopomôže si cvičiaci k úplnému prevedeniu cviku najmenšou potrebou spolupráce iných svalových skupín.

Napríklad pri bicepsovom zdvihu v stoji s nakladacou činkou nieje cvičiaci schopný pri šiestom alebo siedmom opakovaní premiestniť vlastnou prácou bicepsov činku do hornej polohy. Miernym pohupom tela je však schopný prekonať biomechanický najnevýhodnejší bod pohybu, tak dostať záťaž do hornej polohy a využiť potom negatívnu časť pohybu. Tím sú vytvorené ďalšie stimuly pre rast svalov. Záťaž má byť vždy stanovená tak, aby pomocou cheatingu uskutočnil len 2-3 posledné opakovania.

2. Vynútené opakovania
Tento postup je podobný ako u cheatingu, len s tým rozdielom, že nevyhnutne potrebnou časťou odporu pomáha odľahčiť tréningový partner. Pri zohraných tréningových partnerov je tento postup veľmi efektívny, pretože skúsený kulturista dokáže väčšinou ďaleko presnejšie odhadnúť veľkosť nevyhnutne nutnej pomoci, než keď si pomáha napríklad švihom tela. Opäť platí zásada, že hmotnosť záťaže pre cvičenie má byť postavená tak, aby boli s dopomocou uskutočnené 2-3 posledné opakovania.

3. Klesajúce opakovania
Tento postup sa dá aplikovať len s pomocou dvoch tréningových partnerov a na takých prístrojov, kde je možné v priebehu cvičenia pomerne rýchlo meniť hmotnosť záťaže. Začiatočný odpor sa nastaví tak, aby bol cvičenec schopný vykonať istý počet opakovaní bez pomoci. Až v momente, kedy sval ďalej nieje schopný danú záťaž zvládnuť, odstránia tréningový partneri ich primeranú časť. Cvičenec pokračuje so zníženou hmotnosťou záťaže: 3-4 opakovania. V momente, kedy športovec už nieje schopný s novou úrovňou záťaže úplného opakovania, je hmotnosť opäť znížená a séria končí vykonaním posledných 3-4 opakovaní.

4. Čiastočne opakovanie
Pri tejto verzii tréningu sa pri stanovení začiatočnej záťaže opäť vychádza z požiadavku zacvičiť bez dopomoci. Niekoľko prvých opakovaní striktným spôsobom. Po 6-8 striktných opakovaniach nasleduje 8-10 neúplných pohybov, pokiaľ možno v oblasti najväčšej kontrakcie svalov. Vo svale pritom vzniká značné množstvo odpadových látok pracovného metabolizmu, ktoré vzhľadom k neustálemu napätiu svalov nie sú dostatočne odplavované a vytvárajú tak vo svaloch pálivý pocit. Musíme upozorniť, že dlhodobé uplatňovanie tohto postupu bez dostatočného naťahovania svalov môže postupne obmedzovať rozsah pohybu v príslušných kĺbnych spojeniach. Následkom môžu byť mnohé zdravotné problémy pohybového systému.




Server.sk v iOS Server.sk v Androide
 
 

Diskusia k článku

Tvoje meno:

Komentár:


 


Ďalší obsah siete Server.sk


Vyberáme z archívu ...

pred 8 rokmi
V súčasnosti už raritné DVD írskej speváčky Sinéad O´Connor, ktorá pred rokom vystupovala aj na Slovensku, prináša záznamy dvoch jej koncertov.
pred 8 rokmi
Nestáva sa príliš často, aby sa filmu začalo hovoriť „kultový“ hneď po premiére. Režisérovi Kinji Fukasakuovi sa to podarilo hneď potom, keďuviedol film Battle Royale na plátna kín.
pred 6 rokmi
Model Veloce rozširuje ponuku v typovom rade Giulietta
pred 7 rokmi
Dražba sa v Londýne uskutočnila v piatok, do nedele však potrvá online aukcia ďalších zberateľských kúskov spojených s kultovým špiónom.
pred 5 rokmi
Maďarská karta sa podľa Bugára za posledné roky síce zmenila, ale je stále politickou témou.
pred 6 rokmi
Detská ekonomická univerzita vyvrcholila slávnostnou promóciou, jej absolventi si prevzali diplomy z rúk rektora EU v Bratislave Rudolfa Siváka.
pred 5 rokmi
Veľkolepým akčným dobrodružstvom Strážcovia Galaxie sa filmový svet spoločnosti Marvel rozširuje do vesmíru.
pred 5 rokmi
Nové BMW M4 Cabrio. Nová dimenzia estetiky a výkonu.

 
 
 

NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Debutový štúdiový album nahrala Emma Drobná v spolupráci s produkčným tímom Creative Music House.
NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
Desmod prichádza s absolútnou novinkou!
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT
štvrtým štúdiovým albumom, ktorý vydá v októbri.
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT