Server.sk Auto Fit Kino Music Tech Zľava Môj Bazár Job Reality Fórum Súťaž Foto Počasie PR správy

Dnes je 15. augusta 2020, meniny má a zajtra
Aktuálny čas:

Metronóm

Zdroj: TS Server.sk, redaktor: neuvedený, pridané: 29.01.2008

Metronóm je neobvyklý cvik na posilnenie šikmých brušných svalov.
Metronóm
Zdroj obrázku: TS Server.sk
 

Metronóm je neobvyklý cvik na posilnenie šikmých brušných svalov. V tréningovej praxi sa vyskytuje len veľmi sporadicky, čo vyplýva skôr z nevedomosti mnohých cvičencov. Taktiež je pomerne náročný na zosúladenie pohybu, čo mnohých odrádza práve od takéhoto spôsobu rozvoja šikmých brušných svalov. Metronóm býva používaný aj v liečebnej a preventívnej telesnej výchove ako súčasť strečingového zásobníka cvikov, kde kladne pôsobí na uvoľnenie chrbtice a panvovej oblasti.

Samozrejme, že spôsob vykonávania tohto cvičenia je trochu odlišný ako pri posilňovaní, avšak základ je v podstate rovnaký. Dobre rozvinuté svaly tejto partie zabraňujú mnohým problémom chrbtice, ku ktorým môžeme pri otočení prísť. Rozvoj šikmých brušných svalov je dominantný pri mnohých športoch a športových disciplínách. Za všetky stačí spomenú atletiku (hod oštepom, hod diskom) a plávanie.

Technika: ľahneme si na chrbát a upažíme tak, aby ruky boli kolmo k telu – do tvaru písmena „T“. V tejto polohe zdvihneme nohy tak, aby s telom zvierali pravý uhol. Pri nedostatočnej elastickosti ohýbačov stehna môžeme k uľahčeniu cviku pokrčiť kolená – nohy však držíme pri sebe. Z tejto polohy otočíme nohy na stranu, až kým nekopírujeme spodnou nohou podlahu. Potom nohy zdvihneme naspäť až do začiatočnej polohy a cvik opakujeme na druhú stranu. Ramená a horné končatiny zostávajú po celú dobu cviku vždy celou plochou na zemi. Len tak docielime napnutie a zosilnenie vnútorných a vonkajších šikmých brušných svalov. Pokiaľ ramená nadvíhame, poprosíme tréningového partnera, aby nám ich pevne pritisol k zemi. Postupným nadobúdaním pružnosti však docielime toho, že cvik budeme schopný vykonávať sami. Dýchanie je pri tomto cviku pravidelné a rytmické nenáročné na kontrolu.

Pokiaľ nám cvik v začiatkoch robí ťažkosti, pokrčíme kolená. Čím viac pokrčíme kolená, o to „kratšie“ máme nohy a o to ľahšie je cvik vykonávaný. Akonáhle zvládneme cvik tak, že ho vykonávame bez akejkoľvek námahy, zvýšime účinok cviku záťažou na nohách.

Tento cvik je taktiež dobrým testom pružnosti tela. Pokiaľ pri cviku udržíme ramená a horné končatiny dokonale na podložke (bez pomoci), je pružnosť trupu dokonalá. Ďalšou dôležitou prednosťou tohto cviku je posilnenie dolnej časti chrbta. Pri tomto cviku sa zapájajú veľké svaly, ktoré otáčajú a stabilizujú chrbticu. Patria k nim hlboké a povrchové svaly chrbta.

Najčastejšie chyby:
- zdvíhanie horných končatín alebo ramien od podložky
- nedostatočná elastickosť ohýbačov stehien (nedostatočný pohyb)
- cvik treba vykonávať skôr na pevnejšej a tvrdšej podložke
- aj keď technika dýchanie nieje náročná, stretávame sa s prípadmi, kedy sa cvičenec snaží dych zadržiavať, čo vedie k napätiu v oblasti hrudníka

Zapájané svaly: najviac aktivovanými svalmi sú vnútorný (m. obliquus internus abdominis) a vonkajší (m. obliquus externus abdominis) šikmý brušný sval. Prvý vykonáva jednostrannú kontrakciu ukláňa a rotuje trup na stranu kontrahovaných svalov. Druhý sval vykonáva rovnakú funkciu s tým rozdielom, že rotuje trup na opačnú stranu. Čiastočne dochádza k zapájaniu aj lichobežníkového svalu (m. trapezius), najširšieho svalu chrbta (m. latissimus dosri) a ostatných svalov povrchovej vrstvy chrbta.

Tréning: pri tréningu odporúčame vykonávať pomerne veľké množstvo opakovaní (20-40), čím docielime dokonalý rozvoj tejto svalovej oblasti. Cvičenie sa dá sťažiť závažiami, ktoré sa upevnia na priehlavky dolných končatín. Takto sťažené cvičenie umožňuje zníženie počtu opakovaní bez zníženia výsledného efektu. Metronóm kombinujeme s cvikmi podobného charakteru ako je rotácia v sede alebo v stoji.




Server.sk v iOS Server.sk v Androide
 
 

Diskusia k článku

Tvoje meno:

Komentár:


 


Ďalší obsah siete Server.sk


Vyberáme z archívu ...

pred 9 rokmi
Juho Hänninen skončil druhý, Hermann Gassner piaty.
pred 6 rokmi
Využite slnečné dni babieho leta a doprajte celej rodine pobyt vo vysokohorskom prostredí Vysokých Tatier. Rodinný Hotel Solisko, priamo na brehu Štrbského plesa, ponúka ubytovanie a služby prispôsobené práve pobytom pre rodiny s deťmi.
pred 14 rokmi
Renault Mégane CC je piaty karosársky variant typového radu Mégane. Francúzska štátna automobilka správne odhadla trend, keď v kategórii nižšej strednej triedy uviedla „celoročný“ kabriolet, a správnosť jej rozhodnutia potvrdzujú konkurenčné typy,
pred 8 rokmi
Výnimočný koncert má za sebou spevák Martin Harich.
pred 7 rokmi
Predpokladá to novela zákona o výkone trestu odňatia slobody, ktorú dnes ústavnoprávny výbor parlamentu odporučil poslancom schváliť.
pred 8 rokmi
Coppola sa v tomto filme nehral na obrazy, ale stavil na hrôzu reality daného obdobia.
pred 8 rokmi
Na Slovensku máme podľa štatistických údajov OECD 1,97 mil. vysokorýchlostných mobilných pripojení na internet.
pred 8 rokmi
V žiadnom prípade to nie je prvé filmové spracovanie klasického románu Victora Huga. Legendárny príbeh sa však okrem filmového spracovania dočkal i muzikálového prevedenia.

 
 
 

NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Debutový štúdiový album nahrala Emma Drobná v spolupráci s produkčným tímom Creative Music House.
NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
Desmod prichádza s absolútnou novinkou!
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT
štvrtým štúdiovým albumom, ktorý vydá v októbri.
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT