Server.sk Auto Fit Kino Music Tech Zľava Môj Bazár Job Reality Fórum Súťaž Foto Počasie PR správy

Dnes je 22. septembra 2018, meniny má a zajtra
Aktuálny čas:

Vplyv pohybového programu na organizmus pracovne vyťaženého človeka

Zdroj: TS Server.sk, redaktor: neuvedený, pridané: 15.12.2007

Rôznorodosť zamestnaní s akými sa stretávame v každodennom živote, vytvára nekonečné možnosti ...
Vplyv pohybového programu na organizmus pracovne vyťaženého človeka
Zdroj obrázku: TS Server.sk
 

Rôznorodosť zamestnaní s akými sa stretávame v každodennom živote, vytvára nekonečné možnosti pohybových programov pri jednotlivých typoch zamestnania. Viac či menej každá jedna profesia vyžaduje určité znalosti, vedomosti, schopnosti a rôzne osobnostné predpoklady, medzi ktorými nesmú chýbať ani požiadavky na fyziologické funkcie organizmu. Od týchto faktorov závisí či daná profesia bude úspešne zvládnutá. Každá profesia má svoju vlastnú zdravotnú charakteristiku, ktorá zahrňuje tú časť nárokov na človeka, ktorá sa týka bezprostredne jeho jednotlivých fyziologických funkcií a psychických procesov a jeho zdravotného stavu. Zdravotná charakteristika slúži ako podklad pre vypracovanie pohybového programu ako kompenzácia pracovného zaťaženia.

Rozdelenie typov pracovnej záťaže a charakteristika pracovných aktivít uskutočňujeme pomocou rôznych metodik. Výsledkom je rozdelenie na prácu sedavého charakteru a na prácu s prevahou fyzického zaťaženia. Veľmi dôležité je rozdelenie svalovej práce na statickú a dynamickú. Dynamická práca sa charakterizuje ako rytmická práca, ktorá je vykonávaná v pohybe. Pri dynamickej práci dochádza k striedaniu napätia a uvoľnenia svaloviny, čo priaznivo ovplyvňuje činnosť krvného obehu a vedie k optimalizácií zásob energie a optimálnemu odvodu zbytkov látkovej premeny. Je to racionálny spôsob vykonávania pohybovej činnosti, ktorý sa dá uplatňovať pomerne dlhú dobu. Statická práca je väčšinou spojená s udržiavaním predmetov v určitej polohe – vydávaním sily bez pohybu. Táto práca je charakteristická jednostranným preťažovaním pohybového systému, spôsobuje svalovú disbalanciu s neskorším prejavom určitého druhu ochorenia pohybového systému. Pri práci sedavého charakteru, je častou príčinou vertebrogénnej poruchy nevhodné pracovné prostredie. Vznikajú bolesti krku, hlavy, ramien a chrbta, často sa vyskytujú aj bolesti v driekovej a krížovej časti, ktoré sú spôsobené nedostatočnou pohybovou činnosťou. U jedincov so sedavým zamestnaním a minimom pohybovej aktivity sa stretávame s výrazne vyšším stupňom rizika vzniku artériosklerózy. V poslednej dobe sa do popredia dostáva nový fenomén – preťaženie manažérov. Toto ochorenie je vyvolané stupňovaným stresom pri 12 hodinovej pracovnej dobe a minimálnou pohybovou aktivitou.

Pohybová aktivita so správne zostaveným pohybovým programom má pozitívny efekt a prispieva k obmedzeniu negatívnych vplyvov pracovného zaťaženia. Pôsobí ako prevencia možného vzniku porúch v oblasti kardiovaskulárnej, kostrovo-svalovej prípadne metabolickej. Platí, že iné formy majú význam pre zlepšenie funkcie obehového ústrojenstva, iné pre kostrovo-svalové a špecifické požiadavky majú cvičenia určené k prevencii nežiadúcich prírastkov hmotnosti.

Pri zostavovaný pohybových programov pre jedincov s minimálnou pohybovou činnosťou vychádzame s údajov o momentálnom stave a úrovni telesnej zdatnosti. Pohybový program by mal byť zostavený tak, aby stimuloval srdcovo-cievny systém, posilňoval oporno-pohybovú sústavu a spôsoboval metabolickú adaptáciu. Pomocou pohybového programu dochádza k zvýšenej dodávke kyslíka do pracujúcich tkanív, zvyšuje sa činnosť srdcového svalu, zvyšuje sa regulácia krvi, zvyšuje sa pulzová frekvencia a v neposlednom rade sa optimalizuje systolický tlak krvi. Adaptačný efekt môže, byť dosiahnutý ak sa pohybová činnosť vykonáva aspoň 3-krát do týždňa v trvaní jednej hodiny. Zároveň je rozhodujúcim kritériom aj intenzita cvičenia, ktorá by nemala klesnúť po 70% maxima.

Pravidelnosť a systematičnosť vedie k ekonomizácií všetkých systémov v ľudskom tele, čo sa prejavuje na znížení srdcovej frekvencie pri záťaži aj v pokoji, znížením nárokom myokardu na prívod kyslíka, ekonomickejšia distribúcia krvi k pracujúcim svalom a lepšie využitie kyslíka. Zhruba po 4 týždňoch sa spomalí srdcová frekvencia ako adaptačný mechanizmus na svalovú prácu. V tejto fáze je potrebné zvýšiť intenzitu zaťaženia, aby srdcová frekvencia zodpovedala aspoň 70% maximálnej pulzovej frekvencie. Zvýšenie maximálnej spotreby kyslíka ako rozhodujúceho činiteľa pri rozvoji telesnej zdatnosti sa prejaví po 6 až 8 týždňoch. Môže sa zaznamenať aj zvýšenie hladiny HDL cholesterolu. Pri vhodne zostavenom pohybovom programe sa dá docieliť aj optimalizácia podkožného tuku a následne úprava telesnej hmotnosti na prospech aktívnej svalovej hmoty. Pomocou pohybovej aktivity dochádza k zníženiu tonusu sympatika, čo má za následok menšie vyplavovanie adrenalínu, čím sa oslabuje pohotovosť k intenzívnym stresovým situáciám.




Server.sk v iOS Server.sk v Androide
 
 

Diskusia k článku

Tvoje meno:

Komentár:


 


Ďalší obsah siete Server.sk


Vyberáme z archívu ...

pred 5 rokmi
Diskusiou k návrhu zákona o protifašistickom odboji, postavení a pôsobnosti Slovenského zväzu protifašistických bojovníkov otvoria poslanci 7. deň 27. schôdze parlamentu.
pred 2 rokmi
Slávny Bobby McFerrin sa veľmi tešil na koncert po rokoch v Bratislave, zradilo ho však zdravie.
pred 5 rokmi
Nové výkonové parametre sľubujú zrýchlenie z nuly na 100 km/h za menej ako 4,0 sekundy, presne na za 3,3 sekundy.
pred 6 rokmi
Spoločnosť Nikon sa v spolupráci s odborníkom na rodinnú fotografiu, Robertom Simpsonom, snažila zistiť, aké sú v súčasnosti najpopulárnejšie trendy rodinného portrétu.
pred 4 rokmi
Jeden z najprogresívnejších a najoriginálnejších súčasných talianskych režisérov Paolo Sorrentino vytvoril v roku 2004 pozoruhodnú snímku Následky lásky.
pred 8 rokmi
Keď nedávno v Libanone našli 95-miliiónov rokov starú kostru, ultra-presný 3-D röntgen pomohol vrhnúť o niečo viac svetla na evolúciu hadov.
pred 6 rokmi
Neďaleko svedkyne sediaci rodák z Osla sa počas jej výpovede tváril pokojne, no krútil hlavou. Následne jej slová poprel s tým, že nemal dôvod sa smiať.
pred 6 rokmi
Okrem toho si môžu vybrať umelecký opis Slovenska, či rozprávanie alebo príspevok o spolužití človeka a zvieraťa.

 
 
 

NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Debutový štúdiový album nahrala Emma Drobná v spolupráci s produkčným tímom Creative Music House.
NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
Desmod prichádza s absolútnou novinkou!
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT
štvrtým štúdiovým albumom, ktorý vydá v októbri.
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT