Server.sk Auto Fit Kino Music Tech Zľava Môj Bazár Job Reality Fórum Súťaž Foto Počasie PR správy

Dnes je 18. augusta 2019, meniny má a zajtra
Aktuálny čas:

Ako nahradiť nedostatok pohybovej aktivity (1.časť)

Zdroj: TS Server.sk, redaktor: neuvedený, pridané: 07.09.2006

Nedostatok pohybovej aktivity v každodennom živote treba nutne doplniť uvedomelým pravidelným a primeraným telesným...
Ako nahradiť nedostatok pohybovej aktivity  (1.časť)
Zdroj obrázku: SXC/free
 

Nedostatok pohybovej aktivity v každodennom živote treba nutne doplniť uvedomelým pravidelným a primeraným telesným pohybom vo forme telesného cvičenia, športovania, turistiky alebo aspoň telesnej práce. Pravidelná pohybová aktivita sa stáva nutnosťou potrebou človeka, lebo len jej prostredníctvom si môže zachovať plnú telesnú aj duševnú výkonnosť, emocionálnu rovnováhu, odolnosť a zdravie.

Rozsiahle pokusy ukázali do akej miery potrebuje človek namáhať svoje svaly, aby ich udržal výkonné a aby zabránil atrofii z nečinnosti. Sval znehybnený sadrovým obväzom stráca za týždeň 30% svojej maximálnej sily. Denný tréning vyrovná túto stratu za 8 dní. Prísne ležanie v posteli počas 14 dní vyvolá pokles maximálnej sily asi o 20%. Každodenné niekoľko sekundové napnutie svalu na jednu pätinu jeho maximálnej sily už stačí zabrániť atrofii svalu. Denné napínanie svalu na tretinu jeho maximálnej sily môže vyvolať hypertrofiu svalu. Každodenným cvičením rýchlo získaná sila sa stráca po prerušení tréningu rýchlejšie ako sila získaná postupne dlhodobým cvičením 1-2 krát týždenne. Čím dlhšie sa sila svalov udržuje na vysokej úrovni, tým dlhšie pretrváva aj po prerušení tréningu.

Uvedené závery z pokusov jednoznačne potvrdzujú stratu svalovej výkonnosti, ak sa svaly nezaťažujú. Na udržanie dobrého stavu svalov stačí aj pomerne veľmi krátke cvičenie, najmä ak sa vykonáva dlhodobo celé roky.

Na činnosť vnútorných orgánov pôsobia intenzívne iba vytrvalostné cvičenia. Výkon závisí hlavne od dýchania a krvného obehu vtedy, ak cvičenie trvá viac ako 3 minúty, má dynamický charakter, zapája sa pri ňom do činnosti aspoň 1/7 všetkých kostrových svalov a intenzita je vyššia ako 50%. Iba takéto cvičenia sa môžu uplatniť pri predchádzaní chorobám krvného obehu.

Prispôsobovanie organizmu vytrvalostným cvičeniam nastáva v troch stupňoch v závislosti od intenzity cvičenia. Prvý stupeň sa charakterizuje zmenami vegetatívnej regulácie v zmysle trofotropného preladenia v pokoji. Najnápadnejším prejavom je postupné spomaľovanie pokojovej frekvencie pulzu, čo zvyšuje hospodárnosť činnosti srdca a celého krvného obehu. Prvý stupeň adaptácie možno dosiahnuť už cvičením dvakrát týždenne po 10 minút. Aj táto nízka intenzita a krátke trvanie sa môžu zreteľne uplatniť v prevencii a liečbe srdcových chorôb.

Pri druhom stupni prispôsobenia sa rozmnožujú kapiláry vo svaloch, zvyšuje sa sila srdcovej kontrakcie, kladne sa ovplyvňuje zrážanlivosť krvi, potláča obezita, znižuje sa tlak krvi pri práci a pod. Tieto zmeny možno pozorovať po cvičeniach po 4-7 krát týždenne dynamicky 10-30 minút intenzitou nad 50% maximálnej výkonnosti. U 20-30 ročných osôb frekvencia pulzu stúpa nad 130 za minútu.

Adaptácia tretieho stupňa sa charakterizuje fyziologickým zväčšením srdca, zväčšením celkového množstva krvi a hemoglobínu. Nastáva po cvičeniach, ktoré sa vykonávajú ešte častejšie a väčšinou intenzitou ako predchádzajúce. Frekvencia pulzu býva pri nich 170-180 za minútu.

Z jednotlivých športov sú pre udržanie výkonnosti pohybového aparátu najvhodnejšie tie druhy, ktoré kladú zvýšené nároky na silu svalov. Z hľadiska prevencie chorôb krvného obehu sú vhodné športy a disciplíny, ktoré majú vytrvalostný charakter, zaťažujú veľké svalové skupiny a možno ich dosť presne dávkovať. Takými sú najmä cyklické športy, chôdza, beh, plávanie, lyžovanie, veslovanie, pádlovanie, cyklistika a pod. Športové hry sú pre starších nevhodné, lebo kladú vysoké nároky na techniku a ich dávkovanie je zložité. Z metodického hľadiska najbohatšiu škálu možností individuálneho dávkovania a postupného zvyšovania zaťaženia poskytuje intervalový tréning, ktorý umožňuje určovať trvanie a intenzitu zaťaženia (napr. dĺžky trate a rýchlosti behu), ako aj trvanie odpočinkovej prestávky medzi jednotlivými úsekmi.




Server.sk v iOS Server.sk v Androide
 
 

Diskusia k článku

Tvoje meno:

Komentár:


 


Ďalší obsah siete Server.sk


Vyberáme z archívu ...

pred 5 rokmi
Spevák Ed Sheeran vydal druhý album nazvaný jednoducho X. Nahrávanie nového albumu vyvolalo očakávania zo strany fanúšikov i kritiky. Sheeranov druhý album vychádza totiž tri roky po debutovej, mimoriadne cenenej nahrávke +
pred 8 rokmi
Prinášame vám exkluzívny rozhovor s maďarskou rockovou legendou - Pokolgép.
pred 6 rokmi
V rebríčku TOP 10 najpredávanejších e-kníh za október zabodovali aj slovenskí autori, ktorí obsadili hneď polovicu rebríčka.
pred 5 rokmi
Podľa aktivistov z viacerých organizácii by zvieratá v legislatíve mali byť definované ako cítiace bytosti, nie ako veci.
pred 7 rokmi
Denník Napi Gazdaság uviedol, že nemecká automobilka plánuje do roku 2015 zdvojnásobiť výrobu v krajine na 300 tis. automobilov ročne.
pred 5 rokmi
Ak máte chuť na dávku skutočného umenia, ste na správnej ceste. Je to plnohodnotný, z komerčného hľadiska trochu výstredný, avšak z toho umeleckého takmer dokonalý album.
pred 6 rokmi
52-ročný Holanďan je zároveň najmladším výhercom ankety, ktorú každoročne usporadúva DJ Magazine.
pred 3 rokmi
Novinka Ellipsis si razí cestu za úspechom po celej Európe.

 
 
 

NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Debutový štúdiový album nahrala Emma Drobná v spolupráci s produkčným tímom Creative Music House.
NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
Desmod prichádza s absolútnou novinkou!
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT
štvrtým štúdiovým albumom, ktorý vydá v októbri.
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT