Server.sk Auto Fit Kino Music Tech Zľava Môj Bazár Job Reality Fórum Súťaž Foto Počasie PR správy

Dnes je 22. januára 2021, meniny má a zajtra
Aktuálny čas:

Pilatesova metóda ako kompenzačný program

Zdroj: TS Server.sk, redaktor: neuvedený, pridané: 12.03.2007

Pohyb ako jeden zo základných prejavov života umožňuje samotnú existenciu a je jej mimoriadne dôležitou súčasťou.
Pilatesova metóda ako kompenzačný program
Zdroj obrázku: TS Server.sk
 

Pohyb ako jeden zo základných prejavov života umožňuje samotnú existenciu a je jej mimoriadne dôležitou súčasťou. Správne vykonávaným pohybom stimulujeme cez nervový a hormonálny systém celý organizmus, všetky jeho funkcie. Jedným z moderných pohybových programov, ktorý optimálne stimuluje systémy organizmu a symetricky ho vybalansuje, je Pilatesova metóda.

Pilatesova metóda je v základe súbor cvičení vykonávaných na podložke, ale aj s pomôckami (napríklad fitloptou). Predmetná metóda, ako inteligentné budovanie tela, je jednou z najdynamickejšie sa rozvíjajúcich metód zasahujúcich do oblasti fitnes, medicíny, vrcholového športu. Čo ju posúva do vedenia v rebríčku najúčinnejších a najžiadanejších programov? Je veľmi dôsledná na dodržiavanie určitých princípov a zásad, ktoré fungujú. Pre niekoho je pevnou súčasťou životného štýlu, spôsobom riešenia vertebrogénnych porúch, alebo vrcholovému športovcovi ponúka kompenzačný program vhodný k jeho športovej špecializácii.

K Pilatesovej metóde sa vzťahuje šesť princípov:
1. Koncentrácia - každý pohyb je vykonávaný s maximálnym sústredením a pozornosťou.
2. Kontrola - je hlavným prostriedkom ku kvalite pohybu.
3. Powerhouse - každý pohyb vychádza zo stredu. Powerhouse je miesto v strede tela, medzi jeho hornou a dolnou polovicou a medzi jeho pravou a ľavou stranou.
4. Plynulosť - Pilatesova metóda je kombináciou umenia a vedy. Ako v perfektnej tanečnej choreografii prechádza jeden pohyb do ďalšieho, záver jedného cviku je začiatkom ďalšieho. Pri každom cviku je naplánované a vedecky zdôvodnené okysličenie, natiahnutie, následné posilnenie a znova natiahnutie jednotlivých svalových skupín.
5. Presnosť - cviky sú vykonávané s absolútnou presnosťou a kontrolou, pričom skutočne záleží na každom milimetri. Pohybu treba rozumieť a pochopiť jeho zákonitosti.
6. Dýchanie - predstavuje jeden z najdôležitejších princípov, konkrétne sa jedná o dolné laterokostálne dýchanie. Dolný hrudný nádych a hlboké vtiahnutie brušnej steny vo výdychu.

Powerhouse - tento termín vyjadruje stred tela, jadro zodpovedá za stabilitu osového orgánu chrbtice, stabilitu dolnej časti trupu, ako základného predpokladu zvyšovania športovej výkonnosti. V prípade nedodržania zásad od centra k periférii v tomto prípade nedostatočná sila centrálneho pletenca spôsobí nestabilitu driekovej časti chrbtice s následnou tvorbou porúch medzistavcových platničiek. Centrálny pletenec tvoria hlboko uložené svaly, m. transversus abdominis, m. obliqus internus, m. multifidus, m. longisimus, m. oliocostalis, svaly panvového dna a diaphragma (bránica). Táto skupina svalov sa bežnými metódami ťažko trénuje. A práve Pilatesova metóda ponúka spôsob ako ich posilniť.

Panva
Poloha panvy má veľký vplyv na držaní tela v priebehu vykonávania pohybov. Fyziologická poloha panvy bez svalovej nerovnováhy umožňuje optimálne zapojenie jednotlivých svalových skupín do pohybu. Veľmi dôležitú úlohu hrá fixácia panvy v optimálnej polohe u všetkých druhov pohybu. Poloha panvy významným spôsobom ovplyvňuje polohu bránice a panvového dna, spolupodieľa sa na dynamike dýchania a kvalite individuálneho dychového stereotypu. Má významný vplyv na celé vnútorné prostredie veľkosti kapacity pľúc, peristaltiku čriev.

Pilatesova metóda je súbor cvičení vychádzajúci zo stredu tela a správnej polohy panvy. V Pilatesovj metóde sa často využíva výraz neutrálna poloha panvy. Panva v neutrálnej polohe znamená optimálne fyziologické zakrivenie (tzv. neutrálna panva) počas vykonávania jednotlivých pohybov. Pri takomto postavení panvy je drieková chrbtica len mierne ohnutá dopredu a medzi stenou alebo podložkou existuje iba malá medzera.

Hlboký svalový stabilizačný systém
Pilatesova metóda posilňuje hlboký svalový stabilizačný systém zodpovedný za stabilitu a funkčnosť osového orgánu chrbtice. Kvalitná chrbtica je jedným z najdôležitejších predpokladov väčšiny športových výkonov. Funkčná úroveň hlbokých chrbtových svalov zabezpečujúcich fixáciu chrbtice má významný podiel na kvalite posturálnej funkcie, teda na kvalite mechanizmov, ktoré zabezpečujú statické udržovanie vzpriameného držania tela a oporu kostry v priebehu dynamického pohybu.

Cvičenie podľa Pilatesa by nemali chýbať v žiadnej športovej príprave. Ak dôjde z najrôznejších dôvodov k zanedbaniu pozornosti na hlbokú vrstvu svalov, s rastúcou náročnosťou špecifického tréningu dôjde k vzniku svalovej dysbalancie s následným znížením športovej úrovne, u nešportujúcej populácie k vertebrogénnym syndrómom. Korekcia funkčnej úrovne chrbtice s pribúdajúcim vekom a s pribúdajúcou nestabilitou je veľmi náročná a zdĺhavá. Uvedeným problémom je však možné úspešne predchádzať pomocou kompenzačného programu pozostávajúceho z prvkov Pilatesovej metódy.




Server.sk v iOS Server.sk v Androide
 
 

Diskusia k článku

Tvoje meno:

Komentár:


 


Ďalší obsah siete Server.sk


Vyberáme z archívu ...

pred 12 rokmi
Bocanegra znie dobre. Ak by som to mal prirovnať k rozprávkam, pod menom Bocanegra by som si predstavil asi Zorra, na čiernom rýchlom koni,.
pred 10 rokmi
50 cent nahral 38 nových skladieb, z ktorých niektoré sa dostanú na jeho pripravovanú piatu sólovku.
pred 10 rokmi
Volá sa Cynthia Rothrock a stala sa nezastupiteľným synonymom na poli žánru bojových kung – fu filmov.
pred 6 rokmi
Česká automobilka Škoda prinesie v roku 2015 na trh dve novinky zo svojej dieľne a to model Fabia Combi a limuzínu Superb.
pred 9 rokmi
Saudská Arábia je ultrakonzervatívne moslimské kráľovstvo. Ženy sa v ňom musia podriadiť viacerým tradíciám.
pred 5 rokmi
Vojaci nigérijskej armády zachránili 71 dievčat a žien pri prestrelkách, ktoré pripravili o život niekoľko militantov z extrémistickej organizácie Boko Haram na severovýchode krajiny.
pred 8 rokmi
Charlie (Logan Lerman) je plachý a neobľúbený teenager, ktorý opisuje svoj život v sérii anonymných listov a tie potom posiela ľuďom, ktorých vôbec nepozná.
pred 10 rokmi
Nočná mora každého, kto nosí nohavice. Téma, z ktorej sa chlapom potia dlane a chytá ich panika.

 
 
 

NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Debutový štúdiový album nahrala Emma Drobná v spolupráci s produkčným tímom Creative Music House.
NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
Desmod prichádza s absolútnou novinkou!
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT
štvrtým štúdiovým albumom, ktorý vydá v októbri.
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT