Server.sk Auto Fit Kino Music Tech Zľava Môj Bazár Job Reality Fórum Súťaž Foto Počasie PR správy

Dnes je 21. mája 2018, meniny má a zajtra
Aktuálny čas:

Regenerácia

Zdroj: TS Server.sk, redaktor: neuvedený, pridané: 15.02.2011

Športové súťaže a športová príprava predstavuje pre vrcholových a čoraz častejšie aj rekreačných športovcov pomerne veľkú záťaž.
Regenerácia
Zdroj obrázku: TS Server.sk
 

Športové súťaže a športová príprava predstavuje pre vrcholových a čoraz častejšie aj rekreačných športovcov pomerne veľkú záťaž. Aby pri nej nedochádzalo k nežiadúcemu narušovaniu zdravia, je potrebná účinná kompenzácia prostredníctvom regeneračných procedúr. Dnes platí zásada, že schopnosť absolvovať náročnú prípravu a udržiavať si vysokú výkonnosť, závisí v rozhodujúcej miere práve od možností regenerovania fyzických aj psychických síl.

Regeneráciu odlišujeme od rehabilitácie, ktorá je zložkou liečby, prípadne doliečovania po chorobe alebo úraze a zabezpečuje ju zdravotníctvo. Za prostriedky regenerácie považujeme už správny denný poriadok, vhodne vedený tréning s kompenzačnou pohybovou činnosťou, uplatnenie zásad správnej výživy športovcov, ďalej psychohygienu a aplikovanie takých procedúr, akými sú vybrané druhy športovej masáže, vodné procedúry, sauna, prípadne ďalšie fyzikálne prostriedky.

Pri správnom dennom poriadku treba zdôrazniť význam dobrej životosprávy a správne rozloženie zaťaženia a odpočinku. Pre zotavenie po námahe je určitý odpočinok nevyhnutný. Všeobecne pltí zásada, že čím väčšia bola predchádzajúca námaha, tým kvalitnejší a dlhší odpočinok si organizmus vyžaduje. Správne vedený tréningový proces musí preto nevyhnutne počítať i s príslušným oddychom a plánovať jeho spôsob i rozsah. Často po veľkej námahe je potrebný odpočinok pasívny. Pri ňom športovec sedí, leží, prípadne i spí. Spánok je najvýznamnejšou formou pasívneho oddychu. Ničím sa nedá nahradiť a preto jeho minimálne množstvo 7-8 hodín , je nevyhnutné. K dosiahnutiu jeho požadovanej kvality treba cielene vytvárať výhodné podmienky. Pokiaľ ide o tréning, jeho správne vedenie je z hľadiska vzniku rozvoja únavy, ako i z hľadiska regenerácie síl veľmi dôležité. Ťažiskovým momentom je tu správny vzťah medzi fyzickým zaťažením a možnosťou regenerácie. Zaťaženie, i regenerácia po ňom sú rovnocenné zložky tréningového procesu. Pri fyzickom zaťažení berieme do úvahy nielen objem ale aj druh a intenzitu vykonávanej práce. Podľa toho sa má potom organizovať aj spôsob regenerácie síl a robiť výber príslušných prostriedkov.

Účinnosť regenerácie možno dosiahnuť uplatňovaním regeneračných prostriedkov a procedúr. V súvislosti s pohybom sa však treba zmieniť ešte o uplatnení aktívneho oddychu pri zotavovaní. Dôležité je pri aktívnom oddychu pamätať tiež na psychorelaxáciu športovcov a preto ich smerovať na odlišné činnosti, než im vlastné, avšak príťažlivé a dať prednosť zmene prostredia.

Z hľadiska regenerácie rozlišujeme niekoľko základných fáz regenerácie. Za prvú je označovaná fáza bezprostrednej regenerácie. Táto fáza je uplatňovaná hneď po skončení pohybovej činnosti a ako prostriedky používa rôzne vodné procedúry, rôzne masáže a pod. Ak vykonávame regeneráciu neskôr (10-20 hodín) po výkone, spravidla na druhý deň, po nočnom odpočinku, hovoríme o neskoršej fáze regenerácie a táto má už charakter mierne budivý. Procedúry sú tu už aktívnejšie vykonávané na rozdiel od prvej fázy. Ďalšou štandartnou situáciou je regenerácia po opakovaných dlhšie trvajúcich výkonoch. Tejto forme regenerácie hovoríme ako regulačná a môže mať charakter relaxačný. Vtedy pripadá do úvahy upokojujúca masáž a masáž odstraňujúca únavu, vodné procedúry miernej až strednej intenzity, podobne sauna, aktívny oddych a denný poriadok podľa hygienických zásad. Treťou fázou regenerácie je adaptačná regenerácia orientovaná na predštartové a štartové situácie a na situácie v prestávkach neskončených výkonov. Znamená už vlastne bezprostrednú prípravu na nastávajúci výkon.




Server.sk v iOS Server.sk v Androide
 
 

Diskusia k článku

Tvoje meno:

Komentár:


 

Dnes.Server.sk
Dnešné horúce témy »


Predaj BIO krémov, prírodnej kozmetiky, balzamy...
3d Fotorealistické vizalizácie exteriéru a inte...



Sú tu pre Vás ľahko dostupné pôžičky od 400 Eur...


130 000.00 €
Na predaj byt, 3 izby, rozloha 70 m2
600.00 € /mesiac
Na prenájom byt, 2 izby, rozloha 58 m2, balkón,...
69 034.00 € /mesiac
Na prenájom kancelársky priestor, rozloha 7 935 m2





Ďalší obsah siete Server.sk


Vyberáme z archívu ...

pred 2 rokmi
Fúzy Múzy vyhrali česko-slovenský súboj.
pred 6 rokmi
Nová, tretia scéna Bažant Kinematografu na Magio pláži vytvorí jedinečný priestor letného kina v Bratislave.
pred 5 rokmi
V najobľúbenejšej zahraničnej turistickej destinácii, v Chorvátsku, stoja benzíny o 14 centov za liter menej ako na Slovensku. Nafta je v Chorvátsku o 9 centov za liter lacnejšia ako u nás.
pred 5 rokmi
Spevák Richard Müller dostal k narodeninám krásny darček! Jeho megaturné HLASY so skupinou Fragile má úspech ešte pred štartom.
pred 7 rokmi
Keď si myslíš, že všetko čo malo zmysel je už dávno preč, objavíš dôvod prečo žiť.
pred 6 rokmi
Informácia sa na verejnosť dostala skôr, ako o nej informoval samotný časopis.
pred 7 rokmi
Rock'n'rollová sieň slávy po druhý raz vzdá hold americkej soulovej speváčke Arethe Franklin.
pred 6 rokmi
Na videu sú aj súkromné zábery slávneho páru s ich dcérkou Frances Bean Cobain.

 
 
 

NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Debutový štúdiový album nahrala Emma Drobná v spolupráci s produkčným tímom Creative Music House.
NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
Desmod prichádza s absolútnou novinkou!
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT
štvrtým štúdiovým albumom, ktorý vydá v októbri.
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT