Server.sk Auto Fit Kino Music Tech Zľava Môj Bazár Job Reality Fórum Súťaž Foto Počasie PR správy

Dnes je 16. decembra 2018, meniny má a zajtra
Aktuálny čas:

Pohybová aktivita v dennom režime starších osôb (2.časť)

Zdroj: TS Server.sk, redaktor: neuvedený, pridané: 19.02.2008

Prechádzky a potulky získavajú preto vo vyššom veku na význame.
Pohybová aktivita v dennom režime starších osôb (2.časť)
Zdroj obrázku: TS Server.sk
 

Prechádzky a potulky získavajú preto vo vyššom veku na význame. Zaťaženie organizmu pri tejto telesnej aktivite obyčajne nie je také veľké, aby sa dalo očakávať zvýšenie trénovanosti, ale predsa často stačí prepojenie zo sympatikotónie na vagotóniu, aby sa zabránilo ďalšiemu poklesu zvyšujúcich výkonnostných rezerv.

Prednosťami chôdze je najmä jednoduché, individuálne dávkovanie, možnosti chodiť za rôznych prírodných podmienok a relatívne nízke zaťaženie. Odporúča sa najprv chodiť len krátke vzdialenosti (2 až 3 km) a medzitým alebo potom vložiť odpočinok. Tempo chôdze má byť neskôr 100 krokov za minútu, t.j. 3 až 5 km za hodinu. Veľmi dobré výkony sú 10 km prechádzky, ktoré, prirodzene, nie je možné robiť denne. Chôdzu by mali staršie osoby zaraďovať do svojho denného programu 2-krát, ráno a večer, ale nie pred uložením k spánku. Beh má práve pre osoby vo vyššom veku veľké prednosti. Dá sa dobre dávkovať podľa veku a zdravotného stavu človeka, dráha behu sa môže skracovať alebo predlžovať, rýchlosť behu sa môže ľubovoľne voliť a meniť. Ako dráhy pre beh sa hodia najmä tienisté cesty v parkoch, lúky a lesy. Asfaltové cesty sa na tento účel nehodia, nie iba kvôli nebezpečenstvu, ku ktorému môže dôjsť v premávke, ale aj pre rýchlejšiu únavu a nefyziologické zaťaženie pohybového aparátu. Športové ihriská sa na trénovanie behu pre starších ľudí nehodia., ak ich od malička nepoznali ako tréningový terén a okrem toho svojím technickým vybavením príliš pripomínajú špičkové výkony, ktoré majú byť cieľom pri športe v preklinickej geriatrii. Pri používaní lesných cestičiek treba brať do úvahy nebezpečenstvo úrazu následkom nerovnosti terénu. Beh na mieste, prípadne na bežiacom páse, je náhradou, ak chýba terén potrebný pre pohyb.

Vytrvalostný beh je najstaršia a najjednoduchšia možnosť pohybu a predstavuje účinnú metódu trénovania funkcií stárnuceho organizmu. Dokonalosť biochemických štruktúr behu, jednoduché ovládanie mechaniky behu robia tento druh telesnej aktivity mimoriadne hodnotným, najmä pre nešportovcov. Pri odporúčaní takejto telesnej aktivity treba vždy vysvetliť, že zdravotný efekt je úmerný trvaniu, a nie intenzite behu. Bicyklovanie patrí medzi náročné telesné aktivity. Zaťaženie bedrových a kolenných kĺbov sa znižuje, ale svalstvo chrbta sa zaťažuje viac ako pri behu a predpokladá určitú rýchlosť reakcie. Aj plávanie býva obľúbeným športom starých ľudí. Plávať sa má vo vode teplej 28 stupňov . Studená voda dráždi a môže vyvolať náhle zúženie kožných ciev, čo zvyšuje periférny odpor, a teda aj zvýšenie tlaku. Zo športových hier sú vhodné pre starších ľudí najmä tanečné hry v rôznych variáciách, nie však futbal, hádzaná a volejbal. Z partnerských hier sa odporúča golf, tenis a bedminton.

Telesné cvičenia majú pre starších ľudí zvláštny význam. Možno ich striedať v najrozmanitejších formách a možno ich spestriť cvičeniami s loptou, palicou alebo iným náčiním. Dôležité je uprednostňovať také cvičenia, ktoré obsahujú rytmické striedanie zaťaženia. Jednostranné zaťaženie kĺbov, napr. kolenných, pri zohýbaní sa nie je v starobe vhodné. Cvičenie v skupine vedie po určitom čase k pocitu spoločenstva na základe diferencovaných sociálno-psychologických vzťahov. Medziľudskou výmenou názorov možno odbúrať náklonnosť k osamelosti a rezignácií, ktorú možno v starobe často pozorovať, ktoré vedú k tomu, že sa sociálne kontakty postupne zoslabujú, alebo sa človek dostáva do konfliktov. Vykonávaním pohybov spoločne s ostatnými v skupine dosahuje sa aj určitý tréningový efekt.

Zatiaľ ešte nemáme dostatok možností pestovať šport v prostredí, ktoré zodpovedá veku, najmä veku vyššiemu a pokročilému. Pocit plachosti starého človeka pri športovaní pred verejnosťou sa pri organizácií telesnej aktivity starých vôbec nezohľadňuje. Mali by sa vytvoriť rozmanitejšie možnosti na ich pohybovú aktivitu v blízkosti bydliska.




Server.sk v iOS Server.sk v Androide
 
 

Diskusia k článku

Tvoje meno:

Komentár:


 


Ďalší obsah siete Server.sk


Vyberáme z archívu ...

pred 7 rokmi
Kolóna 32 kamiónov, navážajúcich techniku na nedeľný koncert fenomenálnej kapely Rammstein dorazila do Bratislavy včera popoludní.
pred 7 rokmi
Skupina Coldplay oficiálne potvrdila vydanie piateho albumu. Platňa sa bude volať Mylo Xyloto a vyjde 24. októbra.
pred rokmi
Album nepriamo nadväzuje na debut Rieka, ale v zásade je odlišný.
pred 2 rokmi
Spravodlivosť má svoje číslo.
pred 2 rokmi
Keď sa hrdinovia z kníh hororového spisovateľa dostanú na svet, začína sa peklo.
pred 7 rokmi
Skupina Peha oznámila návrat na slovenskú hudobnú scénu. Katku Knechtovú pritom nahradí Romana Hlobeňová.
pred 6 rokmi
Nikon sa pri skúmaní trendu kulinárskej fotografie spojil so slávnym kuchárom a nadšencom fotografovania Jamiem Oliverom, aby poodhalil triky komerčného fotografovania jedla.
pred 5 rokmi
Hybridný automobil, ktorý nepotrebuje akumulátory.

 
 
 

NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Debutový štúdiový album nahrala Emma Drobná v spolupráci s produkčným tímom Creative Music House.
NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
Desmod prichádza s absolútnou novinkou!
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT
štvrtým štúdiovým albumom, ktorý vydá v októbri.
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT