Server.sk Auto Fit Kino Music Tech Zľava Môj Bazár Job Reality Fórum Súťaž Foto Počasie PR správy

Dnes je 25. mája 2019, meniny má a zajtra
Aktuálny čas:

Chôdza a odpočinok I.

Zdroj: TS Server.sk, redaktor: neuvedený, pridané: 10.06.2008

Týmto článkom štartujeme sériu článkov venovaných hlavne chôdzi a informáciám s ňou súvisiacimi.
Chôdza a odpočinok I.
Zdroj obrázku: TS Server.sk
 

Týmto článkom štartujeme sériu článkov venovaných hlavne chôdzi a informáciám s ňou súvisiacimi. Chôdza patrí medzi najprirodzenejšie lokomócie a už samotný fakt, že sa dá vykonávať v prakticky každom prostredí ju predurčuje k tomu, aby tvorila základ pri rozvoji pohybových schopností.

Chôdza je vhodná pre mladých, starých, ženy aj mužov. Pre starších ľudí je chôdza skutočne ideálna, je však rovnako vhodná aj pre mladých ako sme už spomenuli teda pre všetkých telesne zdatných a aj pre tých, ktorí potrebujú trochu zhodiť, skrátka pre každého. V prvej časti si povieme niečo o spojení chôdze a odpočinku, pretože len vhodne zladenie týchto dvoch faktorom, nám môže zabezpečiť rozvoj kondície.

Cvičenie stimuluje telo, je pre nás tým, čím je pre rastlinu voda. Pokiaľ rastlinu polievate, podrastie vám, keď ju ale budete polievať príliš často, za nejaký čas rastlina prestane prospievať a nakoniec ju môže aj zabiť. A rovnako ako v prípade rastliny, pokiaľ každý deň usilovne cvičíte, nijako si tým neprospievate a po čase si začnete škodiť. Hovoríme tomu pretrénovanie. V prestávkach medzi jednotlivými vychádzkami sa vaše telo chôdzi prispôsobuje – napríklad tak, že silnie a lepšie hospodári s kyslíkom. Pri chôdzi pretrénovanie bežne nehrozí. Chôdza je natoľko šetrná, že pri nej obvykle k zraneniam z prepínania nedochádza. Avšak pri veľkej rýchlosti, ktorú v tomto programe dosiahneme, nieje pretrénovanie vylúčené. Čím väčšia je vaša námaha v porovnaní s vašou aktuálnu fyzickou kondíciou, tým je dôležitejšie, aby ste svojmu telu poskytli dostatok času na adaptáciu a na zotavenie.

Naučte sa počúvať hlas vášho tela a spoznáte, kedy potrebujete odpočinok. Cvičenie by malo zvyšovať energiu. Pokiaľ ste v dobrej kondícií, nie je nič zlé na tom, že sa po vychádzke cítite značne vyčerpaný, ale permanentná únava, pocit ťažkých nôh, podráždenosť, nespavosť a drobné poranenia, ktoré sa zle hoja, sú známkou prílišného vyčerpania. Iný spôsob ako môžete zistiť, že ste pretrénovaný, je zmerať ti hneď ako ráno vstanete pulz. Jeho hodnoty sa väčšinou v priebehu dňa a noci príliš nelíšia a náhle zvýšenie kľudovej pulzovej frekvencie môže znamenať, že sa prepínate.

Tieto príznaky sa môžu objaviť v prípade rýchlej chôdze päťkrát do týždňa.. Najjednoduchší spôsob ako sa vyhnúť problémom je obmedziť usilovnú námahu na dva až tri dni v týždni a v zvyšných dňoch obmedziť buď rýchlosť alebo vzdialenosť. Pokiaľ často a dlho chodíte a máte pocit ťažkých nôh, alebo sa cítite utlmený, jeden deň vynechajte. Pokiaľ ste už dosiahli dostatočnú rýchlosť – kilometer za 8 minút alebo menej – je dobré urobiť si každý týždeň aspoň dva oddychové dni a jeden deň vynechať úplne. Existuje ešte jeden príznak pretrénovanie, ktorý je ešte častejší a síce vyčerpanie. Pri chôdzi nieje tak časté ako u iných športov, ale môžu nastať dni, kedy je vám predstava, že by ste mali vyraziť na každodennú trasu príjemná ako asi pomyslenie na hlt teplého piva.

Pokiaľ máte podobné pocity, skúste si zdvihnúť morálku tak, že si poviete, že dnes neprejdete celých sedem kilometrov, ale pôjdete sa proste prejsť a sľúbite si, že keď sa po desiatich minútach na ďalšiu chôdzu nebudete cítiť, jednoducho to vzdáte. Vyjdite z domu s predsavzatím, že budete za desať minút späť a uvidíte že nakoniec sa začnete cítiť skvelo a prejdete celú trasu. Ešte jednoduchšia cesta je prerušiť stereotyp, napríklad zmeniť trasu alebo zavolať známemu a navrhnúť mu spoločenskú prechádzku. Môžete vyskúšať kombinovaný tréning a ísť si zaplávať, zabicyklovať alebo si zacvičiť aerobik.

Nezabúdajte, flustrácii a vyčerpaniu sa dá čeliť schopnosťou prispôsobiť sa. V dňoch, kedy nemáte do ničoho chuť, je už výjsť z domu a niečo podniknúť obrovským víťazstvom. O cvičení je potrebné premýšľať, pretože aj keď chôdza sama o sebe je fyzická aktivita, zmena návykov je psychický proces. Samotné telo bez podpory mysli nedokáže zosilniť a dostať sa do lepšej kondície. Venujte preto trochu psychickej energie na vypracovanie plánu a buďte pripravený používať hlavu, aby ste sa tvorivým spôsobom vyrovnali s prekážkami s ktorými sa na svojej ceste k úspechu nevyhnutne stretnete. Skôr ako skončíme s touto časťou nášho seriálu o chôdzu, povieme si čo nás čaká nabudúce. Ďalšia časť bude venovaná predovšetkým spôsobu vykonávania chôdze a spôsobe zisťovania intenzity zaťaženia pri chôdzi. Tak to je pre dnes všetko.




Server.sk v iOS Server.sk v Androide
 
 

Diskusia k článku

Tvoje meno:

Komentár:


 


Ďalší obsah siete Server.sk


Vyberáme z archívu ...

pred 8 rokmi
Mladá írska pesničkárka Lisa Hannigan, ktorá počas svojej kariéry očarila mnohých svetových hudobníkov, bude 11. júla koncertovať v Bratislave.
pred 6 rokmi
Vydavateľstvo Roadrunner práve vydáva boxy s kompletnou diskografiou najúspešnejších metalových skupín: Type O Negative, Sepultura, Fear Factory, Life Of Agony, King Diamond, Obituary a Decide.
pred 7 rokmi
Prostitútky vytláčajú z okolia Olympijského parku
pred 6 rokmi
Koncom októbra sa v parlamente objavili po prvýkrát štyri poslankyne vládnej strany so šatkami na hlavách.
pred 7 rokmi
Kubo Kroner aj týmto filmom dokázal, že má skvelé nápady, že ich vie veľmi dobre realizovať a hlavne, že medzi mladými hercami sú veľmi šikovné osobnosti.
pred 7 rokmi
Dizajnový a výkonový kit pre Aston Martin DB-S
pred 6 rokmi
Titan na všetkých štyroch kolesách
pred 8 rokmi
Americký herec Bradley Cooper je podľa tohtoročného rebríčka magazínu People najpríťažlivejším na svete.

 
 
 

NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Debutový štúdiový album nahrala Emma Drobná v spolupráci s produkčným tímom Creative Music House.
NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
Desmod prichádza s absolútnou novinkou!
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT
štvrtým štúdiovým albumom, ktorý vydá v októbri.
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT