Server.sk Auto Fit Kino Music Tech Zľava Môj Bazár Job Reality Fórum Súťaž Foto Počasie PR správy

Dnes je 28. marca 2020, meniny má a zajtra
Aktuálny čas:

Kondičné plávanie a pohybové činnosti vo vode

Zdroj: TS Server.sk, redaktor: neuvedený, pridané: 16.04.2009

Plávanie patrí z hľadiska rekreačnej aktivity i z hľadiska zdravotného efektu medzi základné prostriedky telesnej výchovy.
Kondičné plávanie a pohybové činnosti vo vode
Zdroj obrázku: TS Server.sk
 

Plávanie patrí z hľadiska rekreačnej aktivity i z hľadiska zdravotného efektu medzi základné prostriedky telesnej výchovy. Najmä vplyvom hygienického prostredia, v ktorom prebieha i charakterom a účinkom plaveckého pohybu na organizmus. Výrazne sa prejavujú funkčné zmeny posilňujúce telesnú zdatnosť a zdravotný stav ako dôležité faktory pracovnej výkonnosti.

Plávanie vo forme pohybovej aktivity spĺňa dominantné požiadavky kladené na cvičenia aeróbneho charakteru a v určitých prípadoch kompenzuje nedostatky iných cyklických cvičení napr. v polohe, intenzite pohybu, prostredí.

Horizontálne poloha tela pri plávaní a oslabenie vplyvu gravitácie, pôsobia veľmi pozitívne na srdcovo-cievny systém, ktorému napomáha rytmické striedanie napätia a uvoľnenia svalstva. Plavecké pohyby intenzívne podporujú cirkulorespiračný systém práce, svojou cykličnosťou, intenzitou i viazanosťou na vodné prostredie. Vzhľadom na tlak vody na hrudník a brucho sa zapájajú do dýchacích pohybov i také svalové skupiny, ktoré sú pri dýchaní na suchu pasívne. Plávanie má priaznivý účinok i na posilňovanie kostí, pomáha zvládnuť telesné a duševné napätie, pôsobí pozitívne pri duševných poruchách, zvyšuje telesnú zdatnosť, pôsobí na zníženie telesnej hmotnosti, chráni proti nadmernej hmotnosti a chorobám srdca.

Medzi pohybovými aktivitami cyklického charakteru má plávanie jedno z popredných miest. Plávanie patrí z hľadiska najväčšieho aeróbneho potenciálu medzi päť pohybových aktivít cyklického charakteru: 1. beh na lyžiach, 2. plávanie, 3. beh, 4. jazda na bicykli, 5. chôdza

Výdaj energie v plávaní závisí od niekoľkých faktorov: od plaveckého spôsobu, od rýchlosti plávania, od techniky a trénovanosti plavca. Poradie výdaja energie pri jednotlivých plaveckých spôsoboch, hodnotené u vrcholových plavcov, na rovnakú vzdialenosť a rovnaký čas: 1. prsia, 2. znak, 3. motýlik, 4. kraul Pulzová frekvencia pri plávaní je o 12-15 pulzov nižšia ako pri maximálnom behu na bežeckom trenažéri.

V rámci aeróbnych cvičení vo vodnom prostredí má kondičné plávanie dôležité miesto. Je založené na báze pohybových aktivít, stimulujúcich činnosť srdca a pľúc v dostatočne dlhom čase, aby mali priaznivé účinky na organizmus. Jeho hlavnou úlohou je zvýšenie množstva kyslíka, ktoré môže telo spotrebovať za jednotku času tzv. aeróbny výkon. Pre kondičné plávanie je charakteristické absolvovanie dlhých vzdialeností v časovom rozpätí 20-60 minút v rovnomernom tempe. Ak sa má získať maximum priaznivých účinkov, musí sa počas plávania dodržiavať dostatočne vysoká pulzová frekvencia, považovaná za základný ukazovateľ veľkosti zaťaženia. Podľa jej dynamiky možno usudzovať na odozvu plávania na organizmus. Kondičné plávanie by sa malo konať v aeróbnom pásme – v ktorom môže plavec plávať bez väčšieho rizika preťaženia kardiovaskulárnej sústavy.

Potrebná týždenná frekvencia plávania predstavuje aspoň tri fázy zaťaženia, čím sa dá udržať dostatočná aeróbna vytrvalosť. Pri štyroch tréningoch týždenne možno dokonca podstatne zlepšiť kondíciu. Pri uvedených frekvenciách podnetov je treba rozlišovať cieľ kondičného plávania. Či ide o rozvoj a udržanie telesnej kondície – vtedy bude postačovať frekvencia troch tréningoch týždenne. Ak pôjde o rozvoj plaveckej výkonnosti v rámci výkonnostného plávania veteránov, telesne, mentálne postihnutých, tréning 5x týždenne i viac, bude dôležitý i pre rozvoj pohybových schopností a pocitu pre vodu.

Okrem plávania možno vykonávať vo vode celý rad aeróbnych aktivít, najmä rôznych cvičení a pohybových hier. Cvičenia rôzneho charakteru možno vykonávať vo vode po pás, čo nevyžaduje zvláštnu plaveckú spôsobilosť a pritom je využité pozitívne pôsobenie vodného prostredia. V hlbokej alebo nízkej vode možno používať temer všetky pohybové hry jednak pre spestrenie ale i pre udržanie kondície ak sa hrajú dostatočne intenzívne a v patričnom časovom rozpätí.




Server.sk v iOS Server.sk v Androide
 
 

Diskusia k článku

Tvoje meno:

Komentár:


 


Ďalší obsah siete Server.sk


Vyberáme z archívu ...

pred 9 rokmi
BMW M3 CRT v limitovanej sérii iba 67 kusov s výkom 450 koní
pred 8 rokmi
Podľa šéfa jednej z britských spravodajských agentúr môžu podobné incidenty poškodiť aj britskú ekonomiku ako takú
pred 8 rokmi
Amerického rappera a herca DMX museli v stredu večer hospitalizovať v Charlotte po tom, čo sa priotrávil jedlom.
pred 5 rokmi
Konečne aj v Bratislave! William Tell v priamom prenose z Londýna už 5. júla v kinách Cinemax.
pred 6 rokmi
Za druhý premietací víkend videlo dlhoočakávané pokračovanie kultovej komédie Dědictví2 s Bolkom Polívkom v hlavnej úlohe neuveriteľných 38.820 divákov, čo znamená nárast o vyše 40%!
pred 9 rokmi
Abarth 695 Competizione je limitovaný model inšpirovaný pretekárskym typom pre značkový pohár Abarth, Abarth 500 Assetto Corse.
pred 7 rokmi
V roku 2028 bude mať Čína aj India po 1,45 miliardy obyvateľov. Ale zatiaľ čo rast čínskej populácie sa postupne spomalí, počet Indov bude pribúdať rýchlejšie.
pred 7 rokmi
Podľa Správy o aktuálnom stave šetrenia kauzy Gorila vedú vyšetrovatelia trestné stíhania pre podozrenia z korupcie, vydierania a zrejme otvoria stíhanie aj pre porušovanie povinnosti pri správe cudzieho majetku.

 
 
 

NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Debutový štúdiový album nahrala Emma Drobná v spolupráci s produkčným tímom Creative Music House.
NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
Desmod prichádza s absolútnou novinkou!
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT
štvrtým štúdiovým albumom, ktorý vydá v októbri.
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT