Server.sk Auto Fit Kino Music Tech Zľava Môj Bazár Job Reality Fórum Súťaž Foto Počasie PR správy

Dnes je 16. júna 2019, meniny má a zajtra
Aktuálny čas:

Bezpečnostné pravidlá pri kulturistickom tréningu I

Zdroj: TS Server.sk, redaktor: neuvedený, pridané: 14.03.2008

Kulturistika je individuálny šport, ktorý umožňuje aj samostatnú prípravu športovca.
Bezpečnostné pravidlá pri kulturistickom tréningu I
Zdroj obrázku: TS Server.sk
 

Kulturistika je individuálny šport, ktorý umožňuje aj samostatnú prípravu športovca. Cvičenie by malo prebiehať v priestranných, dobre vybavených a odborníkmi vedených posilovniach a je len na vás, aby ste sa vyvarovali takých posilňovní, kde na vás číha možnosť zranenia z neodborného prístupu personálu alebo zlého technického stavu náradia a náčinia. Na základe dlhoročných skúseností z vedenia tréningového procesu doporučujeme, aby cvičiaci dodržovali tieto základné bezpečnostné pravidlá:

1. Nikdy netrénujte sami! Posledné opakovania väčšiny cvikov má prebiehať s maximálnym vypätím zaťažovaných svalov, aby boli dosiahnuté žiadané fyziologické účinky. V prípade neschopnosti vykonať posledné plánované opakovanie je u mnohých cvikov potrebná pomoc spolucvičenca. Nezvládnutie pohybu u bench-pressu, drepu alebo tlaku za hlavou, môže viesť bez rýchleho zásahu prítomných k vážnemu až smrteľnému úrazu, zvlášť pri používaní vyšších hmotností.

2. Vždy využívajte „podávačov“! Základné cviky so submaximálnou hmotnosťou rovnako ako niektoré intenzifikačné postupy vyžadujú nevyhnutne stálu prítomnosť spolucvičenca, ktorí počas celej doby spolupracuje pri kontrole priebehu cviku. Vedomie istoty umožní cvičiacemu používať vyššiu záťaž a podať skutočne maximálny výkon, ktorý vedie k požadovanému nárastu výkonnosti. Skúsený „podávač“ dokáže presne odhadnúť mieru nevyhnutnej dopomoci či moment k odobratiu záťaže, na úkor ohrozenia zdravia cvičenca.

3. Používajte uzávery! Nakladacie činky sú zaistené proti pohybu uzávermi. Mnohí cvičiaci tieto uzávery z pohodlnosti nepoužívajú. Akýmkoľvek vychýlením osi činky vzniká riziko pádu kotúčov na stranu poklesu osi a nebezpečie následného vyšvihnutia odľahčenej strany činky. Tieto nekontrolované pohyby osi môžu spôsobiť vážne zranenia športovca a aj spolucvičenca. Nebezpečné je tiež používanie jednoručných nakladacích činiek s nedokonalými uzávermi pri pullovri, upažovaní a rade ďalších cvikov.

4. Nezadržiavajte pri cvičení dych! Zadržovanie dychu, zvlášť pri maximálnom vypätí, nepriaznivo ovplyvňuje krvní tlak športovca. Pri zovretí hlasovej štrbiny a usilovnom výdychu stúpa výrazne vnútrohrudný tlak a zhoršujú sa podmienky pre plnenie srdca. Dôsledkom môže byť krátkodobá strata vedomia, ktorá v prípade činky nad hlavou má katastrofálne dôsledky. Hlasité vyrážanie zvuku pri extrémnych výkonoch otvára hlasovú štrbinu a zabraňuje tak vyššie spomenutému efektu. Má však svoje oprávnenie len pri výnimočných výkonoch, posilňovňa nemá byť naplnená revom a stonaním. U väčšiny cvikov je úplne zbytočné.

5. Udržiavajte v mieste cvičenia poriadok! Pohodené kotúče a činky môžu spôsobiť menšie i veľmi vážne zranenia. Tlaky za hlavou v stoji s veľkou záťažou môžu pri posledných s maximálnym vypätím uskutočňovaných opakovaní na moment vychýliť cvičiaceho z rovnováhy, ktorá sa dá znovu získať krokom vpred alebo vzad. Pokiaľ sa povaľujú v mieste cvičenia lavičky alebo činky, môže cvičiaci celkom ľahko stratiť rovnováhu a nasleduje pád. K vážnemu poraneniu dôjde potom nielen vinou pádu, ale aj nárazom padajúcej činky na telo cvičiaceho.

6. Trénujte pod dohľadom trénera! Skúsený tréner dokáže predať dostatočné množstvo správnych informácií, pomôže správne dávkovať veľkosť záťaže, správne rozhodnúť o zaradení jednotlivých intenzifikačných postupov. Včas upozorní na zlé vykonávanie cviku, a tým napomáha vytváraniu správnych pohybových stereotypov. Predchádza sa tým prakticky neskorším zraneniam športovca v dobe, kedy začína používať skutočne veľké hmotnosti, resp. zvyšuje intenzitu tréningu.




Server.sk v iOS Server.sk v Androide
 
 

Diskusia k článku

Tvoje meno:

Komentár:


 


Ďalší obsah siete Server.sk


Vyberáme z archívu ...

pred 6 rokmi
V prvom polroku finančná správa rozdelila vyšším územným celkom 92,6 mil. eur. Najvyšší podiel pripadol Bratislavskému samosprávnemu kraju.
pred 8 rokmi
Senner Tuning Audi A1 s motorom 1,4 l má výkon zvýšený na 121 kW / 165 k a krútiaci moment na 265 Nm.
pred 6 rokmi
Britský spevák a skladatel Mike Rosenberk bol pôvodne leadrom folk-rockovej kapely Passenger, ktorej členovia sa po natočení debutového albumu rozhodli, že vo svojich hudobných kariérach budú pokračovať individuálne.
pred 12 rokmi
Zhruba rok trvalo automobilke Peugeot, patriacej do koncernu PSA, aby štúdiu Peugeot 407 Prologue „dotiahla“ do sériovej podoby a výroby. Na vydarenom dizajne nebolo potrebné toho veľa meniť: sériové kupé 407 prekvapuje rovnako ako štúdia nápadnými
pred 7 rokmi
Meno Tina Turner sa spája s projektom Children Beyond, na ktorom sa podieľala spolu so speváčkou kresťanských songov Regulou Curtis a budhistickou speváčkou Dechen Shak-Dagsay.
pred 7 rokmi
Slovenský odborový zväz zdravotníctva a sociálnych služieb odporúča svojim členom, aby si počas učiteľského štrajku pripli žlté stužky.
pred 6 rokmi
Doku Umarova považuje Moskva za nepriateľa číslo jeden
pred 6 rokmi
O hodnotenie súťažiacich sa spolu s nemeckou supermodelkou postarajú speváčka Mel B, moderátor Howard Stern a herec a komik Howie Mandel.

 
 
 

NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Debutový štúdiový album nahrala Emma Drobná v spolupráci s produkčným tímom Creative Music House.
NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
Desmod prichádza s absolútnou novinkou!
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT
štvrtým štúdiovým albumom, ktorý vydá v októbri.
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT