Server.sk Auto Fit Kino Music Tech Zľava Môj Bazár Job Reality Fórum Súťaž Foto Počasie PR správy

Dnes je 20. apríla 2019, meniny má a zajtra
Aktuálny čas:

Povedzte zbohom bolesti chrbta pri cestovaní

Zdroj: © Server.sk, redaktor: Sandy, pridané: 31.07.2015

Prinášame vám niekoľko praktických rád, ako ťažkostiam predchádzať už od samotného nasadnutia do dopravného prostriedku, alebo ich aspoň zmierniť.
Povedzte zbohom bolesti chrbta pri cestovaní
Zdroj obrázku: TS Server.sk
 

Leto už je v plnom prúde a mnohí z vás už majú po dovolenke. Tých, ktorých dni oddychu ešte len čakajú, by sme radi upozornili, že s dovolenkovaním sa spája i zdĺhavé cestovanie, ktoré sa často krát negatívne podpíše na zdraví vo forme bolestí chrbta či krížov. Vyvoláva ich úmorné ťahanie ťažkých a preplnených kufrov, dlhé sedenie a stiesnené podmienky.

Prinášame vám preto niekoľko praktických rád, ako ťažkostiam predchádzať už od samotného nasadnutia do dopravného prostriedku, alebo ich aspoň zmierniť.

Bolesťami chrbta pri cestovaní trpí z času na čas snáď každý z nás. Ešte horšie to ale majú tí, ktorých sprevádzajú problémy chronické, a cestovanie ich bolesti ešte znásobuje. „Dlhé sedenie má mnoho negatívnych účinkov na svaly, kĺby a krvný obeh. Najviac pri ňom trpí chrbtica, ktorá je stavaná na pohyb a nie na dlhodobú strnulosť. Najčastejšou príčinou bolestí chrbta býva zlé držanie tela pri sedení,“ upozorňuje MUDr. Robert Rapčan z kliniky EuroPainClinics, ktorá prichádza na trh s revolučnými mini invazívnymi zákrokmi, ktoré dokážu jedincom s chronickými bolesťami chrbta natrvalo uľaviť.

Začína to batožinami

S cestovaním jednoznačne súvisí prenášanie batožín. Práve tie totiž bývajú prvou príčinou bolestí chrbta a krížov. Počas balenia na cesty preto odporúčame myslieť na to, čo skutočne potrebujete. Zbaľte sa rozumne a striedmo, najlepšie do kufra s kolieskami. V prípade, že máte aj batožinu cez rameno či do ruky, striedajte si strany a robte si prestávky. Vo všeobecnosti sa snažte váhu batožín rovnomerne rozložiť voči telu a ťažké veci noste čo najbližšie k telu. Batožiny nakladajte pomaly, žiadne prudké pohyby. Pokrčte kolená a zapojte miesto svalov chrbta radšej svaly stehenné a sedacie. Snažte sa tiež neotáčať trup, ale celé telo. Ak cestujete autom zbaľte sa radšej do viacerých menších.

Správne držanie tela je základ

Pri cestovaní nie je snáď nič dôležitejšie než správne držanie tela. Sedačky v dopravných prostriedkoch nás nútia kvôli svojmu zaoblenému tvaru hrbiť sa, čím je celý chrbát namáhaný. Posuňte preto svoje boky čo možno najbližšie k sedadlu a ako bedrovú podperu použite napríklad zrolovanú mikinu alebo uterák. Chrbát oprite po celej dĺžke sedadla a ramená držte rovno. Dajte pozor aj na uloženie nôh. Tie by mali byť umiestnené na pevnom povrchu v uhle 90° a kolená v úrovni bokov alebo o niečo vyššie. Pokiaľ máte sedačku príliš vysoko, skúste si nohy podložiť napríklad dekou. Obdobne si môžete podoprieť aj krk, ak pociťujete, že vám opierka sedadla tlačí hlavu. Ak si chcete počas jazdy oddýchnuť, určite by ste si so sebou nemali zabudnúť pribaliť cestovateľský vankúšik. Aj šoféri by mali dbať na správne nastavenie sedadla – čo najbližšie k volantu, ale pohodlne. Sedačka by mala byť mierne naklonená dozadu na 105° a opierka sa dotýkať prostriedku temena hlavy vodiča. Pri dlhej jazde presuňte ruky zo štandardnej pozície držania volantu 10 a 2 na 8 a 4 „hodín“. Tým sa zníži svalové napätie a ruky i chrbát si odpočinú.

Pravidelný pohyb

Pri dlhom cestovaní je nevyhnutné sa z času na čas trošku pohýbať. Nielen že sa budete cítiť čulejší, ale podporíte svoj krvný obeh, čím privediete dôležité živiny a kyslík do chrbta. Ideálne je sa prejsť, popreťahovať sa každých 20 až 30 minút. Aj 10 sekúnd pohybu je lepšie než sedieť v pokoji. Ak cestujete autom, zastavte na odpočívadle každé 2-3 hodiny. V lietadle sa pretiahnite každú hodinu až dve. Krčnú chrbticu si môžete precvičiť tak, že ruky spojíte za hlavu, pozriete sa hore, nadýchnete sa, opriete hlavu o zomknuté ruky a s výdychom hlavu pritiahnete za pomoci stále zovretých rúk k hrudníku. Bedrá môžete ponaťahovať tak, že sa postavíte nohami na šírku ramien, päty dáte dovnútra, špičky von a dlane zapriete o kríže. Potom sa s nádychom mierne zakloníte. Polohu chvíľu predýchajte a vráťte sa späť.

Dostatok tekutín

Počas cestovania je dôležité veľa piť, najlepšie vodu. Dostatočná hydratácia organizmu pomáha udržiavať správny krvný obeh. Naopak zabudnite na čaj, kávu a alkohol, ktoré môžu telo dehydratovať.

Horúce a studené obklady

Keď chrbát bolí, riešením môžu byť studené alebo horúce obklady, ktoré umiestnite medzi sedačku a chrbát. Každému vyhovuje niečo iné, ale teplo spravidla pomáha na chronické bolesti, chlad zas na akútne a nové. Môžete tiež skúsiť kombináciu oboch, kedy treba striedať teplo a chlad po 10 – 15 minútach. K ochladeniu chrbtice použite gélové vankúšiky alebo uzatvárateľné vrecúško s ľadom. Boľavú oblasť tiež môžete zahrievať PET fľašou s horúcou vodou, hrejivými náplasťami alebo zapnúť vyhrievanie sedadiel, ak to vaše auto umožňuje.

Riešte svoje problémy včas

Poslúchnutím vyššie uvedených rád a tipov môžete bolestiam chrbta predchádzať alebo ich aspoň zmierniť. Ak sa, žiaľ, objavujú pravidelne, mali by ste ich začať vážne riešiť odbornou pomocou, aby sa časom náhodou nezhoršili. Pretože potom už vám žiadne cviky a obklady nepomôžu. Navštíviť môžete napríklad lekárov z kliniky EuroPainClinics, ktorí dokážu vďaka precíznej diagnostike vyhľadať, odkiaľ bolesť pochádza a odporučia vám optimálnu liečbu. Navrhnú vám jeden z unikátnych mini invazívnych zákrokov, ktoré vykonávajú, alebo sprostredkujú fyzioterapeuta, či odporučia zákrok v nemocnici, v prípade, že je stav závažný.

Foto: ©(decade3d -fotky&foto), ©(Ljupco Smokovski -fotky&foto)




Server.sk v iOS Server.sk v Androide
 
 

Diskusia k článku

Tvoje meno:

Komentár:


 


Ďalší obsah siete Server.sk


Vyberáme z archívu ...

pred 5 rokmi
Piesne budú súčasťou reedície albumu Mystery Girl (1989), ktorá by mala vyjsť 20. mája.
pred 7 rokmi
Nový minister hospodárstva Tomáš Malatinský neplánuje teraz prenájom zrušiť, tvrdí, že Penta ho nebude ovplyvňovať.
pred 7 rokmi
ŠVAJČIARSKO: Učiteľ išiel za vodičom s DVD, spomína si zranené dievča Podľa švajčiarskeho vyšetrovateľa krátko pred nárazom na monitoroch naskočil obraz s ponukou filmov
pred 8 rokmi
Slovenská formácia Longital a ukrajinské duo Zapaska absolvujú v druhej polovici októbra slovensko-české turné.
pred 5 rokmi
Rodák z Texasu si môže zahrať v snímke podľa skutočných udalostí ale aj v adaptácii knihy Stephena Kinga.
pred 6 rokmi
Na Medzinárodnú vesmírnu stanicu (ISS) dopraví 2,5 tony rôzneho vybavenia, najmä kyslík, zásoby vody a jedla a palivo.
pred 4 rokmi
Náš čas na Zemi sa chýli ku koncu. Tím výskumníkov sa odhodlá na najodvážnejšiu misiu v histórii ľudstva: vycestuje z našej galaxie a ich cieľom bude zistiť, či má ľudstvo budúcnosť medzi hviezdami.
pred 7 rokmi
Mária Čírová má videoklip k singlu Na dosah, ktorý sa dnes dostal do rádií. O réžiu krátkeho filmového diela sa postaral úspešný tvorca klipov Martin Hudák.

 
 
 

NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Debutový štúdiový album nahrala Emma Drobná v spolupráci s produkčným tímom Creative Music House.
NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
Desmod prichádza s absolútnou novinkou!
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT
štvrtým štúdiovým albumom, ktorý vydá v októbri.
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT