Server.sk Auto Fit Kino Music Tech Zľava Môj Bazár Job Reality Fórum Súťaž Foto Počasie PR správy

Dnes je 19. júla 2018, meniny má a zajtra
Aktuálny čas:

Regenerujte pomocou jogy (3.časť)

Zdroj: TS Server.sk, redaktor: neuvedený, pridané: 18.04.2008

Pri dýchaní sa menia tlakové pomery v hrudníku ako aj v brušnej dutine, ktoré samozrejme pôsobia či už na funkciu,...
Regenerujte pomocou jogy (3.časť)
Zdroj obrázku: TS Server.sk
 

Pri dýchaní sa menia tlakové pomery v hrudníku ako aj v brušnej dutine, ktoré samozrejme pôsobia či už na funkciu, alebo aj na prekrvenie ďalších vnútorných orgánov. Hathajoga dáva prednosť dýchaniu nosom pre jeho presnejšie a citlivejšie vnímanie.

Prenajáma (dychové cvičenia) sú jedným z typicky a veľmi vhodných prvkov použiteľných v regenerácií. Dychové cvičenia pozostávajú z pomalého kontrolovaného vdychu nosom, z následného zadržania dychu v momente maximálneho vdychu a pomalým kontrolovaným výdychom. Výdych je sprevádzaný zo začiatku postupnou relaxáciou hrudných a pomocných dýchacích svalov a až neskôr sa pripojí výrazne aktívne brušné svalstvo. Dôležitá je vhodná poloha, aby sa jedinec mohol maximálne koncentrovať na celý priebeh dychu a neskôr aj na vznikajúce vibrácie pri čiastočne uzavretej hlasivkovej štrbine.

Druhú veľkú skupinu tvoria tzv. krokodílie cviky (spinálne cviky). Ide o cviky ktorých základom je postupný rotačný pohyb jednotlivých stavcov. Sú často využívané v rehabilitácií a svoje miesto majú aj v regenerácií. Ich použitie má však skryté nebezpečie: počas vykonávania týchto cvikov nesmie prísť k bolesti v oblasti chrbtice. Sú prísne kontraindikované pri akýchkoľvek akútnych ochoreniach chrbtice, či už ide o obyčajné blokády chrbtice alebo iné vážnejšie ochorenia. V praxi športových disciplín, v ktorých sa uplatňujú silové prvky, sa stretávame s celým radom odchýlok a predovšetkým s obmedzenou pohyblivosťou chrbtice na základe príliš vysokého napätia krátkych a dlhých svalov chrbtice. Veľmi častou príčinou je ich skrátenie následkom vysokej aktivity. S chybným postavením chrbtice sa stretávame stále častejšie u detí a mládeže, či športujú alebo nešportujú. U športujúcich je to hlavne z dôvodu jednostranného nekompenzovaného zaťaženia, u nešportujúcich z nedostatočného zaťaženia a príliš často preferovaných polôh vsede, naviac v často nevyhovujúcich druhoch sedacieho nábytku.

Význam spinálnych cvikov je predovšetkým v tom, že uvoľňujú a naťahujú chrbtové svalstvo a zväčšujú rozsah pohyblivosti stavcov. Z praxe vieme, že jednostranným zaťažením chrbtice sú najviac obmedzené rotačné pohyby. Pravidelné vykonávanie torzných cvikov zaručuje udržanie plného obojstranného pohybu, čím upevňuje kvalitu väčšiny pohybových stereotypov. Tieto cviky sú zároveň výbornou prevenciou pred stále častejšie sa vyskytujúcimi blokádami. Udržovanie vysokej pohyblivosti stavcov a naťahovanie krátkych a dlhých paravertebrálnych svalov má veľký význam aj pre udržanie pružnosti chrbtice v smere vertikálnej osi. Dokonalá pružnosť chrbtice šetrí pri behu a doskokoch kolenné a bedrové kĺby. Znamená to, že udržovaním dokonalej rotačnej schopnosti chrbtice zároveň chránime v športe najčastejšie postihnuté kolenné kĺby. Všetky rotačné cviky sú mohutným zdrojom dostredivých vzruchov, tým dochádza k vysokej aktivácií svalov, zmierneniu svalových bolestí atd. Znovu je treba zdôrazniť, že pohyby je potrebné vykonávať zvoľna, ich priebeh neustále kontrolovať a upravovať, po piatich až desiatich rotáciách vedome celé telo uvolniť a aspoň 15 sekúnd dokonale relaxovať.

Niektoré špeciálne a čiastočne upravené cviky jogy využíva tiež posizometrická antigravitačná svalová relaxácia. Ide o polohy, ktoré majú veľkú gravitačnú účinnosť, t.j. také,´ktoré musia byť udržované s určitým vhodným napätím svalov proti pôsobeniu gravitácie. Polohou je nahradzovaná izometrická fáza strečingu. Výdrž v polohe je však potrebné obmedziť len na určitú krátku dobu, aby prišlo k potrebnej mobilizácii svalov, po ktorej by mala nasledovať dostatočne hlboká relaxácia.




Server.sk v iOS Server.sk v Androide
 
 

Diskusia k článku

Tvoje meno:

Komentár:


 


Ďalší obsah siete Server.sk


Vyberáme z archívu ...

pred 4 rokmi
Na štvrtkový večer pripravili organizátori Džezákov špeciálny dvojhodinový koncert hviezd slovenského jazzu.
pred 6 rokmi
Ministerstvo financií chce licenčnú zmluvu so spoločnosťou Microsoft podpísať iba na 12 mesiacov namiesto pôvodne plánovaných 36 mesiacov.
pred 7 rokmi
Druhá štúdiovka Česko Slovenskej SuperStar vyjde v septembri, pričom všetky skladby budú naspievané v českom jazyku.
pred 3 rokmi
Plánovanie financií na leto je sústredené najmä na dovolenky či detské tábory. Ako byť aj cez leto v dobre finančnej kondícii?
pred 5 rokmi
Jeho texty sú nezabudnuteľné, krásne básne, ktoré sa mnohokrát vymykajú klasickým pesničkovým textom a sú skôr zhudobnenými básňami rovnako na relax, ako aj na premýšľanie.
pred 6 rokmi
Známy slovenský herec oslavuje v týchto dňoch významné jubileum - sedemdesiatku.
pred 7 rokmi
Kolóna 32 kamiónov, navážajúcich techniku na nedeľný koncert fenomenálnej kapely Rammstein dorazila do Bratislavy včera popoludní.
pred 5 rokmi
Podľa štatistík spoločnosti AAA AUTO sa opakuje každoročný trend postupného sezónneho nárastu dopytu po rodinných autách MPV (multi-purpose vehicle) a kombi.

 
 
 

NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Debutový štúdiový album nahrala Emma Drobná v spolupráci s produkčným tímom Creative Music House.
NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
Desmod prichádza s absolútnou novinkou!
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT
štvrtým štúdiovým albumom, ktorý vydá v októbri.
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT