Server.sk Auto Fit Kino Music Tech Zľava Môj Bazár Job Reality Fórum Súťaž Foto Počasie PR správy

Dnes je 19. júna 2019, meniny má a zajtra
Aktuálny čas:

Podstata tvorby kondičných programov pre dospelých (1.časť)

Zdroj: TS Server.sk, redaktor: neuvedený, pridané: 19.09.2008

V súčasnej dobe sa pohybovej aktivite pripisuje pomerne veľký význam.
Podstata tvorby kondičných programov pre dospelých (1.časť)
Zdroj obrázku: SXC/free
 

V súčasnej dobe sa pohybovej aktivite pripisuje pomerne veľký význam. Pokiaľ si chce človek zachovať zdravie, zabezpečiť optimálny telesný rozvoj a výkonnosť je priam nutnosť pravidelne vykonávať pohybovú činnosť. Z historických prameňov sú známe údaje o pohybovej aktivite v dávnoveku, kedy aby človek prežil, obstaral si potravu, musel prekonať približne 20 kilometrov denne. Na takéto zaťaženie sa po tisícročia adaptoval ľudský organizmus a preto dnes tak citlivo reaguje na nedostatok pohybovej aktivity.

Zakončením prirodzeného biologického vývoja organizmu začínajú postupne prevažovať procesy, ktorá sa označujú ako starnutie organizmu. Starnutie organizmu je proces zákonitý, zložitý a nezvratný. Procesy starnutia organizmu postihujú všetky systémy v ľudskom organizme a ich priebeh má prísne individuálny charakter. Ich priebeh dokonale poznáme, ale nepoznáme ich príčinu. V súčasnosti existuje niekoľko desiatok rôznych teórií, z ktorých však ani jedna nieje dokonalá a úplná. Vieme však, že involučné (starnúce procesy) procesy môžeme brzdiť, spomaľovať aj vhodnou pohybovou aktivitou. Procesy starnutia majú etapovitý priebeh. Vo veku 20-30 až 50-60 rokov je ich priebeh pomalý, vo veku 51-60 až 61-70 rýchly, aby sa v ďalšom priebehu života spomalil.

Ak je priebeh procesov starnutia veľmi rýchly, hovoríme o predčasnom starnutí organizmu. Pohybová aktivita môže procesy starnutia spomaliť. Rozdiel medzi kalendárnym a biologickým vekom môže dosiahnuť 8 až 10 rokov. Pri tvorbe kondičných programov pre dospelých treba vychádzať predovšetkým z poznania priebehu involučných procesov.

Svalový a kostrový systém
Svaly, ktoré nie sú zaťažované atrofujú. Znižuje sa ich podiel na celkovej telesnej hmotnosti a klesá úroveň silových schopností. Vo veku 20-30 rokov sa svalstvo na celkovej hmotnosti podieľa 30-40% v staršom veku je to už len 27-30%. Starý človek stráca až 12 kg svalovej hmoty. Maximálna silová kapacita sa dosahuje vo veku 25 až 30 rokov a v nasledujúcom veku postupne klesá. Nie všetky svaly atrofujú rovnako. Najväčšmi sú postihnuté krčné svaly, svalstvo brušnej dutiny, svalstvo chrbta a paží. Zaťažovaním svalového systému vhodne vplývame aj na kostrový aparát. Možno to považovať za určitú prevenciu pred osteoporózou, ktorá postihuje podstatné percento starších ľudí. Nedostatok pohybovej aktivity zhoršuje pohyblivosť v kĺboch (ukladajú sa soli, znižuje sa elastickosť svalového väzivového a šľachového aparátu).

Srdcovo-cievny a dýchací systém
Tieto dva systémy sú dôležité z hľadiska transportu a príjmu kyslíka, ktorý je nevyhnutnou zložkou života. S vekom sa okrem iného zvyšuje percento reziduálneho (zostatkového) vzduchu a znižuje sa vitálna kapacita pľúc. Zatiaľ čo vo veku 15 až 25 rokov predstavuje podiel reziduálneho vzduchu 19,3% celkovej kapacity, vo veku 56 až 65 rokov to je 30,8%. Zaujímavý je fakt, že starší človek potrebuje na dostatočný prísun kyslíka zrýchlené dýchanie, čo je spôsobené atrofiou dýchacích svalov a morfologickými zmenami v pľúcach. Podobne aj srdce je sval, ktorý ak sa nezaťažuje taktiež atrofuje a klesá jeho výkonnosť. Znižuje sa pulzový objem, stráca sa pružnosť ciev, čo si vyžaduje zvýšenú prácu srdca. Srdce sa kontrahuje rýchlejšie, zvyšuje sa pulzová frekvencia a krvný tlak. Za hlavný ukazovateľ trénovanosti sa považuje maximálna spotreba kyslíka, pomocou ktorej sa hodnotí telesná zdatnosť organizmu. Vek má taktiež vplyv na túto schopnosť a to tak, že maximálne hodnoty sa dosahujú vo veku 20-30 rokov a v nasledujúcich rokoch postupne klesá. Uvádza sa, že každých 10 rokov asi o 9%. Samozrejme vhodnou pohybovou aktivitou sa dá podstatne ovplyvňovať aj v pokročilejšom veku.




Server.sk v iOS Server.sk v Androide
 
 

Diskusia k článku

Tvoje meno:

Komentár:


 


Ďalší obsah siete Server.sk


Vyberáme z archívu ...

pred 3 rokmi
ĽAHKÉ LETNÉ ČÍTANIE PLNÉ VZRUŠENIA
pred 4 rokmi
Do kín sa chystá gitarový mág, známy aj ako biely bluesman.
pred 6 rokmi
Pomocou aplikácie Samsung Smart Switch môžete jednoducho presunúť dáta zo svojho starého zariadenia do nového mobilného telefónu GALAXY.
pred 8 rokmi
Vďaka internetu žijeme v akejsi druhej realite.
pred 7 rokmi
Ocenenie od Asociácie amerických režisérov si známy filmár prevezme 2. februára 2013.
pred 6 rokmi
Alfa Romeo Giulietta Collezione vychádza z modelu Turismo.
pred 6 rokmi
Príbeh mladých milencov, ktorí si po náraze lode do ľadovce zachraňujú holý život si v roku 1997 získal publikum i kritikov a získal neuveriteľných 11 Oscarov.
pred 8 rokmi
Autorská dvojica Guillermo del Torro a Chuck Hogan prichádza s druhým dielom Upírskej trilógie – Nákaza.

 
 
 

NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Debutový štúdiový album nahrala Emma Drobná v spolupráci s produkčným tímom Creative Music House.
NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
Desmod prichádza s absolútnou novinkou!
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT
štvrtým štúdiovým albumom, ktorý vydá v októbri.
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT