Server.sk Auto Fit Kino Music Tech Zľava Môj Bazár Job Reality Fórum Súťaž Foto Počasie PR správy

Dnes je 20. júna 2019, meniny má a zajtra
Aktuálny čas:

Ako sa správne stravovať?

Zdroj: TS Server.sk, redaktor: red, pridané: 27.06.2013

Raňajkovať treba ako kráľ, obedovať ako pán a večerať ako žobrák. Väčšina z nás robí presný opak a dopúšťa sa troch základných chýb.
Ako sa správne stravovať?
Zdroj obrázku: SXC/free
 

V dnešnej uponáhľanej dobe je čoraz viac ľudí obeťou nesprávnych stravovacích návykov, ktoré spôsobujú zdravotné problémy. Mnohí sa vyhovárajú na pracovné vyťaženie, stres a málo času. V praxi sa však častejšie stretávame so slabou informovanosťou či záujmom o udržanie si vlastného zdravia. Flora preto ponúka jednoduché rady a tipy, ako bojovať s najčastejšími problémami v stravovaní.

Raňajkovať treba ako kráľ, obedovať ako pán a večerať ako žobrák. Väčšina z nás robí presný opak a dopúšťa sa troch základných chýb:
1. Neraňajkujeme vôbec a snažíme sa to potom dohnať neskorou, narýchlo pripravenou večerou.
2. Obedujeme v časovej tiesni, jeme po stojačky alebo v rámci chôdze a nemáme žiadnu pravidelnosť vo svojej strave.
3. Nemáme takmer žiadnu kontrolu nad tým, čo vlastne jeme – či prijímame dostatok živín potrebných pre správny chod organizmu.

Mnohým problémom, ktoré označujeme ako dôvody nesprávnych stravovacích návykov, sa pritom dá jednoducho predísť práve dodržiavaním jednoduchých zásad. Prvou z nich sú pestré a vyvážené raňajky.

„Najjednoduchšou cestou tvorby vyvážených raňajok je pečivo natreté kvalitným margarínom, akým je napríklad Flora, obložené šunkou alebo syrom, prípadne nátierka pripravená z margarínu a čerstvá zelenina alebo ovoce, voda alebo čaj. Pečivo je zdrojom sacharidov, margarín zas obsahuje nenasýtene tuky a dodá telu esenciálne mastné kyseliny. Navyše sa vďaka nemu bude prijatá energia uvoľňovať postupne. Kvalitná šunka, domáca nátierka, či syr sú zdrojom bielkovín, ktoré by mali tvoriť 15% prijatej dennej energie. Ovocie a zelenina sa zas postarajú o dostatočný príjem minerálnych látok, vitamínov a vlákniny. Dôležitý je samozrejme aj pitný režim, ktorý pomôže predísť dehydratácii spojenej s bolesťou hlavy,” objasňuje optimálne zloženie raňajok MUDr. Ivan Majerčák, kardiológ a prezident Ligy proti obezite Slovenskej republiky.

Ak má telo dostatok živín a vitamínov hneď od rána, je schopné rýchlejšie sa naštartovať a pri ich správnom dopĺňaní počas dňa pracovať dlhšie. Preto sú dôležitou súčasťou dňa aj desiaty a olovranty, ktoré nám pomáhajú doplniť spotrebovanú energiu. Aj malý obložený chlebík či celozrnné pečivo s kvalitným margarínom, plátkom chudej šunky alebo syra počas prestávok vedia udržiavať organizmus v dobrej kondícii. Takouto pestrou a vyváženou stravou a zdravým životným štýlom si navyše vieme udržať aj optimálnu telesnú hmotnosť.

Pri obede, ale všeobecne pri každom jedle by sme si mali brať príklad z Francúzov. Tí si na jeho konzumáciu vyhradzujú dostatok času. Pokiaľ totiž budeme jesť rýchlo, vzniká väčšie riziko prejedenia a následne nepríjemných pocitov plného brucha a únava. Žalúdok totiž pri rýchlom jedení nestihne poslať signál do mozgu o tom, že je už plný. Urobí tak paradoxne vtedy, keď je neskoro..

V neposlednom rade nesmieme zabudnúť na večeru. Nemali by sme ju jesť príliš neskoro (približne 3-4 hodiny pred spaním) a rovnako by nemala byť ani príliš náročná na trávenie. Za ľahké večerné občerstvenie mylne považujeme aj.ovocie. Práve jemu sa však treba vyhnúť míľovými krokmi. Keď večer nemáte čas na prípravu teplého jedla, skúste napríklad jednu z lahodných nátierok z webu www.florastranky.sk. Navyše ak budete počas dňa jesť pravidelne a budete preferovať vyváženú stravu, bude pre vás aj odolávanie pokušeniu nočného rabovania chladničky oveľa jednoduchšie.

STRAVA A ZDRAVIE

Nesprávne stravovacie návyky majú veľký vplyv aj na naše zdravie. Vynechávanie raňajok nahradených rýchlymi obedmi a bohatou večerou bez ohľadu na nutričné zloženie jedla má za následok, okrem častých žalúdočných ťažkostí, napríklad aj zvýšenú hladinu cholesterolu či kardiovaskulárne ochorenia.

Dôležitý je v tomto prípade správny pomer „dobrých“ a „zlých“ tukov. Mali by sme preferovať rastlinné tuky pred živočíšnymi. Napríklad nahradiť denné používanie masla, ktoré je produktom živočíšnych tukov, kvalitným margarínom. Ten je, naopak, čistým rastlinným produktom, teda má priaznivejšie zastúpenie jednotlivých mastných kyselín.

Najlepším príkladom sú margaríny Flora, ktoré majú vysoký obsah polynenasýtených mastných kyselín dobrých tukov Omega 3 a Omega 6 a obsahujú o 70% menej nasýtených mastných kyselín ako maslo. Vďaka tomu prispievajú k udržaniu normálnej hladiny cholesterolu v krvi, a tým napomáhajú udržiavať srdce zdravé. Pokiaľ už sa u vás objavili problémy so zvýšenou hladinou cholesterolu v krvi, mali by ste siahnuť po margaríne s aktívnou zložkou, ktorá cholesterol zníži. Pri pravidelnej konzumácii rastlinnej tukovej nátierky Flora pro.activ, ktorá obsahuje aktívnu zložku - rastlinné steroly, v odporúčanom množstve 30 g (približne 3 ľahko natreté krajce chleba) za deň je možné dokonca znížiť hladinu cholesterolu v krvi v priemere až o 7-10% počas 2-3 týždňov a v kombinácii s pestrou vyváženou stravou a zdravým životným štýlom v priemere až o15%.

Zmenou stravovacích návykov síce môžeme skvalitniť svoj život a prospieť svojmu zdraviu, nesmieme však zabúdať, že pokiaľ chceme naozaj spraviť niečo pre seba, je dôležité zamyslieť sa nad svojim životným štýlom. Okrem pestrej a vyváženej pravidelnej stravy tak zaradiť do svojho denného programu aj šport. Stačí aj ranná rozcvička či 15-minútový beh. Zázraky už prídu samé.



Ďalšie súvisiace a podobné články

Server.sk v iOS Server.sk v Androide
 
 

Diskusia k článku

Tvoje meno:

Komentár:


 


Ďalší obsah siete Server.sk


Vyberáme z archívu ...

pred 6 rokmi
Poslanec Jozef Mihál (SaS) navrhuje zvýšiť jednorazový príspevok pri zverení dieťaťa do náhradnej starostlivosti zo súčasných 368 eur na 829,86 eura.
pred 12 rokmi
>Nie je to tak dávno, čo sme na našich stránkach predstavili nový Mercedes triedy C priamo počas jeho premiéry , no teraz sa nám konečne dostal do rúk aj so svojou druhou základnou motorizáciou vo verzií C200 Kompressor.
pred 14 rokmi
Tak tomu sa hovorí nádielka! Legendárna ABBA je späť, hoci ani náhodou nie s novými pesničkami, za to však z kolekciou, ktorá je snáď fakt definitívna a dokonalá.
pred 5 rokmi
Skupina Fuera Fondo už osem rokov zabáva publikum svojim živelným hudobným štýlom! Pri príležitosti ôsmich narodenín pripravila kapela pre fanúšikov poriadnu dávku zábavy, ktorú predvedie na klubovom turné KRIČ S NAMI TOUR!
pred 6 rokmi
Voľby generálneho prokurátora by sa podľa Daniela Lipšica mohli spojiť napríklad s prezidentskými voľbami alebo eurovoľbami.
pred 6 rokmi
Tvrdí to basgitarista Geezer Butler, ktorý to odôvodnil svojím zhoršujúcim sa zdravotným stavom.
pred 6 rokmi
Nový Ford Fiesta ST v sebe spája špičkový dizajn a technológiu Ford. Výsledkom je atraktívne, kompaktné a výkonné vozidlo.
pred 7 rokmi
Dmitrij Ickov si najal 100 vedcov, ktorých úlohou je uskutočniť jeho víziu o ľudskej mysli vloženej do robota a neskôr do holografického tela.

 
 
 

NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Debutový štúdiový album nahrala Emma Drobná v spolupráci s produkčným tímom Creative Music House.
NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
Desmod prichádza s absolútnou novinkou!
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT
štvrtým štúdiovým albumom, ktorý vydá v októbri.
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT