Server.sk Auto Fit Kino Music Tech Zľava Môj Bazár Job Reality Fórum Súťaž Foto Počasie PR správy

Dnes je 16. decembra 2018, meniny má a zajtra
Aktuálny čas:

Chôdza ako spôsob rozvoja kondície

Zdroj: TS Server.sk, redaktor: neuvedený, pridané: 26.11.2007

Kondičná chôdza sa uplatňuje aj ako dobrý spôsob spotreby energie. Celý proces sa uskutočňuje v aeróbnom režime, hlavným zdrojom získavania energie sú tukové zásoby.
Chôdza ako spôsob rozvoja kondície
Zdroj obrázku: SXC/free
 

Chôdza ako základný lokomočný pohyb je najjednoduchšou formou získavania telesnej zdatnosti. Aj keď nieje tak fyziologicky účinná ako napríklad beh, lyžovanie alebo plávanie predsa sú jej blahodárne účinky na človeka badateľné, a to predovšetkým zo stránky telesnej, ako aj psychickej. Pri chôdzi sa zapájajú do činnosti veľké svalové skupiny ako sú svaly stehna, svaly predkolenia ale aj svaly chrbta a horných končatín, čo podporuje činnosť obehového a dýchacieho systému. Preto má chôdza nielen rozvíjajúci, ale aj zdravotný účinok.

Rytmus a tempo chôdze sa mimovoľne zosúlaďuje s nadýchnutím a vydýchnutím. Pri rovnomernej chôdzi sa čas vydýchnutia predlžuje, čo vyvoláva plnšie a hlbšie nadýchnutie.

Aj pri kondičnej chôdzi možno postupným zvyšovaním zaťaženia vplývať na funkčnú zdatnosť organizmu, na rozvoj pohybových schopností. Zaťaženie možno regulovať časovým objemom chôdze, rýchlosťou, vzdialenosťou, hmotnosťou bremena, intervalmi odpočinku, výberom profilu trate a počtom cvičebných jednotiek v týždni alebo mesiaci. Chôdza má niekoľko druhov, ktoré sú určené rýchlosťou.

Chôdza / Rýchlosť km/h / Počet krokov za min.
Veľmi pomalá / Do 3 / Do 70
Pomalá / 3-4 / 70-90
Stredná / 4-5,5 / 90-120
Rýchla / 5,5-6,5 / 120-140
Veľmi rýchla / viac ako 6,5 / viac ako 140

Rýchla chôdza a chôdza do kopca prináša rovnaké fyziologické zaťaženie ako beh. Intenzita a zaťaženie teda aj kroková frekvencia má zodpovedať zdravotnému stavu a telesnej kondícii. Tu treba spomenúť, že prechádzky veľmi obľúbené a možno najčastejšie pohybové aktivity pôsobia najmä psychicky. Nemajú prakticky žiadny vplyv na trénovanosť srdca a na zlepšenie pohybových schopností pre ich nízku intenzitu zaťaženia. Aké také pozitívne účinky majú až na ľudí vo veku nad 70 rokov. Nasledujúca tabuľka poskytuje návod na rozvoj kondície pomocou chôdze na obdobie 10 týždňov, keď počet tréningov v týždni by nemal klesnúť pod tri tréningové jednotky a prejdená vzdialenosť spolu s dobou zaťaženia by sa mala predlžovať.

Týždeň / Počet krokov za min. / Doba zaťaženia v min. / Prejdená vzdialenosť
1 / 80 / 30 / 1,8
2 / 85 / 45 / 2,7
3 / 90 / 45 / 3,3
4 / 90 / 50 / 3,4
5 / 90 / 55 / 3,7
6 / 95 / 55 / 3,8
7 / 95 / 55 / 3,8
8 / 100 / 55 / 4,1
9 / 100 / 60 / 4,5
10 / 100 / 60 / 4,5

Po absolvovaný tohto programu existuje niekoľko variant ako pokračovať v rozvoji kondície. Ako najlepšie sa javí postupovať rovnakým spôsobom ako v 10 týždni, to znamená , že prejdená vzdialenosť v týždni by sa mala pohybovať v rozhraní 12-15 kilometrov pri 3 až 4 tréningových jednotkách v týždni.

Kondičná chôdza sa uplatňuje aj ako dobrý spôsob spotreby energie. Keďže celý proces sa uskutočňuje v režime aeróbneho metabolizmu, hlavným zdrojom získavania energie sú tukové zásoby v organizme. Ďalšia tabuľka informuje o spôsobe a množstve spotrebovanej energie pri rôznej rýchlosti chôdze. Energetická spotreba pri chôdzi závisí od časového objemu a intenzity.

Druh chôdze / Rýchlosť km/h / KJ/h
Chôdza po rovine / 2 / 607
Chôdza po rovine / 4 / 835
Chôdza po rovine / 8 / 1823
Chôdza so záťažou 10 Kg / 4 / 1260
Chôdza so záťažou 20 Kg / 4 / 2160
Chôdza dolu svahom 5o / 4 / 882

Pri strednej chôdzi rýchlosťou okolo 5 Km/h sa v priebehu hodiny spotrebuje 1042 KJ energie výhradne z tukových zásob. Táto hodnota predstavuje 0,03-0,04 kg tukového tkaniva, čo pri kondičnom programe v trvaní 10 týždňoch môže predstavovať hodnotu 1-2 kg. Samozrejme, že pri rýchlejšej chôdzi a častejšej frekvencii podnetov sa zvýši aj spotreba energie.




Server.sk v iOS Server.sk v Androide
 
 

Diskusia k článku

Tvoje meno:

Komentár:


 


Ďalší obsah siete Server.sk


Vyberáme z archívu ...

pred 4 rokmi
Qoros vstupuje do súťaže LA Design Challenge s konceptom Q: QorosQloud Qubed. Koncept je štúdiou pokročilých možností prepojenia vodiča s jeho vozidlom v roku 2029.
pred 5 rokmi
Rocková formácia The Paranoid je prvou slovenskou skupinou, ktorá svoj nový album zverejnila na globálnej streamovacej službe Deezer ešte pred jeho oficiálnym vydaním.
pred 3 rokmi
Koniec augusta už tradične patrí festivalu Uprising, ktorý sa tento rok uskutoční už po deviaty raz.
pred 5 rokmi
V prvom polroku tohto roka chodci zavinili 232 dopravných nehôd. Vyžiadali si deväť obetí, 52 osôb sa zranilo ťažko a 150 ľahko.
pred 5 rokmi
Nové regióny by nahradili vyššie územné celky aj súčasné okresy, zastúpení by v nich boli starostovia zo všetkých obcí, ušetrilo by sa na poslancoch i na úradníckom aparáte, argumentuje poslanec za OĽaNO Igor Hraško.
pred 6 rokmi
Mladá kapela Gilotin sa po 6 - tich rokoch existencie rozhodla nahrať svoj prvý vlastný album. Na svete je zatiaľ ich prvý singel, ktorý vznikol v spolupráci s producentom Peťom Dobríkom v PJ SOUND STUDIU.
pred 5 rokmi
Podľa Kaníka najvypuklejšími prejavmi sociálnej situácie v osadách sú fyzické útoky maloletých páchateľov na starších občanov.
pred 6 rokmi
Na niektorých fľašiach s podozrivým alkoholom boli české etikety

 
 
 

NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Debutový štúdiový album nahrala Emma Drobná v spolupráci s produkčným tímom Creative Music House.
NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
Desmod prichádza s absolútnou novinkou!
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT
štvrtým štúdiovým albumom, ktorý vydá v októbri.
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT