Server.sk Auto Fit Kino Music Tech Zľava Môj Bazár Job Reality Fórum Súťaž Foto Počasie PR správy

Dnes je 23. júla 2019, meniny má a zajtra
Aktuálny čas:

Vplyv chôdze a behu na organizmus

Zdroj: TS Server.sk, redaktor: neuvedený, pridané: 21.03.2002

So športom sa stretávame nielen u zdravých jedincov, ale používa sa a v budúcnosti bude stále viacej používať aj vo všetkých formách prevencie chorôb...
Vplyv chôdze a behu na organizmus
Zdroj obrázku: TS Server.sk
 

So športom sa stretávame nielen u zdravých jedincov, ale používa sa a v budúcnosti bude stále viacej používať aj vo všetkých formách prevencie chorôb a taktiež ako súčasť komplexnej terapie. Preto je potrebné vychádzať zo všeobecného pôsobenia telovýchovných aktivít a potom ich konfrontovať so stupňom výkonnosti a aktívneho zdravia alebo ochorenia.

Začlenením športu do terapie výrazne posilníme celkový stav organizmu, podporíme liečbu a ovplyvníme hlavne mentálnu oblasť. Pritom je potrebné zaistiť:
- pravidelné pulzové kontroly, ako ukazovateľa stavu obehového systému ale aj reakciu a adaptáciu. Palpačnú metódu nahradzuje automatická metóda pomocou prístrojov (Športester)
- sledovanie hmotnosti aspoň jeden krát do týždňa
- pravidelné hodnotenie kvality a kvantity športovej záťaže
- okrem vlastných športových aktivít, zaraďovať i kompenzačné cvičenia, ktoré by mali tvoriť 30-50% celkových športových aktivít
- vypracovať a uskutočňovať relaxačné a regeneračné cvičenia a hodnotiť ich efekt na organizmus

Najčastejšími športovými aktivitami je beh a chôdza. Zatiaľ čo chôdza ako športová disciplína je v našom prípade nahradená turistickou chôdzou, pri behu môžeme využívať aj znalosti zo športového tréningu.

Chôdza – rýchlosť chôdze do 3 km/h nemá výrazný metabolický efekt a jej účinok, hlavne u starších osôb, je hlavne v psychickom ovplyvnení a v miernej stimulácii svalstva udržujúceho vertikálnu polohu tela. Okrem toho dochádza k dynamickému a statickému zaťaženiu svalstva, väzov a kostrového aparátu. Chôdza má význam hlavne u starších osôb, ako faktor znižujúci riziko osteoporotických zmien, ovplyvňujúcich funkciu orgánov dolnej polovice tela. Taktiež dochádza k stimulácií obehového a respiračného systému. Nevýhodou takéhoto zaťaženia je možnosť vzniku artrotických zmien na kĺboch pri dlhšie trvajúcej činnosti.

Chôdza takouto rýchlosťou je súčasťou terapie po srdcových príhodách. V rámci prevencie pred ochoreniami rôzneho druhu sa odporúča denne absolvovať takýmto spôsobom aspoň 5 km a takýmto spôsobom kompenzovať pohybový nedostatok v bežnom živote.

Beh – delíme na krátkodobí, strednodobí a dlhodobí. U prvej skupiny (do 400m) ide o anaeróbnu činnosť, ktorá pôsobí na rozvoj rýchlosti, rýchlosti vo vytrvalosti. Pri strednodobej vytrvalosti (800-1500m) dochádza k rozvoju aeróbnej aj anaeróbnej vytrvalosti. Pri dlhodobej vytrvalosti sa aktivuje systém aeróbneho rozvoja vytrvalosti. Dochádza k vyplavovaniu energetických rezerv do metabolizmu a výrazne sa aktivujú regulačné teplotné mechanizmy. Všetky bežecké disciplíny vytvárajú adaptáciu až na úroveň svalovej bunky. Dochádza k morfologickej prestavbe organizmu a ľahšiemu zvládnutiu zmien pH. Zvyšuje sa svalová sila v zaťažovaných svalových skupinách a taktiež srdcová výkonnosť.

Riziká, ktoré vyjadrujú kontraindikáciu behu, sa týkajú hlavne dolných končatín. Gravitačné pôsobenie sa prejavuje v odtokoch prípadne v kŕčoch. Medzi ďalšie negatívne pôsobenia patrí preťaženie úponových častí svalov a väzov. Pri krátkych tratiach vedie prudký pohyb väčšinou k poškodeniu svalstva stehien. Predpokladom zníženia týchto rizík je funkčný stav kĺboch a správny rozsah pohyblivosti. Degeneratívne procesy v kĺboch, hlavne bedrových a kolenných, predstavujú podstatné obmedzenie výberu behu ako športovej činnosti.




Server.sk v iOS Server.sk v Androide
 
 

Diskusia k článku

Tvoje meno:

Komentár:


 


Ďalší obsah siete Server.sk


Vyberáme z archívu ...

pred 8 rokmi
Tak som sa po vzhliadnutí filmu pozrel na to, aký žáner to vlastne bol. Vraj tragikomédia. No, skôr tragi, ako komédia.
pred 4 rokmi
Česká speváčka Klara. pripravila nový singel.
pred 7 rokmi
Ak by ste zívali 8 rokov, 7 mesiacov a 6 dní, vytvorili by ste energiu na výrobu jedného hrnčeka kávy.
pred 7 rokmi
McLaren pripravuje ďalší útok na peňaženky majetných milovníkov športovej jazdy.
pred 7 rokmi
Take That minulý rok vyrazili na svoje historicky najväčšie turné, ktoré navštívilo vyše milión 800 tisíc fanúšikov.
pred 7 rokmi
Gryphoceratops morrisoni a Unescoceratops koppelhusae patrili k vôbec najmenším známym rohatým dinosaurom.
pred 7 rokmi
Učiteľ na Slovensku zarába priemerne o 25 percent menej ako jeho kolega v Česku.
pred 3 rokmi
ĽAHKÉ LETNÉ ČÍTANIE PLNÉ VZRUŠENIA

 
 
 

NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Debutový štúdiový album nahrala Emma Drobná v spolupráci s produkčným tímom Creative Music House.
NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
Desmod prichádza s absolútnou novinkou!
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT
štvrtým štúdiovým albumom, ktorý vydá v októbri.
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT