Server.sk Auto Fit Kino Music Tech Zľava Môj Bazár Job Reality Fórum Súťaž Foto Počasie PR správy

Dnes je 23. apríla 2019, meniny má a zajtra
Aktuálny čas:

Regenerácia

Zdroj: TS Server.sk, redaktor: neuvedený, pridané: 15.02.2011

Športové súťaže a športová príprava predstavuje pre vrcholových a čoraz častejšie aj rekreačných športovcov pomerne veľkú záťaž.
Regenerácia
Zdroj obrázku: TS Server.sk
 

Športové súťaže a športová príprava predstavuje pre vrcholových a čoraz častejšie aj rekreačných športovcov pomerne veľkú záťaž. Aby pri nej nedochádzalo k nežiadúcemu narušovaniu zdravia, je potrebná účinná kompenzácia prostredníctvom regeneračných procedúr. Dnes platí zásada, že schopnosť absolvovať náročnú prípravu a udržiavať si vysokú výkonnosť, závisí v rozhodujúcej miere práve od možností regenerovania fyzických aj psychických síl.

Regeneráciu odlišujeme od rehabilitácie, ktorá je zložkou liečby, prípadne doliečovania po chorobe alebo úraze a zabezpečuje ju zdravotníctvo. Za prostriedky regenerácie považujeme už správny denný poriadok, vhodne vedený tréning s kompenzačnou pohybovou činnosťou, uplatnenie zásad správnej výživy športovcov, ďalej psychohygienu a aplikovanie takých procedúr, akými sú vybrané druhy športovej masáže, vodné procedúry, sauna, prípadne ďalšie fyzikálne prostriedky.

Pri správnom dennom poriadku treba zdôrazniť význam dobrej životosprávy a správne rozloženie zaťaženia a odpočinku. Pre zotavenie po námahe je určitý odpočinok nevyhnutný. Všeobecne pltí zásada, že čím väčšia bola predchádzajúca námaha, tým kvalitnejší a dlhší odpočinok si organizmus vyžaduje. Správne vedený tréningový proces musí preto nevyhnutne počítať i s príslušným oddychom a plánovať jeho spôsob i rozsah. Často po veľkej námahe je potrebný odpočinok pasívny. Pri ňom športovec sedí, leží, prípadne i spí. Spánok je najvýznamnejšou formou pasívneho oddychu. Ničím sa nedá nahradiť a preto jeho minimálne množstvo 7-8 hodín , je nevyhnutné. K dosiahnutiu jeho požadovanej kvality treba cielene vytvárať výhodné podmienky. Pokiaľ ide o tréning, jeho správne vedenie je z hľadiska vzniku rozvoja únavy, ako i z hľadiska regenerácie síl veľmi dôležité. Ťažiskovým momentom je tu správny vzťah medzi fyzickým zaťažením a možnosťou regenerácie. Zaťaženie, i regenerácia po ňom sú rovnocenné zložky tréningového procesu. Pri fyzickom zaťažení berieme do úvahy nielen objem ale aj druh a intenzitu vykonávanej práce. Podľa toho sa má potom organizovať aj spôsob regenerácie síl a robiť výber príslušných prostriedkov.

Účinnosť regenerácie možno dosiahnuť uplatňovaním regeneračných prostriedkov a procedúr. V súvislosti s pohybom sa však treba zmieniť ešte o uplatnení aktívneho oddychu pri zotavovaní. Dôležité je pri aktívnom oddychu pamätať tiež na psychorelaxáciu športovcov a preto ich smerovať na odlišné činnosti, než im vlastné, avšak príťažlivé a dať prednosť zmene prostredia.

Z hľadiska regenerácie rozlišujeme niekoľko základných fáz regenerácie. Za prvú je označovaná fáza bezprostrednej regenerácie. Táto fáza je uplatňovaná hneď po skončení pohybovej činnosti a ako prostriedky používa rôzne vodné procedúry, rôzne masáže a pod. Ak vykonávame regeneráciu neskôr (10-20 hodín) po výkone, spravidla na druhý deň, po nočnom odpočinku, hovoríme o neskoršej fáze regenerácie a táto má už charakter mierne budivý. Procedúry sú tu už aktívnejšie vykonávané na rozdiel od prvej fázy. Ďalšou štandartnou situáciou je regenerácia po opakovaných dlhšie trvajúcich výkonoch. Tejto forme regenerácie hovoríme ako regulačná a môže mať charakter relaxačný. Vtedy pripadá do úvahy upokojujúca masáž a masáž odstraňujúca únavu, vodné procedúry miernej až strednej intenzity, podobne sauna, aktívny oddych a denný poriadok podľa hygienických zásad. Treťou fázou regenerácie je adaptačná regenerácia orientovaná na predštartové a štartové situácie a na situácie v prestávkach neskončených výkonov. Znamená už vlastne bezprostrednú prípravu na nastávajúci výkon.




Server.sk v iOS Server.sk v Androide
 
 

Diskusia k článku

Tvoje meno:

Komentár:


 


Ďalší obsah siete Server.sk


Vyberáme z archívu ...

pred 6 rokmi
Najlepšie sú na tom Rusi u Grékov. Až 63 percent z nich nazerá na Rusko kladne a iba 33 vidí vec opačne.
pred 7 rokmi
Pokračovanie akčného sci-fi Avengers: Pomstitelia sa pokúsi nadviazať na úspech jednotky, ktorá je tretím finančne najúspešnejším filmom v histórii.
pred 6 rokmi
Všetky stanice technickej kontroly a pracoviská emisnej kontroly spojené s STK musia mať od 1. júla povinne nainštalované monitorovacie zariadenie, ktoré tvoria minimálne tri záznamové zariadenia.
pred 4 rokmi
Obdivuhodné hrdinky, silný príbeh plný emócií a skvelý štýl, pri ktorom vám budú naskakovať zimomriavky.
pred 4 rokmi
Na vaše bránice čoskoro zaútočí ďalšia generácia známej filmovej rodinky Griswoldovci.
pred 6 rokmi
VW pripravil pre svoj najmenší typ up!, niekoľko zaujímavých noviniek: okrem špeciálneho laku sú v ponuke aj Sportpaket Live Dienste pre navigačný systém maps and more.
pred 6 rokmi
Philip, Lars a Jozeph sú traja mladíci, ktorí milujú víno a ženy. Sú však stále panici. Pod zámienkou ochutnávky miestnych vín sa vydajú na cestu do Španielska s vidinou prvých sexuálnych zážitkov.
pred 6 rokmi
Film Na divokej vlne sa tvári veľmi nenápadne a na prvý pohľad sa stráca vo všetkých tých nadprirodzených filmových produkciách. Toto je však skutočný život a tvorcovia sa snažili urobiť všetko preto, aby to ako skutočný život aj vyzeralo.

 
 
 

NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Debutový štúdiový album nahrala Emma Drobná v spolupráci s produkčným tímom Creative Music House.
NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
Desmod prichádza s absolútnou novinkou!
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT
štvrtým štúdiovým albumom, ktorý vydá v októbri.
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT