Server.sk Auto Fit Kino Music Tech Zľava Môj Bazár Job Reality Fórum Súťaž Foto Počasie PR správy

Dnes je 22. januára 2021, meniny má a zajtra
Aktuálny čas:

Pôsobenie vody na unavený ľudský organizmus I.

Zdroj: TS Server.sk, redaktor: neuvedený, pridané: 15.01.2009

V súčasnej pohybovej a športovej praxi sa na regeneráciu síl využívajú viaceré druhy vodných procedúr...
Pôsobenie vody na unavený ľudský organizmus I.
Zdroj obrázku: TS Server.sk
 

V súčasnej pohybovej a športovej praxi sa na regeneráciu síl využívajú viaceré druhy vodných procedúr – od spŕch cez streky a kúpele až po subakválnu masáž. Využíva sa predovšetkým pôsobenie rozličnej teploty vody, jej mechanické prúdenie, hydrostatický tlak i vztlak, ale aj ďalšie účinky, najmä napríklad prísadové.

Ak ide o tepelnú charakteristiku vody, studená je vtedy, ak má menej ako 16 stupňov, chladná 16 až 24 stupňov, vlažná 25 až 33 stupňov, neutrálna (alebo indiferentná) 34 až 36 stupňov, teplá 37 až 39 stupňov, horúca nad 40 stupňov. Účinky vodných procedúr môžu byť buď tonizačné, alebo relaxačné až sedatívne (upokojujúce). Záleží na tom, aká sa pri nich uplatňuje teplota, aká je miera expozície, sila prúdenia alebo opakovanie i rozsah striedania tlaku či teploty vody. Aj rovnaké druhy vodných procedúr môžu mať – vzhľadom na uvádzané okolnosti – rozdielne účinky. Túto skutočnosť treba mať na pamäti nielen pri určovaní, ale aj pri uskutočňovaní procedúr.

Vo všeobecnosti platí, že teplé procedúry s miernym prúdením bývajú upokojujúce – relaxačné až sedatívne. Chladné procedúry, ako aj tepelne menlivé, prípadne so striedavým tlakom, bývajú zase dráždivé. Dráždivými sú však i horúce procedúry. Je potrebné ešte spomenúť, že teplé kúpele okrem uvoľnenia svalov zvyšujú aj prekrvenie, čím uľahčia a urýchlia odstraňovanie únavných látok spôsobom metabolickým.

Sprchy – patria k najjednoduchším a najrozšírenejším regeneračným vodným procedúram. Podľa teploty vody potom môžeme jednotlivé sprchy deliť na upokojujúce, relaxačné, alebo dráždivé, tonizačné.

Streky – oproti sprchám majú silnejší prúd. Podľa tvaru koncových násadcov môžeme hovoriť o strekoch dažďových, bodcových, ihlových a vejárových. Najvýraznejší tonizačný účinok majú streky so striedaním teplej a studenej vody – tzv. škótske streky. Okrem pôsobenia na zotavenie sa streky osvedčujú aj ako kondičný prvok, a to vo všetkých tréningových obdobiach, i keď miera využívania nebýva rovnaká a závisí od rozličných okolností. Škótske streky blahodárne pôsobia aj pri odstraňovaní duševnej únavy a v situáciách, keď športovci trpia nespavosťou. V takom prípade dochádza k účinnému preladeniu a tonizácii vegetatívneho nervového systému a k celkovej tonizácii. Škótske streky zvyšujú aj otužilosť športovcov. Je teda dosť dôvodov na využívanie strekov v režime športovcov a pri regenerácii psychofyzických síl. Nezaraďujeme ich však do včasných fáz regenerácie síl po nadmerných výkonoch.

Kúpele – môžu byť čiastkové (polokúpeľ, sedací kúpeľ, vírivý, šliapací kúpeľ, končatinový kúpeľ, vírivý kúpeľ na dolné alebo horné končatiny) alebo celkové (vaňa, bazén). Pri kúpeľoch sa uplatňuje jednak špecifický hydrostatický tlak vody a vztlak, jednak účinok rozličnej teploty vody, jej prúdenie, či prípadné pôsobenie prísad. Podľa teploty vody môžeme hovoriť o hypotermickom (10 až 33 stupňov a trvá 5 minút), izotermickom (34 až 36 stupňov a čas trvania 20-30 minút) a hypertermickom kúpeli (od 37 stupňov po tolerančný stupeň). Pôsobenie kúpeľov môže byť tonizačné a dráždivé (krátke, chladné, prípadne striedavé kúpele), alebo pôsobenie upokojujúce (izotermický kúpeľ). Ďalej relaxačné až sedatívne pôsobenie (teplé kúpele 37 až 39 stupňové), prípadne regeneračné a rehabilitačné. Najintenzívnejší sedatívny účinok má teplý kúpeľ (37-38 stupňov), ktorý trvá 15-20 minút. Upokojujúci účinok majú aj vlažné a mierne teplé kúpele (26-36 stupňov). Horúce kúpele (40-42 stupňov) sú zase dráždivé. Pri výraznejšom fyzickom vyčerpaní, nie sú vhodné.

V hypertermickom kúpeli vzniká prehriatie kože a pri výstupe z kúpeľa vyššia teplota tela istý čas pretrváva. Preto je po ňom vhodný 20-30 minútový oddych v ľahu a zábale či prikrytí. Sprievodné potenie prispieva k vylučovaniu odpadových produktov látkovej premeny a pomáha tak odstraňovať únavu a podporuje zotavenie.




Server.sk v iOS Server.sk v Androide
 
 

Diskusia k článku

Tvoje meno:

Komentár:


 


Ďalší obsah siete Server.sk


Vyberáme z archívu ...

pred 9 rokmi
Na základe päťdňového putovania po rómskych osadách vznikne viacero legislatívnych návrhov
pred 7 rokmi
Stranu Sloboda a Solidarita (SaS) opustila ďalšia skupinka členov. Zo strany odišli štyria členovia z regiónu Hornej Nitry.
pred 8 rokmi
Parlament nezrušil zákon o poslancoch z apríla 1989.
pred 6 rokmi
Speváčka CHARLI XCX sa sama po prvýkrát v kariére dostala do britskej Top 10. Pozíciu medzi desať najpredávanejšími singlami drží so skladbou Boom Clap už druhý týždeň.
pred 7 rokmi
Pôvodne sa objavila u pravekého psa príbuzného dnešnému sibírskemu huskymu a prenášala sa rozmnožovaním.
pred 8 rokmi
Excentrická speváčka svoj parfum predstavila 13. septembra na šou v newyorskom Guggenheimovom múzeu.
pred 8 rokmi
Minulý rok vyhral deviatu sériu britského X-Factoru, na konte má jediný singel, ktorý ho však stihol katapultovať medzi hviezdy medzinárodného rozmeru.
pred 7 rokmi
Len pre digitálny predaj pripravilo vydavateľstvo Supraphon edíciu Najvýznamnejší textári českej populárnej hudby.

 
 
 

NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Debutový štúdiový album nahrala Emma Drobná v spolupráci s produkčným tímom Creative Music House.
NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
Desmod prichádza s absolútnou novinkou!
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT
štvrtým štúdiovým albumom, ktorý vydá v októbri.
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT