Server.sk Auto Fit Kino Music Tech Zľava Môj Bazár Job Reality Fórum Súťaž Foto Počasie PR správy

Dnes je 17. októbra 2018, meniny má a zajtra
Aktuálny čas:

Chôdza a odpočinok I.

Zdroj: TS Server.sk, redaktor: neuvedený, pridané: 10.06.2008

Týmto článkom štartujeme sériu článkov venovaných hlavne chôdzi a informáciám s ňou súvisiacimi.
Chôdza a odpočinok I.
Zdroj obrázku: TS Server.sk
 

Týmto článkom štartujeme sériu článkov venovaných hlavne chôdzi a informáciám s ňou súvisiacimi. Chôdza patrí medzi najprirodzenejšie lokomócie a už samotný fakt, že sa dá vykonávať v prakticky každom prostredí ju predurčuje k tomu, aby tvorila základ pri rozvoji pohybových schopností.

Chôdza je vhodná pre mladých, starých, ženy aj mužov. Pre starších ľudí je chôdza skutočne ideálna, je však rovnako vhodná aj pre mladých ako sme už spomenuli teda pre všetkých telesne zdatných a aj pre tých, ktorí potrebujú trochu zhodiť, skrátka pre každého. V prvej časti si povieme niečo o spojení chôdze a odpočinku, pretože len vhodne zladenie týchto dvoch faktorom, nám môže zabezpečiť rozvoj kondície.

Cvičenie stimuluje telo, je pre nás tým, čím je pre rastlinu voda. Pokiaľ rastlinu polievate, podrastie vám, keď ju ale budete polievať príliš často, za nejaký čas rastlina prestane prospievať a nakoniec ju môže aj zabiť. A rovnako ako v prípade rastliny, pokiaľ každý deň usilovne cvičíte, nijako si tým neprospievate a po čase si začnete škodiť. Hovoríme tomu pretrénovanie. V prestávkach medzi jednotlivými vychádzkami sa vaše telo chôdzi prispôsobuje – napríklad tak, že silnie a lepšie hospodári s kyslíkom. Pri chôdzi pretrénovanie bežne nehrozí. Chôdza je natoľko šetrná, že pri nej obvykle k zraneniam z prepínania nedochádza. Avšak pri veľkej rýchlosti, ktorú v tomto programe dosiahneme, nieje pretrénovanie vylúčené. Čím väčšia je vaša námaha v porovnaní s vašou aktuálnu fyzickou kondíciou, tým je dôležitejšie, aby ste svojmu telu poskytli dostatok času na adaptáciu a na zotavenie.

Naučte sa počúvať hlas vášho tela a spoznáte, kedy potrebujete odpočinok. Cvičenie by malo zvyšovať energiu. Pokiaľ ste v dobrej kondícií, nie je nič zlé na tom, že sa po vychádzke cítite značne vyčerpaný, ale permanentná únava, pocit ťažkých nôh, podráždenosť, nespavosť a drobné poranenia, ktoré sa zle hoja, sú známkou prílišného vyčerpania. Iný spôsob ako môžete zistiť, že ste pretrénovaný, je zmerať ti hneď ako ráno vstanete pulz. Jeho hodnoty sa väčšinou v priebehu dňa a noci príliš nelíšia a náhle zvýšenie kľudovej pulzovej frekvencie môže znamenať, že sa prepínate.

Tieto príznaky sa môžu objaviť v prípade rýchlej chôdze päťkrát do týždňa.. Najjednoduchší spôsob ako sa vyhnúť problémom je obmedziť usilovnú námahu na dva až tri dni v týždni a v zvyšných dňoch obmedziť buď rýchlosť alebo vzdialenosť. Pokiaľ často a dlho chodíte a máte pocit ťažkých nôh, alebo sa cítite utlmený, jeden deň vynechajte. Pokiaľ ste už dosiahli dostatočnú rýchlosť – kilometer za 8 minút alebo menej – je dobré urobiť si každý týždeň aspoň dva oddychové dni a jeden deň vynechať úplne. Existuje ešte jeden príznak pretrénovanie, ktorý je ešte častejší a síce vyčerpanie. Pri chôdzi nieje tak časté ako u iných športov, ale môžu nastať dni, kedy je vám predstava, že by ste mali vyraziť na každodennú trasu príjemná ako asi pomyslenie na hlt teplého piva.

Pokiaľ máte podobné pocity, skúste si zdvihnúť morálku tak, že si poviete, že dnes neprejdete celých sedem kilometrov, ale pôjdete sa proste prejsť a sľúbite si, že keď sa po desiatich minútach na ďalšiu chôdzu nebudete cítiť, jednoducho to vzdáte. Vyjdite z domu s predsavzatím, že budete za desať minút späť a uvidíte že nakoniec sa začnete cítiť skvelo a prejdete celú trasu. Ešte jednoduchšia cesta je prerušiť stereotyp, napríklad zmeniť trasu alebo zavolať známemu a navrhnúť mu spoločenskú prechádzku. Môžete vyskúšať kombinovaný tréning a ísť si zaplávať, zabicyklovať alebo si zacvičiť aerobik.

Nezabúdajte, flustrácii a vyčerpaniu sa dá čeliť schopnosťou prispôsobiť sa. V dňoch, kedy nemáte do ničoho chuť, je už výjsť z domu a niečo podniknúť obrovským víťazstvom. O cvičení je potrebné premýšľať, pretože aj keď chôdza sama o sebe je fyzická aktivita, zmena návykov je psychický proces. Samotné telo bez podpory mysli nedokáže zosilniť a dostať sa do lepšej kondície. Venujte preto trochu psychickej energie na vypracovanie plánu a buďte pripravený používať hlavu, aby ste sa tvorivým spôsobom vyrovnali s prekážkami s ktorými sa na svojej ceste k úspechu nevyhnutne stretnete. Skôr ako skončíme s touto časťou nášho seriálu o chôdzu, povieme si čo nás čaká nabudúce. Ďalšia časť bude venovaná predovšetkým spôsobu vykonávania chôdze a spôsobe zisťovania intenzity zaťaženia pri chôdzi. Tak to je pre dnes všetko.




Server.sk v iOS Server.sk v Androide
 
 

Diskusia k článku

Tvoje meno:

Komentár:


 


Ďalší obsah siete Server.sk


Vyberáme z archívu ...

pred 7 rokmi
Študentská rada stredných škôl SR žiada o splnenie štyroch požiadaviek. Okrem iného chce zmenu maturitných otázok tak, aby sa zhodovali s tým, čo žiaci na strednej škole preberajú.
pred 7 rokmi
Pohľad do útrob americkej politiky...
pred 5 rokmi
Spoločnosť Samsung nesúhlasí s návrhom spoločnosti Apple na trvalý zákaz predaja niektorých modelov jej smartfónov.
pred 6 rokmi
Organizátor Topfestu priznáva, že už od prvého avíza pracujú na prípadnej náhrade, ale za tak krátku dobu to v tejto chvíli nevidia obzvlášť nádejne. Ale bojovať ešte zabojujú.
pred 9 rokmi
Kráľovná –násťročnej mládeže je späť a v plnom nasadení.
pred 3 rokmi
Mníchov. Originály filmových vozidiel – nové BMW M3 vo farbe Silverstone II a dva motocykle BMW S 1000 RR vo farbe Blackstorm metallic – môžu návštevníci obdivovať na špeciálnej výstave v BMW Welt v Mníchove.
pred 5 rokmi
Americký minister zahraničia sa v Kongrese už druhý deň pokúša presviedčať poslancov, aby podporili krátku vojenskú akciu v Sýrii
pred 6 rokmi
V slovenských kinách budú môcť čierno-bielu snímku diváci vidieť až od 27. decembra.

 
 
 

NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Debutový štúdiový album nahrala Emma Drobná v spolupráci s produkčným tímom Creative Music House.
NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
Desmod prichádza s absolútnou novinkou!
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT
štvrtým štúdiovým albumom, ktorý vydá v októbri.
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT