Server.sk Auto Fit Kino Music Tech Zľava Môj Bazár Job Reality Fórum Súťaž Foto Počasie PR správy

Dnes je 28. marca 2020, meniny má a zajtra
Aktuálny čas:

Fitness nie je iba sila

Zdroj: TS Server.sk, redaktor: neuvedený, pridané: 08.06.2009

Kondičná kulturistika bezpochyby vedie ku zlepšeniu výkonnosti a ku skvalitneniu života jedinca.
Fitness nie je iba sila
Zdroj obrázku: TS Server.sk
 

Kondičná kulturistika bezpochyby vedie ku zlepšeniu výkonnosti a ku skvalitneniu života jedinca. O tom už dnes niet pochýb a milióny cvičencov z celého sveta sú toho dôkazom. Za predpokladu dodržiavania racionálnej stravy a odpovedajúcej regenerácie možno skutočne pravidelným cvičením docieliť podstatného zlepšenia a to najmä silových faktorov výkonnosti. Je teda možné zlepšiť silu absolútnu, výbušnú a čiastočne aj vytrvalostnú. Fitness je však trochu širší pojem, pretože jeho vyznávači dosahujú rovnomerný rozvoj všetkých faktorov výkonnosti, teda nielen sily, ale aj koordinácie a taktiež potom vytrvalosti.

Vytrvalosť ako faktor výkonnosti
Vytrvalostné schopnosti majú medzi ostatnými faktormi výkonnosti výnimočné postavenie, pretože existujú pozitívne väzby medzi nimi a rozvojom ostatných faktorov výkonnosti, taktiež sily. Metodika stimulácie vytrvalostných schopností potom ťaží zo všeobecných poznatkov o tréningu v aeróbnom režime.

Aeróbne zaťaženie je možné definovať ako tréning, ktorého intenzita je nižšia alebo rovná intenzite tzv. anaerobnému prahu. Tá je subjektívne vnímaná ako stav, pri ktorom jedinec kontroluje svoje dýchanie, je schopný plynule hovoriť, pričom tréningová záťaž sa mu subjektívne javí ako ľahká, resp. stredná a subjekt by mal byť schopný v nej zotrvať 45-60 minút. Objektívne je možné túto intenzitu určiť pomocou tepovej frekvencie. Pre bežnú populáciu je úroveň anaeróbneho prahu v intervale cca 150-180 tepov/min., v závislosti na veku a pokojnej tepovej frekvencie subjektu.

Výhody aeróbneho tréningu
Medzi najdôležitejšie prednosti aeróbneho tréningu patrí jeho priaznivý vplyv na prácu ľudského srdca a na činnosť kardiovaskulárneho systému. Tréning v aeróbnom režime tak prispieva k lepšiemu prekrveniu, teda i vyživeniu zaťažovaných svalových partií a ku zrýchleniu metabolizmu, najmä kalórií vo forme tuku. V kombinácii s pravidelným strečingom možno hovoriť o účinnej prevencii pred zranením a pretrénovaním, čo ocenia najmä jedinci s nižšou výkonnosťou. Ich väzy a šľachy tak v intenzite odpovedajúcej aeróbnemu režimu nie sú vystavené nadmernej záťaži a telu je poskytnutá doba, nevyhnutná k adaptácii na nové tréningové impulzy. Systematickým aeróbnym tréningom je naviac posilovaný imunitný systém jedinca.

Praktické doporučenia
Na základe poznatkov o aeróbnom tréningu teda začínajúcim športovcom nezostáva iné, iba doporučiť aktivitu v strednej intenzite odpovedajúcej tepovej frekvencii nižšej ako 150 tepov/min, prevádzanú 3x týždenne v dĺžke cca 45-60 min. Ako vhodná varianta pre túto činnosť sa javí využitie veslovacích či eliptických trenažérov, ktoré zaťažujú väčšinu svalových partií, príp. bežeckých pásov či stacionárnych rotopedov. Rovnako indoor-cyclingové tréningové programy využívajúce monitory tepovej frekvencie (spinning a pod.) predstavujú pre začiatočníkov skvelý štart pre ich ďalší telesný rozvoj a sú rovnako kvalitnou prípravou pre kondičné cvičenie vo fitness.

Vytvorením potrebného aeróbneho základu však využitie aeróbneho tréningu zďaleka nekončí, pretože získanú úroveň vytrvalosti si treba naďalej udržiavať.

Z vyššie uvedených dôvodov by aeróbny tréning mal byť pevnou súčasťou tréningového plánu každého športovca bez ohľadu na jeho výkonnosť alebo vek.




Server.sk v iOS Server.sk v Androide
 
 

Diskusia k článku

Tvoje meno:

Komentár:


 


Ďalší obsah siete Server.sk


Vyberáme z archívu ...

pred 7 rokmi
Občiansky prezidentský kandidát Andrej Kiska dnes začal zbierať podpisy pod svoju kandidatúru.
pred 7 rokmi
"Má to blízko k mäsu, ale nie je také šťavnaté," povedala odborníčka na jedlo Hanni Ruetzler.
pred 8 rokmi
Pri pátraní po pánovi McMurrym, ktorému pohľadnicu poslala matka, pomohla sociálna sieť Facebook.
pred 4 rokmi
Najlepší mejdan je ten posledný.
pred 8 rokmi
Dobová pikantná komédia o vynájdení vibrátora.
pred 8 rokmi
Ohromný príbeh lásky na pozadí, príbeh, v ktorom sa dve ženy zamilujú do jedného muža a to všetko na pozadí exotických exteriérov, zaujímavých historických udalostí, vojny, revolúcie.
pred 9 rokmi
Jedna z najväčších popových legiend sa lúči so svojimi fanúšikmi.
pred 7 rokmi
Z komerčného zvukového hľadiska ide o jej najsilnejšiu nahrávku, čo je pochopiteľné, keďže nie je moc s čím porovnávať.

 
 
 

NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Debutový štúdiový album nahrala Emma Drobná v spolupráci s produkčným tímom Creative Music House.
NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
Desmod prichádza s absolútnou novinkou!
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT
štvrtým štúdiovým albumom, ktorý vydá v októbri.
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT