Server.sk Auto Fit Kino Music Tech Zľava Môj Bazár Job Reality Fórum Súťaž Foto Počasie PR správy

Dnes je 20. februára 2020, meniny má a zajtra
Aktuálny čas:

Princípy metodiky tréningu (1.časť)

Zdroj: TS Server.sk, redaktor: neuvedený, pridané: 19.09.2002

Pokiaľ sa niekto venuje či už vrcholovej alebo len rekreačnej kulturistike prípadne silovému fitnesu určite sú mu známe základné posilňovacie princípy...
Princípy metodiky tréningu (1.časť)
Zdroj obrázku: TS Server.sk
 

Pokiaľ sa niekto venuje či už vrcholovej alebo len rekreačnej kulturistike prípadne silovému fitnesu určite sú mu známe základné posilňovacie princípy ako napríklad princíp rozcvičenia, princíp uvoľnenia, princíp sérií a opakovaní alebo princíp izotonického cvičenia. Aby ste však tréningové úsilia vhodne zladili potrebujete ovládať aj základné princípy, techniku najlepšieho a rovnomerného zaťaženia všetkých svalových skupín a spôsoby ako dosiahnuť vyrovnaný rozvoj u zaostávajúcich svalových skupín.

K tomu slúžia tzv. metodické princípy tréningu, ktorých uplatnenie je jedným zo základných znakov kulturistického a silového tréningu. Zo všeobecnej charakteristiky vyplýva, že ide o postupy, metódy a formy pomocou ktorých dochádza k osvojeniu zručností, taktiky a techniky a následne k rozvoju potrebných vlastností.

A teraz už pristúpime k jednotlivým princípom metodiky tréningu tak ako sú opísané v dostupnej literatúre a doplnené o odborné názory popredných odborníkov z oblasti tréningu a zvlášť tréningu silového charakteru.

1. princíp časovej prednosti – takmer každý kulturista má nejakú zvláštnu svalovú skupinu, ktorá nereaguje na cvičenie tak rýchlo, ako ostatné svalové skupiny. Toto môže byť spôsobené nedostatočným rozcvičením, genetickými dispozíciami prípadne nevhodným spôsobom posilňovania. Princíp časovej prednosti hovorí zhruba o tom, že najslabšiu, respektíve najmenej rozvinutú svalovú skupinu treba precvičovať ako prvú v každom tréningovom programe a pokračovať s touto metódou uprednostňovania svalu až kým sa neukážu pozitívne výsledky, ktoré sa od tejto metódy očakávajú. Tým, že sa tejto zaostávajúcej časti tela venuje zvláštna pozornosť kým je kulturista plný energie, tým sa vyvolá žiadúci impulz pre intenzívnejšiu výživu a rozvoj danej svalovej skupiny.

Väčšina kulturistov, ale na vlastnú škodu nerešpektuje tento princíp, pretože cvičia rýchlo rastúce svaly ako prvé, nechávajúc slabšie na koniec alebo ich viac menej „odflákajú“. To je veľká chyba. Treba sa v prvom rade sústrediť na svaly, ktoré potrebujú väčší dôraz a väčší tréningový objem a rýchlo rastúce svaly vystačia s menej cvičením neskoršie v tréningovom programe. Treba vedieť, že energia ktorá je nahromadená v krvi a slúži ako priamy zdroj energie (ATP) je veľmi rýchlo spotrebovaná a preto je dôležité zanedbanú svalovú partiu precvičovať v úvode tréningu kedy sú tieto zásoby energie podstatne väčšie ako v závere tréningu.

2. princíp rozštiepeného postupu – kulturisti, ktorým už nestačí všeobecný tréningový postup a ich tréning zaberie väčší časový úsek. Často sú to aj tri hodiny, kedy dochádza k prílišnému vyčerpaniu čím tréningové úsilie stráca efekt. To je príliš veľa na jeden tréning. Lepšie výsledky sa získavajú pri kratšom tréningu, čo je umožnené rozštiepením – rozdelením tréningovej jednotky. Inými slovami povedané, niektoré svalové partie sa cvičia v jeden deň a ostatné na druhý deň, čo predstavuje jednu tréningovú jednotku. Tri takéto tréningové jednotky, t.j. šesť tréningových dní predstavuje týždenný tréningový cyklus obsahujúci tri tréningy pre každú svalovú skupinu. Týždenný tréningový cyklus uzatvára odpočinkový deň, potrebný na regeneráciu fyzických a duševných síl.

Pre objemový tréning sa najlepšie osvedčuje precvičovať každú svalovú skupinu tela dva krát týždenne. To umožňuje použiť princíp rozštiepeného postupu v takej forme, že tréningová jednotka sa rozdelí na tri tréningové dni, t.j. v každý tréningový deň sa trénujú iné svalové skupiny. Týždenný tréningový cyklus pozostáva opäť zo šiestich tréningových dní.




Server.sk v iOS Server.sk v Androide
 
 

Diskusia k článku

Tvoje meno:

Komentár:


 


Ďalší obsah siete Server.sk


Vyberáme z archívu ...

pred 5 rokmi
Speváčka Jess Glynne má najpredávanejší singel vo Veľkej Británii. Na prvé miesto rebríčka sa vyšplhala jej skladba Hold My Hand.
pred 4 rokmi
Po minuloročnom vypredanom bratislavskom koncerte sa sympatický finalista 1. série československej Superstar predstaví po prvýkrát so svojou show Ben Cristovao - Live aj v mestách Košice a Banská Bystrica.
pred 7 rokmi
Nový pro_cee’d je vozidlo s najemocionálnejším dizajnom, aký kedy spoločnosť Kia Motors vytvorila.
pred 5 rokmi
Rockeri z AYA prežili vlastné špeciálne Vianoce. Skvelá atmosféra, množstvo rockovej tvorby a nadšené publikum ovládli Rockové Vianoce v Žiline.
pred 4 rokmi
V roku 1974 spáchal francúzsky povrazolezec Philippe Petit „umelecký zločin storočia“.
pred 8 rokmi
Debut, ktorý je veľkým prekvapením, produkčne nadpriemerný a obsahovo netradičný, ktorý si získa najmä poslucháčov, ktorý hudbu nemajú iba ako kulisu bežného dňa.
pred 7 rokmi
Zmierniť dopady zákona o dvojakom občianstve, ktorý parlament schválil na konci prvej vlády Roberta Fica, navrhujú v novele zákona o štátnom občianstve nezaradení poslanci Daniel Lipšic a Jana Žitňanská.
pred 6 rokmi
Fajčenie je návykové a je to zámer veľkých spoločností. Ak to však vyjde na svetlo sveta, tabakové spoločnosti by to položilo na lopatky. A tak sa jeho bývalý zamestnávateľ snaží Jeffreyho psychicky terorizovať a nevynechá z toho ani jeho rodinu.

 
 
 

NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Debutový štúdiový album nahrala Emma Drobná v spolupráci s produkčným tímom Creative Music House.
NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
Desmod prichádza s absolútnou novinkou!
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT
štvrtým štúdiovým albumom, ktorý vydá v októbri.
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT