Server.sk Auto Fit Kino Music Tech Zľava Môj Bazár Job Reality Fórum Súťaž Foto Počasie PR správy

Dnes je 16. augusta 2018, meniny má a zajtra
Aktuálny čas:

Rekreačný beh

Zdroj: TS Server.sk, redaktor: neuvedený, pridané: 24.10.2001

Rekreačný beh patrí medzi najobľúbenejšie pohybové aktivity.
Rekreačný beh
Zdroj obrázku: TS Server.sk
 

Rekreačný beh patrí medzi najobľúbenejšie pohybové aktivity. Predurčuje ho k tomu predovšetkým veľké množstvo priaznivých účinkov nielen na psychiku, ale aj na telesný a funkčný systém organizmu. Rekreačným behom dochádza k zlepšeniu úrovne funkčnej zdatnosti organizmu, zvýšeniu energetického výdaja najmä pri redukcii telesnej hmotnosti a pôsobí preventívne proti vzniku rôznych ochorení. Známe sú aj jeho liečebné účinky napríklad pri liečbe obezity alebo niektorých cievnych chorobách. Pri rekreačnom behu dochádza k rozvoju dýchacieho a srdcovo-cievneho systému ako aj k regulácií metabolizmu.

Na druhej strane treba spomenúť, že nevhodné dávkovanie a neprimerané zaťaženie môže vyvolať nepriaznivé účinky na organizmus.

Pri rekreačnom behu rozlišujeme dve formy z hľadiska zamerania.

1. beh so zdravotným zameraním – rýchlosť behu sa pohybuje v rozpätí 5-10min./km. Pričom u začiatočníkov nemá rýchlosť pomalého behu prekročiť 9-10min/Km a u lepšie pripravených 6-8min/km. Rýchlosť behu 5min/km je prípustná len pre trénované osoby a nemôže sa odporučiť širokému okruhu prívržencov behu so zdravotným zameraním.

2. beh so športovo-zdravotným zameraním – nemá presne ohraničený čas na kilometer. Závisí od trénovanosti osoby a môže sa priblížiť aj výkonom vo vrcholovom športe.

Pri behu je pozoruhodné, že čím je vyššia rýchlosť behu, tým vyšší je príjem kyslíka. To je tiež jeden z dôvodov, prečo sa má alebo môže človek venujúci sa zdravotnému behu neustále zlepšovať vo výkonnosti. Veľký význam sa pripisuje dýchaniu pri behu. Odporúča sa dýchať nosom, čo je však ťažšie pri vyššej rýchlosti behu , ale na druhej strane sa trénuje bránica a dýchacie centrum si privyká na prebytky kysličníka uhličitého. V zimných mesiacoch dýchanie nosom chráni priedušnicu a priedušky pred chladným vzduchom. Dôležité je zvoliť vhodné prostredie pre vykonávanie pohybovej aktivity ako je napríklad lúka , les, prípadne atletický štadión.

S rekreačným behom by sa malo začínať až po určitom rozohriatí organizmu napríklad formou cyklistiky alebo rýchlej chôdze v priebehu niekoľkých týždňoch. Takýmto spôsobom zabránime nežiadúcim účinkom ako je „svalovica“, alebo bolesti v kĺboch. Po každej tréningovej jednotke zaraďujeme naťahovacie alebo strečingové cvičenia ktoré majú kompenzačný cieľ. Nasledujúca tabuľka poskytuje návod na 6 týždňový cyklu rozvoja rekreačného behu pre začiatočníkov.

Týždeň / Doba zaťaženia v min. / Počet krokov za min. / Týždenná frekvencia
1 / 2:30 / 70-80 / 5
2 / 2:30 / 70-80 / 5
3 / 5:00 / 70-80 / 5
4 / 5:00 / 70-80 / 5
5 / 7:30 / 70-80 / 5
6 / 7:30 / 70-80 / 5

Tento 6 týždenný program má zaručiť rozvoj pohybových schopností do takej miery aby si organizmus zvykol na pravidelné zaťaženie. V nasledujúcich týždňoch sa doba zaťaženia predlžuje o 2:30 na dva týždne a počet krokov na 80-90 za minútu. Takýmto systémom sa dá dopracovať na úroveň 15-18 minút súvislej pohybovej aktivity, čo už dáva predpoklad pre rozvoj srdcovo-cievneho a dýchacieho systému v spojitosti s lepším využitím kyslíka. Zvýši sa aj trénovanosť a s ňou spojený rozvoj vytrvalostných schopností.

Z hľadiska spotreby energie je rozhodujúca rýchlosť behu. Rýchlosť behu je podstatná aj pri spôsobe znižovania hmotnosti tela, kde ako najvhodnejšia sa javí rýchlosť od 10-13 km/h čo zodpovedá pulzovej frekvencie 130-160 pulzov za minútu. Na lepšie porovnanie spotreby energie prinášam tabuľku pre rôzne rýchlosti behu a energetického výdaja.

Rýchlosť behu / KJ/h
10 / 2804
14 / 3767
18 / 4939
22 / 9209
27 / 22604
31 / 41860
35 / 73250

Rýchlosť behu sa však často pohybuje pod úroveň 10km/h , čo spôsobuje iba udržovací efekt a nedochádza k rozvoju vytrvalosti. Na druhej strane priaznivo pôsobí na systémy v ľudskom tele a tiež na redukciu tukových zásob. Jedinou podmienkou je dlhodobejšie zaťaženie.




Server.sk v iOS Server.sk v Androide
 
 

Diskusia k článku

Tvoje meno:

Komentár:


 


Ďalší obsah siete Server.sk


Vyberáme z archívu ...

pred 4 rokmi
Novovznikajúca strana Sieť za tri týždne vyzbierala dostatočný počet podpisov na založenie politického subjektu, aj s 30 percentnou rezervou.
pred 5 rokmi
Ak nedajú majitelia svoje psy, mačky a fretky do 30. septembra začipovať, hrozí im od veterinárnej správy pokuta do 300 eur.
pred 7 rokmi
Katy Perry sa stala prvým umelcom, ktorý sa udržal v Top 10 rebríčku Billboard Hot 100 nepretržite viac ako jeden rok.
pred 5 rokmi
Štát by nemal podľa Moravčíka študentov ošklbávať o ich zárobky z brigád, ale mal by ich nechať zarobiť si na ďalší školský rok.
pred 6 rokmi
Drogová situácia na Slovensku je relatívne dobrá v porovnaní s inými európskymi, hlavne susednými, krajinami.
pred 6 rokmi
Návštevníkov čakajú hviezdne mená a upravený areál
pred 6 rokmi
Pravdivé vyplnenie dotazníka má informovať verejnosť o stave vyšetrovaných káuz a efektívnosti a účelovosti vynakladania finančných prostriedkov na chod GP.
pred 3 rokmi
TIPY NA VÍKEND PRE VŠETKÝCH

 
 
 

NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Debutový štúdiový album nahrala Emma Drobná v spolupráci s produkčným tímom Creative Music House.
NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
Desmod prichádza s absolútnou novinkou!
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT
štvrtým štúdiovým albumom, ktorý vydá v októbri.
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT