Server.sk Auto Fit Kino Music Tech Zľava Môj Bazár Job Reality Fórum Súťaž Foto Počasie PR správy

Dnes je 19. augusta 2018, meniny má a zajtra
Aktuálny čas:

Regenerujte pomocou jogy (2.časť)

Zdroj: TS Server.sk, redaktor: neuvedený, pridané: 17.04.2008

Pri tejto činnosti sa musíme snažiť na čo najnižšiu možnú mieru znížiť rušivé podnety z vonkajšieho prostredia, ako je hluk alebo chlad.
Regenerujte pomocou jogy (2.časť)
Zdroj obrázku: TS Server.sk
 

Pri tejto činnosti sa musíme snažiť na čo najnižšiu možnú mieru znížiť rušivé podnety z vonkajšieho prostredia, ako je hluk alebo chlad.

Podobne ako autogénny tréning aj joga vyžaduje pokojné a teplé prostredie s dostatočnou izoláciou od vonkajšieho prostredia. V popredí musí byť voľne ovládané a nerušené sústredenie pozornosti. Väčšinou pri jednotlivých cvikoch zatvárame oči a koncentrujeme sa postupne na rôzne časti tela a na to, čo pri nich cítime. Pomerne rýchlo sa naučíme vnímať podnety, ktoré smerujú z pohybového systému, vrátane odhadu ich intenzity a kvality. Oveľa ťažšie je vnímanie pocitov z vnútorných orgánov. Bežne ich vnímame pri akejkoľvek poruche vo forme bolesti, sťahov, tepla a pod.. Pri niektorých špeciálnych cvičeniach, cielených hlavne na oblasť brucha a hrudníka, môžeme vyvolať výrazne príjemné pocity, hlavne pri niektorej z asán, či už typu relaxačného alebo regeneračného. Na základe výskumov, ktoré sa uskutočnili v posledných rokoch sa zistilo, že je možné vôľou ovplyvniť aj funkciu vnútorných orgánov. Táto možnosť nemá zo športom zdanlivo nič spoločné. Stačí si však uvedomiť neúčelné zrýchlenie pulzovej frekvencie na základe emocionálneho napätia pred niektorými športovými výkonmi a možnosť ovplyvnenia pulzovej frekvencie v zmysle spomalenia, ktoré pri týchto druhoch športu má priaznivý vplyv na kvalitu výkonu (športová streľba, lukostreľba).

Hathajoga používa dva typy cvičení: aktivácia a relaxácia. Aktivačná časť cvikov zapája určité svalové skupiny, ktoré sa dostávajú do stavu určitého napätia dokonale vnímaného cvičiacim jedincom. Na tieto aktivačné cviky, ktoré aktivujú žiadané svaly, nadväzuje relaxačná fáza, kedy dochádza k vedomému uvoľneniu určených svalov a plnému uvedomeniu si príjemných pocitov s tým spojených. Pre potrebné uvoľnenie sa používa prevažne metóda tzv. postizometrickej relaxácie. Po predchádzajúcej aktivácií svalov je relaxácia ľahšie dosiahnuteľná a je hlbšia.

V iných situáciách sa používa naviac tzv. spätnoväzobnej indukcie, pre ktorú je charakteristický známy fakt, že dráždením jedného orgánu je možné vyvolať útlm v inom orgáne. Zo spomenutého mechanizmu je jasné, že hlavný efekt pri použití jogy v regenerácií tkvie v uvedomelej svalovej relaxácií, ktorá je spojená so psychickou relaxáciou a emocionálne zvýšením napätím. Je až neskutočné ako málo športovcov dokáže skutočne vedome relaxovať pohybový systém. Pritom dokonalá relaxácia má priamy urýchľujúci efekt aj na regeneráciu energetickú. Nejde o univerzálnu metódu, a taktiež sa nedá podrobovať športovca dlhému a zložitému nácviku celej hathajogy. Vybrané cviky môžu z úspechom používať všetci športovci, hlavne senzitívne typy.

Všetky pohyby použité v joge majú charakter riadených pohybov, to znamená, že ich presnosť neustále kontrolujeme vedomím. Uskutočňujeme ich pomaly. Nikdy nemajú charakter pohybovo-spúšťaných, kedy vedomím prejde len povel a ďalej prebehne žiadaný pohyb podľa trvalého zápisu v pohybovom vzorci (v dynamickom stereotype). Ide teda o úplne iný typ pohybu, než o ktorý ide v celej športovej činnosti, kedy sa využíva predovšetkým plnej automatizácie celej pohybovej štruktúry.

Z vnútorných funkcií je v joge najvýznamnejšie dýchanie. Pravdepodobne preto, že je najprístupnejšie vedomému riadeniu, aj keď inokedy prebieha plynulé bez akejkoľvek vedomej kontroly. Veľa športovcov dýcha neekonomicky, s príliš veľkým úsilím, pri svojej činnosti niektorí ani nemôžu využiť všetky dýchacie svaly: v plávaní musí byť podriadené rytmu jednotlivých temp, pri rýchlostných výkonoch a pri niektorých silových prejavoch sa nedajú použiť brušné svaly, ktoré naopak musia byť fixované a zúčastňujú sa potrebného pohybu. Príliš usilovné dýchanie zapája pomocné dýchacie svaly, ktoré sa upínajú prevažne na krčnú chrbticu a môžu vyvolávať pocity napätia až bolesti krku a hlavy. Bežne v živote málo využívame k dýchaniu brušné svalstvo. Dýchanie neslúži len na výmenu plynov, ale napomáha aj k vytváraniu hlasu. Vibrácie vznikajúce pri hlasnom rozprávaní a speve sa prenášajú na celé telo a môžu vyvolať sekundárne ďalšie emócie.




Server.sk v iOS Server.sk v Androide
 
 

Diskusia k článku

Tvoje meno:

Komentár:


 


Ďalší obsah siete Server.sk


Vyberáme z archívu ...

pred rokom
Ahojte, chrobáčikovia!
pred 7 rokmi
Veľa spisovateľov už opísalo hrôzy vojny a vplyv na deti, no existuje len málo kníh ako je Pomaľované vtáča.
pred 6 rokmi
Ide pritom o posledný pokus zakladateľa WikiLeaks vyhnúť sa vyhosteniu do Švédska, kde čelí obvineniam zo sexuálneho zneužitia. O azyl žiada Ekvádor.
pred 4 rokmi
Uplatnením nového zákona o dani z motorových vozidiel sa podľa autodopravcov poškodí podnikateľské prostredie na Slovensku.
pred 5 rokmi
Ministerstvo školstva chce postupne zaviesť bezplatné vzdelávanie v materských školách, rodičia by platili len za stravu a krúžky
pred 6 rokmi
Zástupcovia odborových organizácií lekárov z krajín V4 sa stretli, aby zhodnotili uplynulý rok vo svojich krajinách z hľadiska stavu zdravotného systému a postavenia lekárov.
pred 6 rokmi
Už Staroveké civilizácie verili, že niekde existuje ďalšia planéta, ktorá má vplyv na Zem. Babylončania ju nazývali Marduk podľa svojho boha vojny. Mayovia ju volali Nibiru.
pred 5 rokmi
Americká Akadémia filmových umení a vied sa rozhodla galavečer presunúť z tradičnej poslednej februárovej nedele na prvú marcovú.

 
 
 

NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Debutový štúdiový album nahrala Emma Drobná v spolupráci s produkčným tímom Creative Music House.
NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
Desmod prichádza s absolútnou novinkou!
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT
štvrtým štúdiovým albumom, ktorý vydá v októbri.
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT