Server.sk Auto Fit Kino Music Tech Zľava Môj Bazár Job Reality Fórum Súťaž Foto Počasie PR správy

Dnes je 24. júla 2019, meniny má a zajtra
Aktuálny čas:

Fázy aeróbneho tréningu

Zdroj: TS Server.sk, redaktor: neuvedený, pridané: 26.02.2009

Pri pravidelnom cvičení sa často stretávame s otázkou, za aký dlhý čas sa dostaví zlepšenie kondície,...
Fázy aeróbneho tréningu
Zdroj obrázku: TS Server.sk
 

Pri pravidelnom cvičení sa často stretávame s otázkou, za aký dlhý čas sa dostaví zlepšenie kondície, respektíve zmeny, ktoré od cvičenia očakávame. Kondícia predstavuje výsledok kondičnej prípravy, stav organizmu, ktorý je podmienený radom funkčných, motorických a čiastočne aj psychických faktorov, ktoré určujú výkonnosť športovca. Ak neberieme do úvahy vek, pohlavie, individuálne schopnosti a aktuálnu fyzickú zdatnosť jednotlivca, môžeme všeobecne hovoriť o troch fázach aeróbneho tréningu, čiže tréningu spojeného s pohybom za stáleho prísunu kyslíka do pracujúcich svalov a orgánov v ľudskom tele.

1. fáza začiatočná – prípadne vstupná trvá približne 4-6 týždňov. Je charakteristická privykaním si na pohybovú činnosť, ktorá pôsobí na organizmus svojimi špecifickými vlastnosťami. V tejto fáze je dôležité intenzitu zvyšovať postupne. Začína sa s pohybovou činnosťou v trvaní 10-15 minút a končí sa pri trvaní činnosti 18-22 minút. Táto fáza má umožniť ľudskému organizmu privyknúť na pravidelnú pohybovú činnosť a vytvoriť predpoklady na prechod do druhej fázy aeróbneho tréningu.

2. fáza zlepšenia – nastupuje asi po 10 týždňoch pravidelného cvičenia. Často v tejto fáze už dochádza v organizme k adaptačným zmenám predovšetkým na svalovom, dýchacom a obehovom systéme, čo vytvára predpoklady zvyšovania telesného zaťaženia. Intenzita dosahuje 70-80% maximálnej pulzovej frekvencie, čo je pásmo medzi 150-170 tepov za minútu. Dĺžku cvičenia v aeróbnej zóne predlžujeme každé 2-3 týždne, až k hranici 35 minút. Táto fáza predstavuje spôsob rozvoja kondície až po maximálne hodnoty, ktoré je jedinec schopný zvládnuť a je rozhodujúca pre rozvoj úrovne kondičných schopností.

3. fáza udržiavacia – sa začína približne po 6 mesiacoch. Po dosiahnutí tejto fázy je zlepšovanie takmer nemožné. Zlepšenie sa dá dosiahnuť len iným spôsobom zamerania prípadne rôznymi prípravkami či už povolenými (doplnky výživy) alebo nepovolenými (doping) dodávanými do organizmu. Treba si preto uvedomiť svoje individuálne schopnosti, nenechať sa odradiť od cvičenia zdanlivou stagnáciou formy, ale práve naopak, udržiavať sa v dobrej fyzickej zdatnosti po celý život. Aby sme dosiahli túto fázu je podstatný pravidelný tréning spojený s činnosťou aeróbneho charakteru ktorú sa snažíme obmieňať (beh, bicyklovanie, plávanie, korčuľovanie). Pri udržiavacej fáze už nieje tak podstatný spôsob zvyšovania intenzity prípadne objemu, ale smerodajná je frekvencia zaťaženia, ktorá by nemala klesnúť pod 2-3 tréningové jednotky v priebehu týždňa v trvaní 30 minút až 2 hodiny. Len takýmto spôsobom sa dá zabrániť tomu, aby sme zotrvali v tejto fáze a aby sme sa nepresunuli do druhej v horšom prípade do prvej fázy aeróbneho tréningu.

V športe, ale aj v bežnom živote, predstavuje úroveň kondičnej pripravenosti významný faktor ľudskej výkonnosti. Súčasný šport kladie vysoké požiadavky nielen na úroveň technickej, taktickej, psychologickej, teoretickej, ale aj kondičnej pripravenosti. Možnosť vzájomnej kompenzácie uvedených faktorov sa vo väčšine športov, vzhľadom na veľmi vysokú úroveň výkonnosti, znížila takmer na minimum.

Požiadavky na kondíciu v športe či už vrcholovom, ale rekreačnom nie sú stabilné, nemenné, ale naopak postupne narastajú, a to nielen v individuálnych, ale aj kolektívnych športoch. Deje sa tak v súlade so zvyšovaním výkonnosti a vývojovými tendenciami v danom športe. Ešte aj v dnešnej dobe existuje naivná predstava, že na zabezpečenie žiaducej kondície postačujú 2 až 3 týždne, a že takto vytvorené predpoklady potom vydržia počas celej sezóny. Tréneri si myslia, že potrebnú úroveň kondície zabezpečia uplatnením zvýšeného objemu špeciálnych prostriedkov vlastnej súťažnej formy (futbal, hokej, ostatné kolektívne hry). Kondičná príprava a hlavne aeróbny tréning je preto často nedostatočne dlhý, málo efektívny, neracionálny, nevyužíva dostatočne široký výber účinných prostriedkov a nevenuje sa mu dostatočná pozornosť v priebehu celého roka.




Server.sk v iOS Server.sk v Androide
 
 

Diskusia k článku

Tvoje meno:

Komentár:


 


Ďalší obsah siete Server.sk


Vyberáme z archívu ...

pred 6 rokmi
Speváčka reagovala na úniky skladby na internet tak, že prvý singel z albumu ARTPOP vydala o týždeň skôr, ako plánovala.
pred 7 rokmi
Dorian Gray zúfalo túži po tom uchrániť svoju mladosť a krásu, tak ako sú zachytené na jeho portréte. A tak prisľúbi dať čokoľvek za to, aby zostal taký aký je - a to aj svoju dušu.
pred 7 rokmi
Britský herec sa snaží spamätať sa z rany, ktorú mu uštedrila jeho priateľka Kristen Stewart, keď sa priznala k aférke so ženatým režisérom Rupertom Sandersom.
pred 3 rokmi
Speváčka predstavila nový videoklip.
pred 6 rokmi
Speváčka Jana Kirschner si pre fanúšikov pripravila hudobnú lahôdku! Jedna z našich najúspešnejších speváčok prináša po troch rokoch na slovenskú hudobnú scénu výnimočný projekt Moruša.
pred 8 rokmi
Bavorská automobilka sa so špeciálom BMW M3 DTM Concept Car vracia na okruhy DTM.
pred 4 rokmi
Úvod budúceho roka sa ponesie v štýle obľúbeného electro – swingu.
pred 7 rokmi
Hundža považoval fotografie horiacej Krásnej Hôrky za pokus o vtip

 
 
 

NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Debutový štúdiový album nahrala Emma Drobná v spolupráci s produkčným tímom Creative Music House.
NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
Desmod prichádza s absolútnou novinkou!
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT
štvrtým štúdiovým albumom, ktorý vydá v októbri.
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT