Server.sk Auto Fit Kino Music Tech Zľava Môj Bazár Job Reality Fórum Súťaž Foto Počasie PR správy

Dnes je 25. apríla 2018, meniny má a zajtra
Aktuálny čas:

Nezabudnite si všímať nutričné hodnotenie potravín

Zdroj: SITA, redaktor: neuvedený, pridané: 21.07.2011

Každý, kto sa chce zdravo stravovať, by si mal na obaloch potravín všímať označenia nutričných hodnôt.
Nezabudnite si všímať nutričné hodnotenie potravín
Zdroj obrázku: Dreamstime.com/databanka
 

Každý, kto sa chce zdravo stravovať, by si mal na obaloch potravín všímať označenia nutričných hodnôt. Vyvážená strava je totiž jednou z hlavných podmienok zdravého životného štýlu. Ako dnes v Bratislave odborníci na stravovanie a potraviny informovali novinárov, problémom je, že ľudia často nevedia, čo si na etiketách potravín majú všímať.

Aj napriek tomu, že výrobcovia potravín v súčasnosti nie sú povinní uvádzať na obaloch výživové hodnoty potravín, mnohí tak robia dobrovoľne. Výrobcovia v tabuľkách nutričných hodnôt poskytujú informácie týkajúce sa energie a najdôležitejších živín na 100 gramov alebo na 100 mililitrov výrobku, ako aj podiel jednej porcie potraviny na dennom príjme energie a týchto základných živín na osobu. "Ak však spotrebiteľ označovaniu neporozumie, táto informácia je preňho zbytočná," uviedla riaditeľka Potravinárskej komory Slovenska Jarmila Halgašová.

To, že by zdravá strava mala byť v zásade nechutná, je len mýtus.

Ako vysvetlil odborník na obezitu Peter Minárik, najdôležitejšie je si zapamätať pravidlo, že "zdravé je to, v čom prevažujú zdravé živiny". To, že by zdravá strava mala byť v zásade nechutná, je len mýtus, pripomenul. Dôležité je skôr byť motivovaný a s potrebnými vedomosťami o zdravom stravovaní si nájsť to, čo komu vyhovuje.

Jedným z významných údajov uvádzaných na obaloch potravinových výrobkov je energia
Energia má pôvod v sacharidoch, tukoch a bielkovinách, pričom jej obsah v potravinách do značnej miery ovplyvňuje podiel vody v strave. Jej zvyšovaním je tak možné energetickú hodnotu znížiť na optimálnych 250 kilokalórií, resp. 1000 kilojoulov na 100 gramov výrobku. Tieto hodnoty napríklad spĺňajú tučné syry ako mozzarella. To, že napríklad syr cottage obsahuje iba približne 400 kilojoulov na 100 gramov však neznamená, že je zdravší. Človek si ho jednoducho môže dovoliť zjesť viac ako mozzarelly.
 

Koľko, čoho?

V tabuľkách nutričných hodnôt sa spotrebiteľ okrem obsahu energie môže dočítať aj o množstve bielkovín, sacharidov či tukov. Tieto tri zložky sú jedinými živinami, ktoré človeku pravidelne poskytujú prísun energie. Bielkoviny sú potrebné pre vytváranie stavebnej hmoty v tele a sú tak nevyhnutné pre rast a obnovu telových tkanív. Výrobcovia pri uvádzaní obsahu sacharidov zvyknú oddelene uviesť aj obsah cukru. Ako Minárik uviedol, ľudia často nekupujú niektoré výrobky po tom, ako po prečítaní nutričných hodnôt zistia vysoký obsah sacharidov. Sacharidy však nie sú cukry, teda sacharóza, ktorej spotrebu by sme mali obmedzovať, zdôraznil. Pod sacharidmi výrobca rozumie aj škrob a ďalšie prvky, ktoré sú prítomné napríklad vo výrobkoch z mletých obilnín. Pri obsahu tukov si je zase potrebné všímať oddelene uvádzané nasýtené mastné kyseliny, pretože tie sú zdraviu škodlivé. V zásade však platí, že čím viac tukov v potravinách je, tým je väčší aj podiel nasýtených mastných kyselín. Podľa Minárika však netreba zabúdať na to, že konzumovať sacharidy aj tuky je nutné. Tu platí pravidlo, že sacharóza ani nasýtené mastné kyseliny môžu tvoriť najviac 10 percent z celodenného príjmu energie.

Spotrebiteľov podľa odborníkov často mýli údaj o sodíku. Ten je zložkou kuchynskej soli, ale aj iných látok. Aby človek vedel, koľko ho môže skonzumovať, treba si pamätať, že odporúčaná denná dávka soli je 5 až 7 gramov. Keď hodnotu označujúcu množstvo sodíka vynásobí koeficientom 2,5, zistí, koľko gramov kuchynskej soli potravina obsahuje.

Nepozerajte len na "Éčka"

Podľa Štatistického úradu SR slovenskí spotrebitelia konzumujú v nadmerných množstvách tuky a mäso, pričom na druhej strane konzumujú veľmi nízke množstvá ovocia, zeleniny, strukovín, mlieka a mliečnych výrobkov, zemiakov a rýb. Podľa Minárika by sa ľudia nemali pozerať na "éčka", ktoré sú dôležité iba pre alergikov. To, na čo by sa mali zamerať, je energetická hodnota, nutričné hodnoty, obsah vláknin, veľkosť porcie či pravidelné stravovanie a správny pitný režim. Na pamäti by však okrem vylúčenia cigariet a obmedzenia alkoholu mali stále mať tri najdôležitejšie podmienky pre zdravý životný štýl, ktorými sú zdravá hmotnosť, zdravá výživa a pravidelná fyzická aktivita.




Server.sk v iOS Server.sk v Androide
 
 

Diskusia k článku

Tvoje meno:

Komentár:


 


Ďalší obsah siete Server.sk


Vyberáme z archívu ...

pred 5 rokmi
V efjednotke sa od roku 2015 obnoví úspešná spolupráca značiek Honda a McLaren
pred 5 rokmi
V Spojených štátoch sa o sprísnení legislatívy na držbu zbraní debatuje od decembrovej streľby na škole v Connecticute.
pred 4 rokmi
Režisér Jiří Menzel je prvýkrát za svoju kariéru zároveň autorom námetu a scenára, na ktorom s ním spolupracovala Tereza Brdečková.
pred 5 rokmi
Spolu možno MK SR žiadať o dotácie na rok 2014 v ôsmich dotačných programoch, ktoré sú venované rôznym oblastiam, od záchrany pamiatok, cez osvetovú činnosť až po kultúrne poukazy
pred 6 rokmi
Príbeh, v ktorom hrá zásadnú úlohu chladne vykalkulovaná a precízne uskutočnená pomsta.
pred 6 rokmi
Sólový projekt Noela z Oasisu dostal názov Noel Gallagher 's High Flying Birds a album prináša celkovo desať piesní, ktoré Noel Gallagher sám zložil.
pred 4 rokmi
Pulzujúci holandský triler s prvkami temnej komédie prináša viacvrstvovú satiru na súčasné spoločenské neduhy ako konzum, rasizmus, atď.
pred 17 rokmi
Niektoré modely sú aj po renovácii navlas podobné svojim predchodcom.

 
 
 

NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Debutový štúdiový album nahrala Emma Drobná v spolupráci s produkčným tímom Creative Music House.
NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
Desmod prichádza s absolútnou novinkou!
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT
štvrtým štúdiovým albumom, ktorý vydá v októbri.
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT