Server.sk Auto Fit Kino Music Tech Zľava Môj Bazár Job Reality Fórum Súťaž Foto Počasie PR správy

Dnes je 19. októbra 2018, meniny má a zajtra
Aktuálny čas:

Bezpečnostné pravidlá pri kulturistickom tréningu I

Zdroj: TS Server.sk, redaktor: neuvedený, pridané: 14.03.2008

Kulturistika je individuálny šport, ktorý umožňuje aj samostatnú prípravu športovca.
Bezpečnostné pravidlá pri kulturistickom tréningu I
Zdroj obrázku: TS Server.sk
 

Kulturistika je individuálny šport, ktorý umožňuje aj samostatnú prípravu športovca. Cvičenie by malo prebiehať v priestranných, dobre vybavených a odborníkmi vedených posilovniach a je len na vás, aby ste sa vyvarovali takých posilňovní, kde na vás číha možnosť zranenia z neodborného prístupu personálu alebo zlého technického stavu náradia a náčinia. Na základe dlhoročných skúseností z vedenia tréningového procesu doporučujeme, aby cvičiaci dodržovali tieto základné bezpečnostné pravidlá:

1. Nikdy netrénujte sami! Posledné opakovania väčšiny cvikov má prebiehať s maximálnym vypätím zaťažovaných svalov, aby boli dosiahnuté žiadané fyziologické účinky. V prípade neschopnosti vykonať posledné plánované opakovanie je u mnohých cvikov potrebná pomoc spolucvičenca. Nezvládnutie pohybu u bench-pressu, drepu alebo tlaku za hlavou, môže viesť bez rýchleho zásahu prítomných k vážnemu až smrteľnému úrazu, zvlášť pri používaní vyšších hmotností.

2. Vždy využívajte „podávačov“! Základné cviky so submaximálnou hmotnosťou rovnako ako niektoré intenzifikačné postupy vyžadujú nevyhnutne stálu prítomnosť spolucvičenca, ktorí počas celej doby spolupracuje pri kontrole priebehu cviku. Vedomie istoty umožní cvičiacemu používať vyššiu záťaž a podať skutočne maximálny výkon, ktorý vedie k požadovanému nárastu výkonnosti. Skúsený „podávač“ dokáže presne odhadnúť mieru nevyhnutnej dopomoci či moment k odobratiu záťaže, na úkor ohrozenia zdravia cvičenca.

3. Používajte uzávery! Nakladacie činky sú zaistené proti pohybu uzávermi. Mnohí cvičiaci tieto uzávery z pohodlnosti nepoužívajú. Akýmkoľvek vychýlením osi činky vzniká riziko pádu kotúčov na stranu poklesu osi a nebezpečie následného vyšvihnutia odľahčenej strany činky. Tieto nekontrolované pohyby osi môžu spôsobiť vážne zranenia športovca a aj spolucvičenca. Nebezpečné je tiež používanie jednoručných nakladacích činiek s nedokonalými uzávermi pri pullovri, upažovaní a rade ďalších cvikov.

4. Nezadržiavajte pri cvičení dych! Zadržovanie dychu, zvlášť pri maximálnom vypätí, nepriaznivo ovplyvňuje krvní tlak športovca. Pri zovretí hlasovej štrbiny a usilovnom výdychu stúpa výrazne vnútrohrudný tlak a zhoršujú sa podmienky pre plnenie srdca. Dôsledkom môže byť krátkodobá strata vedomia, ktorá v prípade činky nad hlavou má katastrofálne dôsledky. Hlasité vyrážanie zvuku pri extrémnych výkonoch otvára hlasovú štrbinu a zabraňuje tak vyššie spomenutému efektu. Má však svoje oprávnenie len pri výnimočných výkonoch, posilňovňa nemá byť naplnená revom a stonaním. U väčšiny cvikov je úplne zbytočné.

5. Udržiavajte v mieste cvičenia poriadok! Pohodené kotúče a činky môžu spôsobiť menšie i veľmi vážne zranenia. Tlaky za hlavou v stoji s veľkou záťažou môžu pri posledných s maximálnym vypätím uskutočňovaných opakovaní na moment vychýliť cvičiaceho z rovnováhy, ktorá sa dá znovu získať krokom vpred alebo vzad. Pokiaľ sa povaľujú v mieste cvičenia lavičky alebo činky, môže cvičiaci celkom ľahko stratiť rovnováhu a nasleduje pád. K vážnemu poraneniu dôjde potom nielen vinou pádu, ale aj nárazom padajúcej činky na telo cvičiaceho.

6. Trénujte pod dohľadom trénera! Skúsený tréner dokáže predať dostatočné množstvo správnych informácií, pomôže správne dávkovať veľkosť záťaže, správne rozhodnúť o zaradení jednotlivých intenzifikačných postupov. Včas upozorní na zlé vykonávanie cviku, a tým napomáha vytváraniu správnych pohybových stereotypov. Predchádza sa tým prakticky neskorším zraneniam športovca v dobe, kedy začína používať skutočne veľké hmotnosti, resp. zvyšuje intenzitu tréningu.




Server.sk v iOS Server.sk v Androide
 
 

Diskusia k článku

Tvoje meno:

Komentár:


 


Ďalší obsah siete Server.sk


Vyberáme z archívu ...

pred 7 rokmi
Na 13. ročníku Medzinárodného filmového festivalu (MFF) Bratislava uvedú v nesúťažnej sekcii Made in Slovakia aj štyri svetové premiéry slovenských filmov.
pred 3 rokmi
Najúspešnejšia skupina v histórii slovenskej populárnej hudby odpáli 20. júna veľkolepý koncert na letisku v Holíči.
pred 6 rokmi
BMW odhaľuje BMW i3 Concept Coupé, mimoriadne svižnú a emotívnu verziu svojho konceptu udržateľnej prémiovej mobility s nulovými miestnymi emisiami.
pred 7 rokmi
Študenti informačných technológii z celého sveta sa aj tento rok mohli zapojiť do najväčšej a najprestížnejšej súťaže Imagine Cup.
pred 6 rokmi
Ke$ha vydala na sklonku minulého roku svoj druhý album Warrior.
pred 7 rokmi
Automobilka Kia do úpravy výrobných technológií na produkciu nového modelu investovala vyše 40 miliónov eur.
pred 3 rokmi
Krimi...
pred 6 rokmi
Hyundai predstavuje kombi s najväčším batožinovým priestorom vo svojej triede

 
 
 

NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Debutový štúdiový album nahrala Emma Drobná v spolupráci s produkčným tímom Creative Music House.
NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
Desmod prichádza s absolútnou novinkou!
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT
štvrtým štúdiovým albumom, ktorý vydá v októbri.
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT