Server.sk Auto Fit Kino Music Tech Zľava Môj Bazár Job Reality Fórum Súťaž Foto Počasie PR správy

Dnes je 13. júla 2020, meniny má a zajtra
Aktuálny čas:

Beh a dýchanie I

Zdroj: TS Server.sk, redaktor: neuvedený, pridané: 11.02.2010

Charakter dýchania počas behu, jeho frekvencia, hĺbka a rytmus závisí od mnohých faktorov, najmä od rýchlosti a trvania behu, úrovne trénovanosti,...
Beh a dýchanie I
Zdroj obrázku: TS Server.sk
 

Charakter dýchania počas behu, jeho frekvencia, hĺbka a rytmus závisí od mnohých faktorov, najmä od rýchlosti a trvania behu, úrovne trénovanosti, stupňa únavy, počasia, trate, techniky behu. Mnohý ľudia napríklad bežia zviazane, nedostatočne uvoľňujú ramenný pletenec, čo sťažuje dýchanie, bráni normálnej ventilácií pľúc a môže viesť k narušeniu krvného obehu.

Pomalý dlhotrvajúci beh patrí medzi tzv. cyklické druhy pohybových aktivít. V danom prípade organizmus vykonáva prácu miernej intenzity. Zaťaženie tu nie je príliš veľké a spotreba kyslíka neprevyšuje obvykle 2-2,5 l za minútu. Potreba kyslíka sa pritom udržuje v priebehu dlhého časového úseku na takmer stabilnej úrovni. Takýto stav fyziológovia nazývajú „rovnovážnym stavom“, pretože spotreba kyslíka pri práci zodpovedá možnostiam organizmu.

Srdcovo-cievny a dýchací systém pri behu v pomalom tempe stačí zásobovať organizmus a zabezpečiť jeho pracovné funkcie nevyhnutným množstvom kyslíka. Spotreba kyslíka pri takejto práci nie je veľká a práve preto môže beh trvať dlho.

Ak sa zaťaženie dávkuje správne, pomalý beh nevyvoláva nepríjemné pocity. Stačí však, aby začiatočník zvýšil tempo behu a náhle začína ťažko dýchať, objavuje sa výrazné zadýchanie. Srdcovo-cievny a dýchací systém nestačí zabezpečiť organizmus kyslíkom.

Pohybový aparát, menovite jeho nervovo-svalová časť, prispôsobuje sa tréningu rýchlejšie ako dýchací a srdcovo-cievny systém. U ľudí stredného a staršieho veku ako aj u tých, ktorí sa v mladosti nezaoberali športom „zapracovanie“ organizmu na nový životný rytmus súvisiaci so začatím bežeckých tréningov prebieha veľmi pomaly. Okrem toho u mnohých ľudí v zrelom veku existujú určité individuálne odchýlky v niektorých fyziologických procesoch a to predovšetkým v dýchaní.

Fyziológovia stanovili, že úzka priehradka, kľukatosť nosných ciest vyvolávajú značné ťažkosti pri dýchaní cez nos. V takomto prípade je objem dýchania 2-3 krát menší ako pri dýchaní cez ústa. U dospelých sa často vyskytujú poruchy nosných ciest a nosohltanu, preto ani nemôžu dýchať nosom.

Zdravý človek obvykle dýcha nosom, predovšetkým v stave pokoja alebo pri neveľkých telesných úsiliach. Pri namáhavej práci nemôžme dýchať iba cez nos, pretože takéto zaťaženie vyžaduje veľkú ventiláciu pľúc, čo sa dá dosiahnuť iba pri dýchaní cez ústa.

Odporúčanie „dýchať cez nos“ nemá absolútnu platnosť. Takýto spôsob je výhodný (v nosných dutinách sa vzduch filtruje, zbavuje mechanických prímeskov a pri prechode cez nosohltan sa vzduch zohrieva), ale je možný iba pri malom objeme práce. Pri pomalom rovnomernom behu môžeme dýchať cez nos viac alebo menej prirodzene iba v tom prípade, ak beh netrvá viac ako 2-5 minút. Inak treba dýchať aj cez ústa.

Na trati sa občas vyskytne úsek s veľmi znečisteným ovzduším (kolóna áut, stavenisko a pod.). Vtedy je lepšie dýchať cez nos alebo zadržať dych.

Rozoberme si problematiku zadržania dýchania. V poslednom období sa o tejto otázke medzi odborníkmi veľa diskutuje. Na jednej strane sa rozšíril názor o škodlivosti zadržovania dýchania a na druhej zas o užitočnosti tréningu zameraného na osvojenie si návyku zadržať dych v rozličných situáciách. Podľa našej mienky túto otázku musíme posudzovať individuálne a diferencovane.

Zadržanie dychu prerušuje prístup vzduchu do pľúc. V tom čase ventilácia prebieha na účet kyslíkových rezerv, ktoré sa nachádzajú v organizme. Zo začiatku to nevyvoláva žiadne zmeny, ale po vyčerpaní zásob nastupuje obdobie výrazného hladu po kyslíku, keď sa obsah kyslíka v krvi znižuje a naopak zvyšuje sa obsah kysličníka uhličitého. Zvýšenie koncentrácie kysličníka uhličitého v organizme pôsobí na cievno-hybné centrum a vyvoláva zúženie ciev, čo naopak vedie k zvýšeniu krvného tlaku, zníženiu frekvencie pulzu. Okamžite sa to odrazí na stave nervových centier mozgu a celkovom stave organizmu.




Server.sk v iOS Server.sk v Androide
 
 

Diskusia k článku

Tvoje meno:

Komentár:


 


Ďalší obsah siete Server.sk


Vyberáme z archívu ...

pred 7 rokmi
V pokračovaní rodinnej komédie Dospeláci 2 sa Lenny (Adam Sandler) s rodinou presťahuje späť do rodného mesta a teší sa na príjemné chvíle strávené v spoločnosti starých kamarátov a ich detí.
pred 8 rokmi
To, či sa jej o niekoľko mesiacov narodí chlapec alebo dievčatko, zatiaľ neprezradila.
pred 8 rokmi
The Abbey Road Session je mimoriadne presvedčivý album plný prekvapení. Mám za to, že Kylie by mohla nahrávať už iba takéto veci.
pred 9 rokmi
Po deviatich rokoch sa Michal David vracia s novým radovým albumom.
pred 5 rokmi
Krajina, v ktorej zločin oficiálne neexistuje. Ako v nej možno začať pátranie po vrahovi detí?
pred 6 rokmi
Parádna jazda na dráhe najzásadnejších českých hitov z roku 1983, megamix zmixovaný z 28 songov najzásadnejších hviezd prvej polovice osemdesiatych rokov. Najlepší retro mix na každú oldies párty.
pred 7 rokmi
Kapela môže byť mimoriadne spokojná. Hneď po vydaní sa severské rockové magazíny a tiež publicisti rockových periodík v Európe rozplývali nad albumom Tears On Tape a nejedenkrát ho počastovali plným počtom bodov.
pred 9 rokmi
Rakovina je obrovským nepriateľom aj 40 rokov potom, ako jej oficiálne vyhlásil vojnu Richard Nixon.

 
 
 

NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Debutový štúdiový album nahrala Emma Drobná v spolupráci s produkčným tímom Creative Music House.
NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
Desmod prichádza s absolútnou novinkou!
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT
štvrtým štúdiovým albumom, ktorý vydá v októbri.
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT