Server.sk Auto Fit Kino Music Tech Zľava Môj Bazár Job Reality Fórum Súťaž Foto Počasie PR správy

Dnes je 07. augusta 2020, meniny má a zajtra
Aktuálny čas:

Nezanedbávajte rozcvičenie

Zdroj: TS Server.sk, redaktor: neuvedený, pridané: 23.12.2009

Celý spôsob rozcvičenia závisí od rôznych typov vyššej nervovej činnosti.
Nezanedbávajte rozcvičenie
Zdroj obrázku: SXC/free
 

Celý spôsob rozcvičenia závisí od rôznych typov vyššej nervovej činnosti. Rôzne typy sa rôzne rýchlo prispôsobujú meniacim sa podmienkam. Z tohto hľadiska sa najvýhodnejším uvádza typ silný, vyrovnaný, pohyblivý (sangvinik). Je predpoklad, že u cholerických typov bude prevládať štartová horúčka (pokiaľ nenastane nadhraničný útlm) a že rozcvičenie by malo mať u týchto typov upokojujúci charakter. U melancholikov a flegmatikov by malo naopak prevládnuť vzrušujúce rozcvičenie.

V rozcvičení treba rešpektovať aj poznatky o dynamických stereotypoch. Vypracovanie dynamického stereotypu si vyžaduje nemenné poradie podmienených a nepodmienených reflexov, stále kvalitatívne vlastnosti podnetov a nemenné intervaly medzi podnetmi. Tento fakt sa dá priaznivo využiť pri rozcvičení, ktoré z tohto hľadiska má prebiehať stereotypu. Ale najmä u niektorých typov športovcov, ale aj v závislosti na iných faktoroch, môže dynamický stereotyp zohrávať už pri rozcvičovaní negatívnu úlohu. V tomto prípade musí prebiehať nestereotypne.

Z toho vyplýva, že cieľom takejto prípravy organizmu na nastávajúci výkon v rozcvičení je prekonať pomalšiu reakciu spúšťacích mechanizmov a vyrovnať rozdiely medzi rýchle reagujúcim pohybovým aparátom a oneskorujúcimi sa vnútornými orgánmi. Okrem toho rozcvičenie je aj prostriedkom, ktorý znižuje narušenie stálosti vnútorného prostredia organizmu pri vlastnej pohybovej činnosti. Zvýšenie hladiny kyseliny mliečnej v krvi má nižšie hodnoty pri takých cvičeniach, ktoré sa konali pri rozcvičení. V priebehu rozcvičenia sa vytvára rovnováha medzi dejmi odčerpávajúcimi a obnovujúcimi energetické zásady. Vhodným rozcvičením môžeme ovplyvniť i zmenenú úroveň dráždivosti centrálneho nervového systému v predštartovom stave. Vplyvom rozcvičenia sa zlepšuje nervovosvalová koordinácia, znižuje sa počet chýb a ich odstránenie prebieha rýchlejšie. Tento vplyv je účinný vtedy, ak je rozcvičenie intenzívne a kvalitné.

Zistilo sa, že športovci na začiatku tréningovej jednotky alebo športovej súťaže mávajú často krát nepríjemné pocity vo svaloch, pri dýchaní, žalúdočné ťažkosti, psychickú nevoľnosť, pocity zviazanosti pre plné nasadenie v preteku. Tieto pocity zanikajú až neskoršie v priebehu súťaže alebo tréningu. Takéto stavy majú vždy nepriaznivý vplyv na výkonnosť. Znižujú tréningový účinok a zvyšujú pravdepodobnosť úrazov. Ukázalo sa, že hlavnou príčinou je nedostatočné rozcvičenie. Vo väčšine prípadov je to v dôsledku nedodržania základnej skladby rozcvičenia, nesprávneho výberu cvikov a ich uplatňovanie v starej tradičnej forme. Rozcvičenie v chladnom počasí a ľahkom oblečení spôsobuje značné ochladzovanie organizmu, predlžuje čas rozcvičenia, takže sa plytvá energia na úkor tréningu alebo súťaže.

Odstránenie uvedených nedostatkov predpokladá osvojiť si niekoľko základných poznatkov o rozcvičení. Každé rozcvičenie by malo obsahovať tri časti: rozohriatie, švihovú gymnastiku a špeciálnu časť. Rozohriatie by malo zahrňovať cvičenia, ktoré by zintenzívnili cirkulorespiračné pochody tak, aby sme mobilizovali krvné zásobárne, aby sa krv vypudila do pracujúcich svalov a ostatných častí pohybového ústrojenstva. Z tohto hľadiska sú vhodné všetky druhy behov, poskokov, obratov a pod. V časti švihovej gymnastiky ide o zvýšenie elasticity svalstva celého pohybového aparátu a o vnímanie pohybu a polohy, najmä kĺbových celkov. Sleduje sa výdatné prekrvenie šliach, väzív, kostí, ktoré majú v porovnaní so svalovým tkanivom významne väčšiu špecifickú hmotu, a preto sa pomalšie prekrvujú. Do tejto skupiny patria cviky ako rôzne švihy, hmity, krúženia, otáčania a úklony.

Špeciálna časť by mala obsahovať cvičenia, ktoré prednostne a lepšie precvičujú tie časti tela, ktoré sú v hre najviac zaťažované. Vhodné sú najmä švihové cvičenia vo veľkom počte opakovaní, v čo najväčšom pohybovom rozsahu a so zmenou rytmu. Ďalej by táto časť mala obsahovať odporové cvičenia ohybnosti.




Server.sk v iOS Server.sk v Androide
 
 

Diskusia k článku

Tvoje meno:

Komentár:


 

Dnes.Server.sk
Dnešné horúce témy »


Online predaj darčekových predmetov. Široká pon...
Stravou ovplyvňujeme 70% nášho zdravia. Vyprac...





8.00 € /mesiac
Na prenájom kancelársky priestor, rozloha 414 m2
426 378.00 €
Na predaj stavebný pozemok, rozloha 355 315 m2
67 000.00 €
Na predaj rodinný dom, rozloha 200 m2





Ďalší obsah siete Server.sk


Vyberáme z archívu ...

pred 7 rokmi
Prvý diel novej new adult sci-fi série si pomaly získavá budúcich fanúšikov.
pred 8 rokmi
Od filmového génia Tima Burtona (Alica v krajine zázrakov, Predvianočná nočná mora) prichádza do našich kín dojemný, zábavný a ľahko temný príbeh o chlapcovi a jeho vernom mŕtvom psíkovi.
pred 8 rokmi
Herec súhlasil s účinkovaním vo filme pod podmienkou, že nepôjde o malú úlohu so zopár scénami.
pred 5 rokmi
Bezpochyby jeden z najočakávanejších albumov tohto roku dnes uzrel svetlo sveta. Štvorica z Las Vegas vydala svoj druhý album Smoke + Mirrors.
pred 8 rokmi
Na pondelok sa chystá veľká vec - premiéra nového siglu skupiny Hex, v ktorom si zaspieva aj Jana Kirschner.
pred 7 rokmi
Snímku Patrika Pašša a Mateja Mináča premietali už na všetkých kontinentoch a na viac ako 70 festivaloch.
pred 4 rokmi
Keď kongresy, tak v luxuse Bardejovských kúpeľov
pred 9 rokmi
Západná časť Madridu je akýmsi svojským svetom vo svete veľkomesta.

 
 
 

NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Debutový štúdiový album nahrala Emma Drobná v spolupráci s produkčným tímom Creative Music House.
NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
Desmod prichádza s absolútnou novinkou!
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT
štvrtým štúdiovým albumom, ktorý vydá v októbri.
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT